Kan man rädda en DVD?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sandviken
Registrerad
Jun 2006

Kan man rädda en DVD?

Min The Sims 3 skiva har fått stryk och jag vill göra en kopia så jag kan spela vidare. finns det något bra program för det?

|CPU: Intel I7 3770k, 3,7GHz |Grafikkort: ASUS 680 DirectCU II OC |Moderkort: ASUS P7Z77-VPRO |Chassi: DEFINE R3 |Nätagg: Corsair TX650M |RAM: Corsair Vengeance 8GB |Hårddisk: Intel SSD 520, 120GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
göteborg
Registrerad
Jun 2008

Ultraiso

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2003

Du menar att skivan är så skadad att du inte kan använda den till att spela med?

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sandviken
Registrerad
Jun 2006

Skivan är skadad men går att spela med, men vill göra en kopia innan det är försent.

|CPU: Intel I7 3770k, 3,7GHz |Grafikkort: ASUS 680 DirectCU II OC |Moderkort: ASUS P7Z77-VPRO |Chassi: DEFINE R3 |Nätagg: Corsair TX650M |RAM: Corsair Vengeance 8GB |Hårddisk: Intel SSD 520, 120GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Någonstans
Registrerad
Okt 2003

Tror inte att du kan göra en REN kopia av en "spelskiva" som fungerar som originalet, med tanke på kopieringsskydd osv...

i7 2700k @ 4.5GHz | MSI Z77A-GD65 | 16GB 1600MHz | ASUS GTX 1060 3GB DUAL OC | Samsung 850 EVO 500GB | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sandviken
Registrerad
Jun 2006

okey så då blir det till att köpa ett nytt exemplar?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Aug 2007

Sånt kanske man inte får skriva här men Eldoradobytes clone dvd brukar ju fungera å kopiera de mesta med även om de e koppieringsskyd:)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Järfälla / Stockholm
Registrerad
Jul 2001

Ring EA och tala med dom. Man brukar kunna få ut en ersättningsskiva!

I7 4790K @ Stock | Phanteks PH-TC14PE | 16GB Corsair LP1600 | Asus Z97-A | EVGA GTX 980 ACX 2.0 SC @ 1500/8000 | 256 Samsung 840 Pro, 2+2TB | 34" Dell U3415W | Fractal Design R4 | Fractal Design 800W 80+ Gold | Win10 Pro | 250/100 Fiber

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004

Det finns poleringskit som ev funkar, dock aldrig testat själv.

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sandviken
Registrerad
Jun 2006

Jo jag har skickat ett mail till dem, fårse vad dem säger.

spelar även wow och där kan man ju ladda hem spelet från deras hemsida och kör utan skiva, borde ju inte vara så svårt att göra ngt liknade med alla spel att man logga in på sitt acc innan man kör.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Nov 2006

Ladda ner spelet. Bränn ut det på en ny skiva. Kör något nocd program för att slippa köra med skiva. Inget olagligt med det. Du har ju originalet.

--The great masses of the people will more easily fall victims to a big lie than to a small one.-- Adolf Hitler

--"What good fortune for governments that the people don't think." --Adolf Hitler

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Arvika
Registrerad
Dec 2004

Är det bara repor så kan du fixa det hos nån som har sån där polering grej. Kostar inte mycket att få en skiva fixad, ligger på runt 50kr här i stan i alla fall. Vet dock inte hur bra såna saker funkar.

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / Asus P8Z77-I Deluxe / 80GB SSD / Bitfenix Prodigy

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Dec 2008

jag köpte en poler maskin på kjell&co, och den har räddat många skivor som har varit så skadade att jag inte trode de skulle gå,, så de är definitift värt pengarna. alla skivor jag slipat/polerat har funkat fel fritt efter åt. gäller DVD filmer, dator spel och xbox 360 spel.

Stationär " Annihilator" : i7 930 @ 4Ghz | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950
Kamera : Canon 70D, Canon 550D och DJI Phantom 2 vision +

Bilen: V50 Classic
Lek bilen: SKYLINE R33

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Some Days, You Just Can't Get Rid of a Bomb!
Registrerad
Aug 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av armind
Ladda ner spelet. Bränn ut det på en ny skiva. Kör något nocd program för att slippa köra med skiva. Inget olagligt med det. Du har ju originalet.

Bara för att du har en äkta, betyder väl inte det att du "Får" tanka hem ett till spel gratis?
Herregud...köp nåt poleringskit eller liknande på typ Siba eller elgiganten. Bara fråga snubben där inne och se vad han säger, finns nog nånting.
I annat fall vet jag att teknikmagasinet hade nån liten bärbar CD-spelare såg det ut som, som polerade upp och rengjorde skivor, tror dock det endast var till för cd.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma
Registrerad
Okt 2005

själv kör jag med tandkräm när mina skivor blir repade.

sen det finns butiker som slipar skivor också.

| HAF932 | Xeon X5675 @ 4 GHz | ASUS P6T Deluxe V2 | 18 GB @ 1391 MHz | R9 290X | O2 + ODAC | Samsung 850 500 GB + 2x WD Black 640 GB @ raid 0 + 2x Samsung 500 GB @ raid 0 | Win10 Pro 64-bit |

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Kolsva
Registrerad
Sep 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maxizor
Ring EA och tala med dom. Man brukar kunna få ut en ersättningsskiva!

Testat själv?

EA är inte så hjälpsamma som nisse runt hörnet.

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Apr 2003

på "Game" butiken brukar dom fixa trasiga skivor, åk dit och fixa det

يارَبْ إذا أسَأت إلى الناس فَاعْطِني شجَاعَة الإعتذار وإذا أسَاء لي النَّاس فاعْطِنْي شجَاعَة العَفْوَ وَعَلّمنْي أنْ التسَامح هَو أكْبَر مَراتب القوّة وَأنّ حبّ الإنتقام هَو أولْ مَظاهِر الضعْف

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södertälje
Registrerad
Feb 2005

Prövat tandkräm för polering av skivan ?

*Sägs funka, men ej testat själv.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Mar 2003

Jag hade problem med en skiva som min 360 tuggade sönder (inget fanboykrig, jag sparkade till den av misstag ) och då skickade jag in den till ett företag som jag hittade på nätet, de arbetar med att slipa till skivor. Den fungerade finfint efter det!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Detdu
Registrerad
Jun 2009
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
Prövat tandkräm för polering av skivan ?

*Sägs funka, men ej testat själv.

Jag har provat. Gick åt helvete.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Registrerad
Aug 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arctic Eagle
Jag hade problem med en skiva som min 360 tuggade sönder (inget fanboykrig, jag sparkade till den av misstag ) och då skickade jag in den till ett företag som jag hittade på nätet, de arbetar med att slipa till skivor. Den fungerade finfint efter det!

Kanske du kan säga vad företaget heter så slipper han punga ut med pengar för en ny skiva till ett spel han redan har men inte kan spela?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Jan 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sergeant44
Bara för att du har en äkta, betyder väl inte det att du "Får" tanka hem ett till spel gratis?
Herregud...köp nåt poleringskit eller liknande på typ Siba eller elgiganten. Bara fråga snubben där inne och se vad han säger, finns nog nånting.
I annat fall vet jag att teknikmagasinet hade nån liten bärbar CD-spelare såg det ut som, som polerade upp och rengjorde skivor, tror dock det endast var till för cd.

Fast när man har köpt spelet så känns det inte som om man gör något fel åtminstone, även fast det egentligen fortfarande är olagligt.

Q6600 @ 2,8Ghz | 8800GT 512MB | 8gb A-data pc-6400 | GA-P35-DS4 |Antec sonata 3 | HP W2207

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Solen
Registrerad
Apr 2002

Som sagt ladda inte ned spelet då det är brottsligt även om man har ett original!

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jun 2004

http://www.idg.se/2.1085/1.137176

Läsvärd artikel som tar upp lite olika metoder (Varav autosol verkar vara bäst).

Förövrigt så tror jag på poleringskit om inte autosol skulle fungera.

Antec P180 | Intel C2Q | Corsair 2048mb| Gigabyte GA-P35-DS3 | Albatron 8800GT | Maxtor 200GB, Seagate 500GB, WD MyBook 500GB | 24" Samsung 2493HM
Foto: Nikon D80 18-135 Kit | SB800 | 70-200 VR

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Som sagt ladda inte ned spelet då det är brottsligt även om man har ett original!

Även om man använder licensen/cd-keyn som följde med originalet? Skulle inte tro det, om det är så, så är det bedrövligt. Om man köper ett spel via internet så är det CD-nyckeln du köper och får ladda ner spelet hur många gånger du vill.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Även om man använder licensen/cd-keyn som följde med originalet? Skulle inte tro det, om det är så, så är det bedrövligt. Om man köper ett spel via internet så är det CD-nyckeln du köper och får ladda ner spelet hur många gånger du vill.

Njae, men köper en nyckel och rätten att ladda ned spelet från säljaren.

Det är nog just så som MaLo skrev. Dock har jag aldrig hört talas om att någon brytt sig i ett sådant fall.

Intel i7 6850k || Asus X99-A II || Evga GTX 980Ti || Kingston HyperX Fury 2666 64GB || Samsung 950 Pro 512GB || XB270HU 1440p IPS G-Sync

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Aug 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devildoll
själv kör jag med tandkräm när mina skivor blir repade.

sen det finns butiker som slipar skivor också.

Haha, skönt å inte vara den enda som använder käftkräm till å fixa skivor:) Räddat mig många gånger när tillexempel xp skivan hängde sig på en fil mitt i installationen på natten å de va bråttom:) Alla bara skratta åt mig, när jag sa de fungera:P

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Solen
Registrerad
Apr 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice

Man får skilja på en olaglig handling och nedladdning där du har en licens att ladda ner hur ofta man vill. Det debatteras fortfarande om det är lagligt att göra en privat kopia men detta gäller kopia från ett original och inte från någon annans skiva. Om man skulle bli fälld för detta är dock en annan sak men vi följer de lagar som gäller så gott som vi kan även om det kan till synes verka en aning bagatellartat.

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Mar 2003

Jag vet faktiskt inte vad företaget hette, och jag känner inte igen någon hemsida, men de kan ju ha gjort om den. Det skulle kunna vara t.ex. www.cdsliparen.se men som sagt vet jag inte exakt. Googla runt lite så hittar du säkert något.

EDIT: Mer troligt att det var www.cdfix.se men fortfarande inte säker

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
*
Registrerad
Mar 2009
Citat:

Ursprungligen inskrivet av data xp
Fast när man har köpt spelet så känns det inte som om man gör något fel åtminstone, även fast det egentligen fortfarande är olagligt.

Olagligt... men moraliskt korrekt... typ. ^^

Ifall man äger en laglig kopia och laddar hem en kopia så behöver man knappast ha dåligt samvete.