SSD billigare och vanligare till hösten

Permalänk
Medlem

Det bäst amed hösten är att Jmicros nya kontroller kommer med stöd för 256MB cache samt fler minnessorter/billigare än de som finns nu, detta kommer göra SSD verkligen billiga!

samt snabba!

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Blir att köpa ett gäng Intel SSDs till den stationära snart. Att sätta en SSD i min laptop och installera Windows 7 var det bästa jag gjort.

Visa signatur

Joined the dark side in 2024. (PC till Mac)

Permalänk
Medlem

Finns en sak jag inte riktigt förstår. Iofs är det kanske okej just i dagens läge men sata på dessa är nog inte så bra eftersom deras hastighet i vissa lägen skulle klara mycket mer en vad sata 2 är gjorda för. Även sata 3 är nog tveksamt. Dock är jag väldig positiv på ssd och kommer fixa med en som systemdisk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av novatron
Finns en sak jag inte riktigt förstår. Iofs är det kanske okej just i dagens läge men sata på dessa är nog inte så bra eftersom deras hastighet i vissa lägen skulle klara mycket mer en vad sata 2 är gjorda för. Även sata 3 är nog tveksamt. Dock är jag väldig positiv på ssd och kommer fixa med en som systemdisk.

Det finns vissa diskar som är uppe och nära maximal kapacitet för SATA2 men inga som "skulle klara mycket mer än vad SATA2 är gjorda för". SATA2 klarar teoretiskt 300MB/s och snabbare SSD kommer upp i 220-240MB/s. Kapaciteten på SATA3 är tillräckligt för att SSD ska kunna växa ett bra tag till. Det har redan dykt upp nyheter om moderkort med SATA3 så de är inte så långt borta.

De som bygger extrema hastighets-lösningar med SSD raidsystem har redan använt PCI-Express kort för dem så alternativ finns redan.

Dessutom ligger inte bara fördelen med SSD i att de har en hög max överföringshastighet, det finns många andra fördelar t.ex. den extremt låga accesstiden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jimih
Men hur gör man då om man som jag känner sig mer eller mindre helt övertygad om att Intel X25-M är det bästa valet i sin prisklass och det är just runt 80GB som man behöver? Raida två 32GB eller liknande går inte, då X25-M bara finns i 80GB och 160GB. Och två stycken 80GB, ja då handlar det om dubbla priset samtidigt som jag bara kommer använda det extra utrymmet för "masslagring".

Sen undrar jag lite hur det funkar med raid egentligen, många jag sett som pratat om raid har nämt raidkort, och dom är väl inte gratis? Eller har vanliga mainstream-moderkort tillräckligt vettiga raidkretsar för raid-0?

Klart att det räcker med en 80GB, kör på det
För raid0 så funkar mainstream, men googla alltid runt lite innan du slår till.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeagan
Klart att det räcker med en 80GB, kör på det
För raid0 så funkar mainstream, men googla alltid runt lite innan du slår till.

Nu hänger jag inte riktigt med här... Hur menar du egentligen? Om 80GB räcker så handlar det ju bara om *en* disk, och då kan man ju inte köra raid.

Min invändning mot att raida SSD var just det faktum att det inte finns några intressanta smådiskar som tillsammans ger mig lagom utrymme, och två 80-giggare innebär att jag betalar en massa extra för utrymme som bara kommer användas som "masslagring".

Permalänk
Medlem

Tyvärr så kräver jag och mina vanor alldeles för mycket minne för att SSD ska kunna täcka det...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sepok
Tyvärr så kräver jag och mina vanor alldeles för mycket minne för att SSD ska kunna täcka det...

Så du måste ha in *allt* eller ingenting alls?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jimih
Nu hänger jag inte riktigt med här... Hur menar du egentligen? Om 80GB räcker så handlar det ju bara om *en* disk, och då kan man ju inte köra raid.

Min invändning mot att raida SSD var just det faktum att det inte finns några intressanta smådiskar som tillsammans ger mig lagom utrymme, och två 80-giggare innebär att jag betalar en massa extra för utrymme som bara kommer användas som "masslagring".

3x30Gb vertex ger bra bang/buck just nu

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
3x30Gb vertex ger bra bang/buck just nu

Fast som jag skrev tidigare är det i princip bara Intel som är av intresse för mig för tillfället, och då finns inga vettiga raid-möjligheter alls.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jimih
Fast som jag skrev tidigare är det i princip bara Intel som är av intresse för mig för tillfället, och då finns inga vettiga raid-möjligheter alls.

På samma sätt som en enskild Intel SSD kostar för prestanda/kvalite så är prisförhållandet mot en raid med två likadant. Köp en drive nu och en senare i så fall. Med tanke på att en SSD redan har riktigt bra prestanda så är kanske raid inte så viktigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio
På samma sätt som en enskild Intel SSD kostar för prestanda/kvalite så är prisförhållandet mot en raid med två likadant. Köp en drive nu och en senare i så fall. Med tanke på att en SSD redan har riktigt bra prestanda så är kanske raid inte så viktigt.

Nä precis, raid är nog inte så viktigt för mig att få till med ssd. Skulle då vara om steget från 1 ssd till 2 i raid ger lika mycket "wow, vilken skillnad!"-känsla som jag hoppas på att steget från hdd till ssd kommer ge mig, vilket jag är väldigt skeptisk till.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jimih
Nä precis, raid är nog inte så viktigt för mig att få till med ssd. Skulle då vara om steget från 1 ssd till 2 i raid ger lika mycket "wow, vilken skillnad!"-känsla som jag hoppas på att steget från hdd till ssd kommer ge mig, vilket jag är väldigt skeptisk till.

Det har du allldeles rätt i Du lär inte märka häflten så stor skillnad mellan en icke-raid SSD konfigurering och en raid-SSD konfigurering som du som sagt kommer göra mellan en mekanisk HDD vs en SSD.

Där man kommer märka störst skillnad mellan RAID och icke RAID är flyttande av större filer, och då pratar vi filer i storleksordningen > 1 GB. Under detta kommer väl hastigheter/skillnader vara tämligen minimal skulle jag tro.