Fysikkort till framtida Dx11 kort? -> Nvidia 260?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Jun 2009

Fysikkort till framtida Dx11 kort? -> Nvidia 260?

Hej allihop.

Har en liten fundering angående framtiden. ska nämligen köpa en ny dator snart och är inte helt säker på hur jag ska göra.

Det är så att jag vunnit ett Nvidia 260 i en tävling, och känner att jag måste använda det i datorbygget.

Såg på ett annat forum hur dom dömde ut att köpa dyra g.kort nu då Dx11 kommer snart. Så ett sli-bygge med ett extra 260 skulle vara ett dåligt köp.

Så till min fråga:
Hur fungerar ett 260 som fysikkort? Är det att rekommendera?

Sen är jag inte helt säker på hur fysikkort och sånt fungerar så om vill förklara lite enkelt skulle det va great!

tacksam för svar
/Niklas

ps. källa -> (https://www.flashback.info/showthread.php?t=939893)

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Gnällbältets huvudstad
Registrerad
Maj 2003

Mja, SLI-bygge med 260or är knappast ett dåligt köp, eftersom DX11-korten utan minsta tvekan kommer att kosta rätt mycket (räkna kallt med 3000-3500 för ett 360 och 4500-5000 för ett 380) - och 260 i SLI borde prestera rätt likvärdigt med åtminstone 360, kanske till och med likvärdigt med ett 380.

Sen att de inte stöder DX11 är skit samma - det dröjer minst 2 år till innan DX11-spel kommer ut på marknaden.

i7 8770k @ 5.2 | MSI Z370 KRAIT | 32 GB DDR4-3200 | AX850W
EVGA GTX 980 Ti Classified SLI | Acer XB270HU G-Sync

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Mar 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
Sen att de inte stöder DX11 är skit samma - det dröjer minst 2 år till innan DX11-spel kommer ut på marknaden.

Nja, Ati sa ju att det skulle finnas DX11 spel lagom till deras relase.

| Asus ROG Crosshair VII Hero | AMD Ryzen 2700X | Noctua NH-D15 SE-AM4 | G.Skill TridentZ 16GB DDR4 @ 3200Mhz | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | Samsung 860 EVO 500GB + Samsung 860 EVO 1TB | Corsair AX850 | Fractal Define R6 TG Blackout | Acer XG270HU |

Monitor Audio Silver 200 + Yamaha WXC-50 + Rotel RB-1552 MkII
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vännäs
Registrerad
Jul 2002

spel görs inte av ati elr nvidia.
därför finns det få spel idag som är dx11 elr dx10.1 från grunden och upp utan spelen är patchade dx9 elr liknande.
varför skulle en speltillverkare göra ett spel för dx11 när ingen har sådana kort?
just för att de tjänar inga pengar på det tack vare piratkopieringen.
rena sjävmordet att göra spel enbart för dx11.
fördelen är att många tillverkare då försvinner som gör dåliga spel och de mer innovativa och som har resurser har möjlighet att göra spel för den marknad som finns.

vi kan notera att rent historiskt dvs för 3 år sedan pratades det om dx 10 men fortfarande 3 år senare, vart finns dess från grunden upp till dx10?
Om inte dx11 innehåller radikala förbättringar så finns det ingen anledning för de allra flesta att göra dx11 spel.

varför ska de lägga ned 100miljoner och 2 års arbete på något som inte kommer att sälja tillräckligt tack vare piratkopieringen?
Om det inte finns kunder och en marknad, gissa vad som sker?

Träna bort dyslexin. Ryzen 2600x - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - Vattenkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Gnällbältets huvudstad
Registrerad
Maj 2003

DX11-spel i Oktober?

Umm... de AAA-titlar vi vet om kommer i höst eller inom en snar framtid (<1 år) är;

Need for Speed: Shift (SpeedEngine 4, DirectX 9/10)
DiRT 2 (EGOEngine, DirectX 10)
Operation Flashpoint 2 - Dragon Rising (EGOEngine, DirectX 10)
Champions Online (Cryptic GameTech Engine+PhysX, DirectX 9/10)
Jumpgate Evolution (JumpEngine2, DirectX 10)
Alpha Protocol (Unreal Engine 3, DirectX 9/10)
Borderlands (Unreal Engine 3, DirectX 9/10)
Rogue Warrior (Gamebryo+Havok, DirectX 9/10)
Bioshock 2 (Unreal Engine 3+PhysX, DirectX 9/10)
CoD Modern Warfare 2 (COD Engine 4+Havok, DirectX 10)
Left 4 Dead 2 (Source Engine, DirectX 9)
Assassin's Creed 2 (Anvil Engine+PhysX, DirectX 9/10)
Max Payne 2 (MAX-FX 2.0, DirectX 10)
Deus Ex 3 (Unreal Engine 3+PhysX, DirectX 9/10)
Resident Evil 5 (MT Engine, DirectX 10)
Diablo 3 (DirectX 9/10)
Starcraft 2 (DirectX 9/10)
Star Wars: The Old Republic (Unreal Engine 3+PhysX+Havok, DirectX 9/10)
Stargate Worlds (Unreal Engine 3+PhysX, DirectX 9/10)
Dead Rising 2 (Unreal Engine 3+PhysX, DirectX 9/10)
Thief 3 (Unreal Engine 3+PhysX, DirectX 9/10)
Mass Effect 2 (Unreal Engine 3+PhysX, DirectX 9/10)
Ghost Recon 4 (Unreal Engine 3+GRIN Diesel, DirectX 10)
Brink (id Tech 4, DirectX 10)
Mafia 2 (Illusion Engine+PhysX, DirectX 10)
Battlefield 3 (Refractor Engine 3+PhysX, DirectX 10)
Dark Void (Unreal Engine 3+PhysX, DirectX 9/10)
Crysis 2 (CryEngine 3+PhysX, DirectX 10/10.1)
Star Trek Online (Cryptic Game Engine+PhysX, DirectX 9/10)
Doom 4 (id Tech 5, DirectX 10/10.1)
Blade & Soul (Unreal Engine 3+PhysX, DirectX 9/10)

Nämn ett enda.

i7 8770k @ 5.2 | MSI Z370 KRAIT | 32 GB DDR4-3200 | AX850W
EVGA GTX 980 Ti Classified SLI | Acer XB270HU G-Sync

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx

Battlefield 3 (Refractor Engine 3+PhysX, DirectX 10)

BF3 ska väl köra på Frostbite och den är numera uppdaterad för DX11.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Gnällbältets huvudstad
Registrerad
Maj 2003

Mja, Refractor 3 = Frostbite. Min lista är lite gammal, och är inte uppdaterad med DICE's namnbyte.

Och nej, den är inte DX11. Den kör Direct3D 10.0 med Shader Model 4.0 som max, men(!) - den stöder däremot Multi-Threaded Rendering och Programmable Shaders, vilka ingår i DX11.
Vilket även dagens DX10-kort gör för den delen.

Utan stöd för Shader Model 5.0 och Tesselization, vilket Frostbite inte stöder, kan man inte säga att det är DX11. Dagens DX10-grafikkort och processorer stöder nämligen allt ur DX11 utom just de två delarna.

Ska man enbart se till MTR och PSC kommer de två att komma väldigt snart, eftersom det är funktioner som relativt enkelt kan byggas in och som sagt stöds fullt ut redan idag. Unreal Engine 3 kör egentligen redan MTR, och PSC körs i begränsad mängd av varenda spel som stöder NVidia PhysX - eftersom PSC är ett annat namn på CUDA och Stream.
MTR = Multi-Threaded Rendering = Att olika CPU cores kan jobba med olika renderingstrådar samtidigt, till skillnad från idag då alla jobbar med i praktiken samma tråd.
PSC = Programmable Shader Cores = GPGPU-stöd

i7 8770k @ 5.2 | MSI Z370 KRAIT | 32 GB DDR4-3200 | AX850W
EVGA GTX 980 Ti Classified SLI | Acer XB270HU G-Sync

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Jun 2009

Ok.. Kör väll kanske på en sli-rigg trots allt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
Mja, Refractor 3 = Frostbite. Min lista är lite gammal, och är inte uppdaterad med DICE's namnbyte.

Och nej, den är inte DX11. Den kör Direct3D 10.0 med Shader Model 4.0 som max, men(!) - den stöder däremot Multi-Threaded Rendering och Programmable Shaders, vilka ingår i DX11.
Vilket även dagens DX10-kort gör för den delen.

Utan stöd för Shader Model 5.0 och Tesselization, vilket Frostbite inte stöder, kan man inte säga att det är DX11. Dagens DX10-grafikkort och processorer stöder nämligen allt ur DX11 utom just de två delarna.

Med tanke på att Frostbite numera använder Direct3D 11 och således har stöd för SM5 samt Tesselation så skulle jag nog påstå att den är DX11. Sen att den inte använder Tesselation än så länge är ju en annan femma, men stödet finns iaf.

Kommer BF3 verkligen ha stöd för PhysX? Med tanke på att det är Havok som används i bla BF1943 så verkar det troligare att det även kommer användas i BF3 och inte PhysX.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Gnällbältets huvudstad
Registrerad
Maj 2003

Bra fråga. Dice gjorde ju Mirror's Edge också, och även om ME kör Unreal Engine har Frostbite också stöd för CUDA extensions.

Allt de verifierat är att BF3 ska köra fysik, inte huruvida det blir PhysX eller Havok eller bådadera.

i7 8770k @ 5.2 | MSI Z370 KRAIT | 32 GB DDR4-3200 | AX850W
EVGA GTX 980 Ti Classified SLI | Acer XB270HU G-Sync