Tips från proffesionella webbutvecklare önskas

Permalänk
Medlem

Tips från proffesionella webbutvecklare önskas

Hej allihopa!

Jag, tillsammans med två kollegor, har ett intresse av att starta upp en hemsida menad att brygga gapet mellan folk med problem, och entrepenörer. Det är bara jag personligen som har någon erfarenhet av webbdesign och programmering, och då inte i stor nog utsträckning att bygga upp hemsidan på ett bra sätt själv.

Tänkte först förklara lite hur vi tänker att sidan skall fungera.

  • Huvudfunktionen på hemsidan är att fungera som en publik databas för problem. Detta är i huvudsak problem som kan lösas av entrepenörer, uppfinnare, tekniker, utvecklare etc.

  • Problemen som läggs in i databasen skall vara tillgängliga för alla, och skall kunnas läggas in av alla. Dock skall det vara möjligt att registrera sig.

  • Enklare community-funktioner är önskvärt för att göra det möjligt för användare att kommunicera med varandra via hemsidan.

  • Det är viktigt att sidan är tilltalande för användare och helst implementerar funktioner som t.ex. prefetching och auto-complete vid sökningar utan att ladda om sidan, gärna visuella funktioner som t.ex. mootools kan ge.

Min fråga till er är hur man lättast sköter utvecklingen och uppstarten av en hemsida så som ovan.
Tips på några CMS som skulle fungera bra i starten och i längden är välkommna, men om ni anser att det är olämpligt så vill jag självklart höra det också.

Projektet är fortfarande i idéfasen och alla tips och råd uppskattas.

Ge gärna länkar till saker som är värda att läsa upp på.

Tack på förhand!

Visa signatur

data, representation av värden, text etc. lämpad för överföring, tolkning eller bearbetning av människor eller maskiner.
dator, digital automatisk beräkningsmaskin som styrs av ett i dess minne lagrat program.

Permalänk
Medlem

Finns det inte för många konkurrenter redan? så här på rak arm kommer jag ihåg Okeli. http://www.okeli.se

Permalänk
Medlem

Tack för länken TechGuru, har inte sett den sidan innan.

Meningen med vår sida är inte att förmedla jobb i den meningen, utan den ska fungera som databas över problem istället för väldefinierade projekt som någon kan utföra mot betalning.

Vad vi vill skapa är mer åt studenter som letar efter ett exjobb som de kan starta upp själva, åt entrepenörer som vill starta eget företag med inte vet för vad. Så alltså inte alls en jobbannonseringsplats, även om det senare skulle kunna utvecklas till något sånt.

Ett exempel på den typen av problem vi ser att folk lägger upp på sidan är mer idéer på nya produkter, och vardagliga problem som det finns ett behov av en produkt för att lösa (lökhackare t.ex.).

Så det hela blir lite mer av ett utvecklingscommunity.

Hoppas det klargör lite, dock lite svårt eftersom det fortfarande är i idéstadiet och inget är fastspikat.

Och skicka gärna länkar till andra sidor som ni tycker konkurrerar eller annat, det uppskattas verkligen!

Visa signatur

data, representation av värden, text etc. lämpad för överföring, tolkning eller bearbetning av människor eller maskiner.
dator, digital automatisk beräkningsmaskin som styrs av ett i dess minne lagrat program.

Permalänk
Medlem

http://www.drupal.org kanske är något för dig?

Visa signatur

moops

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skaune
http://www.drupal.org kanske är något för dig?

Tack för tipset, men jag letar mer efter personliga erfarenheter av att driva större hemsidor. Jag håller på att kolla på många olika CMS, frågan är vilka som har bra säkerhet och är lämpade den typen av sida vi vill bygga.

Säg gärna eran mening om vad som är bra respektive dåligt med de CMS ni själva jobbat med, det är speciellt hjälpsamt.

Visa signatur

data, representation av värden, text etc. lämpad för överföring, tolkning eller bearbetning av människor eller maskiner.
dator, digital automatisk beräkningsmaskin som styrs av ett i dess minne lagrat program.

Permalänk
Medlem

Det finns inga högkvalitativa, tillräckligt dynamiska CMS för PHP, det är min ståndpunkt. Det enda vettiga i PHP-miljö är att antingen använda ett helt färdigt koncept som du inte kan/behöver förändra, eller att använda ett ramverk för att skapa ditt egna lilla CMS, skräddarsytt till webbplatsen.

Tyvärr är det även svårt att hitta ett bra ramverk, det bästa jag testat (av inte så många, 4 st) är CodeIgniter. Framförallt har de en bra och användbar dokumentation.

För .NET finns N2 CMS som fungerar bra och ligger under snabb utveckling. Det har dock en ganska hög inlärningströskel om man inte jobbat med något CMS i .NET innan (och/eller MVC).

Permalänk
Medlem

Har du testat MODx? Det gillar jag skarpt, även om jag ogillar PHP i stort. Riktigt korkat språk. >:\

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teknocide
Har du testat MODx? Det gillar jag skarpt, även om jag ogillar PHP i stort. Riktigt korkat språk. >:\

Jaså, vad baserar du det på?
Tycker själv PHP är riktigt smidigt.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Ful syntax, dåligt implementerad OOP, ingen klar standard på formattering av källkod (folk blandar intendering, CamelCase, under_score hejvilt). Funktionsbiblioteket är så svullet och infekterat att jag känner mig matt bara av att titta på referenslistan (http://www.php.net/manual/en/indexes.php).

Jag började störa mig på allvar när jag upptäckte att man har implementerat ett antal mb_whatever-funktioner (mb_strtolower() t.ex.) för att stödja Unicode vilket känns som en urbota korkad lösning på problemet.

Det som verkar vara ett försök att skapa en förenklat och fritt språk har, i min mening, lett till en semantisk gröt utan dess like.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem

Och blandar short tags, alternative syntax, etc. etc. Friheten/valmöjligheterna är ett helvete i PHP, det håller jag med om. Men det går att skriva helt ok kod också, framförallt med hjälp av ett ramverk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av azoapes
Det finns inga högkvalitativa, tillräckligt dynamiska CMS för PHP, det är min ståndpunkt. Det enda vettiga i PHP-miljö är att antingen använda ett helt färdigt koncept som du inte kan/behöver förändra, eller att använda ett ramverk för att skapa ditt egna lilla CMS, skräddarsytt till webbplatsen.

Tyvärr är det även svårt att hitta ett bra ramverk, det bästa jag testat (av inte så många, 4 st) är CodeIgniter. Framförallt har de en bra och användbar dokumentation.

För .NET finns N2 CMS som fungerar bra och ligger under snabb utveckling. Det har dock en ganska hög inlärningströskel om man inte jobbat med något CMS i .NET innan (och/eller MVC).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teknocide
Har du testat MODx? Det gillar jag skarpt, även om jag ogillar PHP i stort. Riktigt korkat språk. >:\

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teknocide
Har du testat MODx? Det gillar jag skarpt, även om jag ogillar PHP i stort. Riktigt korkat språk. >:\

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teknocide
Ful syntax, dåligt implementerad OOP, ingen klar standard på formattering av källkod (folk blandar intendering, CamelCase, under_score hejvilt). Funktionsbiblioteket är så svullet och infekterat att jag känner mig matt bara av att titta på referenslistan (http://www.php.net/manual/en/indexes.php).

Jag började störa mig på allvar när jag upptäckte att man har implementerat ett antal mb_whatever-funktioner (mb_strtolower() t.ex.) för att stödja Unicode vilket känns som en urbota korkad lösning på problemet.

Det som verkar vara ett försök att skapa en förenklat och fritt språk har, i min mening, lett till en semantisk gröt utan dess like.

4 av dom mest korkade uttalanden jag sett på länge

Helt klart 2 personer som inte insett mångsidigheten i ett väldigt kraftfullt och full kompetent server-side script språk.

Nåja alla kan inte vara upplysta

Visa signatur

Fractal Design Arc Svart | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz, 8MB | Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | MSI GeForce GTX 670 | Phanteks PH-TC14PE CPU Cooler (vit) | Corsair Power Supply 650W TX M, Modular, ATX, PS/2 | SSD (okänd tillverkare) + 2 äldre SATA2 diskar på 750 Gb, 350 gb. | OS: Microsoft Windows 10 home.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlueEyes
4 av dom mest korkade uttalanden jag sett på länge

Helt klart 2 personer som inte insett mångsidigheten i ett väldigt kraftfullt och full kompetent server-side script språk.

Nåja alla kan inte vara upplysta

Om du tycker att hela mitt uttalande är korkat, betyder det alltså att du är emot allt du citerade av mig.
Då ska vi se... du tycker alltså såhär:
* Det finns mängder av högkvalitativa CMS för PHP
* Att använda ett färdigt koncept för t.ex. en e-handel, är dumt
* Det är inte bra att använda ett PHP-ramverk
* Det är lätt att hitta bra PHP-ramverk (motsägelse?)
* CodeIgniter är ett dåligt PHP-ramverk, utan bra dokumentation
* N2 CMS är inte bra
* ... och har inte en hög inlärningströskel

Vem är det som låter korkad egentligen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av azoapes
Om du tycker att hela mitt uttalande är korkat, betyder det alltså att du är emot allt du citerade av mig.
Då ska vi se... du tycker alltså såhär:
* Det finns mängder av högkvalitativa CMS för PHP
* Att använda ett färdigt koncept för t.ex. en e-handel, är dumt
* Det är inte bra att använda ett PHP-ramverk
* Det är lätt att hitta bra PHP-ramverk (motsägelse?)
* CodeIgniter är ett dåligt PHP-ramverk, utan bra dokumentation
* N2 CMS är inte bra
* ... och har inte en hög inlärningströskel

Vem är det som låter korkad egentligen?

Dina uttalanden ovan får stå för dig.
Men återigen så måste jag nog säga du.

För du tycks inte vara så bevandrad i PHP "djungeln" som du vill få oss att tro.

Gillar du inte PHP som utvecklingsspråk så är det helt ok. Men det är tråkigt att du ska tala illa om det här utan något som helst att backa upp det med när det världen över är något av det mest använda server side språket i många olika sammanhang.

Du får tycka som du vill, men skriv inte strunt när du inte har kött på benen.
Det kan ge nybörjare fel uppfattning och leda till att man får förutfattade meningar.

Kan vi inte bara enas om att PHP passar för vissa och inte för andra. Så som dig vad jag förstår.

Visa signatur

Fractal Design Arc Svart | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz, 8MB | Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | MSI GeForce GTX 670 | Phanteks PH-TC14PE CPU Cooler (vit) | Corsair Power Supply 650W TX M, Modular, ATX, PS/2 | SSD (okänd tillverkare) + 2 äldre SATA2 diskar på 750 Gb, 350 gb. | OS: Microsoft Windows 10 home.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlueEyes
Dina uttalanden ovan får stå för dig.
Men återigen så måste jag nog säga du.

För du tycks inte vara så bevandrad i PHP "djungeln" som du vill få oss att tro.

Gillar du inte PHP som utvecklingsspråk så är det helt ok. Men det är tråkigt att du ska tala illa om det här utan något som helst att backa upp det med när det världen över är något av det mest använda server side språket i många olika sammanhang.

Du får tycka som du vill, men skriv inte strunt när du inte har kött på benen.
Det kan ge nybörjare fel uppfattning och leda till att man får förutfattade meningar.

Kan vi inte bara enas om att PHP passar för vissa och inte för andra. Så som dig vad jag förstår.

Du verkar tro att jag inte tycker om PHP. Kan du citera vart jag säger att PHP är ett dåligt server-side-språk? Ang. kött på benen så jobbar jag fast anställd dagligen med PHP.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av azoapes
Du verkar tro att jag inte tycker om PHP. Kan du citera vart jag säger att PHP är ett dåligt server-side-språk? Ang. kött på benen så jobbar jag fast anställd dagligen med PHP.

Kan inte påstå att du ger intryck av att gilla det heller.

Visa signatur

Fractal Design Arc Svart | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz, 8MB | Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | MSI GeForce GTX 670 | Phanteks PH-TC14PE CPU Cooler (vit) | Corsair Power Supply 650W TX M, Modular, ATX, PS/2 | SSD (okänd tillverkare) + 2 äldre SATA2 diskar på 750 Gb, 350 gb. | OS: Microsoft Windows 10 home.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlueEyes
4 av dom mest korkade uttalanden jag sett på länge

Helt klart 2 personer som inte insett mångsidigheten i ett väldigt kraftfullt och full kompetent server-side script språk.

Nåja alla kan inte vara upplysta

Tror du att du är nån sorts orakel eller?

Du citerar och räknar min post två gånger, men det kanske är så upplysta personer gör enligt dig?
Ta av dig skygglapparna och försök hitta något som knäcker den kritik jag gav. Det är ett faktum att PHP:s objektorientering är bristfällig, samma sak med det enorma och oorganiserade lapptäcke standardfunktioner som erbjuds. Detta är något som många om inte de flesta web-utvecklare känner till och håller med om.

Självgodare person än dig får man nog leta efter..

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlueEyes
Kan inte påstå att du ger intryck av att gilla det heller.

Vad spelar det för roll? Det du skrev var detta:

Citat:

Gillar du inte PHP som utvecklingsspråk så är det helt ok. Men det är tråkigt att du ska tala illa om det här...

Vad jag "ger dig ett intryck av att gilla" är sak samma, du påstår något som inte är sant. Jag har inte talat illa om PHP som språk, det enda jag sa var att CMS byggda i PHP inte håller tillräckligt hög kvalitet, och att det är svårt att hitta bra ramverk. Däremot kan jag säga här och nu att jag hatar att arbeta i PHP, speciellt stora sajter, när de inte är uppbyggda kring ett ramverk. Det kan ta timmar att göra väldigt banala förändringar, då de inte är skriva objektorienterade måste man ändra i referenser överallt när man ändrar något.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teknocide
Tror du att du är nån sorts orakel eller?

Du citerar och räknar min post två gånger, men det kanske är så upplysta personer gör enligt dig?
Ta av dig skygglapparna och försök hitta något som knäcker den kritik jag gav. Det är ett faktum att PHP:s objektorientering är bristfällig, samma sak med det enorma och oorganiserade lapptäcke standardfunktioner som erbjuds. Detta är något som många om inte de flesta web-utvecklare känner till och håller med om.

Självgodare person än dig får man nog leta efter..

Oj råkade jag citera dig 2 gånger då ber jag om ursäkt om det gör dig hemskt upprörd. Ta lite blodtrycks medicin. Solen skiner.

Jag anser fortfarande att du har fel. Men det är ju min åsikt.

Visa signatur

Fractal Design Arc Svart | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz, 8MB | Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | MSI GeForce GTX 670 | Phanteks PH-TC14PE CPU Cooler (vit) | Corsair Power Supply 650W TX M, Modular, ATX, PS/2 | SSD (okänd tillverkare) + 2 äldre SATA2 diskar på 750 Gb, 350 gb. | OS: Microsoft Windows 10 home.

Permalänk
Medlem

Varför skulle det göra mig upprörd? Dina egna åsikter får du naturligtvis ha, och du får gärna komma med konstruktiva och övertygande argument som talar för din sak. Själv baserar jag mina åsikter om PHP på den erfarenhet jag haft av systemet. Därför blir jag irriterad när jag får det slängt i ansiktet att mina åsikter är korkade och att alla som inte tänker som du är oupplysta.

Kom med något vettigt istället, du beter dig som en barnunge.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av azoapes
Det finns inga högkvalitativa, tillräckligt dynamiska CMS för PHP, det är min ståndpunkt. Det enda vettiga i PHP-miljö är att antingen använda ett helt färdigt koncept som du inte kan/behöver förändra, eller att använda ett ramverk för att skapa ditt egna lilla CMS, skräddarsytt till webbplatsen.

Det här håller jag med om. Driver några högtrafikssiter själv, varav en (~2.5 miljoner hits / 100GB per dag) för tiden undergår en total "renovation" och efter mycket fram och tillbaka slutade det med att vi kom upp med ett helt eget system som gör precis vad vi vill/behöver. Visst betydde det att hela ombyggnaden tog lite längre tid än om vi hade plockat ett färdigt system men det är det väl värt med tanke på framtida utveckling. Siten kördes tidigare på ett "färdigt" paket som vi har ändrat drastiskt genom åren, något som betydde att vi helt enkelt inte kunde (utan major tidsinvestering och problem) uppgradera till nyare releaser av detta.

Ang. PHP som språk, så håller jag med vissa andra; det fungerar, men fan vad ostrukturerat och "svårt" det är jämfört med f.ex. C#. ("Svårt" betyder såklart att det är tungjobbat, inte svårt att lära/skriva). Ibland har man dock inget val; f.ex. om er existerande server kör linux blir det automatiskt PHP man programmerar i, med mindra man är villig (har ekonomi att) byta OS till Windows Server. Mono i all ära, men det ägnar sig inte (tycker jag) till web utveckling under *IX.

Samtidigt vill jag väl nämna att ni inte bör falla i samma "fälla" som allt för många andra startups; det vill säga, använd inte MySql som databas. Kör ni under Linux är Postgresql ett mycket bättre val (om ni är i behov av 'gratis' software - om inte, titta på f.ex Oracle). MySql fungerar fint med ett mindre antal användare men saknar fortfarande allt för många "normala" SQL funktioner. För att inte prata om dess SP och subquery performance.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
Det här håller jag med om. Driver några högtrafikssiter själv, varav en (~2.5 miljoner hits / 100GB per dag) för tiden undergår en total "renovation" och efter mycket fram och tillbaka slutade det med att vi kom upp med ett helt eget system som gör precis vad vi vill/behöver. Visst betydde det att hela ombyggnaden tog lite längre tid än om vi hade plockat ett färdigt system men det är det väl värt med tanke på framtida utveckling.

Intressant, valde ni att göra detta i något ramverk? Vilket, i så fall?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teknocide
Varför skulle det göra mig upprörd? Dina egna åsikter får du naturligtvis ha, och du får gärna komma med konstruktiva och övertygande argument som talar för din sak. Själv baserar jag mina åsikter om PHP på den erfarenhet jag haft av systemet. Därför blir jag irriterad när jag får det slängt i ansiktet att mina åsikter är korkade och att alla som inte tänker som du är oupplysta.

Kom med något vettigt istället, du beter dig som en barnunge.

Min erfarenhet säger mig efter flera år av webbdesign och PHP kodning att det är ett utmärkt språk. Då reagerar jag när jag ser sådant trams som du skrev. Inte så konstig när man är passionerad för det språk man gillar.

Barnunge ?. Du är för rolig

Visa signatur

Fractal Design Arc Svart | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz, 8MB | Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | MSI GeForce GTX 670 | Phanteks PH-TC14PE CPU Cooler (vit) | Corsair Power Supply 650W TX M, Modular, ATX, PS/2 | SSD (okänd tillverkare) + 2 äldre SATA2 diskar på 750 Gb, 350 gb. | OS: Microsoft Windows 10 home.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlueEyes
Min erfarenhet säger mig efter flera år av webbdesign och PHP kodning att det är ett utmärkt språk. Då reagerar jag när jag ser sådant trams som du skrev. Inte så konstig när man är passionerad för det språk man gillar.

Har du jobbat med webbutveckling olika CMS i .NET? EpiServer, N2, Lemoon? Har du jobbat med Django? Ruby on Rails? Java, JSP? Har du jobbat med template- och plugin-systemet i PHP-CMSen Drupal, Joomla och WordPress? Hur mycket baserar du din åsikt på vad du är bra på, och hur mycket baserar du din åsikt på vad som maximerar effektivitet och revenue för kund och samarbetspartners? Har du arbetat på några större enterprise-system som har flerlagerslösningar med kopplingar till och lösningar i olika tekniker? Var det arkitekturen som var svår, eller begränsade tekniken dig?

Det är frågorna du ska ställa dig själv innan du börjar skrika att andra har fel. Vi är nämligen ett gäng här som kan bocka av merparten av de punkter jag just räknade upp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av azoapes
Har du jobbat med webbutveckling olika CMS i .NET? EpiServer, N2, Lemoon? Har du jobbat med Django? Ruby on Rails? Java, JSP? Har du jobbat med template- och plugin-systemet i PHP-CMSen Drupal, Joomla och WordPress? Hur mycket baserar du din åsikt på vad du är bra på, och hur mycket baserar du din åsikt på vad som maximerar effektivitet och revenue för kund och samarbetspartners? Har du arbetat på några större enterprise-system som har flerlagerslösningar med kopplingar till och lösningar i olika tekniker? Var det arkitekturen som var svår, eller begränsade tekniken dig?

Det är frågorna du ska ställa dig själv innan du börjar skrika att andra har fel. Vi är nämligen ett gäng här som kan bocka av merparten av de punkter jag just räknade upp.

Jag baserar på det jag erfarit i mitt skapande. Har inget behov av att slå mig på bröstet och skryta som du tycks ha.

Skillnaden mellan dig och mig är att jag inte för mitt eget stora högmods skull känner mig tvungen att dissa vissa språk jämfört med andra för min egen tillfredsställelses skull.

Jag använder det jag kan och låter andra använda det dom är intresserade av.

Inse helt enkelt att du gjorde en tabbe när du dissade PHP som språk när du inte har koll på vad du pratar om. Du behöver inte skriva här och erkänna det.

Bevisligen så används PHP en hel del över hela världen på webservar i alla möjliga sammanhang.

Så för min del är diskussionen över, Jag har använt PHP i flera år och vet att det fungerar och är inte så illa som upplysta personer har lust att på skina.

Du har rätt till din åsikt, även om den är fel, men du har fortfarande rätt till den.

Ha en trevlig sommar peace, love and summer.

Visa signatur

Fractal Design Arc Svart | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz, 8MB | Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | MSI GeForce GTX 670 | Phanteks PH-TC14PE CPU Cooler (vit) | Corsair Power Supply 650W TX M, Modular, ATX, PS/2 | SSD (okänd tillverkare) + 2 äldre SATA2 diskar på 750 Gb, 350 gb. | OS: Microsoft Windows 10 home.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlueEyes
Jag baserar på det jag erfarit i mitt skapande. Har inget behov av att slå mig på bröstet och skryta som du tycks ha.

Skillnaden mellan dig och mig är att jag inte för mitt eget stora högmods skull känner mig tvungen att dissa vissa språk jämfört med andra för min egen tillfredsställelses skull.

Jag använder det jag kan och låter andra använda det dom är intresserade av.

Inse helt enkelt att du gjorde en tabbe när du dissade PHP som språk när du inte har koll på vad du pratar om. Du behöver inte skriva här och erkänna det.

Bevisligen så används PHP en hel del över hela världen på webservar i alla möjliga sammanhang.

Så för min del är diskussionen över, Jag har använt PHP i flera år och vet att det fungerar och är inte så illa som upplysta personer har lust att på skina.

Du har rätt till din åsikt, även om den är fel, men du har fortfarande rätt till den.

Ha en trevlig sommar peace, love and summer.

Ursäkta, men skärpning nu va? Läste tråden som helt utomstående:

1. Han har inte totaldissat PHP som språk som du hävdar, var får du det ifrån? För övrigt har han precis bevisat att han har koll på vad han snackar om, något du motbevisat gällande dig själv. Han har dessutom bara påpekat brister, stor skillnad.

2. Du skriver att PHP används "en hel del över hela världen". Ja, so? Bara därför finns inga brister i språket eller dess "tillhörigheter"? Dessutom finns det allt för många personer som tror sig veta allt och tror sig ha tillräcklig kompetens, när det i själva verket är skrämmande fel (hej många svenska företags it-tekniker, it-konsulter etc).

3. Du har använt PHP i flera år; Ok. Säger inte direkt mycket, eller hur? Om du bedriver din hobbyverksamhet eller vad du nu än gör, säger det absolut ingenting om hur det fungerar i enterprisemiljöer med stora krav, vilket är precis vad azoapes med flera nämner.

4. "Hej jag vet egentligen inte mycket, men jag tror jag vet allt"-attityden är inte direkt uppskattad på forumet.

Trevlig eftermiddag!

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Ursäkta, men skärpning nu va? Läste tråden som helt utomstående:

1. Han har inte totaldissat PHP som språk som du hävdar, var får du det ifrån? För övrigt har han precis bevisat att han har koll på vad han snackar om, något du motbevisat gällande dig själv. Han har dessutom bara påpekat brister, stor skillnad.

2. Du skriver att PHP används "en hel del över hela världen". Ja, so? Bara därför finns inga brister i språket eller dess "tillhörigheter"? Dessutom finns det allt för många personer som tror sig veta allt och tror sig ha tillräcklig kompetens, när det i själva verket är skrämmande fel (hej många svenska företags it-tekniker, it-konsulter etc).

3. Du har använt PHP i flera år; Ok. Säger inte direkt mycket, eller hur? Om du bedriver din hobbyverksamhet eller vad du nu än gör, säger det absolut ingenting om hur det fungerar i enterprisemiljöer med stora krav, vilket är precis vad azoapes med flera nämner.

4. "Hej jag vet egentligen inte mycket, men jag tror jag vet allt"-attityden är inte direkt uppskattad på forumet.

Trevlig eftermiddag!

Verkar som en hel del blir upprörda för jag blint vägrar gå med på det felaktiga i hans påståenden.

Sedan så tror jag att du just bekräftade punkt nr 4 själv

Visst har PHP brister men det är inte på långa vägar så dåligt som han vill påskina.

Jag gillar PHP som mitt val av script språk och vet att det fungerar alldeles utmärkt för det jag velat göra med det.

Sedan får man ju ha lite fantasi och uppfinningsrikedom med när man kodar och tänka utanför lådan.

Han har mest bevisat att han gillar att skryta och vore jag honom skulle jag inte skryta med den websiten han har i sin signatur.

Men men vi kan inte alla komma överens. sådant är livet.

Visa signatur

Fractal Design Arc Svart | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz, 8MB | Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | MSI GeForce GTX 670 | Phanteks PH-TC14PE CPU Cooler (vit) | Corsair Power Supply 650W TX M, Modular, ATX, PS/2 | SSD (okänd tillverkare) + 2 äldre SATA2 diskar på 750 Gb, 350 gb. | OS: Microsoft Windows 10 home.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlueEyes
Verkar som en hel del blir upprörda för jag blint vägrar gå med på det felaktiga i hans påståenden.

Om nästan alla verkar bli upprörda över dina inlägg kan man ju ställa sig frågan: Är det alla andra som har fel eller du? (svaret är inte så svårt att lista ut, faktiskt)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlueEyes
Sedan så tror jag att du just bekräftade punkt nr 4 själv

Var då?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlueEyes
Visst har PHP brister men det är inte på långa vägar så dåligt som han vill påskina.

Letar och letar efter när han skriver att det är så dåligt som du påstår, hjälp mig hitta det du syftar på.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlueEyes
Jag gillar PHP som mitt val av script språk och vet att det fungerar alldeles utmärkt för det jag velat göra med det.

Precis det jag skrev, eller hur?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlueEyes
Sedan får man ju ha lite fantasi och uppfinningsrikedom med när man kodar och tänka utanför lådan.

Surprise där, förväntade mig inte den! Men var hade det med saken att göra?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlueEyes
Han har mest bevisat att han gillar att skryta och vore jag honom skulle jag inte skryta med den websiten han har i sin signatur.

Nej då håller jag med om att din är WordPress-sida är bättre.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlueEyes
Men men vi kan inte alla komma överens. sådant är livet.

Helt sant! Vissa är bara mer klarsynta än andra!

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlueEyes
Skillnaden mellan dig och mig är att jag inte för mitt eget stora högmods skull känner mig tvungen att dissa vissa språk jämfört med andra för min egen tillfredsställelses skull.

Jag bad dig förut att citera vart jag dissade PHP, vart jag sa att PHP är dåligt på något sätt. Kan du göra detta, eller gillar du bara att käfta fram argument som du själv har hittat på? Jag tycker inte, har aldrig tyckt och kommer aldrig att tycka att PHP som språk är dåligt på något sätt. Vad är ditt problem?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlueEyes
Verkar som en hel del blir upprörda för jag blint vägrar gå med på det felaktiga i hans påståenden.

Han har mest bevisat att han gillar att skryta och vore jag honom skulle jag inte skryta med den websiten han har i sin signatur.

Det felaktiga, som är vad?

Att skryta innebär att man kommunicerar hur bra man är. Kan du också citera vart jag har gjort det? Jag sa visserligen att "Vi är nämligen ett gäng här som kan bocka av merparten av de punkter jag just räknade upp", men min avsikt var bara att poängtera att du är lika ödmjuk som en bit sten. Är du dummare än att du förstår att det finns massvis av kompetens som äger dig (och mig) totalt på alla områden du trodde att du kunde? Och är det då så otroligt att en del av denna kompetens skulle besittas på detta forum, som ändå är ett av Sveriges absolut största?

Angående webbplatsen i signaturen, är det mitt enda alster i designväg som jag lagt ut live. Jag är, som du kan se, ingen designer, men är jävligt stolt över att jag börjar greppa koncepten och att jag blir bättre och bättre (från början var jag helvetiskt usel). Om du har problem med att andra människor är stolta över mig själva, kanske det är dags att fundera över hur bra du egentligen mår.

Skillnaden mellan att ogilla ett språk och att ogilla hur ett språk används, är att jag hatar att arbeta i PHP utan ett ramverk, eftersom PHP ger en stor frihet som är svår för utvecklare att inte missbruka. Men så fort jag får ett bra CMS och/eller ramverk emellan, är PHP en kraftfull teknik som jag gillar att använda till små till medelstora lösningar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av azoapes
Jag bad dig förut att citera vart jag dissade PHP, vart jag sa att PHP är dåligt på något sätt. Kan du göra detta, eller gillar du bara att käfta fram argument som du själv har hittat på? Jag tycker inte, har aldrig tyckt och kommer aldrig att tycka att PHP som språk är dåligt på något sätt. Vad är ditt problem? Det felaktiga, som är vad?

Att skryta innebär att man kommunicerar hur bra man är. Kan du också citera vart jag har gjort det? Jag sa visserligen att "Vi är nämligen ett gäng här som kan bocka av merparten av de punkter jag just räknade upp", men min avsikt var bara att poängtera att du är lika ödmjuk som en bit sten. Är du dummare än att du förstår att det finns massvis av kompetens som äger dig (och mig) totalt på alla områden du trodde att du kunde? Och är det då så otroligt att en del av denna kompetens skulle besittas på detta forum, som ändå är ett av Sveriges absolut största?

Angående webbplatsen i signaturen, är det mitt enda alster i designväg som jag lagt ut live. Jag är, som du kan se, ingen designer, men är jävligt stolt över att jag börjar greppa koncepten och att jag blir bättre och bättre (från början var jag helvetiskt usel). Om du har problem med att andra människor är stolta över mig själva, kanske det är dags att fundera över hur bra du egentligen mår.

Skillnaden mellan att ogilla ett språk och att ogilla hur ett språk används, är att jag hatar att arbeta i PHP utan ett ramverk, eftersom PHP ger en stor frihet som är svår för utvecklare att inte missbruka. Men så fort jag får ett bra CMS och/eller ramverk emellan, är PHP en kraftfull teknik som jag gillar att använda till små till medelstora lösningar.

Tror du gillar att käfta precis lika mycket som jag

Du är en sådan som vill ha sista ordet oavsett

Visa signatur

Fractal Design Arc Svart | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz, 8MB | Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | MSI GeForce GTX 670 | Phanteks PH-TC14PE CPU Cooler (vit) | Corsair Power Supply 650W TX M, Modular, ATX, PS/2 | SSD (okänd tillverkare) + 2 äldre SATA2 diskar på 750 Gb, 350 gb. | OS: Microsoft Windows 10 home.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlueEyes
Tror du gillar att käfta precis lika mycket som jag

Du är en sådan som vill ha sista ordet oavsett

Jag tror inte du kommer längre nu. Jag är den som argumenterar, till skillnad från losers som omotiverat för fram sina så kallade åsikter. Du har ju inte argumenterat emot nånting hittills, bara käftat. Du har fortfarande inte lyckats förklara vad du menar med att jag ogillar PHP, eller ens vad du tycker att jag har fel i. Hjälp TS genom att argumentera för och emot, istället för att häva ur dig att de som svarar med argumentation inte vet vad de snackar om.

Exempel på argumentation: "Jag tycker att du ska välja PHP för att WordPress är ett så bra CMS med många plugins som utvecklas aktivt"

Exempel på icke-argumentation: "Jag tycker att du ska välja PHP", eller: "PHP är bäst"