Köpguide LÄS INNAN DU SKAPAR NY TRÅD!

Permalänk
Medlem

Köpguide LÄS INNAN DU SKAPAR NY TRÅD!

Jag personligen har tröttnat på att det hela tiden kommer exakt likadana trådar, flera om dagen, som handlar om personer som letar efter laptops för x tusen kronor, utan mer info. Detta lika mycket för er skull som för vår. Skapas det sådana trådar hela tiden med exakt samma svar hela tiden kommer vi som svarar till slut tröttna på att skriva och således slår det tillbaka på er som behöver hjälp, vilket tydligt ses ifall man söker på "köpråd" i forumet. De flesta har färre än tio svar och många får aldrig svar.

Därför är denna korta guide till alla er där ute som ska köpa laptop. Läs och har ni frågor, starta en tråd.

Innehållsförteckning
Inledning
Frågor att besvara
Sökandet
Sweclockers expertråd
Den perfekta tråden
Länkar

Inledning:
Du har beslutat att köpa en ny laptop och behöver nu hjälp då du inte vill lägga dina surt förvärvade pengar på skit. Mycket förståeligt.
Men hur ska du göra? Vart ska du börja?

Här kommer lite tips och råd för en bra start och förhoppningsvis ett bra köp.

Du kommer sitta många timmar med din nya laptop, så ju mer tid du investerar innan köpet, desto mer glädje kommer du ha av din laptop.

Frågor att besvara:
Först av allt måste du sitta ner och skriva dig en lista på dina behov, användningsområde och inte att förglömma, budgeten.
Vad vill du att din laptop ska ha för egenskaper? Batteritid? Vikt? GPU? Lagringsmöjlighet? Mobilitet? Vad ska du använda din laptop till? Kommer den fungera som enda datorn i hushållet eller som en andradator tillsammans med en stationär?

Urval av viktiga frågor som alla måste besvaras innan köpet. Skriv ner precis allt du kommer på som kan vara av värde, tänker du på det nu slipper du ångra dig senare.

Sökandet:
Nej, du ska inte starta din tråd än. Du har en bit att ta dig.
Det du ska göra nu är att söka på internet efter datorer. En bra site är tex www.prisjakt.se, där du kan välja ut väldigt många egenskaper som datorn ska ha, samt läsa omdömen, recensioner och kolla på eventuella bilder på produkten i fråga.

Nu har du förhoppningsvis lyckats få dig ett urval av 1-10 datorer och du kan fortfarande inte välja.
Det som händer nu är att du ska använda google för att hitta recensioner om datorerna du finner mest intressant. Det finns otaligt med siter, i synnerhet amerikanska och tyska, som kolla på nya produkter och kör kortsammanfattningar på dessa. Du kan också använda youtube för att kolla på videos,många lägger upp recensioner där med.
Kort och gott, du ska söka så mycket info om datorerna som möjligt.
Kolla även ifall det är nya modeller på väg och om din modell är en utgående modell. Håll dig uppdaterad på vad som är på väg att komma. Det gäller allt från specifika modeller till ny teknik.

Det som sänker glädjen i att svara i en ny tråd för mig personligen är banala frågor som tex vilken hastighet ett minnet har. Det för mig är ett tecken på att du inte lagt ner tillräckligt energi på en sak du ska använda i flera år och därmed orkar inte jag svara och jag vet att många andra känner likadant.

Nästa fas i sökandet är att du ger dig ut i butiker. Olika datorer av olika prisklasser av olika tillverkare känns olika bra i handen. Det är en subjektiv känsla för vad som är plastigt och inte och det du ska göra nu är det som kort och gott heter ”kläm och känn”.
Ut i butiker och ta i datorerna du är nyfiken på, men även alla andra.
Tänk på följande:
- Vad tycker du om kvalitén? Designen? Plastig? Gedigen? Lek med locket, knapparna, touchpaden, vänd och vrid på datorn, inte något ska vara orörd.
- Tyngden. Är 3 kg så lätt som du trodde tex?
- Skärmen. Om du inte gillar hur skärmen reflekterar ljuset i butiken lär du inte gilla när du sitter ute i solen. Är det med andra ord Glossy eller matt du tycker är bäst?
- Har du andra frågor har du utmärkt tillfälle att få svaret nu.
Se inte detta som något jobbigt, se det som tillfälle att lära sig och när du väl kommit förbi första datorn tar det inte mer än en eller två minuter att gå genom nästa.

Sweclockers expertråd:
Nu har du kommit till siten och ska skriva din tråd. Men vänta lite till. Använd sökfunktionen och kolla genom rätt forumsdel och se om inte någon annan har haft uppe en liknande tråd som du tänkt skapa. Givetvis inte alltför gammalt, men kolla en två tre fyra månader tillbaka och se om du hittar något av värde.
Du har nu ringat in en handfull datorer och nu kan du inte komma vidare.
Nu vänder du dig till oss och utnyttjar den samlade kunskapen som många besitter här. Det här stycket är väldigt kort då varje tråd kommer vara rätt unik och ska således bara fungera som en markering för när i processen du ska skapa din tråd.

Den perfekta tråden:
Det är inte bara att fråga vilken dator av X och Y som är bäst, en sånn fråga får inget bra svar i de flesta fall. Anledningen är återigen subjektiviteten.
Din tråd ska innehålla vissa saker för att vi ska veta vem du är och vilken dator som passar dig.
- Berätta kort vad du tänkt använda datorn till
- Vilka egenskaper du värdesätter mest respektive minst
- Budget
- Länk till de datorer du är intresserad av
- Övrigt. Här skriver du tex om du vill att datorn ska vara gul, blå, lila eller svart eller andra saker som kan vara av värde att veta men som inte faller i i övriga kategorier.

Nu kommer du förhoppningsvis få minst ett par tre fyra svar som bara ska nudga dig åt rätt riktning i ditt köp.
Have fun med din nya dator, och glöm inte, har du värmeproblem om ett år så finns det en guide för det med

Den här går för övrigt att applicera på alla produkter du kan tänka dig köpa, samma principer gäller då med.

Länkar:
www.prisjakt.se
www.youtube.com
http://www.notebookreview.com
http://reviews.cnet.com/laptops
http://www.notebookcheck.net/

Jämför CPUer
http://www.notebookcheck.net/Mobile-Processors-Benchmarklist....

Jämför grafikkretsar/GPUer
http://www.notebookcheck.net/Mobile-Graphics-Cards-Benchmark-...

Om du är specifikt ute efter en laptop att spela på finns följande fina guide som Kimmeh knåpat ihop.
http://sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=80672...

Bara ett urval av bra förstalänkar. Men glöm inte den viktigaste länken, www.google.com. Skriv in modell och review så kommer du garanterat få träffar. Skriv dock inte in hela modellbeteckningen, utan märke och handelsnamnet på modellen.

Kommer fylla på med saker som andra tycker ska dit.

Permalänk
Medlem

mycket bra guide.

kan vara bra är söka lite på sweclockers forum också, det kan ju funnits någon som velat ha bästa möjliga speldator för 8k eller billigast surfdatorn innan som man kan ta lärdom av.

edit,

man bör kanske också kolla runt lite om vad som kommer att släppas snart. kanske kommer det en ny version av datorn man kollar på eller helt enkelt en ny modell som uppfyller kraven bättre

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ri
mycket bra guide.

kan vara bra är söka lite på sweclockers forum också, det kan ju funnits någon som velat ha bästa möjliga speldator för 8k eller billigast surfdatorn innan som man kan ta lärdom av.

Ah, kände at jag hade glömt något

Edit: tillagd och tillagd

Permalänk
Medlem

en annan matnyttig sida är:
http://www.notebookcheck.net/
specielt för att kolla hur bra grafikorten ör. men har också recensioner för specifika datorer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jontepo
en annan matnyttig sida är:
http://www.notebookcheck.net/
specielt för att kolla hur bra grafikorten ör. men har också recensioner för specifika datorer.

Ah okej, hittade sidan, men då jag aldrig hade använt den drog jag mig för att klistra in den, men nu kommer den med!

Permalänk
Medlem

Problemet är väl oftast att de flesta skiter i att kolla igenom trådar som detta innan de skriver.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

CSM101 du har tagit ett bra initiativ enligt min mening, det är bra med att få lite hjälp på traven med att kunna kolla upp vad som är prisvärt och inte ute på marknaden.
Tyvärr kommer vi aldrig komma ifrån "den überlata och bekväma Svensson" som tyvärr sitter med Tummen i ringmuskeln och snålåker på Mamma och Pappas bekostnad.
(Ta inte allt ordagrannt)

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Jäkla bra initiativ!

Hoppas på att flera läser den här tråden och att den klistras iaf!.

Permalänk

Skönt, har själv råkat hamna som råd till två personer som ska köpa bärbart och har ingen själv :S haha, blir att läsa en massa och tips e alltid bra! (Blir kanske en egen efter sommaren någon gång iofs)

Visa signatur

Nätagg: Corsair 450 W | Moderkort: Asus P5Q-E | Processor: i5 2500k @ 3.3GHz | Grafikkort: HD 4870 1024 MB | Minnen: Corsair Classic 8GB 1600MHz | Skärm: Samsung T220 @ 1680x1050
En datorspelsklubb för vuxna! www.oldswedishgunners.se

Permalänk
Medlem

Jag vet att denna, i likhet med alla andra guider, kommer falla i skymundan och sällan lästa, men nu har de lata jävlarna med tummen i ringmusklerna ingen ursäkt när jag snällt ber dem dra dit pepparn växer och klistrar in en länkt till den här tråden

Permalänk
Medlem

Tog ett tag innan jag hitta guiden faktist, men duktigt nöjd me den, keep it up!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av willesakken
Tog ett tag innan jag hitta guiden faktist, men duktigt nöjd me den, keep it up!

Jo, hamnar väl längst bak i forumet snart igen

Permalänk
Medlem

värd att klistras!

Visa signatur

Dell Studio XPS 1640 -> C2D P8600 || Radeon HD4670 1GB || 4GB DDR3 RAM

Permalänk
Hedersmedlem

Klistrar så ser vi hur det utvecklar sig.

Bra jobbat CSM101!

*Tills vidare klistrad*

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

La till ytterligare länkar.

Förhoppningsvis får vi färre och bättre trådar.

Permalänk

Hej !

Jag har tänkt köpa ny bärbar dator, vill ha lite hjälp med att hitta någon bra ..
Ett måste är, den ska ha bra grafikkort, för jag vill kunna spela dagens spel med den osv.

budget: upp till 10,000:..

Visa signatur

xbox series s / nintendo switch / ps5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shqiptari
Hej !

Jag har tänkt köpa ny bärbar dator, vill ha lite hjälp med att hitta någon bra ..
Ett måste är, den ska ha bra grafikkort, för jag vill kunna spela dagens spel med den osv.

budget: upp till 10,000:..

Driver du med mig?

Har du ens läst tråden?

Fy på dig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shqiptari
Hej !

Jag har tänkt köpa ny bärbar dator, vill ha lite hjälp med att hitta någon bra ..
Ett måste är, den ska ha bra grafikkort, för jag vill kunna spela dagens spel med den osv.

budget: upp till 10,000:..

Haha, det är dumt att svära i kyrkan!

Permalänk
Medlem

Vad tycker ni om den här? Är till min mamma som inte använder datorn så mycket, max gränsen. är priset på datorn:
http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbara-da...

Permalänk
Medlem

Har länge funderat på laptop som ersättning till den gamla goda stationära som börjar få lite väl många år på nacken.
I och med att jag ändå inte spelar några överdrivet krävande spel har jag därför funderat ut min plan att köpa en vettig bärbar den ursprungliga tanken var att köpa en 17tummare, men dom var fruktansvärt stora insåg jag, och en bättre lösning är kanske att snarare köpa en me lite mindre skärm och sen när man game'ar hemma bara helt enkelt koppla in den gamla skärmen, + riktit tangentbord osv.

Då jag inte är någe vidare på att googla ber jag om hjälp. Hade tänkt mig något runt 8k. Vill självklart få ut så mycke som möjligt av pengarna så, tips tack!

de två bästa alternativen jag lyckats komma fram till på egen hand!:

http://www.computercity.se/Products/Product.aspx?id=3109027

http://www.computercity.se/Products/Product.aspx?id=3099529

edit: möjligtvis är http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=500561&view=detailed#Pro... den absolut bästa

Permalänk
Medlem
Permalänk

Hjälp och råd inför skoluppgift och köp

Hjälp inför skoluppgift och inköp av netbook//laptop

Jag ska köpa en netbook/laptop, det finns bara så otroligt mycket på marknanden.

ska jämföra två olika i en skoluppgift

Jag använder datorn till internet, musik och skriva, inget spelande.
vill ha bra batteritid
färg spelar ingen större roll.
den som jag väl köper sen kommer fungera som ensam dator i mitt hushåll.
förstår att det är smart att ha en extern hårddisk vid sidan om.

Vet du för och nackdelar med dessa netbooks så berätta gärna för mig.
eller om du har någon ännu bättre och i samma prisgrupp.

Samsung NC10

Asus Eee PC 1008HA

Acer Aspire D250

Jag är hemskt tacksam för svar så fort så möjligt.
försökte gör mitt bästa för att göra det lite enklare för er...

// Rebecka

Permalänk

fan vad nice ord språk du har dude!!!ha ha ha

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ithilien
CSM101 du har tagit ett bra initiativ enligt min mening, det är bra med att få lite hjälp på traven med att kunna kolla upp vad som är prisvärt och inte ute på marknaden.
Tyvärr kommer vi aldrig komma ifrån "den überlata och bekväma Svensson" som tyvärr sitter med Tummen i ringmuskeln och snålåker på Mamma och Pappas bekostnad.
(Ta inte allt ordagrannt)

jag behöver hjälp!!!!!!!!!!!jag har en pentium 2 som är lika bra som en mini-räknare!!ha ha ha!!!tar 5 min att starta skiten!!!5 till för att kopla upp sig till nätet.kan inte ens spela facebook-spel.så ultra B fator har jag.jag vill bara surfa på datorn å kolla på film, musik-video,,,,,,,,inget jävla spel,,,det har jag 360 , wii ,p3 till.....

så vilken dator för surf,film,musik ska jag ha????pengar ??runt 8000kr får det kosta i delar..

vad är det för skilnad mellan ddr2 och ddr3???

är ddr3 mycket bättre än ddr2??

grafik kort behöver jag nog inte eller??jag ska inte spela!!fete spel bara poker å sånt!!

varför kan bara vissa mode kort ta vissa minnen, proccesorer???jag fattar noll??är gay dålig på data..spelade mycket på min vic-20 1986 men sålde den å köpte 8 bits nintendo..men det va ett tag sen jag spelade dator nästan 20 år sedan!!!hjälp mig!!!

mvh micke

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ffaskicker
jag behöver hjälp!!!!!!!!!!!jag har en pentium 2 som är lika bra som en mini-räknare!!ha ha ha!!!tar 5 min att starta skiten!!!5 till för att kopla upp sig till nätet.kan inte ens spela facebook-spel.så ultra B fator har jag.jag vill bara surfa på datorn å kolla på film, musik-video,,,,,,,,inget jävla spel,,,det har jag 360 , wii ,p3 till.....

så vilken dator för surf,film,musik ska jag ha????pengar ??runt 8000kr får det kosta i delar..

vad är det för skilnad mellan ddr2 och ddr3???

är ddr3 mycket bättre än ddr2??

grafik kort behöver jag nog inte eller??jag ska inte spela!!fete spel bara poker å sånt!!

varför kan bara vissa mode kort ta vissa minnen, proccesorer???jag fattar noll??är gay dålig på data..spelade mycket på min vic-20 1986 men sålde den å köpte 8 bits nintendo..men det va ett tag sen jag spelade dator nästan 20 år sedan!!!hjälp mig!!!

mvh micke

Syftet med denna tråd är att du själv ska lyckas komma fram med ett par alternativ och sen få hjälp med att välja mellan dessa. Vidare är det tänkt att du ska starta en egen tråd och inte skriva här då detta bara är en guide och många inte läser i denna tråd

Permalänk
Medlem

Mycket bra tråd, dock så går det ju så jäkla fort på den här sidan så det man söker info om idag är ju gammalt imorrn + att laptops finns i tusentals konfigurationer med massor av siffror efter namnet!

Försår faktiskt varför det skapas så många trådar, hoppas dock på en bra samlingstråd där infon är bra uppdaterad hela tiden för det gynnar alla.

Permalänk
Medlem

Om du har lust kan du klistra in denna länken Computer Games on Laptop Graphic Cards - Notebookcheck.net Tech

Där de som söker bärbara datorer efter spel de ska spela,
En tabell som listar spel/GPU Gaming performance list
Vet att länken till notebookcheck.net redan finns med, men den är inte jättelätt att hitta.

Bra guide för folk som behöver hjälp, hoppas de läser den bara

Visa signatur

Just playing for fun ‾\o.0/‾

Permalänk

Dator Specs längs ner...

Jag har skapat 1 tråd redan om ett fel på min processor på min gamla dator (Nu är den skrotad) Kan man endast ladda upp 1 tråd? och kan man isåfall ta bort en gammal tråd på något sätt? Jag har letat överallt men kan inte hitta något sätt att ladda upp en...

Jag vill ladda upp en tråd om Crysis 1. Jag kan starta spelet normalt och spela det tills jag tröttnar... sedan så när jag vill spela igen och laddar spelet så har jag ljudet och ser små sträck av ljus i varenda kant på skärmen, spelet körs men skärmen är nu helt svart och vägrar att försvinna... pausar jag spelet kan jag se allt runt omkring och jag har inga vapen alla AI's (Dator styrda människor) och fordon har inte spawnat om jag trycker på restart level så startar jag om från senaste chekpoint och då startar jag helt utan vapen och det finns inga fiender samt vapen i spelet ingenting har spawnat...

Min dator är -

Dator specs

Namn - MSI GT780R

Modell - 233NE

CPU: Intel Core i-7 26300QM 2,00Gh/z (4 cores)

VGA: Nvidia GeForce GTX 560M/1,5GB GDDR5

LED: 17,3" FHD, 1920x1080 (Non-Glare Type)

RAM: DDR111 8GB (4GB*2)

HDD: 1,5TB (750GB*2 RAID 0) 7200RPM

RF: 802,11b/g/n

Permalänk

Perfekt guide, ska definitivt använda vid nästa köp!

Permalänk
Medlem

Bra läsning och välskrivet. Hoppas detta ska förenkla letandet för alla SweC'are!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600X | Nvidia RTX 2060 | 16GB Corsair-minnen @ 3000 MHz

Permalänk
Medlem

Var ett tag sen jag skrev den, finns det några nya guider eller sidor att använda sig av så skriv det så fixar jag in det i första inlägget.