Permalänk

köpa utomlands?

jag undrar om det lönar sig att köpa grafikkort (och kringutrustning) från usa.

Visa signatur

nzxt hush|asus striker II extreme|intel q8300|asus xonar dx|gigabyte gtx 260OC|4gb corsair xms3 ram|zalman zm600-hp|scythe mugen II

Permalänk
Medlem

Det är väl bara att du sätter dig ned och räknar... Kolla vad du ska ha, se vad grejerna kostar i Sverige. Sedan kollar du vad samma saker kostar på andra sidan pölen, men glöm inte bort att räkna med frakt, tull o.s.v. i slutpriset. Dessutom kan det ju vara värt att undersöka hur det blir med ev. garantiåtaganden. Måste du skicka tillbaka grejerna med flygfrakt om något skulle paja?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eidolon
Det är väl bara att du sätter dig ned och räknar... Kolla vad du ska ha, se vad grejerna kostar i Sverige. Sedan kollar du vad samma saker kostar på andra sidan pölen, men glöm inte bort att räkna med frakt, tull o.s.v. i slutpriset. Dessutom kan det ju vara värt att undersöka hur det blir med ev. garantiåtaganden. Måste du skicka tillbaka grejerna med flygfrakt om något skulle paja?

jag har en kusin in the us of a som kan visa mig hur det hela ser ut. (med tanke på eventuella beställningsfel) men det jag syftade på var att om grejerna skulle funka i sverige

Visa signatur

nzxt hush|asus striker II extreme|intel q8300|asus xonar dx|gigabyte gtx 260OC|4gb corsair xms3 ram|zalman zm600-hp|scythe mugen II

Permalänk
Medlem

Klart de gör.
"same shit, same name"

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk
Medlem

Fundera en extra gång om det är värt det när kronan är så låg som den är. Notera också att ibland gäller andra garanti-åtaganden osv. Räkna inte heller med att ett paket går igenom tullen utan skatt och tullavgift för att det står "gift" på det.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Antielefant

Precis som Opatagio sa, räkna med 25% moms, 7,5% tullavgift, 50 kr i postförskott (tull och moms får du betala som postförskott nämligen) och sen en rätt hög frakt.

Det är inte värt det efter mina erfarenheter, inte när elektronik är så jämförelsevis billigt i Sverige.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync