Två HD4890 eller ett 4870X2?

Permalänk

Två HD4890 eller ett 4870X2?

Ja, vilket av dessa ger bästa prestanda?

Permalänk

4890 är ATIs snabbaste singelkort, dyrare men kommer i crossfire spöa 4870X2 rätt hårt.

Visa signatur

Chassi: Dark Base 900|CPU: i7 6800k|Moderkort: Gigabyte X99P|Grafikkort: Gigabyte RTX 3080 Gaming|Minne: Corsair Vengeance 32BG|Nätagg: beQuiet! Dark Power 850W|OS: Windows 10 64-bit

Permalänk

Ok, satsar på CF då

Permalänk
Avstängd

Frågan är om de verkligen är värt och slänga ut så mycket pengar nu när dx11 korten är runt hörnet?

Permalänk

Dessa duger fint för det jag vill ha dom till. De nya korten kommer väl inte vara direkt billiga när de kommer ut?

Permalänk

Sen fick jag mig en reminder här...
4870X2 är ju två 4870 men eftersom de är på samma kort drabbas det inte av spel som inte stödjer crossfire.
Men ja, jag sitter själv och väntar på DX11, då kommer 58XXserien och som det ser ut så är det vägen du ska gå om du vill ha maxprestanda från ATI.

Men vill du ha en riktigt bra och rätt så prisvärd burk nu så ska du köra 2 4890

Visa signatur

Chassi: Dark Base 900|CPU: i7 6800k|Moderkort: Gigabyte X99P|Grafikkort: Gigabyte RTX 3080 Gaming|Minne: Corsair Vengeance 32BG|Nätagg: beQuiet! Dark Power 850W|OS: Windows 10 64-bit

Permalänk

Vilka spel stödjer inte CF?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gibson131
Dessa duger fint för det jag vill ha dom till. De nya korten kommer väl inte vara direkt billiga när de kommer ut?

Tänkte mest att de känns halvtaskigt att slänga ut 14k på en dator som inte ens kan köra dx11 när man lika gärna kan vänta några månader.

Permalänk

När kommer dx11? Skulle kunna vänta tills typ september... Och vad kommer dom kosta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostmork
Sen fick jag mig en reminder här...
4870X2 är ju två 4870 men eftersom de är på samma kort drabbas det inte av spel som inte stödjer crossfire.
Men ja, jag sitter själv och väntar på DX11, då kommer 58XXserien och som det ser ut så är det vägen du ska gå om du vill ha maxprestanda från ATI.

Men vill du ha en riktigt bra och rätt så prisvärd burk nu så ska du köra 2 4890

Klart det drabbas också, har spelet inte stöd för crossfire fungerar det inte speciellt lyasande på ett kort som i princip är två kort i cf men på samma pcb.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Krille_leijon
Frågan är om de verkligen är värt och slänga ut så mycket pengar nu när dx11 korten är runt hörnet?

jag förstår vad du menar men saken är det är typ nu det börjar komma ut spel som stödjer dx10, dx11 kommer inte att komma på ett bra tag och även om det kommer så lär det vara max ett eller två spel fram till nästa år.

så det är bätre att han satsar på ett eller två bra dx10 kort än att skaffa den nya kortet med nya drivrutiner som brukar krångla rjält i början.

det är bara en läxa som jag har lärt mig när det gäller denna topic

Visa signatur

يارَبْ إذا أسَأت إلى الناس فَاعْطِني شجَاعَة الإعتذار وإذا أسَاء لي النَّاس فاعْطِنْي شجَاعَة العَفْوَ وَعَلّمنْي أنْ التسَامح هَو أكْبَر مَراتب القوّة وَأنّ حبّ الإنتقام هَو أولْ مَظاهِر الضعْف

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gibson131
När kommer dx11? Skulle kunna vänta tills typ september... Och vad kommer dom kosta?

22 oktober hoppas de ju på iaf.
Lär nog vara rätt svårt att få dem lika prisvärda som de äldre korten, men sen, vill man vara lite framtidssäker så kan det ju visa sig vara riktigt värt väntan.

Visa signatur

Chassi: Dark Base 900|CPU: i7 6800k|Moderkort: Gigabyte X99P|Grafikkort: Gigabyte RTX 3080 Gaming|Minne: Corsair Vengeance 32BG|Nätagg: beQuiet! Dark Power 850W|OS: Windows 10 64-bit

Permalänk

Naah då får det va. Ligger nåt i vad ARICE säger. Köper detta nu, och om det visar sig otillräckligt i framtiden får man ta smällen då och uppgradera om ett år eller nåt. Men jag tror jag kommer bli väldigt nöjd med två HD4890

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gibson131
Naah då får det va. Ligger nåt i vad ARICE säger. Köper detta nu, och om det visar sig otillräckligt i framtiden får man ta smällen då och uppgradera om ett år eller nåt. Men jag tror jag kommer bli väldigt nöjd med två HD4890

För min del vore det omöjligt att göra så men kan du så tycker jag det låter bra.

Visa signatur

Chassi: Dark Base 900|CPU: i7 6800k|Moderkort: Gigabyte X99P|Grafikkort: Gigabyte RTX 3080 Gaming|Minne: Corsair Vengeance 32BG|Nätagg: beQuiet! Dark Power 850W|OS: Windows 10 64-bit

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ARICE
jag förstår vad du menar men saken är det är typ nu det börjar komma ut spel som stödjer dx10, dx11 kommer inte att komma på ett bra tag och även om det kommer så lär det vara max ett eller två spel fram till nästa år.

DX11 är väldigt lätt att koda, att konvertera att spel från DX10/10.1 till DX11 är 70% copy/paste och sedan lite kodning på det. Kommer inte ihåg exakt nu men det var ett spel iaf som enbart tog utvecklarna 3 timmar att göra om till DX11. Så många spel kommer säkerligen bli patchade till DX11 när det kommer ut...

DX11 kommer ge en prestandavinst på detta sätt så som DX10.1 gör mot DX10, det enda som man inte får med genom att "konvertera" från DX10/10.1 till DX11 är Tesselation.

Jag förväntar mig att ett antal stora titlar kommer ha DX11 innan året är slut

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Jag förväntar mig att ett antal stora titlar kommer ha DX11 innan året är slut

Menar du det här året?

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Krille_leijon
Tänkte mest att de känns halvtaskigt att slänga ut 14k på en dator som inte ens kan köra dx11 när man lika gärna kan vänta några månader.

Kan visst köra DX11, allt förutom tesselation som antagligen kommer användas i spel från och med 2010.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Kan visst köra DX11, allt förutom tesselation som antagligen kommer användas i spel från och med 2010.

Ja jag har inte direkt någon koll på vad dx10.1 kommer kunna köra från dx11 och vad som inte kommer gå, bara hört att det inte fungerar fullt ut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Krille_leijon
Tänkte mest att de känns halvtaskigt att slänga ut 14k på en dator som inte ens kan köra dx11 när man lika gärna kan vänta några månader.

Om jag förstått de rätt så kommer tex HD4890 kunna köra DX11.. bara de att om du har ett kort från 5000 serien så har du lite fler finesser än ett äldre kort..?

Läste lite mer i tråden och fick svar på min fråga!

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
DX11 är väldigt lätt att koda, att konvertera att spel från DX10/10.1 till DX11 är 70% copy/paste och sedan lite kodning på det. Kommer inte ihåg exakt nu men det var ett spel iaf som enbart tog utvecklarna 3 timmar att göra om till DX11. Så många spel kommer säkerligen bli patchade till DX11 när det kommer ut...

Det var DICE som uppdaterade Frostbite till att använda Direct3D 11 på ca tre timmar.

Permalänk
Medlem

visst jag har hört mycket positivt om dx11 men det är som vanligt mycket marknadsföring kring det innan den släpps för att öka försäljning av nya kot men om man tittar tillbaka och ser så tar det bra tag för spel att komma ut efter nån dx version kommer ut.

tänk också hur stabila drivrutiner har blivit nu till dx10, det lär ta tag för nya drivrutiner att "stabiliseras"

Visa signatur

يارَبْ إذا أسَأت إلى الناس فَاعْطِني شجَاعَة الإعتذار وإذا أسَاء لي النَّاس فاعْطِنْي شجَاعَة العَفْوَ وَعَلّمنْي أنْ التسَامح هَو أكْبَر مَراتب القوّة وَأنّ حبّ الإنتقام هَو أولْ مَظاهِر الضعْف

Permalänk
Avstängd

4890

Jag tror också att du kommer att bli mycket nöjd med två stycken 4890 och att det faktiskt är ganska framtidssäkert dvs de håller säkert de närmaste 2 åren utan större problem. har själv ett 4870 och kan lira det mesta på max med en upplösning på 1650*1080.

Till och med crysis ( ursäkta för det ut tjatade exemplet ) flyter på fint med inställningen high ( syns ingen större skillnad mot very high förutpm att det blir en massa lag ibland så uppenbart behövs det mer kräm för det än vad ett 4870 kan ge). Så två stycken 4890 kommer nog att ge riktigt fin prestanda.