Linux Boot USB / Spara Xorg.conf?

Permalänk
Medlem

Linux Boot USB / Spara Xorg.conf?

Tjena

Jag körde nyss igång USB BOOT på Ubuntu 9.04 Jaunty Jackelope med en Kubuntu ISO. Den sparar nästan allt men det är så att jag vill kunna använda lite effekter osv så jag installerade nvidia drivrutinerna. Jag kör "sudo nvidia-xconfig" (den ändrar xorg.conf filen så den skall använda nvidia drivrutinen.

Problemet är att varje gång sen jag startar om så bytar den namn på xorg.conf filen till xorg.conf+datum ex (xorg.conf20090622042159) och sätter in standard xorg.config utan inställningarna att den skalla använda drivrutinen.

Har ni någon aning hur man kan fixa så att den inte ändrar filen eller så att när den bootar kommer ersätta den filen med en annan som har rätt inställningar ?

Mvh
Commander

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Det är inte så att du bara har missat att reservera tillräckligt med plats för ändringar på USB-minnet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrPasty
Det är inte så att du bara har missat att reservera tillräckligt med plats för ändringar på USB-minnet?

Tror den fick 300mb att spara ändringar på. Men om det vore för lite plats så skulle väl min xorg.conf fil försvinna och ersättas med en ny.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Inaktiv

Den kanske gör så för att det inte ska bli fel på vissa datorer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
Den kanske gör så för att det inte ska bli fel på vissa datorer.

Kanske, men jag vill ändra på det så den sparar den jag använde senast, skulle jag sätta in den i en dator som inte har exempelvis "nvidia" så skulle jag bara ta bort xorg.conf filen så den skulle ersätta med en standard.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

En sådan USB-installation är inte helt tänkt som en permanent installation.
Det ända jag kan komma på är att göra ett fulscript i rc.local

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
En sådan USB-installation är inte helt tänkt som en permanent installation.
Det ända jag kan komma på är att göra ett fulscript i rc.local

Vet du hur det skriptet skulle se ut eftersom jag är inte så dunder på skript

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

rm /etc/X11/xorg.com (ta bort nuvarande )
mv mv fil /etc/X11/xorg.com (lägg till conf )
/etc/init.d/gdm restart (starta om x)

resten får du kolla upp sj

Detta kommer givetvis innebära att det första den kommer göra är att starta om X igen vid boot

Permalänk
Medlem

jag har Ubuntu 9.4 på en HHD... MEN, jag hatar grub (grub startar ubuntu framför windows och jag har inte hittat något sätt att byta boot ordning på operativen). jag gillar MBR mer, så finns det något sätt att boota ubuntu från en hårddisk via ett usbminne? tex starta grub via ett usbminne och kunna boota operativsystem från hårddiskar?

(pallar inte skapa en ny tråd så jag skriver i denhär med nästan samma ämne XD)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zmegis
jag har Ubuntu 9.4 på en HHD... MEN, jag hatar grub (grub startar ubuntu framför windows och jag har inte hittat något sätt att byta boot ordning på operativen). jag gillar MBR mer, så finns det något sätt att boota ubuntu från en hårddisk via ett usbminne? tex starta grub via ett usbminne och kunna boota operativsystem från hårddiskar?

(pallar inte skapa en ny tråd så jag skriver i denhär med nästan samma ämne XD)

Helt annan femma. Detta är att ha Ubuntu på en USB Pendrive. Det Du kan göra är att den skall starta Windows Loadern som default som sedan kommer boota Windows.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zmegis
jag har Ubuntu 9.4 på en HHD... MEN, jag hatar grub (grub startar ubuntu framför windows och jag har inte hittat något sätt att byta boot ordning på operativen). jag gillar MBR mer, så finns det något sätt att boota ubuntu från en hårddisk via ett usbminne? tex starta grub via ett usbminne och kunna boota operativsystem från hårddiskar?

(pallar inte skapa en ny tråd så jag skriver i denhär med nästan samma ämne XD)

Det är väldigt enkelt att ändra bootordningen i grub. Öppna filen /boot/grub/menu.lst i en editor som root (sudo). Där ändrar du värdet på default, som anger vilket i ordningen (börjar från 0) av OS:en som skall boota om inget annat väljs inom antalet sekunder som anges av timeout. Spara sedan den redigerade filen.

Visa signatur

Fagerja