Är det fel på grafikkortet?

Permalänk
Medlem

Är det fel på grafikkortet?

För ett tag sen (några veckor sedan) skulle jag starta datorn på morgonen. Datorn startade grafikkortet varvade upp sen dog datorn. Stod stilla nån sekund och startade upp igen (utan att jag gjorde något) och grafikkortet varvade upp sen dog den igen. Så höll den på om och om igen. Jag provade att stänga av nätagget baktill och startade om igen men den kom bara till att grafikkortet varvade upp sen dog den igen. Jag öppnade datorn och gick och hämtade en ficklampa (tog 10 sek) när jag kom tillbaka hade datorn starta och laddade in windows.

Nästa gång jag startade om den gick det bra. I morse märkte jag att datorn startar upp och grafikkortsfläkten varvar upp och sen dör den igen och startar en andra gång då går det bra.

Datorn är byggd i december 2007, bara nya komponenter (förutom grafikkortet so var lätt begagnat) enligt spec i signatur. Har aldrig krånglat förut, förutom när jag använde ett program som rensade i registernyklarna. Sedan dess har windows inte varit sig självt, men jag ska installera om. Mest har det varit grafikrelaterade problem.

Vad jag minns så gick inte grafikkortsfläkten upp i varv så högt när jag startade datorn som nu.

Det är ett XFX GeForce 8800 GTS 640MB (temperaturerna är normala ~70-80°C idle och knappt 90°C load).

Jag börjar misstänka att det är grafikkortet som börjar ge sig hårdvarumässigt. Vad tror ni? (Datorn dör när grafikkortet varvar upp och hinner inte "bli klar")

Permalänk
Medlem

Låter som kortet är lite väl varmt tycker jag
Har själv inte haft något nvidia kort som klarar så höga temperaturer (inte ens över 80 grader faktiskt) utan att börja lagga/artifacta.

Mitt HD4850 däremot har varit uppe i 105 grader utan problem.

Men så har jag inte haft just ett 8800 GTS heller.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Testa att göra en Clear CMOS först och se vad som händer.

Vilket nätaggregat har du?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Jag uppdaterade BIOS för ett tag sen till den senaste versionen, kan ju ligga något i det... Jag har ett Seasonic S12 Energy 550+ 550 watt alltså..

Seasonic S12 550+

Jag ska nog testa också att sätta i tjejens grafikkort i min dator för att se om det ändras..