Fängelse för Kameraexperten

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Sunt förnuft säger att en förbrytare inte kan begå brott så länge han sitter inlåst. Annat än mot sina medfångar, men dessa brott minimeras genom att man har många vakter per fånge vilket vi ändå får sägas ha i Sverige.

Eftersom 28 procent av internerna i svenska fängelser inte ens har ett svenskt medborgarskap så borde de överhuvudtaget inte släppas ut i Sverige efter avtjänat straff. Utan skickas tillbaka till sitt hemland.
När man sen inför möjligheten att ta ifrån utlänningar deras svenska medborgarskap så är det väldigt, väldigt många som kan skickas i retur.
Spelar oss ingen som helst roll ifall de blivit mer kriminella eller inte efter avtjänat straff

Den kategorin är nog ganska stor...

Litet påpekadande bara, en person som har 300k i årslön (25k*12) betalar betydligt mer än 100 000 i skatt. För det första så tjänar personen i själva verket 400k om året (arbetsgivaravgift på 32,x% om man är 26 och äldre). Även om man inte tjänar speciellt mycket och mest betalar kommunalskatt på sin inkomst så handlar de flesta saker sen, eller hur?
De allra flesta varor har 25% moms... med undantag för bensin (ca 75% skatt), tobak (?) och mat (12%).
Så vi hamnar runt en 60-70% i skatt även för en person med högst normal lön. Ganska sjukt

Tänkte säga "lol wut?" till allt det där, men låter bli.

------------------
"Tycker att vi ska ta lärdom av det här, dra ett sträck över det och gå vidare."

Ska vi inte straffa dem som medbrottades? De som gav brottarna pengar?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nikce
Fast de får ju knappast behålla pengarna...

Nej, det får de inte. Men vem hindrar dem?

Vidare så får de själva inte alla pengarna, en hel del går åt till det andra samhällets skattesystem. Betydligt lägre visserligen, och går mer direkt ut i handeln och övriga världen.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av huxflux
Sverige är dessutom inte speciellt kriminellt land, vilket får mig att tro att rättssystemet är hyfsad.

Vad baserar du detta på?

Sverige har mycket mer "småbrott" än andra EU land för exempel. Den Svenska kriminalvården omhändertar samtidigt mycket mindre människor än andra EU land (i Sverige sitter ~60pcm fängslade, medans EU generellt ligger på ungefär 100pcm). En studie jag läste (för länge sedan) bemärkte att en fjärdedel av Svenskar hade själv blivit utsatta för en eller annan sorts brott.

Om vi istället jämför Sverige med USA så har Sverige en mycket högre "crime rate" än USA. I 2008 anmäldes nästan 1.4 millioner brott i Sverige, vilket ger 155 brott per 1000 människor. USA å andra sidan såg 38 anmälningar per 1000.

För att dra det längre, jämför Sverige med den Amerikanska staten Georgia (som har ungefär lika många invånare);
* Det var 4749 våldtäkter i Sverige 2007. I Georgia var det endast 2178.
* Eller överfall. Georgia; 26839, Sverige; 72645.
* Inbrott. Georgia; 90690, Sverige; 96654.

För att göra det lite mer riktigt ska jag också räkna med mord, där Georgia såklart "leder" med 717 gentemot Sveriges 258.

Alla siffror finns enkelt tillgängliga online hos f.ex Brå (Sverige) och GBI (Georgia).

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem

Kan dom inte bara sätta alla flergångs förbrytare och grovt kriminella på nån ö nånstans låååång lång bort o bara låta dom vara där ?

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xore
Flytt till Iran? är alla där ifrån eller?

Hörde idag på radion att vi hade över 100 000 personer från Iran här i Sverige och mindre lär det väl inte bli :/

Permalänk
Avstängd

Orkar inte lägga mig i diskussionen om huruvida det är värt att åka in på kåken för x antal millar. Fick mig dock ett gott skratt när hälften här inne tror att man "bara" kan gömma undan 5 millar för att sedan plocka ut dem efter 5 år och gå och shoppa:P

1. Dina kriminella kompisar har snott 99% av dina pengar eller försöker utpressa dig.
2. Ja det är nog ingen som märker när du från ingenstans har trollat fram otroliga summor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Sunt förnuft säger att en förbrytare inte kan begå brott så länge han sitter inlåst. Annat än mot sina medfångar, men dessa brott minimeras genom att man har många vakter per fånge vilket vi ändå får sägas ha i Sverige.

Sunt förnuft? Snarare ren och skär logik! Synd bara att budskapet helt går dig förbi, att HÅRDARE STRAFF inte avskräcker.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Eftersom 28 procent av internerna i svenska fängelser inte ens har ett svenskt medborgarskap så borde de överhuvudtaget inte släppas ut i Sverige efter avtjänat straff. Utan skickas tillbaka till sitt hemland.
När man sen inför möjligheten att ta ifrån utlänningar deras svenska medborgarskap så är det väldigt, väldigt många som kan skickas i retur.
Spelar oss ingen som helst roll ifall de blivit mer kriminella eller inte efter avtjänat straff.

Kriminella utan svenskt medborgarskap som avtjänat sitt straff utvisas också i de flesta fall tillbaka till sitt hemlad, med undantag för ringa brott.
Våldtäkt på Ålandsfärja – irakier från Södertälje dömd och ska utvisas.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Vilket jävla skämtstraff.. dom kommer ju för helvete ut om 2 år ändå. Och då sitter dom ändå med miljoner i nått jävla land o lever gott och planerar mer skit.

Permalänk
Medlem

uuush, kameran jag håller i min hand köpte jag faktiskt av kameraexperten. Guud vad jag e glad att jag fick den skickad till mig....

Visa signatur

Kamera: Canon EOS 1000D, 20/1.8, 50/1.8, 70-200/4L
Flickr!

Permalänk
Vila i frid

Jag var nära på att köpa min 40D där. Tur att jag inte gjorde det, det var precis runt jul.

Det låga priset och ENDAST förskottsbetalning väckte lite misstankar.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr.Mabuse
Kriminella utan svenskt medborgarskap som avtjänat sitt straff utvisas också i de flesta fall tillbaka till sitt hemlad, med undantag för ringa brott.
Våldtäkt på Ålandsfärja – irakier från Södertälje dömd och ska utvisas.

http://www.dagensjuridik.se/sv/Artiklar/HD-upphaver-utvisning...

Förövrigt så är det endast ~500 utvisningsdommar per år, vilket kan jämföras med 169014 åtalsbeslut ifjor. Om vi nu utgår ifrån att 28% av de var invandrare sitter vi fortfarande kvar med ~47000 personer. Menar du på fullt allvar att 99% av alla brott som begås av invandrare i Sverige kan klassas som "ringa brott"? (Innan du svarar bör du tänka tillbaka till 2007 då HD beslöt att en 17-årig pojke från Dalarna som ertappats med 25 centiliter hembränt inte kunde klassas som "ringa"). Om man endast räknar med brott där ett straff föreläggande förekommer pratar vi fortfarande om över 85% som inte utvisas.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
Vad baserar du detta på?

Sverige har mycket mer "småbrott" än andra EU land för exempel. Den Svenska kriminalvården omhändertar samtidigt mycket mindre människor än andra EU land (i Sverige sitter ~60pcm fängslade, medans EU generellt ligger på ungefär 100pcm). En studie jag läste (för länge sedan) bemärkte att en fjärdedel av Svenskar hade själv blivit utsatta för en eller annan sorts brott.

Om vi istället jämför Sverige med USA så har Sverige en mycket högre "crime rate" än USA. I 2008 anmäldes nästan 1.4 millioner brott i Sverige, vilket ger 155 brott per 1000 människor. USA å andra sidan såg 38 anmälningar per 1000.

För att dra det längre, jämför Sverige med den Amerikanska staten Georgia (som har ungefär lika många invånare);
* Det var 4749 våldtäkter i Sverige 2007. I Georgia var det endast 2178.
* Eller överfall. Georgia; 26839, Sverige; 72645.
* Inbrott. Georgia; 90690, Sverige; 96654.

För att göra det lite mer riktigt ska jag också räkna med mord, där Georgia såklart "leder" med 717 gentemot Sveriges 258.

Alla siffror finns enkelt tillgängliga online hos f.ex Brå (Sverige) och GBI (Georgia).

BRÅ som du hänvisar till säger själva att det är "Svårt att jämföra brottsstatistik mellan olika länder". Och det gäller även för USA. Det omkullkastar ju lite värdet av dina argument.
Det är nog som man säger; Lögn, förbannad lögn och statistik (känt djungelordspråk).

Lite rolig läsning från Riktpunkt om "The Land of the free" om man har lite tid över...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
http://www.dagensjuridik.se/sv/Artiklar/HD-upphaver-utvisning...

Förövrigt så är det endast ~500 utvisningsdommar per år, vilket kan jämföras med 169014 åtalsbeslut ifjor. Om vi nu utgår ifrån att 28% av de var invandrare sitter vi fortfarande kvar med ~47000 personer. Menar du på fullt allvar att 99% av alla brott som begås av invandrare i Sverige kan klassas som "ringa brott"? (Innan du svarar bör du tänka tillbaka till 2007 då HD beslöt att en 17-årig pojke från Dalarna som ertappats med 25 centiliter hembränt inte kunde klassas som "ringa"). Om man endast räknar med brott där ett straff föreläggande förekommer pratar vi fortfarande om över 85% som inte utvisas.

OK, felaktigt ordval av mig. Jag ville bara påtala att det faktisk sker utvisningar - dessvärre inte tillräckligt ofta, i mitt tycket.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr.Mabuse
Sunt förnuft? Snarare ren och skär logik! Synd bara att budskapet helt går dig förbi, att HÅRDARE STRAFF inte avskräcker.

Det kanske inte avskräcker men det förhindrar brott, ungefär som att låsa in återfallsförbrytare på livstid.

Man gör ju det inte för att återfallsförbrytaren ska vara rädd för att hamna i fängelse utan man gör det för att samhället ska bli av med individen i fråga och det är ju inte helt kosher att skjuta folk i större delen av världen så därför låser man in dom istället.

Kanske har vi något att lära från kina?

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Medlem

Kan någon svara på om de fått näringsförbud eller om de kan öppna ny verksamhet efter fängelsetiden och fortsätta?

Permalänk

Förmodligen kan dom öppna företag igen eftersom näringsförbud brukar va på 5 år...

Och kan inte dom starta företaget så hittar dom väl nån knarkare som dom ger en summa pengar för att stå för handlingarna.

Men en sak är väl säker att det blir svårt att starta företag från fängelset.

Permalänk

Hmm, det känns som att dessa brottslingar inte var speciellt smarta. Jag menar, trodde de allvarligt att det inte skulle vara misstänksamt att beställda varor inte levererades?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av NukeHenk
Gött att dom åkte fast men för låga straff i Sverige helt klart. Ska vara 3 brott = avrättad, oavsett typ av brott om det är av lite grövre typ. Är inte ekonomiskt att köra in folk på livstid.

Som jag har förstått det så tar det ju ett tag innan folk blir avrättade ändå, massa överklaganden och annat, så det blir ju ändå ekonomiskt dåligt att ha avrättning. Själva avrättningen är ju inte helt gratis den heller, massa förberedelser och annat. Observera att detta är mina egna spekulationer.

För övrigt tycker jag bara att strafflängden i detta land borde byta plats, jag menar (som redan nämnts flera gånger) så kommer man undan med mer lindra straff vid brott som våldtäkt och annat än vid, som nu, bedrägeri.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av abbe_93
Hörde idag på radion att vi hade över 100 000 personer från Iran här i Sverige och mindre lär det väl inte bli :/

Ojdå. 100 000 Perser och med tanke på hur det brukar låta när man diskuterar med perser så måste det ju innebära att vi har 100 000 akademiker i landet tack vare dem.
Synd att alla kör taxi bara.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr.Mabuse
BRÅ som du hänvisar till säger själva att det är "Svårt att jämföra brottsstatistik mellan olika länder". Och det gäller även för USA. Det omkullkastar ju lite värdet av dina argument.
Det är nog som man säger; Lögn, förbannad lögn och statistik (känt djungelordspråk).

Lite rolig läsning från Riktpunkt om "The Land of the free" om man har lite tid över...

BRÅ säger också att man inte behöver föra någon statistik vad gäller invandrares brott i Sverige och då särskilt folk med svenskt medborgarskap eller andra generation.

De vill friskriva sig från politiska poänger helt enkelt.

Att du överhuvudtaget sen skickar upp en länk från sveriges kommunistiska parti som ett inlägg om USA är ju rent ut sagt puckat.
Som att hänvisa till http://www.den-svenske.com/ när man diskuterar invandringsproblematik.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BasseBaba
Precis.. Lägg därtill att skattebetalarna får stå för deras fängelsevistelse..

I fall med ekonomiska brottslingar vore det mer vettigt att skicka dom till en kol-gruva där dom kan arbeta av sina skulder...

Till Congo kanske?

Då skulle de ju hjälpa världen i alla fall.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Mörda ett spädbarn, våldta 10 flickor... nåt år max, men FAN om du blåser folk på blocket då jävlar ska du i fängelse i 5 år

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kylig
Mörda ett spädbarn, våldta 10 flickor... nåt år max, men FAN om du blåser folk på blocket då jävlar ska du i fängelse i 5 år

Ohja...?

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maho
Kan dom inte bara sätta alla flergångs förbrytare och grovt kriminella på nån ö nånstans låååång lång bort o bara låta dom vara där ?

Dom gjorde det, omkring år 1800 någonstans, heter Australien idag!!

OK kanske inte riktigt så, men nästan, haha

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
Vad baserar du detta på?

Sverige har mycket mer "småbrott" än andra EU land för exempel. Den Svenska kriminalvården omhändertar samtidigt mycket mindre människor än andra EU land (i Sverige sitter ~60pcm fängslade, medans EU generellt ligger på ungefär 100pcm). En studie jag läste (för länge sedan) bemärkte att en fjärdedel av Svenskar hade själv blivit utsatta för en eller annan sorts brott.

Om vi istället jämför Sverige med USA så har Sverige en mycket högre "crime rate" än USA. I 2008 anmäldes nästan 1.4 millioner brott i Sverige, vilket ger 155 brott per 1000 människor. USA å andra sidan såg 38 anmälningar per 1000.

För att dra det längre, jämför Sverige med den Amerikanska staten Georgia (som har ungefär lika många invånare);
* Det var 4749 våldtäkter i Sverige 2007. I Georgia var det endast 2178.
* Eller överfall. Georgia; 26839, Sverige; 72645.
* Inbrott. Georgia; 90690, Sverige; 96654.

För att göra det lite mer riktigt ska jag också räkna med mord, där Georgia såklart "leder" med 717 gentemot Sveriges 258.

Alla siffror finns enkelt tillgängliga online hos f.ex Brå (Sverige) och GBI (Georgia).

Du skojar va???

Visst är vi på väg mot USA liknande förhållanden i Sverige, men vi är inte riktigt där än och jag hoppas vi aldrig når dit.
Du kan inte bara plocka ut en stat i USA och jämföra med Sverige, du måste räkna procentuellt på alla invånare, på det där sättet kan man vrida och vända på statistik hela dagen om man vill. Du kan ju jämföra med en enda stad också om du vill, ska vi säga LA, hmm, or not!
Du måste också ta hänsyn till att i USA är många så skrämda av gäng m.m. att många helt enkelt inte vågar anmäla, tänk inte ens tanken att klimatet är likadant här, ännu!

Det går att bolla statistik fram och tillbaka i värsta politikeranda hela dan om du vill.

Här är lite mer nyttig läsning:

http://www.metro.se/se/article/2008/02/29/14/2209-45/index.xm...

http://stopthedrugwar.org/chronicle-old/252/jpistudy.shtml

En riktig tankeställare, va!!

Till: j_ , glad att du fick din kamera, kan föreställa mig att det måste vara en lättnad.

Permalänk
Medlem

Alla människor är olika, vissa tycker att en fängelse tillvaro är lyx, andra inte...men åker man in så ska man plugga, typ till akademiker, det hade ju varit grymt att komma ut och ta sig ett bra betalt jobb inom ett bristyrke, det tjänar alla på...för när dem ändå kommer ut så har dem ju försonat sitt straff i lagens mening. Det vore dubbelmoral att köra med dem mer än nödvändigt
Eller så avrättar men dem bara så fort det finns tillräcklig bevisning om det är ett brott med ett uppsåt

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Layon
Alla människor är olika, vissa tycker att en fängelse tillvaro är lyx, andra inte...men åker man in så ska man plugga, typ till akademiker, det hade ju varit grymt att komma ut och ta sig ett bra betalt jobb inom ett bristyrke, det tjänar alla på...för när dem ändå kommer ut så har dem ju försonat sitt straff i lagens mening. Det vore dubbelmoral att köra med dem mer än nödvändigt
Eller så avrättar men dem bara så fort det finns tillräcklig bevisning om det är ett brott med ett uppsåt

Du kan inte "plugga till akademiker" när du sitter på kåken. En del fängelser har viss utbildning, men det är oftast högstadienivå på deras utbildningar. Någon universitetsutbildning kan jag till 99 % svära på att svenska kriminalvården INTE erbjuder. Möjligtvis någon enstaka anstalt, men överlag...nej.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr.Mabuse
BRÅ som du hänvisar till säger själva att det är "Svårt att jämföra brottsstatistik mellan olika länder". Och det gäller även för USA. Det omkullkastar ju lite värdet av dina argument.
Det är nog som man säger; Lögn, förbannad lögn och statistik (känt djungelordspråk).

Jag tror mer att han ville påskina att Sverige inte är så säkert som de flesta tror. Jag har själv stött på liknande uppgifter i ett flertal arbeten de sista åren. Att jämföra Sverige med USA är väl kanske att ta i, men vi har absolut inte en låg kriminalitet i jämförelse med de andra västländerna. Tron över att vi har låg kriminalitet sitter i sedan 50-talet när folk i detta land hade högre moraliska och rättsliga värderingar än vi har nu.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr.Mabuse

Kriminella utan svenskt medborgarskap som avtjänat sitt straff utvisas också i de flesta fall tillbaka till sitt hemlad, med undantag för ringa brott.

Måste tyvärr kritisera din uppfattning här. Detta hände i Södertälje för ett tag sedan:

"Södertälje I dag föll domen mot de sex syrianer som stått åtalade för två gruppvåldtäkter i Södertälje. "

"Åklagaren yrkade att tre av de åtalade skulle utvisas efter avtjänat straff. Simon Mikha och Mark Soulaka döms i enlighet med åklagaren yrkande till utvisning, men kravet på att Ramaz Ibrahim skulle utvisas efter avtjänat straff ogillas eftersom tingsrätten, det allvarliga brottet till trots, inte anser att det föreligger synnerliga skäl för utvisning. "

Håll i åtanke att brottet var TVÅ stycken gruppvåldtäkter. Åklagaren yrkade på att TRE av de SEX inblandade Syrianerna skulle utvisas. Rätten utvisade bara TVÅ av dessa SEX vidriga monster.

Så din definition av "de flesta fall" stämmer definitivt inte överens med min.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fark
Du kan inte bara plocka ut en stat i USA och jämföra med Sverige, du måste räkna procentuellt på alla invånare, på det där sättet kan man vrida och vända på statistik hela dagen om man vill. Du kan ju jämföra med en enda stad också om du vill, ska vi säga LA, hmm, or not!
Du måste också ta hänsyn till att i USA är många så skrämda av gäng m.m. att många helt enkelt inte vågar anmäla, tänk inte ens tanken att klimatet är likadant här, ännu!

Det går att bolla statistik fram och tillbaka i värsta politikeranda hela dan om du vill.

Faktiskt är det många som menar att man får en bättre verklighetsbild om man sammanliknar en stat mot ett Europeiskt land just pga att man då kan välja en stat som är så lik landet i fråga som möjligt. Det var därför jag valde Georgia eftersom det är en av två Amerikanska stater som liknar Sverige i befolkningsmassa. Det andra valet vore New Jersey, men med tanke på att det ligger ett stenkast från NYC (som faktiskt, procentuellt, är en av de allra säkraste ställena i USA) är det inte ett bra val.

Georgia liknar också på Sverige i andra sammanhang, såsom landsbygd etc. Om jag inte minns helt fel finns det faktiskt officiella rapporter som har gjort samma jämförelse tidigare på 2000-talet, och siffrorna var inget bättre då.

Men visst, man kan köra precis samma liknelse mot hela USA och använda sig rakt av pcm, talen förändras inte så allt för mycket.

Oavsett, så missade du poängen helt och hållet; det jag ville fram till var att ditt påstående om att Sverige är ett lågbrottsland är fel. Om du vill kan du ju köra samma jämförelse med ett valfritt EU land och du kommer se, precis som jag påpekade, att 'småbrott' är [relativt] mycket vanligare i Sverige än resten av EU.

Självklar är det bara statistik i slutändan, men hur mycket man än vrider på det (inom realistiska förhållanden) ger det en viss ide om hur det egentligen ser ut. Visst är det också så att endel länder rapporterar brott helt annorlunda från Sverige, men om man då väljer ut en (eller några få) brottstyp(er) får man ändå rätt riktiga tal (Man kan med 95% säkerhet säga att de stämmer om man ska tro forskarna).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aza_gnaget
Jag tror mer att han ville påskina att Sverige inte är så säkert som de flesta tror. Jag har själv stött på liknande uppgifter i ett flertal arbeten de sista åren. Att jämföra Sverige med USA är väl kanske att ta i, men vi har absolut inte en låg kriminalitet i jämförelse med de andra västländerna. Tron över att vi har låg kriminalitet sitter i sedan 50-talet när folk i detta land hade högre moraliska och rättsliga värderingar än vi har nu.

Precis.

Av någon anledning blir Sverige fortfarande uppmålat som ett paradis på jord i diverse media och andra länder (jag har bott lite här och där i världen så har sett/hört stereotyperna med egna ögon/öron) men när jag flyttade tillbaka till Sverige för tre-fyra år sedan såg man med engång att det inte var så. Ta den lilla hålan jag bor i för tillfället, den kan sammanliknas med en annan håla jag bodde i (i norra England) innan jag flyttade hit; ungefär lika mänga invånare, lika 'stor' kommun, liknande stadscenter etc. Hur man än vrider på det är det mycket mer [synlig] kriminalitet här i Sverige än i England (norra UK till och med som brukar vara känt för sin 'down and out' attityd). För att inte prata om spritmissbruk; igen är Britterna ganska kända för sin 'binge drinking', men jag har aldrig tidigare sett så många "a-lagare' som det hänger här på torget med sina spritflaskor etc. Eller narkotikamissbruk, jävlar i helvete hur många stödgrupper ska det behöva finnas i en stad med ~30k invånare? Tycker det verkar som om det är en på varannat hörn här i staden och fortfarande ser man hur de hänger runt på gatan och läser i tidningen om hur ännu en person gripits för narko brott.

Men... nu börjar det hela gå väldigt off-topic så kanske ska sluta där?

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minimaiser

Missförstå mig rätt, jag tycker straffet är lite tunt, men hade det handlat om våldtäkt hade straffen säkert blivit ännu mildare, det om något är sjukt.

Exakt, det är sinnessjukt att våldsbrott och mord är mindre värt än ekonomibrott. Killarna som hoppade sönder Riccardo på kungsholmen, 2-4 års ungdomvård? Killen och tjejen som dödade 16 åriga flickan i år får samma typ. Det är helt helt sinnesjukt. Annat är det i England där har dem inga förmildrande omständigheter för att brottslingar är unga. Ett liknande fall så fick en 15-16 årig 15-18 års fängelse typ.

Sveriges lagar är ett skämt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you___93
..... Orkar inte räkna om till år men det är ju inte ett eller 2 år vi pratar om.

Det är precis vad det kanske är. Nu vet jag inte just vad som gäller denna typ av brott och just personerna i fråga men de flesta är ute efter ca halva tiden om de uppför sig gott.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Att du överhuvudtaget sen skickar upp en länk från sveriges kommunistiska parti som ett inlägg om USA är ju rent ut sagt puckat.
Som att hänvisa till http://www.den-svenske.com/ när man diskuterar invandringsproblematik.

Det är inte mer puckat än att förkasta något enbart pga egna förutfattade meningar. Det säger mer om dig än mig.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aza_gnaget
Så din definition av "de flesta fall" stämmer definitivt inte överens med min.

Hade du bemödat dig med att läsa hela tråden först innan du svarade så hade vi sluppit denna onödiga diskussion.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net