Har tänkt köpa ett ny grafikort, undrar om det funkar bra med min nuvarande dator

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2006

Har tänkt köpa ett ny grafikort, undrar om det funkar bra med min nuvarande dator

Hej, jag har tänkt att köpa en sån här http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=426199.

Jag har just nu en sån här dator:

AMD Athlon 64 X2 5000+ 2.6GHz Socket AM2,1MB

Asus M2N68-CM, Socket-AM2+
nForce 630a+GF7050PV, DVI, m-ATX, DDR2, GbLAN,
PCI-Ex16

Kingston ValueR. DDR2 PC5300 2048MB CL5,
Unbuffered,1.8V,256Meg x 64, 240pin ( 2 stycken )

Geforce 8800GS 384MB, 600 MHz klockhastiget, 1.8 GHz klockfrekvenz på minnet.

311384 Chieftec Nätaggregat ATX 400W, 120mm
Fan, Aktiv PFC, 2xSATA, PCI-E, 20/24pin

(jag har en Tagan 550watt som jag skulle kunna använda om det behövs)

Och jag undrar om det grafikortet jag tänker kanske köpa skulle funka bra till den här, och om det inte gör det skulle jag om möjligt vilja veta vad som behöver uppgraderas.

Jag har läst lite sticky trådar men hittade inget om vad man ska kolla på för att veta om grafikkortet kommer funka med bra prestanda.

Tack så mycket i förväg,
Alexander.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Jul 2004

Allt bättre en vad du har flaskas av din urvärdelösa processor ändå.
Uppgradera till 720BE elller Phenom II X2 550. Sen kan du börja leta grafikkort.

AMD 720BE @ 3,2GHz, GTX 260 Golden Sample, M3N-HD/HDMI, 4Gb Corsair XMS2, Antec 300, Corsair 650w. --//-- 16000p 3Dmark06

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2006

Okej tack för ditt svar! Hur kan man veta vilken processor man behöver för att det ska funka bra?

Och är det någon stor skillnad på moderkort som kostar 500kr eller 1500kr ?

Tack igen,
Alexander.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Mar 2009
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cedero
Okej tack för ditt svar! Hur kan man veta vilken processor man behöver för att det ska funka bra?

Och är det någon stor skillnad på moderkort som kostar 500kr eller 1500kr ?

Tack igen,
Alexander.

Vad menar du med skillnad? Skälvklart är det skillnad. Och ett för 500 eller 1500kr? Alltså, vad är du ute efter? AMD eller Intel i processorväg? ATI eller Nvidia grafik? Vad ska du ha det till? Ska du klocka, göra SLI eller Crossfire? Alltså, det är så otroligt mycket skillnad på olika moderkort. Skulle tipsa dig om att läsa på ordentligt och sen välja själv, exempelvis här på Swec. Det gjorde jag, i Mars i år kunde jag inte ett skvatt men nu tycker jag att jag kan tillräckligt!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2006

Jag har inga planer på att ha 2 stycken grafikkort så det är bara en pci express jag behöver, och ddr2 minnen. på en vanlig ATX form. För mig spelar det ingen roll om vilken tillverkare det är, bara på prestanda/pris.

Så det jag menade var, om man bara vill ha det jag skrev ovanför, är det någon stor skillnad på 500-1500kronors moderkorten, och vad är det man ska kolla efter?

Jag har sökt i Google och kollat igenom lite stickys här men hittar ingen riktig information som jag letar efter.

Tack igen för era svar, ser fram emot mer.
Alexander.

Och undrar också hur man vet vilken processor som man behöver för att vissa grafikkort ska funka bra.