Är mitt Grafikkort för dåligt?

Permalänk

Är mitt Grafikkort för dåligt?

Hej, har problem några problem med datorn och undrar om det beror på grafikkortet. Lämnade nyligen in min dator på lagning för att mitt tidigare grafikkort (Geforce 8800gtx) slutade att fungera. Dom blåste datorn helt och hållet och gav mig ett nytt grafikkort (Geforce 9500gt).

Jag är medveten om att kortet är sämre men till och med i spel som World of Warcraft får jag grymt dålig fps, och när fpsen sjunker i spelen så börjar även ljudet knastra. Och om jag öppnar ett fönster över WoW så dropar fpsen till 1. Med mitt tidigare grafikkort hade jag aldrig något av dessa problemen och körde då spel som Fallout 3 med det bästa inställningarna.

Datorns Windows experience Index-resultat är 4.4
Processor: 5.6
Minne(RAM): 5.9
Grafik: 4.4
Spelgrafik: 5.2 (denna och den tidigare hade förut ~5.6 med 8800)
Primära hårddisk: 5.7

Om det nu är grafikkortet som skulle vara orsaken till de problemen jag har skulle jag gärna vilja att ni gav mig några förslag på grafikkort jag kan köpa för att ersätta det jag har nu. Det ska helst inte vara dyrare än 2 000kr. Och vill självklart att det ska fungera på min dator.

Operativsystem: Windows Vista Home Premium 64bit
Moderkort: Asus P5K
Processor: Intel Core 2 Duo E8400 3.0GHz
RAM-minne: Kingston Valueram 2x2GB
CD/DVD: Sony Nec Optiarc
Hårddisk: Samsung spinpoint 500GB
Nätaggregat: Xilence Redwing 600W

Behövs det ytterligare information så säg till.
Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Re: Är mitt Grafikkort för dåligt?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av teh_ninjah
Hej, har problem några problem med datorn och undrar om det beror på grafikkortet. Lämnade nyligen in min dator på lagning för att mitt tidigare grafikkort (Geforce 8800gtx) slutade att fungera. Dom blåste datorn helt och hållet och gav mig ett nytt grafikkort (Geforce 9500gt).

Jag är medveten om att kortet är sämre men till och med i spel som World of Warcraft får jag grymt dålig fps, och när fpsen sjunker i spelen så börjar även ljudet knastra. Och om jag öppnar ett fönster över WoW så dropar fpsen till 1. Med mitt tidigare grafikkort hade jag aldrig något av dessa problemen och körde då spel som Fallout 3 med det bästa inställningarna.

Datorns Windows experience Index-resultat är 4.4
Processor: 5.6
Minne(RAM): 5.9
Grafik: 4.4
Spelgrafik: 5.2 (denna och den tidigare hade förut ~5.6 med 8800)
Primära hårddisk: 5.7

Om det nu är grafikkortet som skulle vara orsaken till de problemen jag har skulle jag gärna vilja att ni gav mig några förslag på grafikkort jag kan köpa för att ersätta det jag har nu. Det ska helst inte vara dyrare än 2 000kr. Och vill självklart att det ska fungera på min dator.

Operativsystem: Windows Vista Home Premium 64bit
Moderkort: Asus P5K
Processor: Intel Core 2 Duo E8400 3.0GHz
RAM-minne: Kingston Valueram 2x2GB
CD/DVD: Sony Nec Optiarc
Hårddisk: Samsung spinpoint 500GB
Nätaggregat: Xilence Redwing 600W

Behövs det ytterligare information så säg till.
Tack på förhand

du fick ju ett jävligt mkt sämre kort du ska be om ett nytt likvärdigt med 8800gtx ex 9800gtx+

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk

Tack för att du var så snabb, finns det någon anledning till att grafikkortet skulle göra så att ljudet knastra?

Permalänk
Medlem

Var köpte du datorn, du har ju rätt att kräva att bättre grafikkort som ska vara likvärdigt eller bättre än ditt gamla...

Permalänk

Datorn byggdes av en "kompis kompis" för cirka ett år sedan, så den reparerades inte hos säljaren.

Permalänk
Avstängd

9500GT är inte ens i närheten av 8800GTX, där åkte du på en fuling.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Kan bara hålla med de andra, inget bra byte direkt. 8800gtx var ju ett spelkort, 9500 ska du vara glad att du kan starta spelet med.

Men du vill veta vad du ska ha istället. Jag säger Geforce 260 eller 4870.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=481468

https://www.inet.se/datorkomponenter/grafikkort/sparkle-gefor...

https://www.inet.se/datorkomponenter/grafikkort/xfx-radeon-hd...

Visa signatur

Phenom II 960t @ 4 Ghz - Gigabyte 990xa UD3 - 8 GB Corsair Vengence - Asus 560 ti @ 950/2200 Mhz - 60 GB vertex plus - 1 TB WD black - Fractal Design Tesla 650 W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av teh_ninjah
Tack för att du var så snabb, finns det någon anledning till att grafikkortet skulle göra så att ljudet knastra?

En dator är en underlig sak som alltid hittar på saker som den egentligen inte borde. Så det är fullt möjligt att ljudet börjar knastra när kortet jobbar på bristningsgränsen. Vet att många kort ur GTX 280 och GTX 285 låter som en kaffepanna i menyerna i en del spel.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Re: Är mitt Grafikkort för dåligt?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av teh_ninjah
Hej, har problem några problem med datorn och undrar om det beror på grafikkortet. Lämnade nyligen in min dator på lagning för att mitt tidigare grafikkort (Geforce 8800gtx) slutade att fungera. Dom blåste datorn helt och hållet och gav mig ett nytt grafikkort (Geforce 9500gt).

Datorn byggdes av en "kompis kompis" för cirka ett år sedan, så den reparerades inte hos säljaren.

Fattar ingenting

Visa signatur

ola33

Permalänk
Medlem

Tror han menar att inte samma person som byggde den som repearerade den.

Visa signatur

Phenom II 960t @ 4 Ghz - Gigabyte 990xa UD3 - 8 GB Corsair Vengence - Asus 560 ti @ 950/2200 Mhz - 60 GB vertex plus - 1 TB WD black - Fractal Design Tesla 650 W

Permalänk
Medlem

alltså, 9500gt är ju inte ens ett spelkort i mina ögon, duger inte ens för wow, duger fint för diablo2 och warcraft 3 o liknande men usch för att köra wow på det

Du borde ha köpt ngt i stil med hd 4670 eller något sådant om det var priset du var ute efter

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xhriz
Tror han menar att inte samma person som byggde den som repearerade den.

Jo men hehe

Vad ar "Dom blåste datorn helt och hållet"

Och " och gav mig ett nytt grafikkort (Geforce 9500gt)."

Fick han ett 9500 kort eller kopte teh_ninjah kortet

Vad ar garantin po 8800 kortet

teh_ninjah forklara for mej sa jag forstar

"jag tog bort en mening"

Visa signatur

ola33

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ola33
Jo men hehe

Vad ar "Dom blåste datorn helt och hållet"

Och " och gav mig ett nytt grafikkort (Geforce 9500gt)."

Fick han ett 9500 kort eller kopte teh_ninjah kortet

Vad ar garantin po 8800 kortet

teh_ninjah forklara for mej sa jag forstar

"jag tog bort en mening"

--------------------------------------------
Jag tror TS menar att de ominstallerade datorn och monterade ett nytt grafikkort bara

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Det stämmer väl att ett 9500GT inte är ett spelkort, men att det skulle vara så värdelöst så att det inte går att spela WoW med, det tror jag inte en sekund på. Så jag skulle nästan tippa på att det som TS menade var att han blåste datorn ren från damm, tog ut det gamla kortet och satte in det nya, men glömde att installera om drivrutinerna.

Visa signatur

FT02B • HX620W • P5E Deluxe @ PL11 • Yorkfield Q9450 C1 lappad @ 440x7,5 = 3,3GHz @ 1,380V w/ NH-D14 • 2x2 + 2x1 GB DDR2 @ 880MHz 5-5-5-18 • Palit 55nm GTX260 Sonic • Xonar DX • 36GB Raptor • 3TB Caviar Green • U2713HM • W7 x64 • Ikari Laser • Sidewinder X6

Permalänk
Antielefant

Mja, han kan nog inte spela WoW med samma grafikinställningar som med sitt 8800 GTX, så det är väl antagligen i inställningarna det strular till sig.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

Ber om ursäkt för att jag var oklar tidigare, dom formaterade datorn. Jag betalade även för det nya grafikkortet eftersom han sa att det skulle fungera nästan lika bra. Grafikkortet var det enda jag inte hade garanti på när jag köpte datorn eftersom det var begagnat.

Permalänk
Medlem

Då tycker jag du ska be om att få dina pengar tillbaka och lämna in grafikkortet!
Sen så köper du ett 4850/9800gtx för dom pengarna eventuellt ett GTX260

Blir nästan sur när jag hör folk lura andra så!....

Permalänk
Medlem

ett 8800gtx och du ersätts med ett 9500 sug kort?

Som att bli ersatt med en skoda när du haft en ferrari innan.

Permalänk

Hade du garanti så blev du totalblåst.
Hade du inte garanti så förstår jag inte vafan som händer.

Permalänk
Antielefant

8800 GTX =~ 9800 GTX (ej GTX+ obs), vilket landar mellan dagens 9800 GT och GTS 250. De flesta tillverkare byter det mot ett GTS 250, en del mot 9800 GT, men ingen butik med något som helst vett skulle ens försöka med ett 9500 GT!

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av teh_ninjah
Ber om ursäkt för att jag var oklar tidigare, dom formaterade datorn. Jag betalade även för det nya grafikkortet eftersom han sa att det skulle fungera nästan lika bra. Grafikkortet var det enda jag inte hade garanti på när jag köpte datorn eftersom det var begagnat.

Och du gick på det de sa utan inga som helst konstigheter? Att ett skit (ursäkta tonen) 9500GT enligt dom skulle prestera lika bra som ett 8800GTX?????

Kolla HÄR där jag har jämfört båda korten åt dig! Siffrorna talar för sig själva!! De tog ditt 8800GTX, gav dig ett ruttet 9500GT och tog betalt för det kortet?
Efter många inlägg här eller kanske efter första starten med ditt "nya" grafikkort insåg du att du blev lurad men hittills har vi inte sett dig skriva här om vad du har gjort åt saken än. Tog du kontakt med de? Att bara lita blint på nån okunnig snubbe som jobbar på en möjlig oseriös butik är som att kasta pengarna i sjön utan att ens bry sig. Jag hoppas att du har lärt du nåt viktigt för sånt kan men ju råka ut för hela tiden om man inte vet vilka fulheter vissa butiker försöker med ibland.

Visa signatur

[ Intel Core I7 930 4.2GHz HT på ] - [ Corsair Dominator GT 12GB DDR III 2000Mhz CL9-10-0-27 2N ] - [ ASUS P6DX58 Premium ] - [ MSI Gaming 4G GTX 970 - [ Creative SB X-FI Fatal1ty Pro ] - [ 1TB-750-500-Intel 80 G2 SSD] - [ Corsiar AX860 ] - [ Logitech Z530 ] - [ Antec P182SE ] - [ ASUS PA246Q ] - [ LG Blu-Ray Burner ] - [ Windows 7 64 Ultimate Swe ] - [Acer Aspire 8920G]

Permalänk

kan folk inte bara lugna ner sig för tusan, va pojken vill veta är varför det knastrar, han skrev ju för tusan att han vet att 9500gt är sämre,

att ljudet o allt knastrar kan vara "lagg" problem, att det blir för mycket belastning så hela systemet överbelastas, bara en teori dock men det är ju iallafall någonting, men som alla säger du borde be om pengarna tillbax för dom har ju lurat dig totalt.

ett tips kan vara att köpa xfx radeon 4870 512mb nu på inet kostar bara 1300kr,

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya