IBM dominerar bland världens snabbaste superdatorer

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

IBM dominerar bland världens snabbaste superdatorer

Fem av världens tio snabbaste datorsystem kommer från IBM. Detta står klart när Top 500 presenterar topplistan med vårens snabbaste superdatorer.

Läs nyheten

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2007

Detta var helt fantastiskt.

Silverstone Fortress 2 2600k @ 4.5 780 SLI Asrock z68 extreme4 gen3 8 gb mem Corsair 1200W Gold SSD 256 gb Monitor Audio Silver RX1

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/home
Registrerad
Okt 2002

Men klarar den crysis?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gotland
Registrerad
Apr 2009

skulle vara kul att lira lite crysis på den

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
GBG
Registrerad
Dec 2008
Citat:

Systemet klarar av hela 1 105 TFLOPS (biljoner flyttalsoperationer per sekund) kontinuerligt och kan komma upp i smått fantastiska 1 457 TFLOPS.

säger mig ingenting, sätt in nån fin jämnförelse

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Dec 2002

undrar hur snabbt den kan koda med x264

Stationära: Intel i5 4690k 3,4GHz| 8GB DDR3 1800MHz | EVGA Geforce 1070 8GB | 120GB Intel 520 SSD | 500GB Samsung 850EVO |
Server/ NAS : Intel Core2Duo E6600 2,4GHz | 2GB DDR2 RAM | Nvidia 6600LE 128MB | WD Red 3TB | Ubuntu server 16.04
HTPC: Raspberry Pi 2 | 8GB class 6 SD card | 900MHz quad core

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Nej
Registrerad
Jun 2009

Tror knappast dom har ett grafikkort...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Chiang Mai, Thailand
Registrerad
Jul 2006
Citat:

Ursprungligen inskrivet av compaqoffer
Men klarar den crysis?

Blir kul att lira Crysis på en dator med integrerad(e) grafik(kort).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2007

oj oj en sån köpere jag

Fractal Design R3 |Amd PH II 965BE @ 3.7Ghz |Asus Crosshair Formula IV |Gigabyte Radeon 7870 2GB | Corsair XMS 3 4Gb DDR3 |G-Skill Ripjaws 8 Gb 1600 Mhz |INTEL 520 180GB SSD |Logitech Proteus Core |Func Kb-460|Asus MG279Q

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Nov 2007

Att folk jämt pratar om crysis när de handlar om superdatorer. Dem har nog inte ens stöd för dx10.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/home
Registrerad
Okt 2002

Lite ironi förlänger livet

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av compaqoffer
Men klarar den crysis?

Den borde åtminstone klara hd ready upplösning med 4 x antialiasing ..

Silverstone Fortress 2 2600k @ 4.5 780 SLI Asrock z68 extreme4 gen3 8 gb mem Corsair 1200W Gold SSD 256 gb Monitor Audio Silver RX1

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gotland
Registrerad
Apr 2009

vfr skulle inte värdens bästa dator ha DX10?

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|

Trädvy Permalänk
SweClockers
Andreas Dimestam
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jaxc
säger mig ingenting, sätt in nån fin jämnförelse

AMD marknadsförde Radeon HD 4870 som det första grafikkortet som klarade 1 TFLOPS. Lite grovt förenklat är Roadrunner lika snabb som ~1 500 stycken Radeon HD 4870.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gotland
Registrerad
Apr 2009
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
AMD marknadsförde Radeon HD 4870 som det första grafikkortet som klarade 1 TFLOPS. Lite grovt förenklat är Roadrunner lika snabb som ~1 500 stycken Radeon HD 4870.

Så du menar att den datorn är som 500 Radeon 4870?

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Okt 2006
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HoBb3

För att den till att börja med inte ens är i närheten av att använda Windows Vista...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2002

Top 10.

4st Opteron maskiner, dock en delad med PowerXCell. (Plats 2, 6, 8, 1)
4st PowerPC maskiner. (Plats 3, 5, 7, 9)
2st Xeon. (4 och 10)

Känns som AMD och IBM dominerar trots att 80% är Intelburkar.

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2003
Citat:

Världens snabbaste på beräkningar. Världens bästa terrängcykel är inte bästa cykeln att köra Vätternrundan med.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Örebro
Registrerad
Mar 2008

Vilket operativsystem kör dessa datorer som klarar av denna typ av skalning ?

| Asus P9X79 PRO | Intel i7 3820 | CM Hyper 212 EVO | Corsair Vengeance LP 16GiB @ 1600MHz | nVidia GeForce GTX Titan Black | Intel X-25 G2 160GB + Intel 535 256GB + Samsung 850 EVO 500GB | Corsair AX850 | Thermaltake Core P3 | EIZO S2411W |

7950GX2 > GTX 8800 Ultra > 3870 > 4850 CF > 5870 > GTX 580 > GTX 680 > GTX 770 > GTX 970 > GTX Titan Black

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Apr 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GarfieldPower

windows xp

يارَبْ إذا أسَأت إلى الناس فَاعْطِني شجَاعَة الإعتذار وإذا أسَاء لي النَّاس فاعْطِنْي شجَاعَة العَفْوَ وَعَلّمنْي أنْ التسَامح هَو أكْبَر مَراتب القوّة وَأنّ حبّ الإنتقام هَو أولْ مَظاهِر الضعْف

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Aug 2007
Citat:

Jag betvivlar att den skulle använda sig av ett windows baserat operativsystem.

WS: [i5 2500k@4.5ghz, 16gb ram, HD6870]@Win 7 / Debian
Laptop: [Samsung 700Z5C-S02]
@Win 8

Om du har smak för elektronisk musik: soundcloud.com/skepth

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2007
Citat:

Om du klickar på en dator i den där listan så får du upp mer detaljer, bl.a. vilket operativsystem de kör. De 10 översta kör i alla fall Linux, vilket jag kan tänka mig är ganska dominerande i den där listan.

Jag har för övrigt suttit och labbat på den 83:e snabbaste i listan under våren, när jag läste parallellprogrammering i skolan

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Feb 2006

Mäktigt. Lite fart under fingrarna då?

Men kunde den räkna 3D öht (det fungerar ju under linux), eller fick du inte testa så mkt.

Hur var den annars att räkna med? Fruktansvärt snabb skulle jag tro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Mar 2005
Citat:

Det är ett kluster där varje nod troligen kör någon linux distro (Redhat eller CentOS troligen).

Varje nod kommunicerar med varandra över en nätverkslänk (som t.ex. Infiniband ), så skalningen beror inte på operativsystemet. Man kan lika gärna klustra Windows baserade noder och få samma skalning.

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Killbom
Mäktigt. Lite fart under fingrarna då?

Men kunde den räkna 3D öht (det fungerar ju under linux), eller fick du inte testa så mkt.

Hur var den annars att räkna med? Fruktansvärt snabb skulle jag tro

Nja, det var väl inte så märkvärdigt. Datorn är uppdelad i noder, där varje nod är en "dator", dvs. ett moderkort och tillhörande komponenter. Varje nod har sedan två fyrkärniga processorer. När vi satt och labbade på den så hade vi 20 noder till vår kurs som vi fick använda, men jag använde nog som mest två noder i taget. Till skillnad mot vad man kan tro så står den inte och kör gigantiska program hela tiden, utan större delen av tiden kör den massor av småjobb som folk skickar in. Dvs. man skriver ett program, skickar in det, och sen får man tillbaks resultatet efter ett tag.

Men "räkna 3D" är ett väldigt luddigt uttryck. Självklart kan den göra samma beräkningar som ett grafikkort, om det är det du menar. Ett grafikkort är ju inte något unikt direkt, utan bara speciellt anpassat för just grafik-beräkningar. Dessvärre så måste noderna också kommunicera med varandra, så jag tvivlar på att det skulle gå att köra t.ex. Crysis (om det nu var anpassat för >6000 trådar ), då kommunikationen mellan noderna skulle döda prestandan.

Men jag har för mig att jag såg en artikel om någon som körde en raycastad version av antingen Doom eller Quake på någon superdator, möjligtvis en av IBM:s om jag inte minns fel. Någon som har koll, eller har jag bara inbillat mig?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Botkyrka, Stockholm
Registrerad
Jul 2001

Vilken är världens kraftigaste enskilda dator?
Om vi definierar "en dator" som med max ett moderkort, eller på annat på ett sätt som gör att det går att definiera som en dator.
Någon som vet?

Eller det kanske "bara" är en "vanlig" dual quad-core med quad SLI GTX 295 eller nått om man räknar till tflop...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2006
Citat:

Kollar man topp 500 så är det ca 88% som använder Linux. Windows körs på ganska exakt 1% av dem.

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Mar 2006
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MagnusL
Det är ett kluster där varje nod troligen kör någon linux distro (Redhat eller CentOS troligen).

Varje nod kommunicerar med varandra över en nätverkslänk (som t.ex. Infiniband ), så skalningen beror inte på operativsystemet. Man kan lika gärna klustra Windows baserade noder och få samma skalning.

Mjukvaran är dock inte irrelevant. Windows i det här fallet är HPC, anpassat för uppgiften. I och för sig handlar ju mycket om att ha stöd för konfigurationen, men ändå.

Att Linux har ca 90 % av TOP500 (+ några gömda bland de med mixade system) handlar nog mycket om att koden är fri och därför lättare att specialanpassa utifrån behoven.

Jag har för mig att systemet i Umeå annars är baserad på Windows HPC. Om jag minns rätt var projektet initialt i alla fall sponsrat av Microsoft (troligen begränsat till mjukvaran), hur det nu är vet jag inte men licenserna brukar ju smygas in till slut för att mjölka ut pengar.

Microsoft själva slår på stort med att de faktiskt för första gången, i slutet av 2008, fått in ett system bland de 10 bästa (ser att det systemet nu åkt ner till plats 15), men det har ju å andra sidan krävt i jämförelse enorma resurser och i stort står Microsoft och stampar med sina 5 system.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
GBG
Registrerad
Dec 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D

tack, nån som vill ge 1499 Radeon HD 4870?

och varför köra crysis, denna dator är helt klart lämpad för att ta sweclockers foldering lag till första plats!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tumba
Registrerad
Okt 2008

Ja har inte kollat listan, och de kanske till och med är hemligstämplad info, men amerikanska NSA har väll en rätt saftig superdator?