AMD hoppas på DirectX 11

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

AMD hoppas på DirectX 11

Nästa version av DirectX är det största genombrottet inom grafik detta årtionde. Det hävdar en högt uppsatt chef på AMD som har stora förhoppningar på den kommande tekniken.

Läs nyheten

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Sep 2007

Ser framemot Dx11.
Hoppas att det blir något så man kan köpa nytt (-:

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalix
Registrerad
Sep 2007

Någon som snabbt kan skriva fördelarna med nya Dx11?

Acer Predator G5-793 - [17.3" IPS][i7 6700HQ][GTX1060][16GB DDR4 ram][500GB SSD]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zidust
Någon som snabbt kan skriva fördelarna med nya Dx11?

Vad jag förstått så ska det vara mer optimerat, bättre GPGPU stöd, bättre multitråd stöd(quad cores och sli exempelvis), tessellation.

MAIN: i7 6700k | 16gb DDR4 | Asus Z170-A | EVGA GeForce GTX 1080 FTW | 1,5tb HDD | 256gb M.2 SSD
SERVER: i7 3930k | Asus P9X79-Pro | 16GB PC12800 | 10TB (RAID5) | 2TB VirtOS | 256GB SSD

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2007

GPGPU support, tessellation support,och förbättrat multitråds-stöd för att dra nytta av Quadcores. Även Computeshaders.

Det enda som dagens kort saknar är egentligen Tesselation support, AMD/ATi har det i sina kort och har haft ett tag men som inte använts och är inte tillräckligt avancerade för Direct X11. Man kommer iofs fattas Shader model 5 men det är ändå en småsak.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2006

"AMD hoppas på på DirectX 11"

Rätta det.

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2008

Hoppas inte DirectX 11 blir samma "flopp" som 10.1.

Tycker verkligen inte Dx10.1 va mycket bättre än 9.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vännäs
Registrerad
Jul 2002

troligen kör amd/ati med dualcore GPU dvs dubbla kraften med 2 kärnor som tar bort eventuella buggar med crossfire synkning.
Om det sker får de en 100% fördubbling med en sådan lösning.

Deras fusion är åt det hållet men troligen inte redo för en full 40nm implementering.

då de redan börjat försnacket med att något speciellt kommer att ske med deras dx11 så är det troligt att de lyckas med en dualcore.
så, 50% bättre än 4890 ggr2 blir ett bra racerkort heh

Träna bort dyslexin. Ryzen 2600x - asus B350plus - sapphire 480 - Acer XG270HU 1440p 144hz - Samsung 960evo 256gb - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb Kingston 3ghz - atcs 840 - Vattenkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lindgren92
Hoppas inte DirectX 11 blir samma "flopp" som 10.1.

Tycker verkligen inte Dx10.1 va mycket bättre än 9.

Du har inte ens provat DX10.1(eller jo det finns ett spel väl?), det är mycket bättre än DX10.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
*
Registrerad
Mar 2009

Lite smått idiotisk frågeställning på sätt o vis. För nu när DirectX 11-korten kommer så är det väl ingen som väljer att inte skaffa ett sånt när det är dags för o uppgradera?

Man skaffar det ju inte direkt vid lanseringen ifall man inte är en tekniknörd. Bäst o vänta tills både AMD/ATI och Nvidia har lanserat lite olika modeller så det finns lite mer alternativ.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Mar 2006

En av de största fördelarna med DirectX 11 är väll att man unifierar DX9 och DX10 så utvecklare inte behöver skriva två separata pipelines såsom man behövt göra med DX10. Nu kan man skriva en pipeline sedan tar DX11 hand om att avgöra vilka funktioner grafikkortet stödjer och utvecklarna kan koncentrera sig på viktigare saker.

Bättre stöd för flera kärnor känns också som en sedan länge väl behövd uppdatering.

// Jay-C
CPU: i7 2600K w/ H80i | GPU: GTX 570 OC | SSD: 510 120GB | MB: P8Z68-V Pro
RAM: 2x4GB Vengeance 1600MHz CL8 | APU: X-Fi Titanium Pro | PSU: AX850

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nacka
Registrerad
Maj 2006
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Du har inte ens provat DX10.1(eller jo det finns ett spel väl?), det är mycket bättre än DX10.

Några exempel på DX10.1 spel:

Assassins Creed
BattleForge
Crysis
Far Cry2
H.A.W.X
S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky
Stormrise

Men personligen tycker jag det är lite lurigt att se om man spelar i DX9, 10
eller 10.1. Känns som om DX11 kommer ge både mer FPS samt grafik till
skillnad mot DX10 som tar FPS och ger osynliga grafikförbättringar

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Nacka
Registrerad
Feb 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DLM

Men personligen tycker jag det är lite lurigt att se om man spelar i DX9, 10
eller 10.1. Känns som om DX11 kommer ge både mer FPS samt grafik till
skillnad mot DX10 som tar FPS och ger osynliga grafikförbättringar

Dx10 skulle ge bättre FPS om spelen skrevs direkt med Dx10 istället för Dx9 med Dx10 som "överdrag".

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrbotten
Registrerad
Dec 2003

får se vad det kostar med ett dx11 grafikkort till nvidia's mxm-port på min laptop

Citera mig så jag hittar tillbaks om du vill nått !
http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2770981

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrStalker
En av de största fördelarna med DirectX 11 är väll att man unifierar DX9 och DX10 så utvecklare inte behöver skriva två separata pipelines såsom man behövt göra med DX10. Nu kan man skriva en pipeline sedan tar DX11 hand om att avgöra vilka funktioner grafikkortet stödjer och utvecklarna kan koncentrera sig på viktigare saker.

DX11 är en förlängning av DX10 men bakåtkompatibiliteten till DX9 är fortfarande kapad. Så om utvecklare fortfarande ska använda DX9 så får de koda separat för både DX9 och DX11 precis som de har gjort hittills för DX9 och DX10.x.

Enligt Steams HW survey så är fortfarande knappt 30% av alla system DX10 kompatibla så vi får nog se en del spel med stöd för DX9 ett tag till.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Feb 2004

Man kan ju alltid DRÖMMA att tesselation blir standard och tar bort alla fula kantiga siluetter. zzz drömma som sagt.

Sökes UTROTAD:
Ljust media-tangentbord (svarta bokstäver obelyst)
HELT vanligt ej mekaniskt org 105 fullhöjd swe, 6-7mediaknappar (separat). (extraknappar). USB-sladd.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finspång
Registrerad
Mar 2009
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sjögren_85
Lite smått idiotisk frågeställning på sätt o vis. För nu när DirectX 11-korten kommer så är det väl ingen som väljer att inte skaffa ett sånt när det är dags för o uppgradera?

Uhm DirectX 10 funkar väl enbart med Vista? Så DirectX 11 enbart om man har Win7 ?

Kommer harva XP så länge de går, där DirectX 9 stöds, så blir de dags å uppgradera Grafikkort kommer ja att välja att INTE skaffa ett sådant. För de vore idiotiskt att skaffa ett DirectX 11 kort å fortfarande köra XP eller hur?

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Maj 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snozan
Uhm DirectX 10 funkar väl enbart med Vista? Så DirectX 11 enbart om man har Win7 ?

Kommer harva XP så länge de går, där DirectX 9 stöds, så blir de dags å uppgradera Grafikkort kommer ja att välja att INTE skaffa ett sådant. För de vore idiotiskt att skaffa ett DirectX 11 kort å fortfarande köra XP eller hur?

DirectX 11 kommer till Vista och 7, men inte XP.

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Jul 2008

jag har för mig att man skulle kunna köra DX11 om man hade ett DX10.x kort...
eller är jag fel ute

ASROCK P67 Pro3 // Intel core I7 2600k // Geforce GTX680 // 2000Mhz 2x4096MB // 6 TB lagring // 256 GB SSD // 1000W PSU

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2009
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DLM
Några exempel på DX10.1 spel:

Assassins Creed
BattleForge
Crysis
Far Cry2
H.A.W.X
S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky
Stormrise

Men personligen tycker jag det är lite lurigt att se om man spelar i DX9, 10
eller 10.1. Känns som om DX11 kommer ge både mer FPS samt grafik till
skillnad mot DX10 som tar FPS och ger osynliga grafikförbättringar

Var det inte så att Assassins creed blev av med 10.1 stödet för att nvidia sponsrar ubisoft och ati var dom enda som hade stöd för tekniken därav togs stödet bort? Har dom fått tillbaka stödet nu?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vetlanda
Registrerad
Jul 2003

Tror inte jag kör något DX10 spel änns så vetifan vad jag ska ha dx11 till

Citera för svar
"He had a baseball bat, and I was tied to a chair. Pissing him off was the smart thing to do." - Max Payne

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Mar 2006

Nu har jag säkert helt fel, men skulle inte det gå att ha ray-tracing i realtid med DX11? Och skulle inte Intels kommande grafikkort klara av att köra det i realtid?

┻━┻ ︵ ヽ(°□°ヽ)
(╯°□°)╯︵ ┻━┻
┻━┻ ︵ \( °□° )/ ︵ ┻━┻

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Karlskoga
Registrerad
Jan 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kadjoopplo
Var det inte så att Assassins creed blev av med 10.1 stödet för att nvidia sponsrar ubisoft och ati var dom enda som hade stöd för tekniken därav togs stödet bort? Har dom fått tillbaka stödet nu?

Japp så är det, Ubisoft har tyvärr plockat bort stödet för DX10.1 i Assassins creed.
Jag är också nästan säker på att Crysis bara har stöd för DX10.

AMD Ryzen 7 1700 | Vega RX 64 | https://valid.x86.fr/ufsz9j | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W | Corsair 600T Graphite vit.
AMD FX8350 | Polaris RX 460 4 GB | https://valid.x86.fr/0q5pkm | Cooler Master V 700W | 32 GB ECC-Minnen.
HTPC | https://valid.x86.fr/ez1zxw |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DLM

Assassins Creed, Nej
BattleForge, Vet ej
Crysis, Absolut inte
Far Cry2, Nepp inte det heller
H.A.W.X, ja, ger 20fps mer för ATi kort om de kör 10.1
S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky, Verkar ha 10.1 ja
Stormrise, Vet ej
)

Här säger de att det bara finns tre:
http://www.n4g.com/pc/News-308508.aspx
Det är Hawx, Stormrise och battleforge

Här ser ni hur mycket 10.1 ger i jämförelse med 10.0 med ett 4890:
http://www.hardwarecanucks.com/forum/hardware-canucks-reviews...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Apr 2003

marknadsföring ftw...

يارَبْ إذا أسَأت إلى الناس فَاعْطِني شجَاعَة الإعتذار وإذا أسَاء لي النَّاس فاعْطِنْي شجَاعَة العَفْوَ وَعَلّمنْي أنْ التسَامح هَو أكْبَر مَراتب القوّة وَأنّ حبّ الإنتقام هَو أولْ مَظاهِر الضعْف

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Karlskoga
Registrerad
Jan 2007

Här finns ett test av fem DX10.1 spel, dags att damma av skoltyskan.
Man förstår ganska väl varför Nvidia inte vill att utvecklarna skall koda för DX10.1.
http://www.computerbase.de/artikel/hardware/grafikkarten/2009...
Notera också att Stormrise helt saknar stöd för DX9 det är alltså ett spel med mycket DX10-kod, verkar som om DX10 flyter ganska fint på ATI-kort.
http://www.computerbase.de/artikel/hardware/grafikkarten/2009...

Nu verkar ändå inte Stormrise vara något skäl till att välja ATI.
This frustrating, broken mess is one of the worst strategy games in years.
http://www.gamespot.com/pc/strategy/stormrise/review.html

Här diskuteras om testet på engelska.
http://forum.beyond3d.com/showthread.php?p=1289721
I några av dessa DX10.1 spel (i Far Cry 2 iaf) har man använt vissa speciella Nvidia-anrop vid sidan av DX-api:et, för att snabba upp Nvidias nyare kort.
Även om Nvidia inte har fullständigt stöd för DX10.1, har dom tydligen delvis stöd för det (gäller GTX260 och nyare).

AMD Ryzen 7 1700 | Vega RX 64 | https://valid.x86.fr/ufsz9j | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W | Corsair 600T Graphite vit.
AMD FX8350 | Polaris RX 460 4 GB | https://valid.x86.fr/0q5pkm | Cooler Master V 700W | 32 GB ECC-Minnen.
HTPC | https://valid.x86.fr/ez1zxw |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2005

Måste säga att pollen var ganska dumt ställd, de flesta av oss kommer nog att köpa ett dx11 kort förr eller senare, det intressanta är ju vilka som kommer köpa ett direkt.

Det man inte vet det lider man inte av.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olafett
Måste säga att pollen var ganska dumt ställd, de flesta av oss kommer nog att köpa ett dx11 kort förr eller senare, det intressanta är ju vilka som kommer köpa ett direkt.

Jo det är sant..Därför tog jag jag vet inte.. Kanske köper ett dx12 istället

Silverstone Fortress 2 2600k @ 4.5 780 SLI Asrock z68 extreme4 gen3 8 gb mem Corsair 1200W Gold SSD 256 gb Monitor Audio Silver RX1

Trädvy Permalänk
Chefredaktör
Jacob Hugosson
Plats
Gävle
Registrerad
Okt 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
troligen kör amd/ati med dualcore GPU dvs dubbla kraften med 2 kärnor som tar bort eventuella buggar med crossfire synkning.
Om det sker får de en 100% fördubbling med en sådan lösning.

Deras fusion är åt det hållet men troligen inte redo för en full 40nm implementering.

då de redan börjat försnacket med att något speciellt kommer att ske med deras dx11 så är det troligt att de lyckas med en dualcore.
så, 50% bättre än 4890 ggr2 blir ett bra racerkort heh

AMD och Nvidia har redan hundratals processorer på en die, så en "dual-core" kommer inte inträffa för det skulle vara exakt som att dubbla antalet shaders bara och ge ett väldigt varmt och o-ekonomiskt chip... Det som kan hända är en MCM lösning där man kör 2st GPUer under samma IHS där dom är kopplade med varandra internt via en egen buss.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ARICE
marknadsföring ftw...

DX11 kommer slå minst lika hårt som DX9 så det är något att se fram emot, dessutom är det löjligt lätt att koda så DX11 spelen kommer komma som en flodvåg över marknaden, inklusive spelpatcher med DX11 stöd.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Kontaktas enklast via PM, nyhetstips skickas helst genom SweClockers kontaktformulär.
Önskas svar i forumet citera mina inlägg. Finns även på Twitter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
här och där
Registrerad
Apr 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89

DX11 kommer slå minst lika hårt som DX9 så det är något att se fram emot, dessutom är det löjligt lätt att koda så DX11 spelen kommer komma som en flodvåg över marknaden, inklusive spelpatcher med DX11 stöd.

Låter bra, var fick du tag på denna informationen?

Corsair 450 W, Gigabyte GA-P35-DS3, Intel E2160 @ 3 GHz, HD3870, 250GB S-ATA, Corsair DDR2 2046Mb Twin2X 6400
"Redan de gamla grekerna trodde sig leva i nutiden."