AMD hoppas på DirectX 11

Permalänk
Medlem

Nice undra om det blir skillnad mellan directx 9 och 11. Finns inte ett enda directx 10 spel som hittills sett bättre ut i mina ögon.

Som exempel crysis då, som helt enkelt låste vissa saker för directx 9. Eller andra spel som helt enkelt patchade ett par nya texturer eller la till mer skuggor för att lura folk. ^^

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olafett
Måste säga att pollen var ganska dumt ställd, de flesta av oss kommer nog att köpa ett dx11 kort förr eller senare, det intressanta är ju vilka som kommer köpa ett direkt.

Vet inte om frågeställningen blivit ändrad men "Planerar du att köpa ett directx 11 kort" är väl ganska klar?
Det frågar ifall man just nu sitter och väntar på DX11 och planerar att nästa kort ska bli ett dx11 kort.

Jag köpte nyligen mitt 4870 t.ex. och är nöjd med prestandan och planerar därför inte att köpa ett DX11 kort.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Jag planerar inte nåt DX-relaterat alls, då jag inte ens kör windows, däremot är OpenGL och hårdvaruaccelererad videodekodning mycket mer intressant..

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dahren
Låter bra, var fick du tag på denna informationen?

Det är ingen information, det är något som jag själv tror på med tanke på alla funktioner DX11 kommer ge. Dessutom är DX11 lättare att koda för jämfört mot DX9/10/10.1 och att uppdatera en DX-version till DX11 är mer eller mindre ett copy/paste arbete.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Kommer det nå bra spel så kan det bli tal om att köpa DX11 kort men skeptiskt till att det kommer nått mer än portar av konsolspel med DX11 påklistrat.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dagas
Kommer det nå bra spel så kan det bli tal om att köpa DX11 kort men skeptiskt till att det kommer nått mer än portar av konsolspel med DX11 påklistrat.

Det är ju ungefär vad som släpps idag fast med DX10 klistermärken, så någon ändring blir det knappast.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk

Läste så långt som till "En högt uppsatt chef"...

Vad han nu tänker och tycker så är det inte så relevant som att en spelstudio gör ett DX11-only spel, som dessutom är så jävla bra så det finns inte. Sen kanske jag börjar fundera. Men jag tror inte ett sånt spel görs.

Chefers uttalande om teknikdetaljer... hehehehe...

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DLM

Assassins Creed, Nej
BattleForge, Vet ej
Crysis, Absolut inte
Far Cry2, Nepp inte det heller
H.A.W.X, ja, ger 20fps mer för ATi kort om de kör 10.1
S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky, Verkar ha 10.1 ja
Stormrise, Vet ej
)

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice

Här säger de att det bara finns tre:
http://www.n4g.com/pc/News-308508.aspx
Det är Hawx, Stormrise och battleforge

Här ser ni hur mycket 10.1 ger i jämförelse med 10.0 med ett 4890:
http://www.hardwarecanucks.com/forum/hardware-canucks-reviews...

Crysis kör tydligen inte DX10.1 (tog det för givet med ett sådant grafikfokuserat spel).

Resten i min lista kör DX10.1 (Assassins Creed endast opatchat).

http://www.bit-tech.net/news/hardware/2008/10/22/nvidia-gpus-...

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_games_with_DirectX_10_su...

Permalänk
Medlem

Det sa de om DirectX 10 också. Grafiken skulle bli helt sagolik med ett DX10 kort. DX9 skulle vara helt utdött på ett halvår. Men som vi alla vet gick det inte så.

Tror för övrigt att pc kommer att få svårt att få tittlar när varje nytt spel kräver ett nytt grafik kort. Köper man en ps3 behöver man bara köpa en ny vart 4-5 år istället för att lägga 2000-3000 kr på ett nytt grafik kort varje år.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
DX11 kommer slå minst lika hårt som DX9 så det är något att se fram emot, dessutom är det löjligt lätt att koda så DX11 spelen kommer komma som en flodvåg över marknaden, inklusive spelpatcher med DX11 stöd.

Det är jag också intresserad av att veta.

Sen spelar det väl ingen roll om AMD eller nVidia kommer först. Det ska ju gärna finnas något att använda det till...och när det väl händer så lär båda parterna redan ha en uppsjö av alternativ kan jag tänka mig.

Permalänk
Medlem

Så less på att Microsoft tar över spel marknaden med sitt DirectX, det bådar inte gott för konkurrensen. Ska man spela spel så måste man köpa Windows det är surt.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snozan
Uhm DirectX 10 funkar väl enbart med Vista? Så DirectX 11 enbart om man har Win7 ?

Kommer harva XP så länge de går, där DirectX 9 stöds, så blir de dags å uppgradera Grafikkort kommer ja att välja att INTE skaffa ett sådant. För de vore idiotiskt att skaffa ett DirectX 11 kort å fortfarande köra XP eller hur?

Du kommer inte att skaffa något NYTT grafikkort alltså? För jag antar ju att de inte kommer o fortsätta producera grafikkort som INTE stödjer Direct X 11?

Hur många NYA grafikkort finns det idag som inte stödjer Direct X 10 t.ex.?

Permalänk
Medlem

Nej, mitt 285 får klara sig i.a.f. ett år innan jag köper nytt (fast eventuellt ett 285 till någon gång i höst om jag behöver mer GPUkraft).

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HRN
Enligt Steams HW survey så är fortfarande knappt 30% av alla system DX10 kompatibla så vi får nog se en del spel med stöd för DX9 ett tag till. [/B]

... Fast skulle vara närmare 60% om folk inte körde sitt CS eller TF2 under XP istället för Vista/Win7 enligt samma graf. Rätt anmärkningsvärt, eftersom jag inte trodde det var så många som hade nyare prylar än 8800GT som lirade CS.

Visa signatur

8x64-bit POWER5+, 2TB memory, 15.2mb L2-Cache, 2xFC & 2X10Gbit Ethernet -- en _riktigt_ dator har IBM P5+.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av khanan
... Fast skulle vara närmare 60% om folk inte körde sitt CS eller TF2 under XP istället för Vista/Win7 enligt samma graf. Rätt anmärkningsvärt, eftersom jag inte trodde det var så många som hade nyare prylar än 8800GT som lirade CS.

Jag har ett 4870x2 och spelar en del cs:s, dock är väl inte riktigt det anledningen till att jag har så bra kort...;o)

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thunde
Det sa de om DirectX 10 också. Grafiken skulle bli helt sagolik med ett DX10 kort. DX9 skulle vara helt utdött på ett halvår. Men som vi alla vet gick det inte så.

Tror för övrigt att pc kommer att få svårt att få tittlar när varje nytt spel kräver ett nytt grafik kort. Köper man en ps3 behöver man bara köpa en ny vart 4-5 år istället för att lägga 2000-3000 kr på ett nytt grafik kort varje år.

DX10 vart så enormt dåligt eftersom att Nvidia inte kände för att implementera vissa funktioner på sina grafikkort, så Microsoft backade och släppte "DX10".

DX11 är vad DX10 skulle ha vart, och den här gången backar inte Microsoft för att Nvidia inte känner för att slänga dit lite nya saker i sin GPU.

Det är just därför ATI's DX10.1 kommer kunna använda näst intill alla DX11 funktioner förutom Tesslation.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scirocco
Så less på att Microsoft tar över spel marknaden med sitt DirectX, det bådar inte gott för konkurrensen. Ska man spela spel så måste man köpa Windows det är surt.

Det lustiga är att de kontrollerar PC Spel-marknaden, men är själva totalt ointresserade av spel på PC. Microsoft är enbart fokuserad på XBox 360 numera.

Får hoppas att det i framtiden öppnas för en standard utöver DirectX. Problemet är att många spelbolag nu satsar på konsoller i första hand, och en splittring av PC marknaden inte skulle hjälpa till.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HolyFather
Läste så långt som till "En högt uppsatt chef"...

Vad han nu tänker och tycker så är det inte så relevant som att en spelstudio gör ett DX11-only spel, som dessutom är så jävla bra så det finns inte. Sen kanske jag börjar fundera. Men jag tror inte ett sånt spel görs.

Chefers uttalande om teknikdetaljer... hehehehe...

Håller med fullständigt.

"DX11 som AMD kommer vara FÖRST med är SKITBRA. LITA PÅ MIG!
Så... Köp nya DX11 kort direkt när de kommer ut för de kan ge dig oralsex och bädda sängen. Jag LOVAR!. LITA PÅ MIG! DX11 är super duper! Allmänt känt att de första korten som stödjer en ny DX serie är skitbra. Så KÖP AMDs nya DX11 kort. För de är SKITBRA för de stödjer DX11!!!!!"

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Håller med fullständigt.

"DX11 som AMD kommer vara FÖRST med är SKITBRA. LITA PÅ MIG!
Så... Köp nya DX11 kort direkt när de kommer ut för de kan ge dig oralsex och bädda sängen. Jag LOVAR!. LITA PÅ MIG! DX11 är super duper! Allmänt känt att de första korten som stödjer en ny DX serie är skitbra. Så KÖP AMDs nya DX11 kort. För de är SKITBRA för de stödjer DX11!!!!!"

Du skriver vad jag tänker.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
DX10 vart så enormt dåligt eftersom att Nvidia inte kände för att implementera vissa funktioner på sina grafikkort, så Microsoft backade och släppte "DX10".

DX11 är vad DX10 skulle ha vart, och den här gången backar inte Microsoft för att Nvidia inte känner för att slänga dit lite nya saker i sin GPU.

Är det något du tror eller har du några trovärdiga källor som stödjer ditt påstående?

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Avstängd

Att AMD frontar Dx11 som något stort, nytt och bra är knappast oväntat med tanke på att det är ett försäljningsargument och något Nvidia kommer ligga efter med.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sjögren_85
Du kommer inte att skaffa något NYTT grafikkort alltså? För jag antar ju att de inte kommer o fortsätta producera grafikkort som INTE stödjer Direct X 11?

Hur många NYA grafikkort finns det idag som inte stödjer Direct X 10 t.ex.?

Precis Eftersom ja aldrig strävat efter att ha de nyaste, de bästa de senaste, kommer ja nog titta på begagnade kort. Vilket de lär finnas en uppsjö av när de flesta vill ha de senaste. Hetsen med att alltid ha de senaste å nyaste gynnar ibland vissa

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem

http://imgur.com/3ougr.png

När kan vi vänta oss en lika hysteriskt felaktig jämnförelse med DX11 och DX10/9?

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Är det något du tror eller har du några trovärdiga källor som stödjer ditt påstående?

Har läst något liknande, kommer dock inte ihåg var.

Verkar inte så osannolikt.
1) MS vill ha DX10 hårdvara inför lanseringen av Vista.
2) Nvidia klarar nästan specifikationerna, men missar på en del punkter.
3) Vilket leder till att MS sänker specifikationerna något.
4) Nu har Nvidia färdiga DX10-kort, inför lanseringen av Vista.
5) Både MS och Nvidia blir jätteglada.
6) MS flyttar fram dom ursprungliga specifikationerna, till en senare tidpunkt och döper den versionen till DX10.1.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

"Får hoppas att det i framtiden öppnas för en standard utöver DirectX."
Glide dog med 3DFx men vart tog OpenGL vägen?

Visa signatur

LianLiPC-V2130-Corsair-750W-MSI-MAG-X870E-W11-Ryzen9™7900
LianLiPC-V355-bequiet!-480W-MSI-MAG-B650M-L.Mint22-Ryzen7™7700
Fractal Design Core 1100-Nox-650W-MSI-MORTAR-B350M-W10-Ryzen7™2700

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jarl
"Får hoppas att det i framtiden öppnas för en standard utöver DirectX."
Glide dog med 3DFx men vart tog OpenGL vägen?

Lever och frodas, framförallt utanför spel som går i Windows.
Proffesionellt och till andra platformar är det OpenGL som gäller.
Men det finns även många spel till windows som använder OpenGL.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_OpenGL_programs

Det blev lite tyst om OpenGL för Windows när DX10 kom, men jag tror att det kan komma tillbaka, delvis för att OpenGL finns till massor av platformar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Har läst något liknande, kommer dock inte ihåg var.

Verkar inte så osannolikt.
1) MS vill ha DX10 hårdvara inför lanseringen av Vista.
2) Nvidia klarar nästan specifikationerna, men missar på en del punkter.
3) Vilket leder till att MS sänker specifikationerna något.
4) Nu har Nvidia färdiga DX10-kort, inför lanseringen av Vista.
5) Både MS och Nvidia blir jätteglada.
6) MS flyttar fram dom ursprungliga specifikationerna, till en senare tidpunkt och döper den versionen till DX10.1.

Visst, men det är en ren spekulation. Sedan skulla AMD nåt att säga om sänkning av DX10 spec vilket skulle komma upp på ytan för eller senare då denna påståda nerbantningen av DX10(.1) som nVidia skulle ha haft fingret i skulle påverka hela spel/hårdvare marknaden, vilken är inte presic liten.

Att tro blint på att MS skulle sänka DX10(.1) specs bara pågrund av nVidia utan några oberoende källor som stöd så ska man hålla tungan rätt och inte påstå detta som "fakta" och "sanning". Man ska göra sig tydligt i diskutioner när man drar fram spekulationer och sina egna intryck, och påstående som kan stödjas med konkretta källor. Vissa har dock svårt att skillja mellan de båda.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Visst, men det är en ren spekulation. Sedan skulla AMD nåt att säga om sänkning av DX10 spec vilket skulle komma upp på ytan för eller senare då denna påståda nerbantningen av DX10(.1) som nVidia skulle ha haft fingret i skulle påverka hela spel/hårdvare marknaden, vilken är inte presic liten.

Att tro blint på att MS skulle sänka DX10(.1) specs bara pågrund av nVidia utan några oberoende källor som stöd så ska man hålla tungan rätt och inte påstå detta som "fakta" och "sanning". Man ska göra sig tydligt i diskutioner när man drar fram spekulationer och sina egna intryck, och påstående som kan stödjas med konkretta källor. Vissa har dock svårt att skillja mellan de båda.

Jag har läst det på ett antal ställen så helt gripet ur luften är det inte.
AMD fick ju DX10.1 inte långt efter det att deras DX10.1 kort släppts, det bör har tröstat dom lite.
Vad som fösigår bakom kulliserna är svårt att gissa men AMD har tex inte klagat på att 3DMark Vantage testar PhysX men inte DX10.1, varför inte?
Man kan gott spekulera, gissa, att säga att något är sannolkt eller inte osannolikt så länge man anger det.
Men visst var din fråga kanske berättigad eftersom han lät lite väl säker på sin sak.

Men att folk återger vad dom hört eller tror som "fakta" är väl mer regel än undantag i detta forum?
Några vanliga felaktiga påståenden, som skrivs i tid och otid.

- Du kan strunta i ESD, de ä inge problem.
- Vista ä skit.
- ATI:s drivare ä skit.
- ATI ha värmeproblem.
- DX10.1 ge ingenting.
- Det gå lika bra att beräkna fysik på prollen.
- Mycke minne ge ingenting.
- Ditt nätagg räcke inte, (inte alltid fel men oftast).

Visa signatur

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

http://www.techradar.com/news/computing-components/graphics-c...

Finns flera källor på internet om du själv orkar leta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Lever och frodas, framförallt utanför spel som går i Windows.
Proffesionellt och till andra platformar är det OpenGL som gäller.
Men det finns även många spel till windows som använder OpenGL.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_OpenGL_programs

Det blev lite tyst om OpenGL för Windows när DX10 kom, men jag tror att det kan komma tillbaka, delvis för att OpenGL finns till massor av platformar.

Fick för mig att skälet till att det blev tyst om OpenGL var för att DX10 faktiskt gjorde det hoppet som behövdes medan OpenGL inte gjorde det. Med hoppet menar jag då att de kastade mycket av det gamla för att skapa ett mer "modernt" API(har inte själv orkat kolla på koden, men om jag inte minns fel var det något sånt).

Och till er som klagar över att spelen inte ser snyggare ut osv. det handlar om att göra det enklare för utvecklare att skapa moderna spel inte att göra spelen snyggare per automatik...