Nytt namnschema avslöjar Core i3 och i9

Permalänk
Melding Plague

Nytt namnschema avslöjar Core i3 och i9

Intel planera att döpa om flera befintliga processorer till Core i3. Dessutom avslöjas vad den sexkärniga Gulftown kommer att få för namn.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Herregud de kan ju inte döpa om 775 :P. Tror endå det är en bra idé.

Permalänk
Hedersmedlem

Trevligt att man får någorlunda klarhet i deras namnschema nu.

Permalänk
Medlem

Men, allvarligt.
Ser ut som om de kommer bli 4 sockelalternativ och dessutom kommer i7 och i5 att använda olika socklar under samma varumärke.

Någon annan än jag som ser en viss potential för total förvirring, och total ångest vid eventuella uppgraderingar av CPU

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Blir lagom att byta ut min Q6600 till en core i9 senare

Permalänk
Medlem

Är detta verkligen så dumt som alla tror?
Jag menar, om man kör på 775 nu och ska uppgradera datorn byter man ju bara till 1156... Det är ju knappast så att dagens casual-användare (läs. gamers) behöver sockel 1366?

Visa signatur

Mycket mumbo-jumbo nu känner jag.

Permalänk
Medlem

Ge mig Corei9!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lideri
Någon annan än jag som ser en viss potential för total förvirring, och total ångest vid eventuella uppgraderingar av CPU

Precis som jag tänkte, visst att jag kan finna mig i att man har en socket för konsument produkter och en för server produkter men där går gränsen. Men å andra sidan så lär väl förhoppningsvis AM3 få en extra skjuts pga detta.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk

Haha, och där kommer Intel med i namndöparkarusellen. Det här handlar inte om att göra det lättare för kunden om nu någon trodde det...

Permalänk
Medlem

Holy shit, detta var rörigt, Core 2 lever vidare som Core i, snacka om lurigt, betyder det att S775 också lever vidare?

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

En ny sockel till ???!!! (syftar på 1155)
WTF...

Spekulerar bara nu, jag tror att Core i5 Clarkdale och Core i7 Lynnfield kommer att vara dom som säljs mest. Ingen kommer att skaffa Core i5 Lynnfield, för med den sockeln man använder till den (1155) kommer inte vara framtidssäker, i alla fall så som det ser ut nu...

Permalänk
Medlem

Undra hur mycket i9 kommer att kosta. Den kommer säkert inte att bi billig med tanke på att det är deras "mest påkostade modell".

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Är 1155 och 1156 olika socklar? Det vore ju väldigt konstigt, men de har ju olika namn. Eller har de bara skrivit fel?

Permalänk
Medlem

Blir för butikerna att noggrant specificera vilken sockel som passar till vilken processor. Annars kan casual-byggare få problem med delar som inte passar.. Men efter att det smält in ordentligt tror jag att det är bra att gradera processorerna så att kunderna förstår prestandanivåerna någorlunda. (måste ju fortfarande ta i tanke vad man ska ha den till).

Permalänk
Medlem

Känns som ett skrivfel.

Lynnfield är tänkt att släppas på socket 1156.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem

Leve AMD?
Nu har intel gjort bort sig. Konsumenterna kommer inte orka besvära sig och folk kommer inte fatta någonting. Gör man en Nvidia så får manb skylla sig lite själv.

Permalänk

1155 och 1156 är samma socket. Clarksdale med GFX använder 1156 och Lynnfield utan GFX använder 1155.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lideri
Men, allvarligt.
Ser ut som om de kommer bli 4 sockelalternativ och dessutom kommer i7 och i5 att använda olika socklar under samma varumärke.

Någon annan än jag som ser en viss potential för total förvirring, och total ångest vid eventuella uppgraderingar av CPU

Mja en av socklarna är väl för mobilt bruk så det är väl "bara" 3 socklar att blanda ihop

Eller vänta nu... Socket 1155? Stavfel måste det vara.

Hur som helst, detta namnschema känns rätt logiskt men ändå förvirrande. i7 har 8 trådar och i5 har 4 trådar, rätt enkelt där. Också bra att man kan få sig en i7:a om man vill uppgradera sig och har en i5:a, men samtidigt hade man bara kunna döpt i7:an som ligger på socket 1156 till i5+ eller i5x eller i5-8 eller vad fasen som helst. Då hade man kunnat skilja på i5 och i7 ganska enkelt. Antingen har man ett moderkort för i5 eller ett moderkort för i7, och har man den värsta i5:an så är det inte en i7:a utan just en i5:a (med stöd för 8 trådar).

Bättre än nVidias schema dock. Och varför döpa om C2D? Varför inte bara fasa ut eländet och låta i5:an göra precis det den skulle göra nämligen ersätta C2D? Kanske blir svårt att få i5-processorer så pass billiga att de kan ersätta C2D's budgetsegment men å andra sidan måste väl Intel inse att man inte bara kan göra de extremaste grejorna för att man ser potential i något och sedan glömma bort bottensegmentet och låta gammal utdaterad hårdvara sköta den biten. Man borde kunna köpa en fin budgetdator med hyfsat i5-moderkort och billigaste tänkbara processorn för att sedan köpa en fet processor när ekonomin tillåter. Så gjorde jag med mitt AMD-system då jag köpte en 7750 och ett hyfsat moderkort, kan nu köpa en X4 940 om jag så vill. För Intel-köpare blir det nu att antingen köpa feta systemet med en gång eller skita i det.

Nej seriöst, sänk priserna på C2D så man ser att det är budget-serien. Så svårt är det inte, folk måste ju inse att de billigaste grejorna är svagare även om dom inte heter likadant som de dyra sakerna fast med lägre siffra.

Permalänk
Medlem

Keiko men jag tror inte att det gör så stor skillnad. Svetsarbörje som köper dator på mediamarkt har ingen koll och får det förklarat för sig. Entusiaster håller koll och vet vad de köper.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrSvamp
Konsumenterna kommer inte orka besvära sig och folk kommer inte fatta någonting.

Är det verkligen ett problem? Kan man inte misstänka att 96% av folket kommer köpa i5 och att övriga orkar besvära sig?

Edit:
Trihxeem: precis.

Permalänk

Om de sen kommer ha ett antal processorer i varje klass (olika frekvens o.s.v.) så blir det säkert nästan 50 olika modeller att välja på. Vad bra?

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem

Varför kunde de inte göra så att alla Core i# inom samma nummer-serie har samma socket? Typ alla i3 kör 775 osv. Då skulle de iofs behöva lansera en ny Core i# varje gång de byter sockel, de kanske vill behålla i3-i9 för att sära på de olika typerna (budget, hemma, entusiast, extrem..typ..)?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ralleballe
Om de sen kommer ha ett antal processorer i varje klass (olika frekvens o.s.v.) så blir det säkert nästan 50 olika modeller att välja på. Vad bra?

Ja, hur vanligt kan det egentligen tänkas bli att folk hoppar mellan olika serier?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av doomas
Varför kunde de inte göra så att alla Core i# inom samma nummer-serie har samma socket?

Så verkar det väl i princip vara (med undantag för i7 med sockel 1156)?

Permalänk
Inaktiv

Någon som vet vad raden längst ner på bilden står för? IGP?

Permalänk
Medlem

Innan sades det att Intel fördröjer lanseringen av i5 bara för att de ville att leverantörerna skulle kunna få en chans att sälja gamla lager med core processorer. Jag tror att de inte lyckades med det, men att de samtidigt inte kan vänta mer. Så istället så döper de om dem för att de inte ska se ut att vara "billigt skräp" jämfört med deras nyare grejor.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _Segas+
Någon som vet vad raden längst ner på bilden står för? IGP?

Inbyggd grafikprocessor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _Segas+
Någon som vet vad raden längst ner på bilden står för? IGP?

Integrated graphics processor

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk

Vad är det krångliga egentligen? Tycker att Core I3 och Core I5 har lika lätta namn som AM2 och AM3.
För övrigt så finns det väl ingen som köper en Core i9 till en sockel för Core i3 när man vet om det själv och vet man inte om vad för sockel man har så har ju inte Intel något med det att göra, get my point?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quadspider
Vad är det krångliga egentligen? Tycker att Core I3 och Core I5 har lika lätta namn som AM2 och AM3.

- Är kom du in i branchen egentligen, 2008? Det blir krångligt med namnbyten när skiten har hetat något väldigt längre, precis som 9800GTX+ som blev GTS150. Det har inte släppt för mig än.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_mRI
- Är kom du in i branchen egentligen, 2008? Det blir krångligt med namnbyten när skiten har hetat något väldigt längre, precis som 9800GTX+ som blev GTS150. Det har inte släppt för mig än.

9800GTX+ blev jue GTS250!

Det är väll typ 9600gt som är GTS150?
Rätta mej om jag har fel!

Visa signatur

[Fractal Design Define R2, Svart] - [Corsair 650Watt] - [Asus P7P55D] - [Intel Core i5 @ 4GHz 1.4v] - [Scythe Ninja 2 Rev B] - [Corsair XMS DDR3 4GB @ 1600MHz] - [ASUS Geforce GTX 275] - [8 Diskar, Total 5.5TB~ Lagring] - [LG 32" FullHD]
3D Mark 06 : 21190 http://service.futuremark.com/compare?3dm06=12805441
3D Mark Vantage : 15139