Första IPRED-fallet avgjort

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lidodido
Ja men nu tror jag han syftar på 50% rean av Left 4 Dead, då försäljningen ökade med 1300% om jag inte minns fel. Visst var det nog rätt många som inte planerat att köpa spelet men gjorde det bara medans ändå priset var nere, och rätt många som väntade på rea, men man får inte glömm att om ett pris är så högt att inte ens 10% av de potentiella kunderna anser det är värt att köpa så är ju något fel med prissättningen. Ett spel ska vara så pass billigt att man inte orkar bry sig om att vänta några månader på nån hundrings prissänkning utan ser det kul ut hostar man upp pengarna. 200-250kr tycker jag låter intressant där.

Man kan ju också misstänka att folk lätt impulsköper när priset är pinsamt lågt men att företagen inte klarar av att hålla sådana priser under längre tider.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lidodido
Lite kul också att se hur regeringen resonerar. När folk anlitar olaglig svart städtjänst skattesubventionerar dom för att gynna branschen och få bort olagligheterna. Folket jublar. När ekonomin går i botten fixar dom rotavdrag för att sänka kostnaderna på exempelvis byggarbete, och byggbranschen får en rejäl skjuts, och folket jublar.

När mediabranschen spenderar flera år på att gnälla över tuffa tider och hur de inte kan möta kundernas behov så... ja då lägger man flera miljoner på massövervakning och lagstiftningar och undersökningar och rättegångar och razzior och tviller och elände, förlorar folkets förtroende och låter den ökande efterfrågan av krypteringstjänster skjuta rättsväsendet i foten när det gäller jakt på allvarligare brottslingar än de finniga tonåringar de alltid klagar på.

Skillnaden är väl (bland annat) att staten tjänar på att svartarbetande städare börjar betala skatt medan de förlorar på att snåla tonåringar piratkopierar istället för att köpa.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lidodido
Gör som de flesta företag; Satsa på att rekonstruera och effektivisera. Skit i att försöka trilskas med taskig försäljning i finanskrisens tider och satsa istället på att förbättra marknadsmodellen så att det blir en rejäl uppsving när ekonomin kommer igång.

Det är lätt att hävda att det borde vara bättre att vara effektivare och undvika föråldrade marknadsmodeller, men varför är det då så få som lyckas med detta? Om det nu vore så mycket bättre (och genomförbart) borde väl alla nya företag lätt konkurera ut de gamla?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grumbledock
Skulle böckerna/låtarna vara bra så skulle folk vilja betala för dem, och de skulel också spelas i radio/tv/live så inkomster finns. Suger de vill ingen betala för dem och piratar hellre än går med förlust (en del köper ju ändå materialet om det är bra).

Problemet är att många tycker att produkterna är bra och betalar redan för dem. Varför skall företagen sänka priserna (och förmodligen minska sina totala intäkter) bara för att vissa grupper inte har råd eller är för snåla. Och var skall man dra gränsen; det kommer alltid finnas någon som inte anser sig ha råd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlueEyes
Har du inget fuffens för dig har du inget att oroa dig för.

Dessutom kan FRA vara bra att ha om det kan förhindra en del hot så som terrorism.

Du kanske inte vill att ditt lokala Sibylla korvkiosk ska bombas av någon terror organisation ? (långsökt jag vet. men man färgas av dom övriga tramsiga inlägg i denna tråd.).

Peace, love and summer.

Så om du inte har nått att dölja så kan jag komma och sätta upp en kamera hemma hos dig då? Bara ifall att, kan ju inte lita på att folk sköter sig själva?

Och FRA saken... det är inte vad denna tråd handlar om, men när folk resonerar så otroligt dumt så kan jag bara inte hålla mig. Måste allafall försöka få dig, och andra som tänker likadant, att faktiskt förstå vad det är dom säger.

Senaste terror dådet i sverige var 1972... ingen vart skadad, infact, sist någon vart skadad i ett terror dåd på svensk mark var 1908!

Så det finns inget hot, vad som finns är ett falskt hot som media ger oss, vi ser hemska bilder på CNN om bombningar världen över och blir livrädda att det ska hända oss, vilket är mycket förståligt men man måste ju fan kunna skilja på ett realistiskt hot och ett falskt!

FRA kostar enorma summor, bara för 2010 räknar dom med över 650 miljoner kronor, till det ska 400miljoner i utbyggnad, och 175 miljoner för upprustning.
Vi snackar över en miljard, och det är bara på kort sikt, 650 milj där är PER ÅR!
Allt för att köpa oss falsk trygghet emot ett hot som inte skadat någon på över 101 år...

Samtidigt dör 36 MILJONER människor, varje år, av svält världen över, tusentals dör på svenska vägar och polisen har inte resurser till riktiga brott som att förhindra våldtäckter och misshandel på våra gator.

Om vi istället la den miljarden på mat till svältande människor, upprustandet av svenska vägar och mer resurser åt polisen så skulle vi rädda livet på tusentals, om inte miljoner människor.

Menar du på fullt allvar att det är bättre att vi lägger de pengarna på ett falskt hot emot din korvkiosk?

Personligen så tar jag mer än gärna den astronomiska risken att jag, eller nån jag håller kär, sprängs upp på korvkiosken, något som inte hänt på över ett århundrade, om det innebär att hundratusentals får riktig trygghet, från riktiga brott och mat på bordet...

Man blir så förbannad på folk som inte ser helheten....

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lidodido
Bra poäng, nån måste ju betala och den som brytit mot lagen borde ju göra det men varför se en överklagan som krångel? Resonemanget är alltså att om man har pengar har man möjlighet att försvara sig men har man det kärvt med ekonomin är bara att acceptera att köras över? Ska jag som liten företagare acceptera en dom jag anser är orättvis? Får man inte säga emot? Lika bra vi tar bort rätten till överklagan då om det bara anses vara krångel. När det rör sig om såna här bedömningsfrågor borde man ha rätt att begära en ny bedömning utan att riskera att gå under.

Överklagningsrätten är en viktig del av rättssäkerheten; misstag kan förekomma även i fall som dessa och kanske tycker man att väsentliga fakta har förbisetts. Fall som dessa är väl dock inte så svåra; det har beslutats att information skall lämnas ut och företagen försöker, mest i propagandasyfte, förhala och försvåra genom att överklaga, radera loggar och liknande.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grizzok
Så om du inte har nått att dölja så kan jag komma och sätta upp en kamera hemma hos dig då? Bara ifall att, kan ju inte lita på att folk sköter sig själva?

Och FRA saken... det är inte vad denna tråd handlar om, men när folk resonerar så otroligt dumt så kan jag bara inte hålla mig. Måste allafall försöka få dig, och andra som tänker likadant, att faktiskt förstå vad det är dom säger.

Senaste terror dådet i sverige var 1972... ingen vart skadad, infact, sist någon vart skadad i ett terror dåd på svensk mark var 1908!

Så det finns inget hot, vad som finns är ett falskt hot som media ger oss, vi ser hemska bilder på CNN om bombningar världen över och blir livrädda att det ska hända oss, vilket är mycket förståligt men man måste ju fan kunna skilja på ett realistiskt hot och ett falskt!

FRA kostar enorma summor, bara för 2010 räknar dom med över 650 miljoner kronor, till det ska 400miljoner i utbyggnad, och 175 miljoner för upprustning.
Vi snackar över en miljard, och det är bara på kort sikt, 650 milj där är PER ÅR!
Allt för att köpa oss falsk trygghet emot ett hot som inte skadat någon på över 101 år...

Samtidigt dör 36 MILJONER människor, varje år, av svält världen över, tusentals dör på svenska vägar och polisen har inte resurser till riktiga brott som att förhindra våldtäckter och misshandel på våra gator.

Om vi istället la den miljarden på mat till svältande människor, upprustandet av svenska vägar och mer resurser åt polisen så skulle vi rädda livet på tusentals, om inte miljoner människor.

Menar du på fullt allvar att det är bättre att vi lägger de pengarna på ett falskt hot emot din korvkiosk?

Personligen så tar jag mer än gärna den astronomiska risken att jag, eller nån jag håller kär, sprängs upp på korvkiosken, något som inte hänt på över ett århundrade, om det innebär att hundratusentals får riktig trygghet, från riktiga brott och mat på bordet...

Man blir så förbannad på folk som inte ser helheten....

Håller verkligen med dig!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tri_State
Du fattar visst inte att de kostar att producera sådant material, lilla pojk ?
Svenska porrproducenter tjänar inte de miljarder som folk tror att de gör. Det är extremt viktigt att DVD försäljning går bra för att de ska överleva.

Det är tyvärr inte bara att ställa sig och trycka på REC knappen och sedan rullar miljonerna in.

Så ja visst, ditt liv är "svårt". Usch vad synd det är om dig.

Och? Skit samma vad det kostar att producera. Jag producerar skit dagligen och trots att det heller inte är gratis är det ingen som betalar mig.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grizzok
Så om du inte har nått att dölja så kan jag komma och sätta upp en kamera hemma hos dig då? Bara ifall att, kan ju inte lita på att folk sköter sig själva?

Och FRA saken... det är inte vad denna tråd handlar om, men när folk resonerar så otroligt dumt så kan jag bara inte hålla mig. Måste allafall försöka få dig, och andra som tänker likadant, att faktiskt förstå vad det är dom säger.

Senaste terror dådet i sverige var 1972... ingen vart skadad, infact, sist någon vart skadad i ett terror dåd på svensk mark var 1908!

Så det finns inget hot, vad som finns är ett falskt hot som media ger oss, vi ser hemska bilder på CNN om bombningar världen över och blir livrädda att det ska hända oss, vilket är mycket förståligt men man måste ju fan kunna skilja på ett realistiskt hot och ett falskt!

FRA kostar enorma summor, bara för 2010 räknar dom med över 650 miljoner kronor, till det ska 400miljoner i utbyggnad, och 175 miljoner för upprustning.
Vi snackar över en miljard, och det är bara på kort sikt, 650 milj där är PER ÅR!
Allt för att köpa oss falsk trygghet emot ett hot som inte skadat någon på över 101 år...

Samtidigt dör 36 MILJONER människor, varje år, av svält världen över, tusentals dör på svenska vägar och polisen har inte resurser till riktiga brott som att förhindra våldtäckter och misshandel på våra gator.

Om vi istället la den miljarden på mat till svältande människor, upprustandet av svenska vägar och mer resurser åt polisen så skulle vi rädda livet på tusentals, om inte miljoner människor.

Menar du på fullt allvar att det är bättre att vi lägger de pengarna på ett falskt hot emot din korvkiosk?

Personligen så tar jag mer än gärna den astronomiska risken att jag, eller nån jag håller kär, sprängs upp på korvkiosken, något som inte hänt på över ett århundrade, om det innebär att hundratusentals får riktig trygghet, från riktiga brott och mat på bordet...

Man blir så förbannad på folk som inte ser helheten....

Även om det är OT så är det nog det bästa inlägget So Far!

Visa signatur

Phenom II X4 955. Asus Crosshair Formula V. MSI R9 280x x5.
Corsair HX 860 x2. Corsair SSD 120x 2. 16gig Corsair LowProfile

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlueEyes
Har du inget fuffens för dig har du inget att oroa dig för.

Ett mycket vanligt, dock helt felaktigt, argument. Det är helt enkelt inte sant. Massvis med människor genom tiderna har haft mycket god anledning att oroa sig, trots att de inte gjort något värre fel än haft fel hudfärg, religion eller sexuell läggning. I grund och botten är argumentet i sig ohederligt p.g.a. att det implicerar att den som vill dölja något automatiskt har något "fuffens" för sig. Så är det givetvis inte och det tror jag att du också förstår. Du har bara inget bättre argument att komma med.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlueEyes
Dessutom kan FRA vara bra att ha om det kan förhindra en del hot så som terrorism.

Du kanske inte vill att ditt lokala Sibylla korvkiosk ska bombas av någon terror organisation ? (långsökt jag vet. men man färgas av dom övriga tramsiga inlägg i denna tråd.).

Peace, love and summer.

Att bekämpa terrorism är givetvis en bra sak. Frågan är bara om FRA verkligen kan förhindra terrorism och till vilket pris. Visst vore det trist om någon sprängde Milles grill, men jag tror att du inser att FRA inte kan förhindra det. Faktum är att FRA är ett alldeles för trubbigt verktyg för att effektivt kunna bekämpa någon terrorism. Det är som att leta efter en nål i en höstack med hjälp av en grävskopa. Vilken terrorism förresten? Har Sverige drabbats av mycket sådant på sistone?

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
[B]Man kan ju också misstänka att folk lätt impulsköper när priset är pinsamt lågt men att företagen inte klarar av att hålla sådana priser under längre tider.

Jo men nu var det ju en ökning på 1300% när folk impulsköpte. Man behöver ju inte förvänta sig att den nivån håller sig konstant, men den lär nog öka en hel del. Dessutom får man ha i åtanke att om vi nu pratar digital distribution, och de faktiskt utnyttjar Bittorrent-teknik så kostar varje distribuerad kopia 0kr. Bara vinst. Eller kanske nån liten skitkostnad som inte är värd att nämna. Alltså är det enda priserna går in till engångskostnader och eventuell marknadsföring. Därav är det inget som säger att dom tjänar mindre på sänkta priser. En sak om varje kopia kostar 200kr och de tjänar 250kr istället för 500kr, då har dom sänkt inkomsten från 300 till 50 vilket är en ganska rejäl försämring, nåt sånt klarar man inte av att hålla länge det håller jag med om. Hur som helst kanske det är vore en idé att prova? De kanske räknat lite och kommit fram till att det inte skulle löna sig, men hur miljontals personer reagerar på en sån förändring kortsiktigt och långsiktigt kan man inte förutsäga. Inte ens jag vet hur min konsumtion skulle påverkas.

Citat:

Skillnaden är väl (bland annat) att staten tjänar på att svartarbetande städare börjar betala skatt medan de förlorar på att snåla tonåringar piratkopierar istället för att köpa.

Ja, men nu var det ju inte fri piratkopiering jag ville syfta på, ursäkta om jag fick det att låta som så. Det jag menade var att när två branscher bara denna mandatperiod har haft det lite kärvt så borde man väl kunna hjälpa den tredje lite också. Ta bort momsen på all musik, alla spel och alla filmer så har vi en ganska kraftig prissänkning bara där.

Citat:

Det är lätt att hävda att det borde vara bättre att vara effektivare och undvika föråldrade marknadsmodeller, men varför är det då så få som lyckas med detta? Om det nu vore så mycket bättre (och genomförbart) borde väl alla nya företag lätt konkurera ut de gamla?

Varför så få som lyckats med detta? Tror vi syftar på olika saker. Jag syftar på att skrota hela skivbolagsmodellen och låta artisterna nå kunderna direkt genom en effektivare kanal. Låt musikerna sköta produktion, låtskrivning, omslag osv själva så får de kosta på producenter, mixtekniker och ljudtekniker och hyrning av studio själva och sedan får man vända sig till en eller flera distributionskanaler som inte sköter produktion utan endast distribution. Är ingen expert så jag säger inte exakt hur det ska gå till, det jag vill komma fram till är att det finns MÅNGA sätt man kan göra detta på som inte alls liknar dagens.

De du menar som misslyckats tror jag är såna som fortfarande är beroende av skivbolagen, dvs typ lagliga internettjänster typ iTunes. iTunes är precis samma skit som allt annat förutom att man får skivorna direkt till datorn. Samma affärsmodell, i stort sett samma priser osv. Samma låsning till att man betalar för varje låt eller skiva, inga flatrate-möjligheter.

Citat:

Problemet är att många tycker att produkterna är bra och betalar redan för dem. Varför skall företagen sänka priserna (och förmodligen minska sina totala intäkter) bara för att vissa grupper inte har råd eller är för snåla. Och var skall man dra gränsen; det kommer alltid finnas någon som inte anser sig ha råd. [/B]

Ja är det deras resonemang får dom väl hålla sig till det. Är vissa grupper för snåla för att betala så förändras inget för dom, för dom kommer ju ändå inte betala då de är för snåla. Frågan är om en prissänkning kan locka nog många "nya" konsumenter att det lönar sig. Kan en halvering av priset göra att minst dubbelt så många köper spel? Kanske det, och dessutom hjälper det att minska piratkopieringen vilket lättar på beroendet av svindyra och meningslösa kopieringsskydd vilket kostar både utgivare och därav konsumenter pengar. Visst finns det alltid någon som anser sig ha råd, men frågan är om det bär sig ändå. Sedan är frågan om inte en större kundskara gynnar alla i slutändan, fler med spelintresse som kan tänka sig köpa lite dyrare hårdvara vilket hjälper utvecklingen och möjligheten för fler att köpa nya storsatsningar i spelvärlden så de nya teknikerna som utvecklas lönar sig osv. Det ger många positiva effekter, förutom kanske på folkhälsan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av galnegus
Håller med mrtvi att internet inte är någon självklarhet eller rättighet. Internet skulle kunna vara något fantastiskt, men tyvärr är det fullt av troll, pedofiler och piratkopierare. Inte konstigt att alla sjuka lagar har kommit när det ju är såpass enkelt att bryta mot rådande lagar över nätet.

Grizzok, FRA satsar stort på it-säkerhet (utöver signalspaning dvs) och en stor summa av skattepengarna går med stor sannolikhet till det.

Och precis vilket är detta hot som vi behöver "it-säkerhet" ifrån?
Läs lite i FRAs eget bugetunderslag för 2009-2011 på http://www.fra.se/bilagor/0319-bul2009-2011.pdf och säg till om du hittar något specifikt hot.
Allt jag ser är att det är en "konkuranskraftig branch" så dom vill ha mer pengar till anställda så de inte går till andra företag...
Det är inte skattebetalarnas uppgift att betala för företagens IT säkerhet, speciellt då det uppenbarligen finns andra som mer än gärna betalar personalen för att göra jobbet.

Alla företag anlitar redan privata företag för att få mer säkerhet än vad polisen ger, företag som Securitas och liknande patrullerar fabrikerna och ringer polisen om något faktiskt händer.
Varför ska internet vara annorlunda?

Skattebetalarna bör endast behöva betala för vad som faktiskt skyddar folket, det har SÄPO gjort fin-fint långt innan FRA kom på tal.

Att internet inte skulle vara någon självklarhet eller rättighet orkar jag knappt svara på, ALL form av kommunikation i ett fritt samhälle är en självklar rättighet!

Och jag är ledsen, men troll, pedofiler och piratkopierare fanns långt innan internet uppfanns, visst är det en ny plats för dom att vara men det är ett problem med rötter långt innan internet kom.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grizzok
Så om du inte har nått att dölja så kan jag komma och sätta upp en kamera hemma hos dig då? Bara ifall att, kan ju inte lita på att folk sköter sig själva?

Och FRA saken... det är inte vad denna tråd handlar om, men när folk resonerar så otroligt dumt så kan jag bara inte hålla mig. Måste allafall försöka få dig, och andra som tänker likadant, att faktiskt förstå vad det är dom säger.

Senaste terror dådet i sverige var 1972... ingen vart skadad, infact, sist någon vart skadad i ett terror dåd på svensk mark var 1908!

Så det finns inget hot, vad som finns är ett falskt hot som media ger oss, vi ser hemska bilder på CNN om bombningar världen över och blir livrädda att det ska hända oss, vilket är mycket förståligt men man måste ju fan kunna skilja på ett realistiskt hot och ett falskt!

FRA kostar enorma summor, bara för 2010 räknar dom med över 650 miljoner kronor, till det ska 400miljoner i utbyggnad, och 175 miljoner för upprustning.
Vi snackar över en miljard, och det är bara på kort sikt, 650 milj där är PER ÅR!
Allt för att köpa oss falsk trygghet emot ett hot som inte skadat någon på över 101 år...

Samtidigt dör 36 MILJONER människor, varje år, av svält världen över, tusentals dör på svenska vägar och polisen har inte resurser till riktiga brott som att förhindra våldtäckter och misshandel på våra gator.

Om vi istället la den miljarden på mat till svältande människor, upprustandet av svenska vägar och mer resurser åt polisen så skulle vi rädda livet på tusentals, om inte miljoner människor.

Menar du på fullt allvar att det är bättre att vi lägger de pengarna på ett falskt hot emot din korvkiosk?

Personligen så tar jag mer än gärna den astronomiska risken att jag, eller nån jag håller kär, sprängs upp på korvkiosken, något som inte hänt på över ett århundrade, om det innebär att hundratusentals får riktig trygghet, från riktiga brott och mat på bordet...

Man blir så förbannad på folk som inte ser helheten....

Ni blir mer och mer skrattretande för varje inlägg som postas

Tror jag ska skriva nubbe-visor av era inlägg

Visa signatur

Fractal Design Arc Svart | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz, 8MB | Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | MSI GeForce GTX 670 | Phanteks PH-TC14PE CPU Cooler (vit) | Corsair Power Supply 650W TX M, Modular, ATX, PS/2 | SSD (okänd tillverkare) + 2 äldre SATA2 diskar på 750 Gb, 350 gb. | OS: Microsoft Windows 10 home.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Ett mycket vanligt, dock helt felaktigt, argument. Det är helt enkelt inte sant. Massvis med människor genom tiderna har haft mycket god anledning att oroa sig, trots att de inte gjort något värre fel än haft fel hudfärg, religion eller sexuell läggning. I grund och botten är argumentet i sig ohederligt p.g.a. att det implicerar att den som vill dölja något automatiskt har något "fuffens" för sig. Så är det givetvis inte och det tror jag att du också förstår. Du har bara inget bättre argument att komma med.

Att bekämpa terrorism är givetvis en bra sak. Frågan är bara om FRA verkligen kan förhindra terrorism och till vilket pris. Visst vore det trist om någon sprängde Milles grill, men jag tror att du inser att FRA inte kan förhindra det. Faktum är att FRA är ett alldeles för trubbigt verktyg för att effektivt kunna bekämpa någon terrorism. Det är som att leta efter en nål i en höstack med hjälp av en grävskopa. Vilken terrorism förresten? Har Sverige drabbats av mycket sådant på sistone?

Ojdå. Har jag stöt på en professor. Jag ber om ursäkt att jag inte lade ut texten i fler inlagor.

Argumentet att inte Sverige drabbats på sistone är ju löjeväckande då terrorism kan drabba ett land när som helst.

Sedan kanske kvällströtta personer inte såg mitt tillägg till korvkiosk exemplet. Men men... ingen är fel fri.

Visa signatur

Fractal Design Arc Svart | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz, 8MB | Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | MSI GeForce GTX 670 | Phanteks PH-TC14PE CPU Cooler (vit) | Corsair Power Supply 650W TX M, Modular, ATX, PS/2 | SSD (okänd tillverkare) + 2 äldre SATA2 diskar på 750 Gb, 350 gb. | OS: Microsoft Windows 10 home.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrtvi
Och definitionen av "girighet" är alltså företag som vill ha betalt av de som nyttjar deras produkter.

Som sagt, parasiter.

Nej, girigheten är inte företag som vill ha betalt av de som nyttjar deras produkter.

Girigheten är att de vill ta överpriser på produkter och lagstifta så att det påverkar alla på ett negativt sätt för att tjäna pengar. Det faktum att det har varit såhär i årtionden med kassettband, cd-skivor mm gör det inte bättre. Dessa företag har velat stoppa/lägga extra-avgifter på dessa eftersom det påverkar deras inkomster och det faktum att de tycker att det är helt ok att göra detta och låta pengar gå före integritet och utveckling av ny teknik gör dem giriga. Jag tycker självklart att artister och skivbolag ska få betalt för sitt arbete, dock tycker jag också att jag som kund ska kunna få se om produkten är värd pengarna innan jag köper den (ladda ner testa/lyssna, sen köpa). Jag vill även kunna göra mer för mina pengar än att bara köpa film, spel och musik av företag som tar lite för bra betalt för sina produkter. Att de hela tiden ska motarbeta tekniken istället för att jobba med den tycker jag också är fel, hittills har jag inte sett något företag som sagt att ok, det är för mycket piratkopiering vi måste hitta en bra lösning som alla är nöjda med utan istället gör de flesta tvärtom, lägger regionskoder på filmer, max antal installationer utav spel (spore) och låtar låsta så att du bara kan spela dem på antingen datorn ELLER din mp3-spelare. Det kan inte bara vara jag som blir lite sur och ännu mindre sugen att köpa spel när de gör på detta sätt för att tjäna pengar. Dock så finns det tjänster som arbetar i rätt riktning såsom spotify, steam mm där du kan köpa saker billigt, lagligt, enkelt och utan begränsningar. Hoppas verkligen det kommer mer av detta istället för censur på internet där sajter som TPB blockas av operatörer och skivbolag som stämmer personer på fantasisummor och tvingar fram lagar för att tvinga folk att köpa deras produkter...
Köpte nyligen BF2 med alla expansioner, det kostade 110kr, en summa jag tycker är helt ok att betala till skillnad från de 550kr man i vanliga fall måste pröjsa för att få ETT spel. Jag kommer inte bojkotta marknaden som vissa andra utan istället köpa det jag tycker är värt pengarna, sen får vi se hur man gör då tjänster som oneswarm, spotify startar om karusellen på nytt...

Visa signatur

System 1: Antec 900 -- C2D 2.66 GHz -- Asus p5k Pro -- 8800 gts 512 -- WD 500 GB -- Corsair 750 w -- 2gb BallistiX 8500

System:2 Antec P182 -- C2D 3.00 GHz(45nm) -- Gigabyte EP45-DS3R -- Radeon 4850 -- Samsung Spinpoint 500 GB -- Antec 650 w -- 4GB Corsair 6400

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlueEyes
Ojdå. Har jag stöt på en professor. Jag ber om ursäkt att jag inte lade ut texten i fler inlagor.

Argumentet att inte Sverige drabbats på sistone är ju löjeväckande då terrorism kan drabba ett land när som helst.

Sedan kanske kvällströtta personer inte såg mitt tillägg till korvkiosk exemplet. Men men... ingen är fel fri.

"På sistonne?" Vi har inte drabbats av UFO-anfall på länge heller, kanske dags att ta lite mer från bidragen och köpa in nån cool super-laser, just incase

Kämpar hårt för att inte gå emot reglerna om personangrepp just nu... vissa människor asså...

Rätt chockerande att en 29-åring resonerar som en 9-åring... men men, det var väl så vi hamnade i den här sitsen till att börja med, dumt folk vars förmåga att föra en diskution är begränsad till "haha, du har fel, jag har rätt!"

Skaffa ett riktigt argument så kanske vi kan försöka prata om saken, orkar inte slösa tid på idioter endå

ps. och jo, vi såg ditt exempel med korvkiosken, och som sagt är det skrattretande att motivera att lägga miljarder på att skydda din lilla korvkiosk emot ett hot som inte finns

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lidodido
Jo men nu var det ju en ökning på 1300% när folk impulsköpte. Man behöver ju inte förvänta sig att den nivån håller sig konstant, men den lär nog öka en hel del.

Och började de dela ut varor gratis skulle "försäljningen" förmodligen bli enorm. Men till vilken nytta? De skulle ju inte tjäna några pengar. Nu vet jag inte vad det är för folk som jobbar med prissättning hos valve och liknande, men jag ser inte riktigt varför de skulle fortsätta att hålla priserna uppe om de hade skäl att tro att en sänkning skulle leda till att man totalt tjänade mer pengar. Som sagt, var är alla nya framgångrika musikbolag, alla tidsresenärer från framtiden och alla nya och bättre affärsmodeller?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lidodido
Varför så få som lyckats med detta? Tror vi syftar på olika saker. Jag syftar på att skrota hela skivbolagsmodellen och låta artisterna nå kunderna direkt genom en effektivare kanal. Låt musikerna sköta produktion, låtskrivning, omslag osv själva så får de kosta på producenter, mixtekniker och ljudtekniker och hyrning av studio själva och sedan får man vända sig till en eller flera distributionskanaler som inte sköter produktion utan endast distribution. Är ingen expert så jag säger inte exakt hur det ska gå till, det jag vill komma fram till är att det finns MÅNGA sätt man kan göra detta på som inte alls liknar dagens.

Som sagt, varför har inga stackars hunsade artister raggat ihop några utgivarkompisar, startat nya bolag med nya metoder och erövrat världen? Kan det bero på att dagens system egentligen inte är så dåliga och att skivbolag, producenter, reklamfolk, studioägare och annat löst folk faktiskt bidrar med så mycket att det är värt att anlita dem?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lidodido
De du menar som misslyckats tror jag är såna som fortfarande är beroende av skivbolagen, dvs typ lagliga internettjänster typ iTunes. iTunes är precis samma skit som allt annat förutom att man får skivorna direkt till datorn. Samma affärsmodell, i stort sett samma priser osv. Samma låsning till att man betalar för varje låt eller skiva, inga flatrate-möjligheter.

Varför fortsätter då folk att teckna så dåliga avtal? Det har väl gnällts om slaveri och liknande i musikbranschen så länge folk kan minnas och ändå fortsätter allt som vanligt. Varför uppstår inte andra typer av bolag; om de skulle vara så mycket bättre borde de väl ha fördelar på marknaden?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lidodido
Frågan är om en prissänkning kan locka nog många "nya" konsumenter att det lönar sig. Kan en halvering av priset göra att minst dubbelt så många köper spel? Kanske det, och dessutom hjälper det att minska piratkopieringen vilket lättar på beroendet av svindyra och meningslösa kopieringsskydd vilket kostar både utgivare och därav konsumenter pengar.

Som sagt, jag misstänker att även bolagen har räknat på detta och vad skulle de ha för intresse av att sätta priser som gör att de tjänar mindre än vad de skulle kunna göra?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crieep
Nej, girigheten är inte företag som vill ha betalt av de som nyttjar deras produkter.

Girigheten är att de vill ta överpriser på produkter och lagstifta så att det påverkar alla på ett negativt sätt för att tjäna pengar.

Vad är då ett så kallat "överpris"? Ett företag kan i princip sätta vilket pris de vill på sina varor; om de sätter de lågt kommer de troligen sälja stora volymer till låg vinst per vara och om de sätter det högt blir det förmodligen istället få exemplar men hög vinst per styck. Det är i bolagets intresse att maximera den totala vinsten och alltså kommer de sannolikt lägga visst arbete på att hitta det pris som passar bäst. Att du sedan tycker att det blev för dyrt säger mer om dig än om bolaget, branschen, Sverige eller världen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlueEyes
Ojdå. Har jag stöt på en professor. Jag ber om ursäkt att jag inte lade ut texten i fler inlagor.

Argumentet att inte Sverige drabbats på sistone är ju löjeväckande då terrorism kan drabba ett land när som helst.

Sedan kanske kvällströtta personer inte såg mitt tillägg till korvkiosk exemplet. Men men... ingen är fel fri.

Läs vad jag skriver! FRA-lagen stoppar inte terrorism, oavsett om Sverige riskerar att drabbas av det eller inte. Den är inte ens till för det.

Det finns en uppsjö av saker som skulle kunna tänkas drabba Sverige. Ska vi investera i en mängd icke-skydd mot dessa också?

Ja, det är tur att du åtminstone inser att du inte är felfri när du beter dig så förbaskat omoget. Till råga på det har du mage att insinuera att *andra* beter sig omoget i diskussionen.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Vad är då ett så kallat "överpris"? Ett företag kan i princip sätta vilket pris de vill på sina varor; om de sätter de lågt kommer de troligen sälja stora volymer till låg vinst per vara och om de sätter det högt blir det förmodligen istället få exemplar men hög vinst per styck. Det är i bolagets intresse att maximera den totala vinsten och alltså kommer de sannolikt lägga visst arbete på att hitta det pris som passar bäst. Att du sedan tycker att det blev för dyrt säger mer om dig än om bolaget, branschen, Sverige eller världen.

Saken är den att många människor tycks vara lite egen giriga. Dom vill helt enkelt inte att någon ska tjäna pengar på det dom köper.

Någon form av avundsjuka, som jag tycker genomsyrar en hel del människor i vissa fall. Och särskilt i Sverige.

Så här kan det låta:
- "Gud förbjude att någon tjänade en liten slant på det jag handlade... nä det ska han minsann inte göra. "

Visa signatur

Fractal Design Arc Svart | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz, 8MB | Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | MSI GeForce GTX 670 | Phanteks PH-TC14PE CPU Cooler (vit) | Corsair Power Supply 650W TX M, Modular, ATX, PS/2 | SSD (okänd tillverkare) + 2 äldre SATA2 diskar på 750 Gb, 350 gb. | OS: Microsoft Windows 10 home.

Permalänk
Medlem

Kollade på Der Baader Meinhof Komplex rätt så nyligen och och enligt den filmen så attackerades den Västtyska ambassaden i Stockholm 1975 och i samband med detta så sköts 2 personer ihjäl. Nu är juh inte ambassadområden svenskt territorium men frågan är endå inte om jag endå räknar det som Sverige endå.

Ivf - terrorister är en målgrupp som vet hur man skyddar sin kommunikation så väl via internet som fasta och mobila telefonnätet m.m. De allra fulaste fiskarna lär nog inte byta känslig information via dessa medium alls utan skickar nog snigelbrev eller byter information muntligen. Det som FRA kan snappa upp och fånga in är möjligtvis några klantiga företagsspioner, några klåpare till kriminella som går under kategorin "organiserade" och kanske andra "politiska" aktivister (dvs. det kan vara vem som helst som känns olämplig eller verkar vara för jobbig). Det som är mest skrämmande med FRA (och som förhoppningsvis tas bort helt) var att man från början ville utnyttja överkapaciteten och hyra/låna/kontraktera/leja ut den till andra instanser/myndigheter/förvaltningar/organisationer (och om jag inte minns fel ev. företag?!).

Men On-T igen: Ingenstans ute på nätet har jag lyckats hitta informationen om hur många registrerade användare det var på den här FTP-servern. Jag har inte läst domen men jag har läst flera inlägg och bloggar där personer påstår sig läst igenom domen och dessa har inte heller kunnat hitta något svar om detta?! Så, om detta stämmer, att ingen vet hur många användare som har haft tillgång till servern, hur kan man då avgöra: "att kretsen visserligen var sluten, men innehöll alltför många personer för att nätoperatörens argument skulle hålla."?!? För teoretiskt kan det alltså bara funnits 1-2 användarkonton varav ett har blivit läckt till APB och sen var det alltså kört? Damn! Då ligger rätt många människor här i Sverige risigt till skulle jag tro, vad tror ni?

Att domaren är jävig är det ingen tvekan om..

PS. Nej, jag är inte mer än 10 år så det behövs inte noteras i ett inlägg så besparas oss det tack...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skrock

Att domaren är jävig är det ingen tvekan om..

PS. Nej, jag är inte mer än 10 år så det behövs inte noteras i ett inlägg så besparas oss det tack...

Here we go again.

Bevis för ditt påstående tack ?

Visa signatur

Fractal Design Arc Svart | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz, 8MB | Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | MSI GeForce GTX 670 | Phanteks PH-TC14PE CPU Cooler (vit) | Corsair Power Supply 650W TX M, Modular, ATX, PS/2 | SSD (okänd tillverkare) + 2 äldre SATA2 diskar på 750 Gb, 350 gb. | OS: Microsoft Windows 10 home.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Det finns en uppsjö av saker som skulle kunna tänkas drabba Sverige. Ska vi investera i en mängd icke-skydd mot dessa också?

Viss proportionalitet mellan sannolikhet och kostnad bör givetvis finnas, men man får väl också ta i beaktande att folk för tillfället oroar sig mer för terroristattacker än för utomjordiska angrepp och att det därför, om det är lugnande effekt på befolkningen man är ute efter, förmodligen är försvarbart att ytterligare justera antiterrorbudgeten uppåt och ufo-budgeten nedåt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Viss proportionalitet mellan sannolikhet och kostnad bör givetvis finnas, men man får väl också ta i beaktande att folk för tillfället oroar sig mer för terroristattacker än för utomjordiska angrepp och att det därför, om det är lugnande effekt på befolkningen man är ute efter, förmodligen är försvarbart att ytterligare justera antiterrorbudgeten uppåt och ufo-budgeten nedåt.

Finns en trevlig liten princip som kallas Ockhams rakkniv, en vetenskaplig metod som innebär att man inte ska anta fler företeelser eller ting än nödvändigt för att förklara en observation.

Så om vi tillämpar den, vad är troligast? Att vi genom att spendera en miljard lyckas hindra al-Qaida's plan på att ta över Blue_Eyes korvkiosk för att få tag i receptet till special såsen, eller att en pundare med en kniv knallar in och rånar stället?
Lovar att för den miljarden så kan vi nog skydda massor av korvkioskar från RIKTIGA hot istället för att slänga bort pengar på låtsas hot för att "lugna befolkningen"? Ser inte allt förmånga dödsfall pga panikslagna människor som springer ner varandra på gatan utanför mig allafall, kanske är annorlunda där du bor?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlueEyes
Here we go again.

Bevis för ditt påstående tack ?

Klipp från Wiki:
" Domaren Tomas Norström [redigera]

Domaren Tomas Norström har också kritiserats för att vara jävig i fallet[31], då han är medlem i Svenska föreningen för upphovsrätt (SFU) där även Henrik Pontén, Peter Danowsky och Monique Wadsted är aktiva medlemmar liksom organisationer som IFPI, STIM, Filmproducenternas Rättighetsförening och AB Svensk Filmindustri. Han är även styrelseledamot i Svenska föreningen för industriellt rättsskydd (SFIR). SFU och SFIR jobbar aktivt för att stärka upphovsrätten[32] [33]:

* SFIR är helt integrerad i den svenska delen av International Association for the Protection of Intellectual Property (AIPPI)[34] och är bland annat en mycket aktiv remissinstans vad gäller immaterialrätt.
* SFU är anknuten till Association Littéraire et Artistique Internationale (ALAI).
* ALAIs syfte var att skapa den internationella upphovsrätten för litterära och konstnärliga verk[35], medan AIPPI, enligt SFIR, "kan ses som ett språkrör för det industriella rättsskyddet på det internationella planet"[36], och är den äldsta internationella organisationen som arbetar för skydd av immateriella rättigheter[37].
* Thierry Mollet-Vieville, president för AIPPI och Victor Nabhan, ordförande för ALAI bekräftar för SR P3 att de båda föreningarna företräder rättighetsinnehavare och deras advokater[38].

Norström har även i samarbete med Monique Wadsted utfört utredningsarbeten åt Stiftelsen .SE.

I och med att det ger en direkt koppling till målsägaresidan, gör att kritik uppkommit att domaren skulle ha delikatessjäv i målet. Domaren förnekar dock att han skulle vara jävig.[39]"

Jag tycker själv att detta är tillräckligt för att en jävsituation ska vara mer än misstänkt. Att han på detta själv är upphovsrättsman (han har skrivit en bok får in royalties på detta verk) dömt till sin egen fördel är enligt mig inte något som talar till hans fördel. Det finns mer inofficiella kopplingar också men dessa är inte dokumenterade och kan inte läggas upp på detta sätt som "bevis".

Visst är det inte mer än riktigt att en domare ska hålla sig ajour med vad som händer inom de områden han ska döma inom men när man inom samma område håller anföranden och tal som innehåller andemeningen att man måste skärpa lagstiftningen inom det aktuella området och sen tar sig an fall och dömer efter detta så är det enligt min åsikt fel! Jag tror du skulle tycka det samma om vi hade haft en omvänd situation där vi hade haft en domare som var insatt och medlem i Copyleft rörelsen och som satt och friade massa personer i div. upphovsrättsmål - eller har jag fel nu?

Jag kräver inte friande domar - jag önskar bara en opartisk domare!

Nu var min mening om att domaren självklart var jävig mest en provocerande kommentar avsedd för dig. Du nappade direkt och kunde inte hålla dig för att komma tillbaka med ett "oneliners inlägg"! Efter att ha gjort en 15 sådana inlägg i denna tråd så har du nog bevisat en gång för alla vem som är 10-12 åringen här inne...

I övrigt kan man få en snabb resumé över hela hela historien från dag 1 genom att gå in på länken Pirate Bay-målet. Nog fan ligger det en hund begraven här....

Permalänk
Medlem

Vad fanns det för bevis för hur många som hade tillgång till servern i ephone fallet? Fler skärmdumpar eller nån magic 8ball som Pontén har fått av nån häftig människa? Nån som vet?

Permalänk
Medlem
Citat:

[B]Ursprungligen inskrivet av Grumbledock
Skulle böckerna/låtarna vara bra så skulle folk vilja betala för dem, och de skulel också spelas i radio/tv/live så inkomster finns. Suger de vill ingen betala för dem och piratar hellre än går med förlust (en del köper ju ändå materialet om det är bra). Dock oftast till ett rejält rabatterat pris när det blivit "gammalt" (speciellt film) men den är lika bra då, hade bolagen satt ett vettigt pris från början hade nog personen också köpt filmen direkt. [/B]

Jag köper ljudböcker från adlibris och framförallt Audible (.com); andra företag också inhandlats från. Tomas Bolme är en fantastisk inläsare som kan ge ett stort lyft åt en bok. (93 kronor för valfri piratförlagetbok på adlibris)

Audibles böcker kostar 10-60 dollar ordinarie pris, men jag 'prenumererar' och får en credit varje månad för 14 dollar tror jag det är (kanske 11 dollar) och den är oftast värd en bok. En del böcker kostar dock 2 credits. Audibles böcker har ofta flera inläsare (en för varje nyckelperson i boken, tex), alternativt riktiga skådisar (stephen fry mfl). FANTASTISKA att lyssna på.

Beställa film på nätet kostar ju inte blod. 100-250 kronor på axelmusic för BD-filmer och typ 25% mindre för DVDer. Detta gäller ju standardutgåvor då.

..

Citat:

[B]Ursprungligen inskrivet av Grumbledock
Att köpa musik eller film/ljudböcker, utan att pirata/testa produkten först blir som att köpa en dator på elgiganten utan att veta specifikationerna på systemet.[/B]

Intressant jämförelse... Rentav sämsta jämförelsen med nedladdning jag någonsin läst tror jag. Laddar du hem en bok och lyssnar på den, hur spännande blir det att lyssna på den igen? Det är EXTREMT få böcker som har omläsningsvärde i min mening...

En annorlunda jämförelse i 'ditt' område hopslaget med 'mitt' område:
Om du 'lånar' en dator på elgiganten och använder den tills den 'läser på sista kapitlet' eller 'sjunger på sista versen', visst köper du då en ny dator som är specad precis likadan som den du haft i, säg, fyra år? Du har ju "provat" den och var nöjd med den? Eller var du inte nöjd med den när den rasade så du 'lånar' hem en sprojlans ny dator och kör den till slutet igen? osv...

Nej, trodde inte det heller...

De allra flesta som säljer MP3böcker på nätet erbjuder provlyssning så man får en uppfattning om uppläsarens kvalitéer.

[edit] jag är uppe mitt i natten och skriver efter att ungarna vaknat så är lite vresig. Ber om ursäkt på förhand
Jävligt korkat att klaga på priserna på ljudböcker dock, när de i stort sett kostar lika lite som en pocket... (det är ljudböcker det handlar om i denna nyhet, eller missförstod jag nyheten?)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Vad är då ett så kallat "överpris"? Ett företag kan i princip sätta vilket pris de vill på sina varor; om de sätter de lågt kommer de troligen sälja stora volymer till låg vinst per vara och om de sätter det högt blir det förmodligen istället få exemplar men hög vinst per styck. Det är i bolagets intresse att maximera den totala vinsten och alltså kommer de sannolikt lägga visst arbete på att hitta det pris som passar bäst. Att du sedan tycker att det blev för dyrt säger mer om dig än om bolaget, branschen, Sverige eller världen.

Överallt i västvärlden så har vi fri konkurrens. De företag som gör den bästa produkten till det billigaste priset säljer bäst. I princip är hela vår ekonomi byggd på detta sätt. Det är bevisat att det fungerar, företagen frodas i en sådan ekonomi.

Nu har vi musik/film/spelbranschen. Dessa bolag växte för flera årtionden till stora giganter. I början var det lite rörigt, men ett fåtal bolag blev enorma och kom segrandes ut ur kampen. Dessa bolag håvade (och gör fortfarande) in sjuka belopp. Så gott som ingen annan bransch har kunnat tjäna samma summor som dessa fåtal bolag just på grund av en liten sak som kallas upphovsrättslagen.

Självklart är deras produkter "överprisade". Hur kan du annars förklara det enorma kapital som dessa bolag besitter? Om de fortfarande går med enorm vinst TROTS att piratkopieringen har slagit så hemskt mot branschen, TROTS att vi är inne i en extrem lågkonjunktur och TROTS deras enorma kostnader för deras lobbyism (Kan inte varit billigt att köpa vicepresidentskapet av Obama), har du fortfarande mage att säga att deras prissättning är acceptabel? Det är en form av monopol och jag är helt övertygad om att bolagen har en kartellbildning. Varför sänka priset på en ny Blu-ray om vi kan komma överens med de andra 3 stora bolagen så att de håller lika höga priser?

Nej tack, om andra företag ska konkurrera på lika villkor så ska inte mediajättarna kunna prissätta sina produkter så lagvidrigt när de gått med stor vinst fastän de halverat kostnaden för en musikskiva. Jag har full förståelse för folk som ger bolagen mellanfingret samtidigt som de tankar hem en låt illegalt. Speciellt i dagsläget när bolagen till och med lobbar genom lagändringar....bolag som kan påverka våra lagar , hur jävla sjukt är inte det?

Fildelning är bra, förhoppningsvis kommer den att skjuta dessa uppsvällda mediajättar i sank, nya fräscha metoder och små skivbolag kommer att ta deras plats. Musiken blir bättre utan bolagens styrande hand, mindre artister kommer att frodas och den lilla klick av "superstjärnor" kan inte roffa åt sig 800 miljoner dollar var. Det är så jag hoppas att framtiden kommer att se ut.

Btw, Elgot, får jag fråga vad du arbetar med?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grizzok
Finns en trevlig liten princip som kallas Ockhams rakkniv, en vetenskaplig metod som innebär att man inte ska anta fler företeelser eller ting än nödvändigt för att förklara en observation.

Det är ofta en sund princip, men jag tror tyvärr att användbarheten är begränsad i det exempel du nämner; vi har ganska bra data över hur många kiosksprängningar som förekommer och vad de beror på så det borde inte vara svårt att fördela resurser.
Vi har för övrigt sett att terroristhandlingar förekommer i världen (till och med i Europa) så det är förmodligen inte så dumt att överväga möjligheten att de kan ske även här.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grizzok
Ser inte allt förmånga dödsfall pga panikslagna människor som springer ner varandra på gatan utanför mig allafall, kanske är annorlunda där du bor?

Vad var din poäng här? Tolkade du "lugna befolkningen" lite väl bokstavligt?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aza_gnaget
Överallt i västvärlden så har vi fri konkurrens. De företag som gör den bästa produkten till det billigaste priset säljer bäst. I princip är hela vår ekonomi byggd på detta sätt. Det är bevisat att det fungerar, företagen frodas i en sådan ekonomi.

Nu har vi musik/film/spelbranschen. Dessa bolag växte för flera årtionden till stora giganter. I början var det lite rörigt, men ett fåtal bolag blev enorma och kom segrandes ut ur kampen. Dessa bolag håvade (och gör fortfarande) in sjuka belopp. Så gott som ingen annan bransch har kunnat tjäna samma summor som dessa fåtal bolag just på grund av en liten sak som kallas upphovsrättslagen.

Hur lyckas de då tjäna så ohemula mängder pengar? När man bortser från folk som gnäller och folk som piratkopierar återstår de som faktiskt gillar produkterna och fortsätter köpa dem till vad du kallar "överpriser". Varför köper de då trots att det är så dyrt, eller tycker de kanske inte att det är så farligt. Om det senare gäller, vem kan då komma och säga att det är "överpriser"? Det är som när man inte köper en sportbil och gnäller över att de är för dyra.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aza_gnaget
Självklart är deras produkter "överprisade". Hur kan du annars förklara det enorma kapital som dessa bolag besitter? Om de fortfarande går med enorm vinst TROTS att piratkopieringen har slagit så hemskt mot branschen, TROTS att vi är inne i en extrem lågkonjunktur och TROTS deras enorma kostnader för deras lobbyism (Kan inte varit billigt att köpa vicepresidentskapet av Obama), har du fortfarande mage att säga att deras prissättning är acceptabel?

De kanske helt enkelt lyckas framställa produkter som folk (vissa i alla fall) är villiga att betala förhållandevis mycket för? Och att de fortfarande går med vinst är väl ingen faktor i frågan?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aza_gnaget
Varför sänka priset på en ny Blu-ray om vi kan komma överens med de andra 3 stora bolagen så att de håller lika höga priser?

Det är ändå lyxprodukter vi talar om; det är väl knappast så att folk är tvugna att köpa något om de inte vill. Bolagen får ta vad de vill för blu-ray, men om de tar i för mycket kommer de förmodligen se att försäljningen inte blir så stor som de skulle önska. Detta känns dock mer som deras problem och det borde dessutom vara i deras intresse att maximera sina vinster och därför anpassa priserna.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aza_gnaget
Nej tack, om andra företag ska konkurrera på lika villkor så ska inte mediajättarna kunna prissätta sina produkter så lagvidrigt när de gått med stor vinst fastän de halverat kostnaden för en musikskiva.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aza_gnaget
Fildelning är bra, förhoppningsvis kommer den att skjuta dessa uppsvällda mediajättar i sank, nya fräscha metoder och små skivbolag kommer att ta deras plats. Musiken blir bättre utan bolagens styrande hand, mindre artister kommer att frodas och den lilla klick av "superstjärnor" kan inte roffa åt sig 800 miljoner dollar var. Det är så jag hoppas att framtiden kommer att se ut.

Om marginalerna nu är så enorma, varför bildas de inte jättemånga nya bolag som ger ut skivor till lägre kostnad? Om prissänkningar skulle vara så viktiga för folk skulle de väl inte ha särskilt svårt att snabbt ta stora marknadsandelar? Eller är det så att folk anser att det är värt extra pengar att lyssa på sina favoritartister istället för indiska lågbudgetproduktioner? Vem (om någon) gör i så fall fel? Bolag som säljer produkter till priser som många är villiga att betala eller folk som köper prylar trots att andra tycker att de är för dyra?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aza_gnaget
Btw, Elgot, får jag fråga vad du arbetar med?

Forskning och utveckling.

Permalänk
Medlem

Om nu APB + övrigt pack drar åt tumskruvarna så får väl vi som vill värna om integriteten också höja insatserna. Vi har försökt att spela schysst, efter de regler som faktiskt säger att vi har rätt, men det går ju inte. De har bestämt sig och kommer att köra över allt motstånd med sina pengar oavsett om det i slutändan riskerar privatlivet.

Är det någon mer än jag som tycker att PP behöver militant gren? Som IRA eller så?

Edit: Det skulle givetvis inte vara för att försvara fildelningen i första hand (även om den i längden skapar en fri kultur och därmed borde anses vara bra) utan för att internet ska få vara den fria kanal som den kan vara och inte någon förlängd kabel-tv.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wolfkin
Jo så funkar det i Sverige (åtminstone i civilrättsmål), förloraren får betala hela rättegångskostnaden. Dvs dina kostnader, den andra sidans kostnader och rättens kostnader.

Och alla är vi lika inför lagen sägs det! Bullshit! Det är riktigt äckligt det här! Jag skulle aldrig kunna ställa upp i rätten om jag skulle bli anklagad för t.ex. upphövsrättsbrott, utan jag hade fått gå med på förlikning (företaget kräver en summa för att inte ta det till rättegång). Jag kan vara oskyldig men jag kan inte ställa upp för jag har inte pengarna och jag har inte råd att riskera att förlora såmycket pengar.

Och detta system har sossarna byggt upp, socialistic sweden i all ära jag spyr snart! (ursäkta mig, var tvungen att få ur mig detta)

Alla ska med sa dem! Vad har de mer lyckats med, den svenska ekonomiska utvecklingen är sämre än grannländernas, vi har en havirerad bostadsmarknad (samma modell som östtyskland använde), en oflexibel arbetsmarknad som gör att arbetsgivare inte vågar anställda, misshandlar småföretag som måste fiffla för att kunna överleva! Heja Sverige! Sen tar vi in fler invandrare än vi har resurser att klara av, tandlösa lagar och nu ska man lägga resuserna på att jaga finniga tonårspojkar! Heja sverige!!!

Permalänk
Avstängd

Är det lagligt att köpa en film med sina kompisar, dela upp betalningen och sedan kolla på den en gång var? Eller bryter man mot någon lag då?

Jag är glad sålänge man kan spela spel och kolla hemska filmer på internet.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grizzok
Samtidigt dör 36 MILJONER människor, varje år, av svält världen över, tusentals dör på svenska vägar och polisen har inte resurser till riktiga brott som att förhindra våldtäckter och misshandel på våra gator.

Om det är så hemskt så kan du ju sälja datorn etc och skicka alla dina pengar till afrika.

Visa signatur

//Bacon