Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2009

Emulation

Hej!

Hamnade i en diskussion för ett tag sen med en bekant om vad kraven för att emuera en annan hårdvara digitalt var och vi kunde inte riktigt lista ut vad som gällde där.

Så vitt som jag minns så tror jag att det var så att 5 - 7 gånger starkare måste hårdvaran vara om den ska emulera något äldre, men om det stämmer eller varför vet jag inte...

Inte heller vet jag inte om detta enbart gäller emulering av konsoler eller om det kan gälla andra saker också.

Wine som alla linuxanvändare säkert känner till emulerar ju Win miljö så ´hur funkar det där?

Försökte hitta info på Wiki men kom inte fram till något..

Hjälp för en något förvirrad vore tacksamt.

MVH

N

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Okt 2006

Kraven beror väl på vad det är du ska emulera. Vad har du i tankarna att emulera?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
i din garderob
Registrerad
Sep 2007

Intressant sidnotis: WINE står för Wine Is Not an Emulator. Wine emuluerar alltså inte Windows utan låter windowsprogram köras genom egna implementationer av windows-API:t. Jag ska inte säga att jag förstår de mer finmekaniska delarna, läs här för mer info: http://en.wikipedia.org/wiki/Wine_(software)#Architecture

Bilanaloger är som Volvo — varenda svenne kör med dem

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2004

Beror på hur nära den emulerande arkitekturen är den som ska emuleras.
En Intelmac som ska emulera en PC behöver ju sällan mixtra med intruktionerna medans VirtualPC på en PowerPC-Mac behöver översätta alla instruktioner.
Och om en RISC-arkitektur ska emulera en CISC-arkitektur behövs det enligt mitt kunnande oftast flera instruktioner. Sen har vi big endian vs little endian.
Kastar vi även in 3D-acceleratorer i bilden med programmerbara shaders så blire mindre skoj.
Jag är imponerad av emulatorutvecklare. Dom och 8-bitarsutvecklare.
Själv är jag livrädd för något mindre än 16-bitar och utan divisionsinstruktion

Trädvy Permalänk
Testpilot
Plats
Norrköping
Registrerad
Sep 2002

Ett exempel på det iXam pratar om med hur lika dom måste vara är PS2:an. Den är ju inte vidare kraftfull men det är först nu på senare tid som man lyckats emulera den. Det beror på att PS2:an är uppbyggd på ett så olikt sätt mot en PC med flera kärnor som är noggrant synkroniserade med varandra: http://en.wikipedia.org/wiki/PCSX2#Misconceptions_regarding_s...

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 8GB][Gigabyte GeForce GTX 970 G1 Gaming]