Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Wermland
Registrerad
Apr 2009

XFX 4890 problem

Jag har fått problem med mitt XFX 4890, jag skulle stabilitets testa mitt kort i Furmark, har tidigare kört det i 3DMark vantage och 06, och efter ca 200 sek så blev skärmen svart.

Efter detta så blir den svart, efter några sekunder till en minut, när jag kör vantage och 06.
Likaså BF2 och Furmark, det vill heller inte vara med mer än någon minut eller så.

Skumt tycker jag, det är inte överklockat och orginalkylare..

Vad kan ha hänt med det?
Ström får det ju, Corsair 650, ena pci-e sitter i och en adapter.
Det funkar ju annars men inte längre än några sekunders spelande.

Är det nå med catalyst som buggar för mej?

Väldigt tacksam för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Huddinge
Registrerad
Dec 2006

Hänt för mig också. Out of range står det på min skärm.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Wermland
Registrerad
Apr 2009

Kan det ha nånting med det här att göra?

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=224958

Vill verkligen inte att det ska vara förstört

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Huddinge
Registrerad
Dec 2006

Intressant läsning. Det kan mycket väl stämma i mitt fall. När jag har graffet klockat till 850MHz så når strömmen på VRMen 81A och då crashar mitt kort. Jag fick out of range problemet när jag spelade wow med kortet klockat till just 850MHz.

Vid original frekvens händer det ingenting utan kortet går stabilt med 75A på VRM.

Testa dra hem riva tuner och OCCT o testa gpu testet. Då kan du ju kolla om ditt kort går över 82-83A på VRMen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Wermland
Registrerad
Apr 2009

Nu har jag testat det och det går inte alls, jag provade att klocka ner det så mycket riva tillät men det funkade inte heller.
Så fort jag trycker på ON så blir det bara svart.

Vad ska jag ta mej till? Har jag råkat bränna något på kortet under furmark testet?

Är lite småkass på sånt här..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Huddinge
Registrerad
Dec 2006

Hmm.. Då har jag ingen aning. Kan du starta spel? För då kan du ju starta ett spel i windowed mode och kolla hur många amp på VRMen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2009

vad ligger kortet på fölr temp när skärmen slocknar?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Wermland
Registrerad
Apr 2009
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jensih
vad ligger kortet på fölr temp när skärmen slocknar?

Idle tempen är 59-60C så den hinner kanske gå upp till 62C innan den slocknar, en vild gissning, men eftersom kortet inte ens hinner börja arbeta innan de slocknar, nästan, så tror jag inte att det har med värmen att göra.

Jag har läst runt en massa och hittat massa liknande fall med folk som kört furmark testet och sen har kortet dött, med just 4890 samt 4870.
Fast det är bara en dels kort som lägger av.
VRM delen blir överhettad om man kör det för länge på en del 4890/70 kort..

Jag hade inte en aning om detta innan, skulle prova klocka med Sweclockers "överklocka-grafikkort-guide", men ville se mina temperaturer innan jag började klocka och efter en stunds möljande på "stock-clock" blev det bara svart..

I testet gick jag från 60C till stadiga 83C.. Vad VRMen låg på vet jag dock icke!

Vet inte riktigt vad jag ska göra!
Ska jag skicka tillbaka?
Finns det något annat tänkbart problem?