Hur ska jag kolla filintegriteten över ftp?

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Registrerad
Jan 2003

Hur ska jag kolla filintegriteten över ftp?

Tja!

Har ett antal filer jag behöver föra över från en server långt borta. Det är viktigt att filerna kommer hem intakta.

Tyvärr har jag begränsad åtkomst till servern. Det enda jag egentligen kan göra är att logga in med en ftp-klient och se glad ut.

För det mesta stämmer det ju, men det ar hänt att det har blivit fel och det är oacceptabelt.

Hemma har jag tillgång till Linux och Windows XP.

Vilka är mina alternativ?

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kristianstad
Registrerad
Apr 2009

Du får väl köra någon form av checksum på filerna. Fast det kan ju bli svårt om du endast kommer åt fjärrdatorn med FTP.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Söder
Registrerad
Jun 2008

Överför filerna flera gånger.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Jun 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thallid
Tja!

Har ett antal filer jag behöver föra över från en server långt borta. Det är viktigt att filerna kommer hem intakta.

Tyvärr har jag begränsad åtkomst till servern. Det enda jag egentligen kan göra är att logga in med en ftp-klient och se glad ut.

För det mesta stämmer det ju, men det ar hänt att det har blivit fel och det är oacceptabelt.

Hemma har jag tillgång till Linux och Windows XP.

Vilka är mina alternativ?

En fråga:

Varför begränsad åtkomst ?

Fractal Design Arc Svart | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz, 8MB | Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | MSI GeForce GTX 670 | Phanteks PH-TC14PE CPU Cooler (vit) | Corsair Power Supply 650W TX M, Modular, ATX, PS/2 | SSD (okänd tillverkare) + 2 äldre SATA2 diskar på 750 Gb, 350 gb. | OS: Microsoft Windows 10 home.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Korkskruv
Överför filerna flera gånger.

Håller med. Överför filerna vid olika tider på dygnet och kör sen md5sum eller liknande på dom. Om alla stämmer så är chansen relativt stor att det är det bästa du kan få ner.
Ultimat vore ju om någon kunde checksumma filerna på servern så det går att jämföra men det verkar ju inte vara genomförbart här.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Registrerad
Jan 2003

Då får jag tanka dem två gånger då helt enkelt. Tack för förslagen!

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.