Dags att bli av med min vattenkylnings-svendom!

Permalänk
Medlem

Dags att bli av med min vattenkylnings-svendom!

God eftermiddag kära Sweclockare!

Jo nu är det som så att jag tänkte ge mig på dethär med vattenkylning, och skulle därför vilja ha lite råd och sådär. Och jag vet ju att det finns många duktiga inom ämnet här på SweC så...

De två mål jag satt upp är att det ska vara tyst, och gärna så billigt som möjligt med.

Systemet jag ska kyla står i signaturen. Det är i alla fall en S939 Opteron 185 Dualcore på 2,6GHz, och ett Sapphire X1950 Pro av den bra sorten med separat kylfläns på spännigsregulatorerna.

Har kollat lite själv på vad som kan tänkas funka, men jag tar gärna emot råd och kritik.

Pump:
Laing DDC-1T
Går på 12V och är hyffsat billig. Men hur låter den?

CPU block:
AC Cuplex PRO Rev. 3
Valde det billigaste här. Hade inte planerat att överklocka! Men det kanske är bra ändå?

GFX block:
D-TEK FuZion GFX v2
Universalblock, right? Borde passa på ett X1950 Pro, eller cyklar jag nu? Finns det nått bättre alternativ?

Reservoir:
EK-Multioption Reservoir 150 Rev.2
Vill mest ha en reservoir för att förenkla påfyllning och för att kunna se nivån på kylvätskan.

HDD kylare:
Hade jag tänkt bygga själv av kopparplåtar som jag löder fast kopparrör på. Då kan man ju bygga en kylare för MÅNGA hårddiskar om man vill! Detta tänkte jag sen stoppa in i en ljudisolerad burk.

PSU kylare:
Här tänkte jag bli lite djärv. Tänkte som så att jag byter ut kylflänsarna mot kopparplåtar som jag åter igen löder fast kopparrör på. Borde funka ... hoppas jag! Annars blir det ett 650W Corsair mindre här i världen!

Radiator:
Kom över ett stor jävla element helt gratis. Passiv kylning, någon? Har redan gjort ben till det så att det kan stå fritt, och hängt fast en moderkortsplåt på det. Nu ska jag bara fixa nå adaptrar så man kan få dit slangnipplar på det. Gärna med 90 graders vinkel så slangen kan gå direkt bakåt och inte fult ut åt sidan.

Sen ska det ju fixas skydd för moderkortet, tänkt göra det i perforerad plåt. Och så ska det göras nån form av kontrollpanel med knappar och lampor. Fäste till DVDn lär jag fixa med. Och nån hållare till hårddisklådan och en till reservoiren. Blir lite småpyssel!

Vätska:
Vatten med glykol duger väl gott?

Flödet:

Är det bra så, eller bör jag ändra om på nått vis?

Beställningen:

Är det nått mer man behöver ha? Nått som bör ändras? Slang och klammor skaffar jag hos classe eller liknande.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |