Permalänk

Stressa en Q6600?

Har tänkt överklocka min processor men innan jag gör det vill jag ha något program som jag kan stressa den med för att bekräfta att den räknar på.

Har testat Orthos men blev lite förvirrad då den bara utnyttjar 2 kärnor.
Har ni några andra tips?

Mvh
Greywolfer

Visa signatur

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.

Permalänk
Medlem

Re: Stressa en Q6600?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Greywolfer
Har tänkt överklocka min processor men innan jag gör det vill jag ha något program som jag kan stressa den med för att bekräfta att den räknar på.

Har testat Orthos men blev lite förvirrad då den bara utnyttjar 2 kärnor.
Har ni några andra tips?

Mvh
Greywolfer

Everest Ultimate har inbyggt stresstest som stressar alla kärnor pröva det?

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Medlem

använd sök funktionen här på swec så hittar du rekommendationer på stressprog

Visa signatur

Chassi Lian Li O11 MINI Black MB Asus ROG Strix X570-F CPU Ryzen 5900x / NZXT Z63 RAM 64Gb DDR4 HyperX SSD 2T+2 M.2 + Seagate 2Tb + 2 Ssd GPU Asus Strix GTX3080Ti Oc PSU Corsair SF750 Skärm Odyssey G9 G93SC/ 2x27" LG GP850.

Permalänk
Medlem

jag kör med occt på min q6600, fungerar utmärkt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Von_OttO
Everest Ultimate har inbyggt stresstest som stressar alla kärnor pröva det?

Har redan det en vill köra med andra program också

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr.p_22
jag kör med occt på min q6600, fungerar utmärkt.

Tack för tipset! Verkar vara något.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

superpi ? är inte säker på att det stödjer 4 kärnor bara

Permalänk

Drog nyss ner nyaste superpi mod 1.5 verkar som d har stöd för fyra kärnor iaf.

Visa signatur

Asrock P67 Extreme6 | Intel 2600k @ 4.5Ghz) | Noctua NH-D14 | Corsair 8GB DDR3 1600Mhz
ASUS GTX 770 DCII OC @ 1260/7900 | Intel X25-M G2 80GB| ~3.2TB HDD
Antec 1200 | Corsair HX 620 80+
ASUS PB278Q

Permalänk
Medlem

superpi är inget vidare stress prog o enkeltrådat.

intel burn test

Permalänk
Medlem

LinX !

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Jag använder prime95 då jag tycker det ger en mer rättvisande belastning än t.ex. occt som ger mycket mer värme än min prolle någonsin har blivit i någon applikation.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk

Helvete körde med OCCTs Linpack test och processorns temperaturer for upp till ungefär 75C. Detta på stock-frekvens...

Frågan är om jag ska investera i någon kylpasta och byta ut den som följde med processorn eller om jag ska skaffa en helt ny kylare?

Hade tänkt klocka den till minst 3Ghz.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kylaren som följer med skall man alltid byta. Det är stort samma med grafikort med, kasta skiten som följer med.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Hedersmedlem

Orthos fungerar utmärkt för stresstest till Q6600. Sätt igång två orthos samtidigt och öppna task manager - processes. Högerklicka på orhos och välj - set affinity. Där ställer du nämligen in vilka kärnor som skall användas för applikationen. Kärna 0 och 1 på första orhos, kärna 2 och 3 på andra orthos. Så gör jag iaf... fungerar utmärkt

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk

När jag klockat så kör jag Prime95 8 h och sen kör jag typ 30 varv med Intel Burn Test (linpack-sak) och då blir den sjuhelsikes varm, 11 C mer än i Prime95.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-EP45-DS3 CPU: Intel C2Q Q6600 @ 3,61 GHz (1,48 vCore) med ZeroTherm NV120 Prem. GPU: Sapphire Radeon HD6950 1GB Minnen: Kingston HyperX PC6400 2x2GB CL5 HDD: Samsung SpinPoint F1 320GB PSU: Corsair TX650W Chassi: Antec Three Hundred
Citera mig om du vill vara säker på att få svar.

Permalänk

Vad för 3:e parts kylare kan ni rekommendera?

Hade tänkt mig Arctic Cooling Freezer 7 Pro eller Cooler Master Hyper TX 2, billiga är de också.

Vet ju att Thermalright Ultra-120 eXtreme är det ultimata men inte för min plånbok :/

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Hade tänkt mig Arctic Cooling Freezer 7 Pro eller Cooler Master Hyper TX 2, billiga är de också.

Vet ju att Thermalright Ultra-120 eXtreme är det ultimata men inte för min plånbok :/

Freezer 7 är ett bra budgetalternativ.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Arctic Cooling Freezer 7 Pro är väldigt bra till priset har den själ och kommer aldrig över 55c och då stressar jag den till max! ser dock inte så bra ut i mitt chassie

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr.p_22
Arctic Cooling Freezer 7 Pro är väldigt bra till priset har den själ och kommer aldrig över 55c och då stressar jag den till max! ser dock inte så bra ut i mitt chassie

Vad har du för chassi?

Någon som vet ifall den får plats i ett Antec Sonata III chassi?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av storsnusaren
intel burn test

Det här

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Kör OCCT test först i 6timmar, sedan 12timmar Priem95 och till sist 15rundor linkpak.
Klarar din CPU det så är den stabil

Visa signatur

l Main PC l QNIX QX2710 | i7 3770K @ 4.5 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | 16GB DDR3 l GTX 1070 Ti l
l Konsoler l NES, SNES, N64, GC, Wii, Wii U, Switch, SMS, MD, SAT, DC, 360, PS2, PS3, PS4, PCE-Duo

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Vad har du för chassi?

Någon som vet ifall den får plats i ett Antec Sonata III chassi?

Kolla min sign
Antec sonata III, Q6600 samt Arctic Cooling Freezer 7 Pro. Japp. De fungerar tillasmmans.

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Söderbäck
Kolla min sign
Antec sonata III, Q6600 samt Arctic Cooling Freezer 7 Pro. Japp. De fungerar tillasmmans.

Ok, jo jag märkte det :). En annan sak jag märkte är att du och jag har väldigt lika system:

Q6600
GA-P35-DS3 [Rev 2.0 tror jag]
2 X 1 Corsair TWIN2X DDR2 6400C 2048MB
8800GT 512MB
Antec Sonata III

Hursomhelst, innan jag går och köper fläkten då:

Hur mycket skillnad blir det ifall ifall jag skulle få upp den till 3Ghz ?
Använder systemet för spelande.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ok, jo jag märkte det :). En annan sak jag märkte är att du och jag har väldigt lika system:

Q6600
GA-P35-DS3 [Rev 2.0 tror jag]
2 X 1 Corsair TWIN2X DDR2 6400C 2048MB
8800GT 512MB
Antec Sonata III

Hursomhelst, innan jag går och köper fläkten då:

Hur mycket skillnad blir det ifall ifall jag skulle få upp den till 3Ghz ?
Använder systemet för spelande.

Beror på spelet. Finns ett fåtal spel som är väldigt processorkrävande. Ska du spela ARMA2 så är det verkligen lönt att klocka processorn. I 3Dmark kommer du se en hel del prestandaförbättring vilket egentligen är helt irrelevant. Den stora spelkomponenten är grafikkortet... så även om vi skulle sitta på en superklockad Intel i7 med vårat grafikkort så skulle vi inte få så bra grafik längre. Men visst märker jag skillnad på min nuvarande 3,4ghz klock jämfört med 2,4ghz. Framförallt när man kör program som är processorkrävande. Min överklockning resettas ibland och det märker jag själv ganska lätt. Men inte i spel utan som sagt i de programmen som kräver lite mer kräm

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Söderbäck
Beror på spelet. Finns ett fåtal spel som är väldigt processorkrävande. Ska du spela ARMA2 så är det verkligen lönt att klocka processorn. I 3Dmark kommer du se en hel del prestandaförbättring vilket egentligen är helt irrelevant. Den stora spelkomponenten är grafikkortet... så även om vi skulle sitta på en superklockad Intel i7 med vårat grafikkort så skulle vi inte få så bra grafik längre. Men visst märker jag skillnad på min nuvarande 3,4ghz klock jämfört med 2,4ghz. Framförallt när man kör program som är processorkrävande. Min överklockning resettas ibland och det märker jag själv ganska lätt. Men inte i spel utan som sagt i de programmen som kräver lite mer kräm

Det var precis så antog att det var, så efter en eventuell överklockning är fortfarande grafikkortet en flaskhals.

Vad är load-tempen på din processor?
Förresten, läste på någon annan tråd att de mest vanligt felen en dåligt överklockat processor leder till förutom reboot och blåskärm är mjukvarofel i form av att filer inte skrives/läses av ordentligt. Är detta något som har hänt dig?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

haha min polare kör sitt Q6600 med toppar på 75C i hans kärnor.. hans e på 3ghz o stock kylare.. sa åt honom men svaret jag fick var: "Jaha den har ju inte pajat än så" .. (han har haft det såhär i 1/2 år nu) lol.

Visa signatur

i7 920 @ 3.78ghz 1.2vcore | Asus Rampage II Extreme | HD4870X2 2GB DDR5 | Corsair Dominator DHX+ DDR3 1600MHz 6GB @ 1754Mhz 1.65v | NB Freq 3500Mhz @ 1.35v

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Det var precis så antog att det var, så efter en eventuell överklockning är fortfarande grafikkortet en flaskhals.

Vad är load-tempen på din processor?
Förresten, läste på någon annan tråd att de mest vanligt felen en dåligt överklockat processor leder till förutom reboot och blåskärm är mjukvarofel i form av att filer inte skrives/läses av ordentligt. Är detta något som har hänt dig?

Min load temp ligger på 70 grader på varmaste kärnan. Kommer aldrig upp i denna temp när jag spelar eller gör annat såklart.

Och, ja det stämmer till visso att det blir lite fel med taskigt klockade prollar. Läs/skrivfel blir det däremot inte då det är hårddisken som sköter hela läs/skrivbiten. Men det blir logiska räknefel.
Man kan säga att blåskärmarna är direkta konsekvenser av räknefel av processorn och dessa krascher drabbar inte bara windows utan alla program och funktioner kan råka ut för dessa felberäkningar.
Ettor och nollor som går ut ur processorn har blivit lite fel kan man säga då grindarna i processorn inte hinner stänga och öppna tillräckligt snabbt. För att lösa det krämar man bara på lite högre spänning till processorn så rör sig portarna lite snabbare och hinner därmed öppna och stänga sig så att det inte blir felberäkningar.

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Hedersmedlem

jag kanske skall lägga till att jag plockat bort lite skydd i fronten på mitt chassi och satt en extra fläkt som drar luft direkt till processorkylaren och det sänker temperaturen några grader... eller i mitt fall högre klock.
gick från 3,1 till 3,4 ghz med extra fläkten. Ser lite halvtaskigt ut dock

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk

Tackar så mycket för all dess hjälp, imorn blir det att starta igång med överklockningen

Återkommer med resultat!

Visa signatur

Permalänk

Nu är jag väldigt förvirrad. Idag skulle jag egentligen ha köpt kylaren men efter att ha läst lite på andra forum så verkar många bara raskt byta ut stock kylaren med en 3:e parts kylare, men vad jag då undrar är ifall det inte blir lika bra resultat om man bara byter ut kylpastan som följer med stock kylaren då den antagligen är en billigare variant?

Ber om ursäkt för att det blivit så många frågor

Visa signatur

Permalänk
Antielefant

Stockkylaren är mestadels grovt gjuten aluminium på en kopparbas, med en budgetfläkt på. Man brukar räkna med att den orkar ~10% överklockning, sällan mer, och låter rätt friskt när man belastar processorn ens i stock.

En kvalitetskylare är oftast näst intill ren koppar i både bas och torn, i vissa fall med fingjutna alimuniumflänsar, men dock många tunna flänsar och oftast en rejäl heatpipelösning dessutom, med betydligt både större och bättre fläktar.

De kanske har dubbla luftflödet vid samma antal dB, och mer än dubbla totala kylarean. 30-50% klockning (beroende på processor) är ingen omöjlighet.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync