Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2005

problem med wxPython

Hej,

Jag har lite problem med wxPython. Jag skrev ett program under Windows i Python och wxPython som fungerade utmärkt. Sedan bytte jag dator, till en dator som kör Ubuntu, och nu har vissa delar av programmet slutat att fungera.

Det handlar om att att python av någon anledning inte hittar klassen wx.AboutDialogInfo som används för att ge information till vad som ska skrivas ut i en wx.AboutBox(). Felmeddelandet som Python ger när jag försöker öppna "om-fönstret" lyder:

AttributeError: 'module' object has no attribute 'AboutDialogInfo'

Jag borde ha importerat alla moduler korrekt eftersom det fungerar under Windows. Jag kan också tillägga att jag får samma fel när jag försöker anropa IsEmpty() med en wx.TextCtrl. Felmeddelandet lyder då:

AttributeError: 'TextCtrl' object has no attribute 'IsEmpty'

Skulle uppskatta lite hjälp med det här problemet.

edit: Jag hade en föråldrad version av wxPython

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2005

Hej igen,

Jag tänkte att jag skriver i min tråd igen eftersom mitt nuvarande problem också gäller wxPython.
Jag försöker förstå wxStyledTextCtrl, alltså en wrapper runt Scintilla till wxPython (och wxWidgets), men jag förstår inte riktigt hur jag söker i ett dokument med de inbygga funktionera SearchNext() och SearchPrev()

def OnSearchFile(self, event): dlg = Dialogs.SearchBox(self) while(True): result = dlg.ShowModal() keyword = dlg.GetValue() if result == 3: self.documents.GetCurrentPage().SearchNext(0, \ keyword) elif result == 2: self.documents.GetCurrentPage().SearchPrev(0, \ keyword) else: break self.documents.GetCurrentPage().SearchAnchor() dlg.Destroy()

Så ser koden ut i min sökfunktion. Jag kan hitta första ordet och få det markerat men sen tar det stopp. väljer jag att söka efter nästa så händer det ingenting. Väljer jag föregående så fungerar det som det ska, jag hittar alla träffar.
Jag misstänker att det har något med SearchAnchor() att göra eftersom den funktionen anger var i texten SearchNext() och SearchPrev() ska söka.

Om någon som kan wxPython skulle kunna lokalisera felet så skulle det vara bra. Jag skulle också uppskatta om något kunde länka till någon dokumentation och gärna någon tutorial om wxPython och framför allt wxStyledTextCtrl.