Defekt moderkort; Andra komponenter gick sönder

Permalänk

Defekt moderkort; Andra komponenter gick sönder

Min dator gick sönder för en månad sen, moderkortet gick sönder exakt ett år och en månad från inköpstillfället... "Surt, nu är ju garantin borta!" tänkte jag, så jag sparade ihop lite pengar, gick och köpte ett nytt moderkort från samma affär. Hade ett ASUS p5n-d och säljaren rekommenderade p5q se, så jag köpte det.

Efter att ha flyttat över allt från det gamla kortet till det nya fick jag fortfarande inte igång datorn och efter mycket felsökning körde jag fast. Jag lämnade in datorn i en annan butik för att få en utomstående persons åsikt och där kunde de säga efter bara någon timmes felsökning att moderkortet är defekt, men även att ram-minnena har pajjat och troligen även processorn, antagligen på grund av det defekta moderkortet.

Vad är det som gäller här? Processorn och ramminnen köptes samtidigt som det första moderkortet, så de har ingen garanti kvar. Butiken måste ju ersätta för det nya moderkortet, men skall de även ersätta för de trasiga komponenterna, eller måste jag köpa nya?

Visa signatur

Stationär: Processor: Intel i5 3.2GHz, RAM: 4Gb, Grafikkort: ATI Radeon HD 5850, OS: Windows 7 Proffessional x64
Laptop: ASUS K53E, Processor: Intel i5 2450M, RAM: 4Gb, Grafik: Integrerad Intel GMA HD, OS: Win7 Home Premium x64 och Xubuntu 10

Permalänk
Medlem

I det fallet så hävdar du fel på vara (3 år). Ett moderkort är ju ingen produkt som du kan "slita på" pga av användning som tex kläder, cyckel etc. och då är garantin av mindre intresse.

Ring "säljaren" och säg att du har "fel på vara" på moderkortet samt dom andra delarna och vill ha ny vara alt ersättning.

Be om ett skriftligt utlåtande från butiken som kollade så du har papper på deras bedömmning (att det är moderkortet som orsakat felet). Köpte du allt på samma ställe så spelar det dock mindre roll, eftersom du hävdar fel på vara på samtliga delar.

Du kan behöva "bevisa" att det inte är ditt fel, tex genom för dålig kylning etc. Så har du screen shots av dina temps så är det bra.

http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCatego...

http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3911&dok_id=SF...

Du kan behöva fightas lite, men jag har fått både minnen, grafikkort och en skärm över 1 år gamla ersatta genom att hävda fel på vara.

Bäst var Dell som vid 2 samtal bara sa: "tyvärr garantin har gått ut". Detta var innan jag lärt mig var lagen sa.

När jag sen ringde in och hävdade "fel på vara" enl konsumentköplagen så fick jag en ny på en vecka.

Permalänk
Medlem

Re: Defekt moderkort; Andra komponenter gick sönder

Citat:

Ursprungligen inskrivet av morphman86
Min dator gick sönder för en månad sen, moderkortet gick sönder exakt ett år och en månad från inköpstillfället... "Surt, nu är ju garantin borta!" tänkte jag, så jag sparade ihop lite pengar, gick och köpte ett nytt moderkort från samma affär. Hade ett ASUS p5n-d och säljaren rekommenderade p5q se, så jag köpte det.

Efter att ha flyttat över allt från det gamla kortet till det nya fick jag fortfarande inte igång datorn och efter mycket felsökning körde jag fast. Jag lämnade in datorn i en annan butik för att få en utomstående persons åsikt och där kunde de säga efter bara någon timmes felsökning att moderkortet är defekt, men även att ram-minnena har pajjat och troligen även processorn, antagligen på grund av det defekta moderkortet.

Vad är det som gäller här? Processorn och ramminnen köptes samtidigt som det första moderkortet, så de har ingen garanti kvar. Butiken måste ju ersätta för det nya moderkortet, men skall de även ersätta för de trasiga komponenterna, eller måste jag köpa nya?

Vad är det för affär du handlar av?

Asus lämnar 3år garanti på moderkortet.

Minnen kan vara 1-3-5-10- livstid.
Grafikkort 2-3år
HD 1-2-3-5år
PSU 1-3-5år
CPU 3år