Mobiltelefonladdare på väg att standardiseras

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Mobiltelefonladdare på väg att standardiseras

Att behöva trilskas med olika mobiltelefonladdare kan snart vara ett minne blott. Flera stora telefontillverkare går nu samman och standardiserar mobilladdare.

Läs nyheten

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nyköping
Registrerad
Dec 2007

Äntligen!

Trädvy Permalänk
Chefredaktör
Jacob Hugosson
Plats
Gävle
Registrerad
Okt 2007

Drömmer ja?

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Kontaktas enklast via PM, nyhetstips skickas helst genom SweClockers kontaktformulär.
Önskas svar i forumet citera mina inlägg. Finns även på Twitter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2008

Asså shit, trodde aldrig detta skulle hända! Fan vad bra!

Spelriggen: Intel i7 3770K - GTX 1070 - 16GB Minne - ASRock P67 Professional - Samsung 840 240GB - be quiet! 730W - Corsair Carbide Air 540 - Eizo FG2421 - Custom vattenkylning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala, Ekeby
Registrerad
Jul 2001

Äntligen x2! fast laddarna är en stor anledning att jag kört HTC nallar senaste åren.

MSi GX740 och MacBook Pro late 2013

Intel är apartheid

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma i hörnan
Registrerad
Aug 2008

Läste om detta igår på DI.se, en mycket god nyhet!

| Corsair 750D | Corsair HX 850W Gold+ | MSI Z270-GAMING M7 | i7 7700k @ 4700mhz | Corsair H115i | Corsair Veng. 32GB @ 3200mhz | MSI GTX 1080 Gaming X x2 SLI | Samsung 960 EVO M.2 500GB | Asus PG348Q @ 100hz |
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/562661-grat...

Trädvy Permalänk
Chefredaktör
Jacob Hugosson
Plats
Gävle
Registrerad
Okt 2007

Det här är nästan det största med denna nyhet:
http://www.idg.se/2.1085/1.237970/apple-ar-for-ny-standardlad...

Apple hoppar på tåget "On Apples initiative a new standard was made oh wai..." kommer det låta i alla fanboys hörlurar när dom går omkring med sin överprisade Apple produkt

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Kontaktas enklast via PM, nyhetstips skickas helst genom SweClockers kontaktformulär.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2003

Säger detsamma som ovanstående talare.

Hoppas bara på att samma kabel används som dataöverföringskabel, enda anledningen till att inte göra det vad jag kan se är att de skulle vilja sälja en extra kabel till en.
Sedan hoppas att 2.5mm plugg blir standard till hörlurare, headset kan man köra som bluetooth. Det skulle väl iofs gå använda usb med en D/A omvandlare för de som nu vill ha kabel?

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kungälv
Registrerad
Nov 2007

Om man inte kan ha den till både laddning, dataöverföring och headset är den ju sämre än SE-kontakten, förutom att den är universell. Men det är inget problem här hemma för alla kör SE.

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2007

Hur ska man ladda mobilen på semestern då? Om man inte har med sig någon dator?

Ritkigt bra att det blir ett standard. Fast inga elutag längre?

Här för att försöka hjälpa med det jag kan ^_^

Trädvy Permalänk
Chefredaktör
Jacob Hugosson
Plats
Gävle
Registrerad
Okt 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lafiel

Kommer ju säkert el-uttag me microUSB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trelleborgen
Registrerad
Jul 2001

Är så här på min Nokia N86. Fick med vanlig laddare för vägguttag som helt enkelt har usb i andra änden.
Och det går att synca/överföra när man använder usb kabel till datorn med samtidigt som den laddar.

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Jul 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lafiel

Tex
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=55484393

Eller (passar till annat än appel grejer)
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=95427946

Och denna kabel
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=82914510

Så svårt är det utan dator...

Stationär : i7 5930k | Asrock x99m+TB AIC | Evga GTX970 | 32GB Corsair 2400Mhz | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | Apple 27 TB Display
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Registrerad
Jan 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Michaelo
Om man inte kan ha den till både laddning, dataöverföring och headset är den ju sämre än SE-kontakten, förutom att den är universell. Men det är inget problem här hemma för alla kör SE.

Det är inget problem för mig med Nokia 6600 heller. Laddar, flyttar filer och lyssnar på musik genom mitt micro-USB-uttag.

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Datorn
Registrerad
Dec 2001

Är inte denna nyhet flera månader gammal? Jag har ivf. läst om det för ett bra tag sedan. Kan hända att de gått ihop för att sätta en standard men att den inte var klar då, mins inte exakt då det var länge sedan.

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Trädvy Permalänk
Proffsmoddare
Plats
Göteborg/Dalarna
Registrerad
Nov 2004

TACK GODE GUD!

[CNC-fräst datorchassi]
WING X99

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona, Blekinge
Registrerad
Mar 2008

Det bästa EU gjort på länge!

PS3 Slim 750GB PSN: Asseroth
Dator:
i7 4790k | Gigabyte GA-Z97P-D3 | 32GB DDR3 | SanDisk SSD 128GB, OZC SSD 256MB, Toshiba 4TB, Toshiba 3TB | AMD Radeon R9 290x 4GB| Corsair CS650W | Fujitsu 27" 1080p & AOC 24" 1080p | Windows 10 Pro x64

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Maj 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
Är inte denna nyhet flera månader gammal? Jag har ivf. läst om det för ett bra tag sedan. Kan hända att de gått ihop för att sätta en standard men att den inte var klar då, mins inte exakt då det var länge sedan.

De är som du säger.. de har varit klart länge och omdiskuterat ännu längre.. men de blev väl större nu när Apple gick med oxå.. Plus att dom inte har skyltat med de så mycket innan..

Chassi Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB Asus Sabertooth Z97 Mark S CPU i7 4790k + Noctua D15 RAM 16Gb DDR3 Corsair Vengance SSD Sam 256GB + Seagate 2x480Gb HDD 600Gb WD Raptor GPU Asus Strix GTX1080Ti PSU Fractal 1000W Skärm 40"Philips 4k/2x28" Asus 4K

Dator Hörnan

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2001

Äntligen nått bra för dom ca. 3000:- i EU avgift man betalar....

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2004

Inte en jävla dag för tidigt alltså... detta borde ju standardiserats för femton år sen.

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jun 2003

Så bra Men de måste ha samma Ampere också.
Jag kan ladda min Handdator med jobbets Research In Motion laddare men inte Research In Motion med Handdatorns laddare

Arbetsdator Antec Three Hundred | Core i7-860@stock | 16GB DDR3@1333 | Samsung 830 256GB SSD + 4TB HDD | GTX 460@900/1800/4200
HTPC/Speldator Lian Li PC-A05FNB | Core i5-3570K@4200 | 16GB DDR3@1600 | Samsung 850 EVO 250GB SSD + 4TB HDD | GTX 660@1098/1098/6008 | Xbox One Wireless Controller
Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Michaelo

Det rimliga vore väl att alla tillverkare börjar använda 3,5mm uttag för hörlurar och headsets. Att använda microusb till hölurar är ingen hit, lär halka ur lätt i ficken och laddare vill man koppla in i botten och hörlurar i toppen av telefonen.

Jag är lite orolig för hur Apple löser det här. Jag vill då inte ha någon ful microusb på mina Apple-prylar. Förhoppningsvis får dock-kontakten vara kvar och dom skickar med en adapter till microusb.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
192.168.1.1
Registrerad
Mar 2007

Trevligt! Det här har vi väntat på länge!

Mvh Johan

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, XFX Radeon HD4770 YDF 512 MB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
SweC Rocks
Registrerad
Maj 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brodholm
TACK GODE GUD!

Gud har inget med detta att göra...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Apr 2009

Det var fanimej på tiden

| FX-6300 | GA-78LMT-USB3 AM3+ | HD6950 DCII | 8 GB DDR3 | 128 GB SSD | 2 TB HDD | Strider Essential 500W | P180 Mini | Win 8 Pro x64 |
Citera för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Maj 2004

Bra nyhet, men någon direkt nyhet var det väl inte? Hörde om det här med micro-USB och gemensam standard för kanske ett år sedan...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
malmö
Registrerad
Okt 2008

Att micro-usb skulle bli en standard för mobilladdare är knappast någon nyhet. För ca. tre år sedan beslutade Kina att alla mobiltelefoner som såldes i landet skulle kunna laddas med micro-usb laddare. Jag har för mig att förbudet att sälja telefoner med andra laddare skulle börja gälla nu i vinter.
Då Kina är på väg att bli en av världens större marknader och mycket av tillverkningen sker där, var tillverkarna mer eller mindre tvungna att anpassa sig.

Jag tror att det var mer av en formalitet att EU tog beslutet nu. Jag tror att det kan ha varit ett sätt för EU att få det att verka som att man faktiskt hade någonting att säga till om mer än något annat.
Företagen ges med detta även en möjlighet att få det att se ut som att de anpassar sig efter EU snarare än enpartistaten Kina.

Jag hittar inte de artiklar jag har läst om ämnet men
[URL=http://english.peopledaily.com.cn/200612
/19/eng20061219_334047.html]här[/URL] är en (inte så värst oberoende) källa på delar av det jag påstår iaf.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Månen
Registrerad
Jul 2007

micro-usb ftw.. ännu en sak att lägga på plus-listan för mitt stundande köp av en HTC Diamond 2..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2002

Gillar att tillverkarna kallar det "miljövänligt" om de säljer en telefon utan laddare. Av en slump så lär de också tjäna lite extra kosing på att slippa ta fram en laddare samt billigare frakt med mindre och lättare kartong mm. Men telefonerna blir nog billigare!

/R

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vetlanda
Registrerad
Jul 2003

Standardisera all extra utrustning!

Citera för svar
"He had a baseball bat, and I was tied to a chair. Pissing him off was the smart thing to do." - Max Payne