4850 gav upp efter pencilmodd

Permalänk
Medlem

4850 gav upp efter pencilmodd

Satte idag på en Accelero L2 pro-kylare och tänkte pencilmodda lite. Efter att jag gjort detta så började det ryka ifrån strömförsörjningsområdet (fackord!) och nu vill kortet inte funka och moderkortet gastar om saknat grafikkort.

Vad kan ha gått snett? Kortet höll fina temperaturer och kylningen på strömförsörjningen var väl tilltagen (satte på extra kylare utöver de man fick med Acceleron).

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Hur mycket ändrades resistansen med blyertsmodden? För mycket blyerts?

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk

Tråkigt att höra, sätt tillbaka orginalkylaren och lämna tillbaks den : D
Vet ej vad det är för fel, sry för ett dåligt svar ;P

Visa signatur

-Sir, we are surrounded -Excellent, we can attack in any direction
Amd 2500+, 1gb, 500gb http://www.sweclockers.com/album/?id=4244

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 427_Cobra_Jet
Tråkigt att höra, sätt tillbaka orginalkylaren och lämna tillbaks den : D
Vet ej vad det är för fel, sry för ett dåligt svar ;P

Nej gör verkligen inte det, försök inte lura något företag bara för att du har klantat till det. Var lite ärligt för en gångs skull och stå för dina misstag. Ska man modda korten måste man även vara beredd på att betala om man gör fel. Blir så jävla less på personer son ska utnyttja andra personer/företag.

Visa signatur

| e2160@3200mhz | p6n sli v2 | 9600gt@690/1850/995 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mösheröshen
Nej gör verkligen inte det, försök inte lura något företag bara för att du har klantat till det. Var lite ärligt för en gångs skull och stå för dina misstag. Ska man modda korten måste man även vara beredd på att betala om man gör fel. Blir så jävla less på personer son ska utnyttja andra personer/företag.

Tagga ner lite, detta överväges inte för en sekund.

Jag kan inte påstå att det var ett tjockt lager med blyerts iaf. Har pencilmoddat förut (lyckades bränna kortet även då, men under helt andra omständigheter då kortet faktiskt funkade som voltmoddat) och lagret med blyerts var inte så tjockt då jag visste att jag bara skulle göra en lättare överklock.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Det behöver inte vara så tjockt. Du måste kolla hur mycket du ändrar resistansen. Olika blyerts kan ha olika ledningsförmåga.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tannat
Det behöver inte vara så tjockt. Du måste kolla hur mycket du ändrar resistansen. Olika blyerts kan ha olika ledningsförmåga.

Grejen är att jag använde samma penna. Inte exakt samma, men ifrån samma tillverkare/modell. Misstänker att det kan ha hamnat blyerts utanför (någon "flisa" bara) som sedan orsakat korts. Trots att jag var noga med att blåsa bort rester.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Du måste nog mäta med en multimeter nästa gång så att du får en "lagom" höjning. En sådan här duger fint: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=88634932

Den har du nytta av hela livet så de e ba å köp!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anarkizt
Du måste nog mäta med en multimeter nästa gång så att du får en "lagom" höjning. En sådan här duger fint: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=88634932

Den har du nytta av hela livet så de e ba å köp!

Har en ifrån biltema Fattade aldrig riktigt hur den funkade då den jäveln verkade leva ett eget liv. Men jag penslade bara på lite blyerts för jag visste att det inte krävs så mkt för den frekvens jag siktade på.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Men det är super super enkelt att dra på för mycket, man får pilla med tops, mäta, pilla, mäta osv för att få till det. Helt omöjligt att se med ögat vad motståndet blir imo.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jo du har troligen rätt, men jag utgick ifrån hur det var gången innan. Men jag har fått pejl på ett 4870 för 900:- inklusive frakt, så det är sak samma

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av menigen
Satte idag på en Accelero L2 pro-kylare och tänkte pencilmodda lite. Efter att jag gjort detta så började det ryka ifrån strömförsörjningsområdet (fackord!) och nu vill kortet inte funka och moderkortet gastar om saknat grafikkort.

Vad kan ha gått snett? Kortet höll fina temperaturer och kylningen på strömförsörjningen var väl tilltagen (satte på extra kylare utöver de man fick med Acceleron).

Elektronik (el-komponenter) får aldrig exakt samma tolerans när dom tillverkas. Vissa komponenter blir helt enkelt inte så bra som man önskar, men kanske klarar sina specifikationer med hårfina marginaler. Någon av komponenterna i VRM delen klarade helt enkelt inte av det, och detta kan t.o.m. förekomma på ett standardkort, även om det är betydligt mer sällsynt i jämförelse.

Köp ett nytt kort

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Elektronik (el-komponenter) får aldrig exakt samma tolerans när dom tillverkas. Vissa komponenter blir helt enkelt inte så bra som man önskar, men kanske klarar sina specifikationer med hårfina marginaler. Någon av komponenterna i VRM delen klarade helt enkelt inte av det, och detta kan t.o.m. förekomma på ett standardkort, även om det är betydligt mer sällsynt i jämförelse.

Köp ett nytt kort

Jo, jag får väl göra det. Tänker inge ge mig på att voltmodda igen.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av menigen
Jo, jag får väl göra det. Tänker inge ge mig på att voltmodda igen.

Jag har vmoddat massa grejer som fungerar utmärkt. En av grejerna var ett R9700PRO som blev totalkört. Sådant händer... Idag är anledningen till att modda någon mindre då allt har blivit enklare. Vi har moderkort med grymma biosutföranden, grafikkort i specialversioner och även möjlighet att justera spänningen via mjukvara. Givetvis är en riktig vmod bäst på grafikkort, då man kan öka spänninen till alla nödvändiga delar om man ska överklocka extremt.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Som sagt mät hur mycker resistansen ändras.
O direkt efter uppstart mät hur mycket volt du ger gpu eller mem.

Jag föredrar dock att löda på en pot så man kan justera exakt under drift + att det förblir samma.

edit: inte stekt ett kort ännu då jag inte siktar på några rekord, utan 24/7 prestanda.