V-Sync, bu eller bä?

Permalänk
Medlem

Kör jag ett spel där min avg fps är högre än 120 kör jag med vsync, annars låter jag det vara av.

Triplebuffering behöver jag inte heller använda då de flesta spelen har stöd för afr i sli läget.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
Förklara vad skillnaden är?

Det går otroligt(!) mycket smidigare att spela i högre hertz än 60. Mitt Q3 är exempelvis konfigurerat till 125hz på skärmen och 125fps i spelet. Går att bumpa upp till 166fps/166hz också och man känner/ser skillnad men 125 duger bra. I CS osv. körde jag 100hz/100fps. Nu sitter jag tyvärr på en 24" 5ms skärm som bara har 60hz input via dvi så jag har slutat spela allt. Klarar inte ens av att söndagsspela Call of Duty på nätet längre eftersom jag blir så irriterad.

Det finns en anledning dom har CRT-skärmar på WCG när det liras "riktiga" spel

Tror det ska komma eller har kommit några dual-link dvi skärmar eller dyligt som ska jobba i 120hz men jag hittar inget om det.

/Peter

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sCaz
Det går otroligt(!) mycket smidigare att spela i högre hertz än 60. Mitt Q3 är exempelvis konfigurerat till 125hz på skärmen och 125fps i spelet. Går att bumpa upp till 166fps/166hz också och man känner/ser skillnad men 125 duger bra. I CS osv. körde jag 100hz/100fps. Nu sitter jag tyvärr på en 24" 5ms skärm som bara har 60hz input via dvi så jag har slutat spela allt. Klarar inte ens av att söndagsspela Call of Duty på nätet längre eftersom jag blir så irriterad.

Det finns en anledning dom har CRT-skärmar på WCG när det liras "riktiga" spel

Tror det ska komma eller har kommit några dual-link dvi skärmar eller dyligt som ska jobba i 120hz men jag hittar inget om det.

/Peter

det finns ju några 120Hz lcd skärmar från samsung nu tror jag. Dom som rekommenderas för nvidia 3d vision.
(men när man använder det så blir det ju typ bara som 60hz)

men om man använder en sådan utan att använda 3d vision så blir det nog smooth as silk

själv har jag alltid vsync på om jag ligger på avarage fps en bit över 60 efterom jag hatar screen tearing :S

EDIT: 120hz skärm

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Hade gärna haft det på... men blir så seeegt att sikta, även om jag ställer upp sensen i spelen... innan när jag körde på CRT, hade jag alltid V-sync på...
Kanske funkar med den skärmen som ovanstånde talare länkat till..?

Permalänk

drog igång vsync, i cod 4, fan vad grafik fel det blev, o segt som fan

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem

Grafikfel? Låter ju konstigt. Segt kan jag köpa, lite beroende på spel och inställningar.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

såg ut typ som när man har vlc igång o samtidigt spelar, fast nu var vlc avstängt

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem

Värdelöst, klart som fan man stänger av skiten.

Visa signatur

6600k @ 4.5Ghz | 16 GB DDR4 | GTX 970 | Z170

Permalänk
Medlem

Står gärna ut med lite tearing så länge man slipper input-lag. Eller om det nu var musacc det handlade om (har ju självklart inte på musacc i windows), vilket jag tycker låter troligt med tanke på att det bara är musen som är seg, inte tangentbords-input.

Får väl testa att ladda hem programmet som någon länkade till tidigare i tråden och se ifall det fungerar :).

De som säger att musen inte beter sig annorlunda med vsync på - då har ni helt enkelt inte problemet. Om vi pratar om skillnaderna som jag får med/utan vsync så går det inte att missa. Handlar säkert om 100ms fördröjning, med andra ord, fps är helt ospelbart.

Permalänk

Jag har alltid det på eftersom v-sync erbjuder fördelar utan nackdelar.

"Snygg eller ful? Vad väljer ni?"
"God mat eller äcklig mat? Vad hade ni valt?"
"Dum flickvän eller drömtjej? För/nackdelar?"

Men sen är jag ju en normal människa som kan njuta av ett spel utan att kolla på min FPS. Jag förstår att det blir jobbigare när man lider av det handikapp som många verkar ha på Sweclockers.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NatoGandalf
Jag har alltid det på eftersom v-sync erbjuder fördelar utan nackdelar.

"Snygg eller ful? Vad väljer ni?"
"God mat eller äcklig mat? Vad hade ni valt?"
"Dum flickvän eller drömtjej? För/nackdelar?"

Men sen är jag ju en normal människa som kan njuta av ett spel utan att kolla på min FPS. Jag förstår att det blir jobbigare när man lider av det handikapp som många verkar ha på Sweclockers.

Om du skulle ha tagit dig ork att läsa ens en del av tråden så ser du att de flesta är normala människor precis som du - spelar spel utan att kolla på någon fps-mätare. Eller det verkar iaf inte vara anledningen till att man väljer att stänga av v-sync. Tror att, om man skulle få bort input-lagget, så hade mycket fler valt att ha det på.

Permalänk
Medlem

Har oftast vsync på, tearing är hemskt Samt vad är meningen med att skicka ut mer bilder än vad skärmen kan visa ? Blir musen knas säger ni? Byt mus till en riktig ms intellimouse 1.1 Still owns!!

på gamla cs tiden när man hade en fet fin CRT kunde man ju köra 120hz på skärmen, Vsync on och något som många verkade missa: Synca musen till en mutipel (1x, 2x, 3x) av den hz man körde på.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NatoGandalf
Jag har alltid det på eftersom v-sync erbjuder fördelar utan nackdelar.

"Snygg eller ful? Vad väljer ni?"
"God mat eller äcklig mat? Vad hade ni valt?"
"Dum flickvän eller drömtjej? För/nackdelar?"

Men sen är jag ju en normal människa som kan njuta av ett spel utan att kolla på min FPS. Jag förstår att det blir jobbigare när man lider av det handikapp som många verkar ha på Sweclockers.

Wow, vad fina argument!

Om du inte ens vet att v-sync kommer med nackdelar så vet du ju inte vad du pratar om.

Med det sagt, så kör har jag märkt att v-sync är rätt skönt på vissa spel där FPS ökar konstant från lågt till högt så locken på 60FPS är skönt eftersom 60FPS konstant @ 60Hertz är mer smooth än 100-120FPS @ 60Hertz..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NatoGandalf
Jag har alltid det på eftersom v-sync erbjuder fördelar utan nackdelar.

Ack, om det vore så enkelt... Tror du ärligt talat på det själv?
Man tenderar som sagt att få inputlag (som beror en hel del på inställningar såsom render frames ahead, triple buffering och även på skärmens uppdateringsfrekvens) vilket är en uppenbar nackdel... (Jag tror dock det är rätt vanligt att folk inte dragit ner "render frames ahead" och liknande innan de provar vsync, eller har oturen att testa ett spel som har implementerat det dåligt, vilket gör att de får ett onödigt dåligt intryck av det)
Dessutom har vsync den uppenbara nackdelen att om man inte har pulver nog att hålla frameraten över skärmens hz, så får man ojämn framerate, vilket definitivt det finns normala människor som känner av. Dessutom får man automatiskt lite ghosting när man kör vsync med frameraten lägre än refreshraten. Men visst, har du en skärm på 100+ hz och bara kör välkodade spel som aldrig dippar under 100fps är jag nästan böjd att hålla med dig i ditt uttalande

Citat:

Ursprungligen inskrivet av NatoGandalf
Men sen är jag ju en normal människa som kan njuta av ett spel utan att kolla på min FPS.

Det finns även ganska normala människor som inte ser tearing om man inte sitter och demonstrerar det för dem...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Hjälpsam

Jag kör med V-sync på.

V-sync suger upp mer blå vätska, är rikt på Omega 3, hjälper mot ilningar i tänderna, motverkar svamp och klåda, så varför köra utan (om man kör utan kan man få veneriska sjukdomar).

Skämt och sido jag kör med V-sync på, passar mig bäst.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KniFF
Jag kontrar med att på min P-MVA så märks det inte, och jag vågar påstå att jag är extremt känslig för sådant.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=130045

Jag kontrar med att jag har exakt samma skärm som dig och det blir så för mig i TF2

Så någon kombination lär det ju vara men tror inte det blev på någon CRT alls.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fade-swe
Har oftast vsync på, tearing är hemskt Samt vad är meningen med att skicka ut mer bilder än vad skärmen kan visa ? Blir musen knas säger ni? Byt mus till en riktig ms intellimouse 1.1 Still owns!!

på gamla cs tiden när man hade en fet fin CRT kunde man ju köra 120hz på skärmen, Vsync on och något som många verkade missa: Synca musen till en mutipel (1x, 2x, 3x) av den hz man körde på.

Varför använde du vsync om skärmen kunde visa 120hz, om den gamla goda tiden verkligen var den gamla goda tiden så kunde ju inte cs rendera mer än 100fps, och då bör det inte bli tearing då du ej renderar en högre fps än vad skärmen kan visa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aeqvist
Jag kontrar med att jag har exakt samma skärm som dig och det blir så för mig i TF2

Så någon kombination lär det ju vara men tror inte det blev på någon CRT alls.

Nu har jag personligen inte testat att spela TF2 utan Vsync, men jag får väl ge det ett försök.

Att man kör utan Vsync i spel som Q3 och CS då hela motorn blir skev om den körs i fel fps har jag full förståelse för, då är det värt att ha lite tearing...

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Inaktiv

V-sync är inget man kompromissar om.. om man inte har en tillräckligt snabb dator får man se till att köpa en bättre

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fade-swe
Har oftast vsync på, tearing är hemskt Samt vad är meningen med att skicka ut mer bilder än vad skärmen kan visa ? Blir musen knas säger ni? Byt mus till en riktig ms intellimouse 1.1 Still owns!!

Så vitt jag vet har det inte med musen att göra utan speciellt spelets rendering system men jag antar även hur skärmen får signaler av grafikkortet så jag tror inte du känner av input lag eller spelar ett spel där det inte känns av (som sagt beror på spel).

Btw, din mus suger jämfört med min svarta lachesis!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pazu
V-sync är inget man kompromissar om.. om man inte har en tillräckligt snabb dator får man se till att köpa en bättre

yeahh...du verkar ha stenkoll :)........

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Avstängd

Så nu har jag testat att köra cod4 med vsync på och ta mig fan det flöt jämnare,men då kom problemet att jag fick problem vid vissa hopp ibland.Kan säga att jag kör med maxfps 125 och sitter på en gammal crt samtron 210p plus som man kan köra fejk 180hz på i 1280x1024(med standard hz tror jag den klarar 120hz).Så visst man får jämnare flyt utan tearing känns det som helt klart.Första gången jag testar vsync faktiskt helt seriöst:))
Ingen som helst musacc heller i varken windows eller smooth mouse i spelet.
Slog på tripple buffering också men det funkar väl bara som nån sa i opengl?
MvH albanen..

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem

d3doverrider är kanon i alla fps-spel i single player.