HD4870: extended desktop vs. Windows 7

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Jul 2001

HD4870: extended desktop vs. Windows 7

Datorn i signaturen, senaste drivrutinerna.
Jag har en TV kopplad till datorn via en DVI-HDMI kabel och brukar alltid ha extended desktop aktiverat för att kunna skicka över en film på TV:n.
Nu när jag gått över till Windows 7 är bilden svart på TV:n tills jag drar ur HDMI-kabeln och sätter tillbaka den igen trots att datorn har identifierat TV:n och är inställd på extended desktop. Sen funkar det tills jag startar om datorn.

Dessutom finns inte inställningarna för detta i CCC utan bara i Windows egna skärminställningar.

Ett ganska litet problem men är det någon som vet hur man fixar det eller är det bara att vänta på en bugfix?

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2009

Har samma problem som du faktiskt

Händer lite då och då att min tv (kopplad via hdmi) slutar visa nån bild, då får jag helt enkelt gå in i bildhanteraren och kryssa i "utöka skrivbordet" igen. Då funkar allt.

Ett annat störande problem är att alla program får för sig att alltid dyka upp på tvn då jag har skärmen utökad dit. Min huvudskärm är naturligtvis nr 1 så att säga.

Hade tidigare tvn kopplad via VGA och då existerade inte dom här problemen, kanske har nåt att göra med HDMI ?

Intel 2500k @ 4400MHz - Asus Maximus Gene IV - Noctua U12P - 8gb Corsair Vengence - EVGA 560Ti SOC - Corsair F60 - FD Define mini - Corsair 650W - BengQ E2400HD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
SUNDBYBERG
Registrerad
Aug 2007

Jag kör Windows 7 med extented desktop via DVI-HDMI och har inte stött på dessa problem. Dubbelkolla att ni verkligen ställt in så att rätt skärm är primär osv.

Jag sitter med ett nvidiakort så det kanske är amd-relaterat?

i7-4790K | Noctua NH-D14 | ASUS Z97-A | Geforce 780 GTX | Samsung 850 PRO 512GB | Plextor M3PRO 128 GB | Fractial Design XL | MacBook Pro Retina 13"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Jul 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av muf3
Hade tidigare tvn kopplad via VGA och då existerade inte dom här problemen, kanske har nåt att göra med HDMI ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av undelete
Jag sitter med ett nvidiakort så det kanske är amd-relaterat?

Jag har haft det kopplat såhär sen jag byggde datorn och det har funkat som det ska i XP, det måste vara Windows 7 eller drivrutinerna för Windows 7 som krånglar.

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100