Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Sep 2005

HTML5 taggar

Hallå där
Jo jag sitter och studerar HTML5 för första gången nu och jag har en fundering.

Av vad jag har förstått av W3:s specs så ska man använda taggen <section> innanför <article>, MEN när jag googlar på dessa taggar så hittar jag bara exempel där de har gjort tvärt om.

Jag får ju kännslan att det bör radas upp något sånthär:

<article> <header> <h1>The first post</h1> <time datetime="2009-08-02 20:00">Posted on August 2st 2009 at 20:00</time> </header> <section> <p>Alot of text...</p> <p>Alot of text...</p> </section> <footer><a hre="/the-first-post/comment/">Comment this post</a></footer> </article>

Så, spelar det någon roll, och i så fall, vilket är korrekt?

"Allt du säger skall vara sant, men du behöver inte säga allt som är sant" - Göran Persson

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2007

Är också av uppfattningen att det från början är tänkt att man ska använda den innanför <article>, men då specifikationerna inte säger något så gäller helt enkelt semantiken; om det är en section, använd då <section>.

Till exempel kan man även använda <article> till enskilda kommentarer, något som man kanske inte tänker på direkt. A List Apart har lite bra artiklar om HTML5 och dess semantik, bland annat Semantics in HTML5 och A Preview of HTML5.

Edit: Kollade runt lite, och vid närmare eftertanke är det nog en dålig idé att använda <section> på "fel" sätt. Tanken bakom <section> är att den ska göra outlining (dvs. att algoritmiskt skapa en innehållsförteckning över en sida) enklare. Se t.ex. <section> is not just a ”semantic <div>”.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Sep 2005

Jag har tittat lite på andra sidor att nästan ingen har fattat vad <section> gör. Många drar upp exempel där de använder den taggen för nästan all typ av text.

Jag tvivlar på att att <section> inte ens skall användas så som i mitt exmpel ovan.

Jag har i alla fall inte alls greppat användningen av taggen då jag inte finner ett konkret exempel på HUR den verkligen används.

"Allt du säger skall vara sant, men du behöver inte säga allt som är sant" - Göran Persson

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iNi
Jag har tittat lite på andra sidor att nästan ingen har fattat vad <section> gör. Många drar upp exempel där de använder den taggen för nästan all typ av text.

Jag tvivlar på att att <section> inte ens skall användas så som i mitt exmpel ovan.

Jag har i alla fall inte alls greppat användningen av taggen då jag inte finner ett konkret exempel på HUR den verkligen används.

Kolla specen, där finns lite exempel. Kolla även här och här. Section är egentligen bäst när du har många nivåer av rubriker, till exempel så här:

<!doctype html> <article> <h1>A document</h1> <p>A short introduction</p> <section> <h1>Section A: The initial problems</h1> <p>A short (or long) block of text</p> <section> <h1>A.1: The first problem</h1> <p>A description of the problem</p> </section> <section> <h1>A.2: The second problem</h1> <p>A short poem describing furry mammals.</p> <section> <h1>A.2.1: No really, the problem</h1> <p>Description of the problem.</p> </section> </section> </section> <section> <h1>Section B: The solution</h1> <p>Solution to the problems</p> </section> </article>