Nytt grafikkort nu eller vänta på DX11-kort?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Jun 2008

Nytt grafikkort nu eller vänta på DX11-kort?

Ledsen om liknande trådar redan finns, hittade inte när jag sökte. I alla fall som rubriken antyder är jag på gång att uppgradera till nytt grafikkort. Mitt nuvarande är ett Radeon 3850 512 MB och har sett att priserna på HD4870-korten sjunkit rejält och tänkte satsa på ett 1GB-kort för 1700 kr. Men sedan såg jag att DX11-kort var på ingång, kanske, redan i höst? Som vanligt när det gäller teknik finns det alltid nya saker att vänta på, men fråga är alltså, ska jag köpa nu eller vänta på DX11-korten? Någon som vet om det blir stor pris/prestanda-skillnad jämfört med nuvarande kort?

Kort sagt, alla tips som finns angående detta mottages tacksamt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2007

Har du behov av bättre prestanda nu? Ge ett ärligt svar och följ det. DX11 är en stor förbättring, ha det i åtanke.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ligger i norr
Registrerad
Nov 2007

Hej!

När DX11 verkligen är infört i spelen framåt 2011, finns det viss risk att de grafikkort som släpps nu i höst inte längre har tillräcklig prestanda.

Om/när ditt grafikkort inte längre räcker till, uppgradera!
Köp DX11 när behovet finns, då kan du också välja rätt grafikkort för det/de DX11-spel du vill spela då.

F03

Bara en enda ros på ett evigt klänge
så är livet
trist varar länge
men underbart är kort -
alldeles för kort

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Gnällbältets huvudstad
Registrerad
Maj 2003

Jo, DX11 är ointressant i sammanhanget, däremot kommer nästa generations grafikkort förstås att vara kraftigare än dagens.

i7 8770k @ 5.2 | MSI Z370 KRAIT | 32 GB DDR4-3200 | AX850W
EVGA GTX 980 Ti Classified SLI | Acer XB270HU G-Sync