Stort missnöje med netbooks

Permalänk
Medlem

Jag tror dessvärre den oinsatta målgruppen har för höga förväntningar. Bästa exemplet på det är när min kusin nappade på 3's puckmodems abonnemang och trodde den skulle ersätta en kabel i jacket. Vad sur hon var sen när den aldrig kom upp i ens hälften den nu fällda marknadsföringen skröt med.

Vet man vad man ska ha så går det ju bra. Netbooks i sig är det inget fel på.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk

Jag är stennöjd! Kör VS 2008 på den, ser film + tv och surfar. Batteritid på 8-10h (Asus 1000h med SSD o större batteri). Klart den mest använda datorn i familjen

// Lz

Permalänk
Medlem

Folks okunskap som är problemet, dom flesta förväntar sig att en fiat ska vara likvärdig med en ferrari det går ju inte.. Det är ju en anledning dom är så små och kostar en bråkdel vad en riktigt bra laptop gör.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Ska man skylla på konsumenten eller säljaren?
Det är ju i vart fall inte tillverkarens fel att folk köper datorer till saker de inte var tänkta för. Kan tänkta mig att många säljare på provotion låter bli att nämna vis fakta för att få kunden att genomföra sitt köp.

Rimmligen bör ju en säljare snarare säga att en netbook är skit och att konsumenten ska köpa en dyrare och snabbare dator?

Själv är jag helnöjd med den slöa 701 jag lånar. Blir att köpa en egen snart

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lafiel
Har träffat en hel del killar från 35+ som inte kan sedan kan typ inga tjjeer från 30+

Har itne träffat en enda morsa som kan datorer, och inte vill de veta av det heller, inget fel på der, vi alla har olika intressen behov.

Men den största majoritet av befolkningen kan inte datorer.

Sedan finns det grupper som kan datoer, bilar, ljudsystem, händiga hemma osv.

Du har ju bra poänger, verkligen. (Seriöst)
Dock undrar jag hur mycket pengar man har om man bara blint litar på försäljare och inte tar reda på något själv. Ska jag köpa nånting dyrt överhuvudtaget lägger jag ju ner lite tid på att se till att det jag köper faktiskt passar mina behov. Oavsett vad det är dvs

Som nån nämnt tidigare, Siba, OnOff och dom andra i den kategorin är aldrig något (hitills iaf) att hänga i julgranen vad det gäller kunskap, när dom ser någon okunnig så ser dom bara ett sälj, inte en nöjd kund.

Såna här artiklar gör mig bara bitter, alldeles för mycket idioter med för mycket pengar här i världen

Permalänk
Medlem

En som inte läser på och köper utifrån att reklamen sa den var bra kommer få många problem. Finns det någon som ser reklam och tänker en sån ska jag ha för den var så bra i reklamen? Reklam är delvis till för att vilseleda, brukar sällan finnas något matnyttigt i själva reklamen. Det får man ofta ta reda på själv vid sidan av om man är intresserad. Så de som känner sig lurade av netbooks har troligen inte riktigt satt sig in i vad det är, de ser en liten dator och blir intresserade och köper.

Samtidigt ska givetvis inte säljare eller reklamen direkt ljuga kring vad produkten klarar av och liknande. Det är dock ofta Siba, Elgiganten m.fl. har säljare utan kunskaper som står och hittar på saker eller bara säger något som låter bra. Vet inte om de som gör på det viset skiter i sitt arbete eller bara är ute efter att jäklas med folk.

Själv har jag ingen netbook än, men har tanke på att införskaffa senare i tron att det snart kommer maskiner med lite mer prestanda. Även om jag kan tekniken och andra inte kan den, så stoppar det inte folk från att ta reda på informationen. Jag har många områden jag inte kan, men jag läser ändå på kring det när jag behöver inför köp. Det handlar nog mer om ett intresse att få något bra istället för att få något jag inte kommer tycka om. Har dock några av de sistnämnda i släkten, och det är ju inte ens det alltid hjälper att förklara för dem innan köpet vad nackdelarna är...

Visa signatur

Fractal Design Define Mini C | Fractal Design Edison M 750W | MSI Z390M MPG GAMING EDGE AC | Intel 9700K@3.6GHz | Ballistix 16GB 2666MHz CL16 | ASUS GeForce GTX 1660 Ti 6GB DUAL OC | Samsung 860 EVO 500GB | Windows 10 | Citera för svar

Permalänk
Medlem

Vänta nu, ni som säger, "vad förväntar de sig i den prisklassen (3500kr)?"

Ja man kan få en 15,4" med 1280x800 och en 2GHz celeron och rymlig hårddisk som whoopar netbooks stenhårt.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lafiel
Det är sant att man som kund ska kolla efter och lära sig innan man handlar saker.

Men jag gillar verkligen inte att sp många av sweclockers medlemmarna anser att alla människor måste kunna likamycket om datoerer som vi som är datorintresserade och insatta

Många vet ju fasiken inte ens skillnaden mellan olika processorer eller skillnaden på moderkort och grafikort.

Alla kan inte vara lika kunniga, så det är till stor del hur försäljarna marknadsför i butikerna att folk blir missnöjda.

Man vet hur säljarna kan vara när man är osäker.

Kan bara hålla med!
Det är nästan skrämmande att läsa att många här fullständigt idiotförklarar den vanlige Svensson med att säga att han borde läsa på innan.
Sanningen är att den vanlige Svensson är en idiot, men då ska man istället förklarar att han kanske inte ska ha en netbook utan kanske en vanlig dator.

Sen är det hur roligt som helst att läsa de som säger att man får det man betalar för. Hur tänkte ni här? Är Intel:s processorer bättre bara för att de är dyrare? Motiverar det höga priset prestandan i alla lägen?

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Jag är rätt så nöjd med tjejens netbook ja sitter med just nu, det som är väldigt frustrerande är att Intel Corp. valt att ha med ett chipset som drar 5x mer än processorn, blir onödigt varm och ger extremt dålig prestanda.

Prestandan kan ja leva med men varför ett 945 chipset på 110nm? Med ett nytt chipset skulle man säkert kunna dubbla batteritiden om inte mer.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av twinlight
Idioter.

Min Volvo är röd, den borde fan gå lika fort som Kungens Ferrari, de har ju samma grundfärg!

HAHA så jävla skönt exempel!

Vill man ha en slö dator som man bara kan surfa på så köper man en netbook... Som någon annan sa också, dem som säljer dessa produkter typ ON/off, Siba elgiganten har noll koll på vad dom snackar om när dom säljer något. Självklart finns det duktiga men de flesta är som nyanställda sommarjobbare som står nervöst och snackar skit..

Personlingen förstår jag inte varför man köper netbook, jag tycker att antingen använder man laptop eller stationär.

Visa signatur

[Intel Core i5 2500k] [Asus P8Z68-V Pro] [2x ATI 6950 1gb] [Fractal Design XL] [Corsair HX 750W] [Corsair 16Gb 1600MHz] [OCZ SSD Vertex3 120GB]

Permalänk
Medlem

Kom att tänka på det svar jag så ofta fått då polare eller släkt ska köpa en ny dator.

"Vad ska du ha den till?"
"Inget specielt, surfa, skriva lite och spela spel."

Om fortfarande de flästa tror att spela spel inte är något specielt så kan jag förstå att många är missnöjda.

Tycker visserligen att en enkel programvara på borde medfölja på skiva/usb för att rippa skivor till iso och en förinstallerad virtuelcd/dvd spelare som standard.

Men som sagt, folk är idioter och jag är en av dem

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
De små skärmarna ställer till problem, och då menar jag inte dimensionen utan upplösningen. Tex uppringningsprogrammet till Huaweis 3D-modem i Tele2's version vägrar starta om upplösningen är mindre än 1024x768.

Så sant..Finns en del program som inte vill starta....Med Powerstrip kan du fixa det...då startar allt....

Jag köpte min AAO och tyckter den är över förväntan....

Permalänk
Medlem

Haha bra sagt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av twinlight
Idioter.

Min Volvo är röd, den borde fan gå lika fort som Kungens Ferrari, de har ju samma grundfärg!

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk
Medlem

Roliga e Att i Onoff Tror de att alla Netbooks Klarar full HD Och har det som FörSäljnings motiv

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Rimmligen bör ju en säljare snarare säga att en netbook är skit och att konsumenten ska köpa en dyrare och snabbare dator?

Själv är jag helnöjd med den slöa 701 jag lånar. Blir att köpa en egen snart

Det troligaste scenariot om säljaren gör just det är att kunden kommer ut utan dator då du antagligen inte kan erbjuda en produkt som verkligen uppfyller kundens önskningar.

Fördelen är att även om kunden inte gör ett köp idag så kommer förhoppningsvis kunden tillbaks eftersom man varit ärlig. Ser man verkligen till att leverera åt sin kund får man till och med kunder efter ett tag som ber dig plocka fram vad de behöver utan att ens fråga om priset.

Permalänk
Hedersmedlem

Det här har lite koppling till mjukvara och det missbrukade ordet "användarvänlighet". På något märkligt sätt förväntas en dator vara en gameboy som med några få klick ska utföra komplicerade processer. Likaså har många ringa förståelse av vad hårdvara är och ser en burk, och burkar förväntas prestera ungefär lika bra.

Personligen är jag helt nöjd med vår AAO. Passar väl i portföljen. Lätt och smidig. Klarar lagom mycket underhållning på resa och är samtidigt ett perfekt verktyg för fjärradministration och annat.

Kritik: att AMD inte fick fram ett alternativ i tid som kanske satt lite mer press på att att även chipset hade varit av bättre kaliber.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag klandrar inte folk för att de inte förstår sig på specifikationerna eller hårdvaran. Även när man får dessa saker förklarade för sig är det mycket svårt att greppa om man inte kan en hel del sedan innan.
Det räcker ju exempelvis inte med att känna till frekvenser eller antal kärnor när man väljer processor. Hastigheten i en sådan beror på även på arkitektur och här är de flesta utanför dessa forum lost. Kommer inte att förstå detta med längre förklaringar heller. Det tar tid greppa en helhetsbild av datorsystemen.

Däremot så borde priset kunna få folk att fundera på hur bra en produkt kan vara... tills de DYRA netbooksen kom. Vad är det för satans hittepå? Man lurar okunniga människor att tro att det är en bra produkt med höga priser... Gillar inte den tanken. Fast framförallt... vad ska man med en dyr netbook till? Dummaste jag hört. Dålig prestanad för lite pengar förstår jag, men dålig prestanda för 5000 greppar jag inte alls.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fowler
Kan bara hålla med!
Det är nästan skrämmande att läsa att många här fullständigt idiotförklarar den vanlige Svensson med att säga att han borde läsa på innan.
Sanningen är att den vanlige Svensson är en idiot, men då ska man istället förklarar att han kanske inte ska ha en netbook utan kanske en vanlig dator.

Sen är det hur roligt som helst att läsa de som säger att man får det man betalar för. Hur tänkte ni här? Är Intel:s processorer bättre bara för att de är dyrare? Motiverar det höga priset prestandan i alla lägen?

http://csblogg.idg.se/data/portfolio_blog/48/11/48/4241295/th...

Ja och? Köper du dyra saker utan att läsa på/ta reda på något om produkten innan? Då har du för mycket pengar och/eller förtroende för säljare.

Finns två typer av säljare, dom som ljuger ihop vad som helst för dom bara tänker på sin bonus. Sen dom som faktiskt är mån om att kunden ska få det dom efterfrågar.

Sen givetvis massa gråzoner med smarta säljare som ställer rätt frågor och struntar i att ställa frågor som t.ex "spelar du mycket spel?" etc.

Vet inte vad för drömvärld folk lever i där allt och alla går att lita på, framförallt när pengar är involverade i situationen.

Permalänk
Medlem

Kör en HP mini 2140. Den funger bättre en vad jag förväntade mig. Blir knappt ljummen. Köpt på elgiganten där man fick dumma ner sig för försäljaren inte hade i närheten av samma kunskap som jag. Man måste ju vara snäll mot grabbarna i bland.

Visa signatur

AMD® Ryzen 7 1700 - EVGA GeForce GTX 970 4GB GDDR5 - Ballistix Sport LT 2666MHz DDR4 16GB - Gigabyte GA-AB350-Gaming 3, Socket-AM4 - Samsung SSD 840 EVO 256GB

Permalänk

Jag hade förväntat mig kass prestanda när jag köpte min. Det jag är missnöjd med är tangentbordet som är obrukbart.

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Avstängd

Dom är ju bra till dom är gjorda för, dvs surfa,msna,chatta,youtuba.. Typ.. lite musik o så för den som åker o reser mycket.

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem

Jag har rekommenderat netbooks till ett par personer, men då har jag verkligen snackat skit om dem länge nog för att de ska fatta att det här motsvarar en budgetdator för x år sedan - fasst med litet tangentbord och låg upplösning.

Och resultatet blir att de inte förväntar sig mycket från datorn, det de vill åt är en smidig dator för vissa hyffsat specifika behof (surfa, musik, office-paketet typ).
Den tidigare gamla ~15 bärbara som en netbook ofta ersätter må ha likvärdig prestanda, men den används aldrig för att den är så klumpig och eftersom den anses vara en riktig dator så installerar man allt möjligt på den vilket gör den i princip obrukbar.

Har man den inställningen när man köper netbook så tror jag att man blir positivt överraskad rent prestandamässigt. Äldre kan dock ha svårt för att läsa på den lilla skärmen och man får kolla så att de kan hantera tangentbordet hyffsat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av twinlight
Idioter.

Min Volvo är röd, den borde fan gå lika fort som Kungens Ferrari, de har ju samma grundfärg!

Faktum är att Volvo jämförde P1800S med Ferrari i en reklamkampanj i USA

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AmiDonk
Så sant..Finns en del program som inte vill starta....Med Powerstrip kan du fixa det...då startar allt....

Jag köpte min AAO och tyckter den är över förväntan....

Lättare än powerstrip är att tala om att skärmen är tex 1280x1024, då kan man välja högre upplösning och får autoscroll när musmarkören kommer till kanten.
Oavsett lösning så är det knappast något som en normalanvändare fixar på egen hand.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

Läs statistiken i pollen. Det är en väldigt stor andel som är missnöjda. 59 missnöjda mot 180 nöjda när jag röstade. ~25%. Och det på sweclockers. Att svenssons som inte förstår hårdvaran blir missnöjda då är inte så konstigt om inte ens vi intresserade tycker det blir bra.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neco
Ja och? Köper du dyra saker utan att läsa på/ta reda på något om produkten innan? Då har du för mycket pengar och/eller förtroende för säljare.

Finns två typer av säljare, dom som ljuger ihop vad som helst för dom bara tänker på sin bonus. Sen dom som faktiskt är mån om att kunden ska få det dom efterfrågar.

Sen givetvis massa gråzoner med smarta säljare som ställer rätt frågor och struntar i att ställa frågor som t.ex "spelar du mycket spel?" etc.

Vet inte vad för drömvärld folk lever i där allt och alla går att lita på, framförallt när pengar är involverade i situationen.

Ditt svar är klockrent.

Jag minns när jag köpte min första förstärkare en "Fisher" som säljare påstod va på 2*110watt ja tängte jag som inte va så påläst det blir bra för mig. Men när jag sen va med en kompis som ägde en H/K på 2*50 watt skröt att jag har mer effekt en du. Tilll min stora förvåning så spelade den HKn skiten ur min förstärkare. Den stora miss jag hade gjort va just att jag litade på säljaren till 100%. Det va nog bra det för idag när jag handlar läser jag igenom tester samt alla typ av information innan jag köper en komponent och då menar jag allt från dator till sterio, så att när jag kommer in på butiken så vet jag va jag vill ha

Visa signatur

Ursäkta Videfix va bara tvungen den va så bra. Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av v1lle
Det är väl 40+ folket som inte kan något om datorer, som tror att de ska ha lika prestanda

Jag fyller 42 år imorgon. Insinuerar du att jag inte kan något om datorer??? Jag kan nog mer än de flesta tror jag, inkluderat ungdomarna...

Jag tror inte att en netbook har prestanda som en notebook (har heller inte köpt någon). Skulle jag köpa en skulle jag lägga in någon lättviktig linuxdist lämpad för ändamålet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stylaren
... Personlingen förstår jag inte varför man köper netbook, jag tycker att antingen använder man laptop eller stationär.

Ska du varje dag packa ner och upp samt resa med datorn tror jag du snart skulle gilla netbooks bättre än fullstora laptops.

Visa signatur

Z87-PRO|4770K/NH-D14|24GB DDR3|EVGA780ti|120GB Samsung840|W7x64
P6X58D-P|I7-950/NH-U12P|24GB DDR3|HD5870|128GB Samsung830|W10x64
Clevo W110ER|i7-3632QM|16GB DDR3|GT650M|250GB Samsung840Pro|W7HPx64
M4A79XTD EVO|Phenom X4 965/Thermalright HR-01 Plus|12GB DDR3|HD5450|60GB Vertex2|W7Pro x64

Permalänk

Förstår att folk kan känna sig missnöjda med netbooks, med små tangentbord och skärm, och låg prestanda. Samtidigt gäller det, som vanligt, att läsa på i förväg. Eller åtminstone känna på apparaten i butik innan man köper.

Jag väntar fortfarande på mer prisvärda 12" tablets. Vridbar touchscreen med aningen större skärm och tangentbord än netbooks, det känns som en bra kompromiss om man vill ha både lite kraft och mobilitet, och jag vill ju kunna skriva anteckningar. Men som det är nu är de omotiverat dyra...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av twinlight
Idioter.

Min Volvo är röd, den borde fan gå lika fort som Kungens Ferrari, de har ju samma grundfärg!

Håller med!

Citat:

Tillverkarnas marknadsföring förklarar inte skillnaderna mellan de olika datortyperna.

Det gör dom ju visst, 1.6GHz Intel Atom osv... säger sig självt.

Min netbook kostade 2000kr av en anledning

Visa signatur

We are the Microsoft. Resistance is futile. You will be bluescreened!

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag minns när jag köpte min första förstärkare en "Fisher" som säljare påstod va på 2*110watt ja tängte jag som inte va så påläst det blir bra för mig. Men när jag sen va med en kompis som ägde en H/K på 2*50 watt skröt att jag har mer effekt en du. Tilll min stora förvåning så spelade den HKn skiten ur min förstärkare.

Jag minns det som igår: En försäljare på E*-G******n försökte prångla på mig ett par högtalare när jag skulle ha en sub. Subben hade ju "bara" en effekt på 300W och han tyckte att ett par riktiga "partyhögtalare" av den fina märket Eltax på 400W styck skulle jag ha istället. Jag kunde då förstås inte använda min NAD på 5x100W, den var för klen. Det slutade med att jag tog med min NAD:en till butiken så fick han bevisa det. Han kopplade upp och vred upp min stärkare på 90 och inget hördes. Han smålog och jag påpekade att det var -90dB varvid tryckte tillbaka låten på cd-spelaren och samtidigt vred reglaget i botten åt andra hållet. Jag har lite svårt att uppskatta tiden men jag skulle tro att det tog 2-3 sekunder innan han insåg att båda högtalarna nog sett sina bästa dagar.

Och för att var mer On-topic: Som flera säger så får man vad man betalar för. Jag köpte min AspireOne för att ha med och betala räkningar och kolla mail som att surfa när jag är i stugan och till det funkar den ypperligt. Jag visste att jag skulle få jobba lite för att fixa windows på den och numera snurrar det en 250Gb hårddisk i orginalskalet med lite lödjobb så nu är även musiksamligen med.

Det folk behöver göra är att läsa på lite eller fråga någon som inte är partisk om råd om de ska ha en ny apparat oavsett. Sedan bör man kräva att få känna på demodatorn, kanske få se hur den hanterar Aftonbladets hemsida (något av det mer krävande på webben), hur rappt t ex Officepaketet lirar etc. Får man argument mot detta är det bara att vända på klacken och byta butik. Jag betalar faktiskt hellre lite mer för den servicen än jag tjänar ett par hundra och blir besviken. Jag har några bekanta som köper bil "på känn" för att säljaren var trevlig och utan att ha kollat upp något alls. Det är och de som gnäller mest på sina bliar om hur dåliga de är och hur dyra de är att äga. Man får ofta igen tiden man lägger ned på inför köp och man har större chans att bli nöjd.

Visa signatur

"The GauntMan knows he will win"