Akasa säkerhetsklassar datorfläkt

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Akasa säkerhetsklassar datorfläkt

Aerodynamiskt utformade blad och skydd mot damm och fukt ska ge Akasas senaste fläkt ett skutt uppåt på försäljningslistorna.

Läs nyheten

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2005

Vad är det för fel på normala färger? Noctua är inget att ta efter! Annars verkar den ju schysst.

Det man inte vet det lider man inte av.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Norrköping
Registrerad
Okt 2005

Och när resten av komponenterna i datorn blir militärklassade så behöver man alltså inte oroa sig för om vattenkylningen är helt tät eller inte? ;D

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Aug 2002

Ursäkta min okunskap men sedan när är IP-klassning något militärt?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olafett
Vad är det för fel på normala färger? Noctua är inget att ta efter! Annars verkar den ju schysst.

Vem bryr sig om färgen på fläkten?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2007

Intressant med aerodynamiskt utformat fläktblad.
Vad i hela ... betyder det?

När något upprepas ofta så uppfattas det som sanning...
Det hör man ofta...
hmm...
Här är en fördjupning sett från ett lite annat håll https://youtu.be/cebFWOlx848
Läs också boken Thinking, Fast and Slow

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2007

Att dem får mer saker sålt:P

Camera :Canon 5D MK3; EF 24-70L II; EF 100/2.8L IS Macro; EF 85/1.2L II; EF 50/1.8 STM; Tamron 15-30/2.8; Sigma 35/1.4 ART; EF 135/2.0L Cameratillbehör : Speedlit 580EX MK1; Benro C1692T; Batterigrepp BG-11; Dator : I7 6700K@4,6Ghz, Ram 32GB, SSD 256GB nve, SSD Cache 500gb Raid1, 5tb Lagring, GTX 1080 Strix Advance Se mina bilder Imaginize@Flickr

Trädvy Permalänk
SweClockers
Andreas Dimestam
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nice

Skulle gissa på att IP-54 krävs för någon militär applikation (eller något lika långsökt). Militärt är på modet i vilket fall som helst.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2007

Haha... skoj.

bladens er coola ut allfall, hoppas de r så rba som påstås

Här för att försöka hjälpa med det jag kan ^_^

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Laholm
Registrerad
Okt 2005

Ser riktigt nice ut och håller den den prestandan vid dom ljudnivåerna är det en tyst och fin fläkt.

ASP.NET programmerare i C#
Twitter: http://www.twitter.com/hagbarddenstore

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sajber-jymden
Registrerad
Dec 2004
Citat:

IP-klassning är för el-artiklar och talar om deras kaplingsklass...

Första siffran
5 = dammskyddad

Andra siffran
4 = Skyddad emot strilande vatten i alla vinklar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2007

sjyst, noctuas 17dba fläkt presterar med 48CFM dvs 9.5CFM mindre men ändå 1dba högre ljudnivå! (enligt deras tester då verkliga prestandan kan ju skilja sig^^)

-Sir, we are surrounded -Excellent, we can attack in any direction
Amd 2500+, 1gb, 500gb http://www.sweclockers.com/album/?id=4244

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Jul 2007

6.9-16.05dB(A)... låter det nästan inte lite för bra, eller?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2009

Det där kamot är nog jättebra så att fienden inte hittar datorn man använder mitt i skogen...suck.

Rätt uppenbart att militärklassningen och kamouflaget är en gimmick för att sälja mer till kids som tycker det låter häftigt eller inbillar sig att datorn presterar bättre med en sådan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wak
Det där kamot är nog jättebra så att fienden inte hittar datorn man använder mitt i skogen...suck.

Rätt uppenbart att militärklassningen och kamouflaget är en gimmick för att sälja mer till kids som tycker det låter häftigt eller inbillar sig att datorn presterar bättre med en sådan.

Mjo fast hur jävla snygg är noctuas färgdesign...dessutom kommer de prestera bra och för ett inte allt så farligt pris(enligt uppgifterna)

-Sir, we are surrounded -Excellent, we can attack in any direction
Amd 2500+, 1gb, 500gb http://www.sweclockers.com/album/?id=4244

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Arvika
Registrerad
Dec 2004

Ser ut o passa bra i en militär modd på en PC helt klart. Ingen som är sugen?

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / Asus P8Z77-I Deluxe / 80GB SSD / Bitfenix Prodigy

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FL3JM
Vem bryr sig om färgen på fläkten?

Den syns ju genom gallret!

Det man inte vet det lider man inte av.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Nov 2006

Gillar att de är aerodynamiskt utformade. Vad är andra fläktar då?

Om specen stämmer är de ju dock solklara kandidater till en tyst dator. Priset är också helt okej, man betalar väl runt hundringen för en Nexus-fläkt och 200kr för Noctua. Ser fram emot en recension av SPCR.

System:
2500K - EVGA 780 SC

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Maj 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olafett

Är det bara jag som tycker att Noctuas fläktar är de snyggaste fläktarna som finns, att de sedan är av bra kvalitet är ju ett riktigt stort plus. haha

| Antec Three Hundred | Intel Q9550 @3.2Ghz | Asus P5Q PRO | Asus HD4850 + Accelero S1 Rev2 | Samsung Spinpoint 500gb | Corsair XMS2 4gb | LG Flatron M228WD | Corsair HX620 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ånge
Registrerad
Feb 2009

Kan ju testa om de verkligen är täta genom att spraymåla de som man vill.

Chassi: Cooler Master HAF 932|CPU: AMD Phenom II x4 955 3.7GHz|Moderkort: Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P|Grafikkort: Sapphire 4870 512 mb|Minne: 2x2GB OCZ Reaper DDR3|Hårddisk: WD Caviar Black 640GB, Maxtor 250GB|DVDbrännare: Noname R-RW|Nätagg: Tagan 480W|OS: Windows 7 64-bit
http://frostmork.daportfolio.com/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Månen
Registrerad
Jul 2007

Ja om specsen stämmer så har vi en ny kung bland fläktar.. synd att den är lika ful som noctuan, har gömt undan alla noctua som låg hemma i tjejens p182 där dom inte syns

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Strömstad
Registrerad
Jun 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marteN_larsson
Gillar att de är aerodynamiskt utformade. Vad är andra fläktar då?

Om specen stämmer är de ju dock solklara kandidater till en tyst dator. Priset är också helt okej, man betalar väl runt hundringen för en Nexus-fläkt och 200kr för Noctua. Ser fram emot en recension av SPCR.

HAHA! Tänkte PRECIS samma sak!

Men du har rätt. Ska bygga nytt efter nästa lön tror jag, och då hoppas jag att den här fläkten finns att få tag på.

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
||Win10 x64 Pro -- Intel i7 6700K @4,0GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus Z710-P -- Asus R9 390 Strix 8GB -- 16GB Corsair Vengeance DDR4 @2133MHz -- Samsung 840 Pro 256GB -- EVGA Supernova G2 750W||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Feb 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Igelkott
Intressant med aerodynamiskt utformat fläktblad.
Vad i hela ... betyder det?

Det är du inte ensam om att undra. Ett aerodynamiskt utformat föremot betyder i min värld att föremålet kan passera lättare genom luften och orsaka mindre turbulens i luften. Men är det inte just detta en fläkt är till för? Den SKA orsaka turbulens i luften så att det uppstår en luftström aka. vind! Är det inte då oerhört korkat att utforma en fläkt aerodynamiskt? Eller är det bladens kanter som är aerodynamiska så att de lättare "skär" genom luften och kan snurra fortare med mindre missljud? Jag fattar inte

Citat:

Din okunskap är ursäktad pga. att IP-klassning inte är något militärt utan en kapslingsklassning. Se nedanstående citat från Wikipedia.

Citat:

Ursprungligen saxsat från http://sv.wikipedia.org/wiki/Kapslingsklassning
Kapslingsklassning (IEC 60529) är en klassifikation av hur bra inkapslingen av teknisk utrustning står emot och skyddar mot vatten, damm, större inträngande föremål samt ofrivillig beröring (t.ex petskydd i kontakter). Klassifikationen har formen IP (Ingress protection rating) följt av två siffror och ibland ytterligare en bokstav. Den första siffran beskriver hur bra skyddet mot damm, inträngande objekt samt beröring är och den andra hur bra skyddad mot vatten är. Ju högre siffra, desto bättre skydd. Den valfria extra bokstaven beskriver vilken typ av skydd mot beröring den har.

Workstation "Miranda": P8Z77-V Deluxe | i5 3570K | 2x8Gb DDR3-1333 | GTX 1080 | Samsung Evo 850 + 1TB Lagring | P183 | XenServer "Elize": | Xeon E3| 8Gb DDR3 | Netbook "Ebba": NC10 | Nät: c892FSP | c3560CPD-8PT-S | c2960G-8TC | c1812 | c881 | HP 1910-8G-PoE+ | Ciscodiplomerad: CCNP-Switch

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Aug 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cybertsen
IP-klassning är för el-artiklar och talar om deras kaplingsklass...

Första siffran
5 = dammskyddad

Andra siffran
4 = Skyddad emot strilande vatten i alla vinklar

Ja självklart, men det var ju inte det jag frågade om?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Nov 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 427_Cobra_Jet
sjyst, noctuas 17dba fläkt presterar med 48CFM dvs 9.5CFM mindre men ändå 1dba högre ljudnivå! (enligt deras tester då verkliga prestandan kan ju skilja sig^^)

Jepp, och silenX utklassar dem båda 2 med 72cfm @ 14db!
http://www.silenx.com/ixtremaprofans.asp?sku=ixp-74-14t

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Okt 2002

Att själva fläkten är IP54-klassad innebär alltså att elektroniken inuti fläkten är skyddad mot damm och strilande vatten. Men den hindrar inte att damm och vatten kommer in i datorn via fläktens luftintag. Man får i så fall konstruera något avancerat strilskyddat datorhölje med dammfilter och andra kluriga lösningar för att kunna få in luften men inte dammet och vattnet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Okt 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dutchmen
Är det bara jag som tycker att Noctuas fläktar är de snyggaste fläktarna som finns, att de sedan är av bra kvalitet är ju ett riktigt stort plus. haha

Det är nog bara du.

Sen att de har oförtjänt bra rykte och hemskt låg pris/prestanda är ju ett riktigt stort minus.

Sorry, jag var bara tvungen.

1800X, 1080 SLI, 4K

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Okt 2008

Som vanligt utlovas guld och gröna siffror, så det blir ju upp till bevis.

1800X, 1080 SLI, 4K

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Sep 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Jepp, och silenX utklassar dem båda 2 med 72cfm @ 14db!
http://www.silenx.com/ixtremaprofans.asp?sku=ixp-74-14t

Är det nån som faktiskt tror på tillverkarens ljudspecar nuförtiden?
Oberoende mätningar som på tex silentpcreview är IMHO ett måste för att kunna säga bu eller bä om en fläkt.. Specarna verkar kunna vara nästan vilka lögner som helst.

maybe i'm a one trick pony
but i ride it ride it ride it ride it
ride it honey

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Nov 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Är det nån som faktiskt tror på tillverkarens ljudspecar nuförtiden?
Oberoende mätningar som på tex silentpcreview är IMHO ett måste för att kunna säga bu eller bä om en fläkt.. Specarna verkar kunna vara nästan vilka lögner som helst.

Jag var sarkastisk...

Akasa är förövrigt inte direkt kända för att ha bra fläktar..

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D