Permalänk
Antielefant

Är det där vatten eller kompressor? Ser mest ut som en Vapo.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weeblie
[B]Därför att skillnaden är absolut minimal.

Core i7 är per design utformad för att inte påverkas nämnvärt av vilka minnen du använder dig av (eller rättare sagt, påverkas inte nämnvärt av val av latencyn på minnena). Tri-channel ger redan en ohyggligt stor bandbredd oavsett hur snabba minnena är.

Så varken latency och bandbredd ger skäl för sitt pris på en Core i7.

Skillnaden prestandamässigt är ganska stor faktiskt. Jag har testat mina minnen i 1333MHz, 1600MHz och 2000MHz. När jag kör de i 2000MHz (9-9-9-27) så får jag ca. 10 fps. mer i Crysis på Very-High @ 1920x1080 jämfört med när jag kör de i 1333MHz (7-7-7-20).

Timings verkar inte spela någon större roll, nej. Det har du helt rätt i, men hastigheten ger en stor prestandaökning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sensuella Sven
Skillnaden prestandamässigt är ganska stor faktiskt. Jag har testat mina minnen i 1333MHz, 1600MHz och 2000MHz. När jag kör de i 2000MHz (9-9-9-27) så får jag ca. 10 fps. mer i Crysis på Very-High @ 1920x1080 jämfört med när jag kör de i 1333MHz (7-7-7-20).

Timings verkar inte spela någon större roll, nej. Det har du helt rätt i, men hastigheten ger en stor prestandaökning.

AnandTech hade en trevlig artikel om detta för någon vecka sedan. Skillnaden finns där i vissa oerhört minnes-slukande applikationer, men man får komma ihåg att prisskillnaden är där också.

http://www.anandtech.com/memory/showdoc.aspx?i=3589

2000 MHz minnen är oerhört mycket dyrare än 1600 MHz minnen. Även jämförelsen 2000 MHz minnen och 1000 Mhz minnen uppvisar i genomsnitt endast en vinst på 5%. Dock så finns det som du säger program som faktiskt slukar allt du slänger åt den, med hull och hår... d.v.s. undantagen som bekräftar regeln.

1600 MHz och CL7 (d.v.s. OCZ Platinum minnena) har en bra balans mellan pris och prestanda för folk som vill skaffa sig en high end dator (utan att bränna alltför mycket pengar).

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weeblie
AnandTech hade en trevlig artikel om detta för någon vecka sedan. Skillnaden finns där i vissa oerhört minnes-slukande applikationer, men man får komma ihåg att prisskillnaden är där också.

http://www.anandtech.com/memory/showdoc.aspx?i=3589

2000 MHz minnen är oerhört mycket dyrare än 1600 MHz minnen. Även jämförelsen 2000 MHz minnen och 1000 Mhz minnen uppvisar i genomsnitt endast en vinst på 5%. Dock så finns det som du säger program som faktiskt slukar allt du slänger åt den, med hull och hår... d.v.s. undantagen som bekräftar regeln.

1600 MHz och CL7 (d.v.s. OCZ Platinum minnena) har en bra balans mellan pris och prestanda för folk som vill skaffa sig en high end dator (utan att bränna alltför mycket pengar).

Jaja, jag håller med dig. Den lilla förbättringen som finns där är knappast värd de extra pengarna, tänkte faktiskt själv köpa corsair's 1600MHz CL7 minnen innan, men nu ville han ju ha riktiga "hardcore"-grejer och då tyckte jag bara att det var skumt att många rekommenderade 1333MHz CL9 minnen då dessa är långt ifrån lika snabba eller bra som 1600MHz CL7 eller 2000MHz CL9.