260 gtx räcker det till? samt Hårdisk knorrning?

Permalänk

260 gtx räcker det till? samt Hårdisk knorrning?

Hejsan, Köpte min nya dator för cirka 1 vecka sedan har lite frågor jag har grubblat över och önskar att få svar på.

Mitt system:

OS: Vista x64 Home Premium
Processor: i7 920 3,8 ghz (OC)
Processor kylning: Cooler master Hyper Tx3
Moderkort: Asus P6T
Grafikkort: Palit 260 Gtx 216 sm
DDR3 ram: 3x2 Gb Corsair 1600 Mhz
Hårddisk: Samsung 500 Gb 32 mb Sata
Cd rom: Samsung DVD±RW
Nätaggregat: Ace 620 Watt

Fråga 1: Jag har funderat på att köpa ett extra 260 gtx kort eftersom jag har haft lite problem med Crysis Warhead med de inställningar jag önskar.

Räcker mitt nätaggregat till?

Processor: 150 Watt~~
Grafikkort 1: 190 Watt~~
Grafikkort 2: 190 Watt~~
Dvd+Hårdisk+Kylning: 80 Watt~~
= 610 Watt
Nu har jag även dragit ut på vissa siffror, men enligt den tabellen bör det hela räcka.

Ifall ni rekomenderar ett starkare nätaggregat så svider det ganska mycket ifall jag är tvungen att kasta detta aggregat för ca 600:- och sedan köpa ett nytt för ca 1000:-

Ifall jag måste förstärka är det kanske smart att köpa ett aggregat för ca 400 kr som ligger på en ca 400 watt och sedan koppla det samman med mitt nuvarande aggregat?

Rekomenderat? För eller nack delar med det hela? drar det större mängder ström?

Fråga 2:
Är det normalt att en hårddisk ska ge ett knorrande ljud när man T.ex. Öppnar en vanligt mapp eller Internet Explorer? Tycker att det är ganska löjligt att en hårddisk ska ge ut ett ljud vid en sådan enkel uppgift. Är det normalt eller är det kanske En defekt på min nya hårddisk?

Tack så mycket i förhand

Permalänk

Ace är skit, jag förstår inte hur man kan lägga ner en massa pengar på dyra komponenter och sen snåla in på en av de viktigaste, den som skall se till att leverera ström så att allt fungerar bra och stabilt.
Byt ut skiten till ett corsair.

Permalänk
Medlem

620w skulle räckt till men Ace är inte ett märke jag skulle lita på.

Att hårddisken låter lite är normalt. Det behöver inte var något fel.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem

Förutom effekten måste du se _var_ nätagget kan lämna effekten.
CPU och grafikkort drivs av 12V-linan
Hårddisk och DVD, blandat 5V och 12V
Moderkort till största delen 5V, kanske även 3,3V.

Om nätagget har 100W på 3,3V-linan och 150W på 5V-linan blir det bara 370W kvar på 12V-linan.

Ytterligare en faktor att ta med i beräkningarna är att lågprisagg vanligtvis anger tillfällig toppeffekt (peak power). Seriösa tillverkare anger kontinuerlig effekt.
En titt på http://www.colorcase.se/webshop/include/hemsidor/ace-case/620... visar att Ace raw deal+ 620W i själva verket är ett 480W nätagg, och av 480W kan man plocka ut 372W på 12V-linorna. Räkna bort lite för hårddiskar, fläktar och optiska enheter. Kvar finns i bästa fall 350W för CPU och grafikkort.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Håller med Nandai till fullo. Folk är ivirga och köper ett riktigt vasst system och så snålar man in på den viktigaste delen. Det är bara pengar i sjön för riktiga värsting-system då just Ace's nätagg inte direkt är kända för att palla under högt tryck.
Personligen hade jag försökt få byta tillbaka det och betala mellanskillnaden till et Corsair, Zalman, OCZ nätdel, eller nåt annat märke. Inte ACE dock.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Tack så mycket för era svar !
ska försöka byta tillbaka det hela och köpa något vassare.

Ha en trevlig sommar