extra försäkringar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppland
Registrerad
Jul 2003

extra försäkringar

Hej.

Jag ska köpa en ny kamera och vet inte om jag köper den på fotokungen eller onoff, priset skiljer inte så mycket men om jag köper den på onoff ska man då ta tilläggs försäkringen? Och om jag köper den på Fotokungen har dom då en drulle försäkring den tror jag e bra att ha på en kamera man har med sig lite över allt.

Mvh Dax

Server: HPE Gen8 / Ubuntu 17.04 Plex-server Lagrings-server
Brandvägg: Unifi USG Pro 4
Wifi: Unifi AP x 3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Knivsta
Registrerad
Nov 2002

Alla dom där försäkringarna är oftast dyra. Har du en hemförsäkring så räcker det.

Lite mer info,
http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCatego...

Webb -och apputvecklare på Greater Than AB
Min hemsida | Frilansutvecklaren | LinkedIn profil.
Hemdator: Thinkpad T410S | Jobbdator: Microsoft Surface Pro 4 | Mobil: Samsung S7 Edge.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppland
Registrerad
Jul 2003

Men det föresätter väl att man har all risk försäkring tecknat då på hemförsäkringen?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Scania-Earth-Milky way
Registrerad
Nov 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dax
Men det föresätter väl att man har all risk försäkring tecknat då på hemförsäkringen?

Om du tappar den så att den skadas, ja. Stöldförsäkring ingår nog alltid i hemförsäkringen. Bäst är att kontrollera med försäkringsbolaget vad som gäller, samt hur snabbt de skriver ner värdet på kameran. Efter 1½ år får du nog inte många hundra för den på hemförsäkringen. Försäkringen i butiken garanterar dig en ny motsvarande kamera minus avdrag för självrisken.

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppland
Registrerad
Jul 2003

Precis vad jag trodde, tror nog jag tar tilläggs försäkringen om jag köper via onoff annars får jag kolla vad mitt försäkrings bolag vill ha för allrisk försäkringen.

Mvh Dax

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2005

Rent generellt gäller att det blir betydligt dyrare att försäkra upp alla dina pryttlar med extraförsäkringar än att låta allt täckas av hemförsäkring + allrisk.
Dock är villkoren i hemförsäkringen sämre med värdeminskning och betydligt högre självrisk.
I vanlig ordning så har du ingen som helst nytta av en försäkring om inget händer, men det ligger i sakens natur. Tappar du däremot en kamera i sjön varje år blir det i längden bättre med extraförsäkringar.

Q9450 @ 3.5 GHz | GTX 770 | 6GB OCZ Reaper | Abit IP35 Pro | Auzentech X-Meridian | Dell U2412M

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppland
Registrerad
Jul 2003

Jo jag tänkte så här med en kamera så ökar ju skaderisken både olyckshändelser etc då man har den med sig så gott överallt så det var orsaken jag funderade på att täcka upp med en extra försäkring.

Och som du sa så är det dyrare att använda hemförsäkringen. Tror jag tar den på On Off då den kommer in i lager, synd bara att det inte är Handelsbanken Finans som har dom då jag har haft med dom förut och har bra uppfattning om HF.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2002

Fattar inte dem som köper extraförsäkringar till all elektronik de köper.
Klart som sjutton det blir dyrt i slutänden.

System: i7 4790k | Asus Maximus VII Hero Z97 | 16GB Adata Red | MSI GTX 1070 | Noctua NH-U12S | Lagring SSD: Samsung 850 Pro 256GB, Samsung 850 EVO 1TB, 2x Crucial MX100 512GB | HDD: >20TB | NZXT H440W | EVGA Supernova G2 750W | 32" Philips BDM3270QP | 27" Dell U2713HM | SteelSeries Apex M800 | Logitech G502 Proteus Spectrum | Logitech Z-623 | Windows 10 Eng |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppland
Registrerad
Jul 2003

Jag köper inte till all elektronik men till dom som är extra utsatt. Och dit räknar jag en kamera med objektiv för 12000+.

Självfallet vill jag att det paketet ska vara fullt försäkrat.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Småland
Registrerad
Mar 2007

Jag tycker att du, utan att ha dåligt samvete,kan teckna en extra försäkring till din kamera.
Köp den gärna med ett onoff-kort om du har ett, så får du ju halva premien i rabattsaldo på kortet.

Som sagts innan om du ska extraförsäkra all elektronik du har kan det bli riktigt dyrt, men vissa utvalda produkter är riktigt klockrena att ha fullförsäkrade, dit hör väl tex. en dyr kamera.

Macbook Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2007

Smartast är att köpa till drulleförsäkring i hemförsäkringen, täcker ju ALLT.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NorBiz
Smartast är att köpa till drulleförsäkring i hemförsäkringen, täcker ju ALLT.

Med en mycket högre självrisk och värdeminskning, som redan nämnts ett flertal gånger. Läs först, tala sedan.

Q9450 @ 3.5 GHz | GTX 770 | 6GB OCZ Reaper | Abit IP35 Pro | Auzentech X-Meridian | Dell U2412M

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Aug 2007

Märk väl att trots att de flesta säljare säger att man i princip kan kasta produkten i gatan och att det ska gå på försäkringen så brukar inte försäkringen gälla mot sådant. Man måste läsa villkoren för tilläggsförsäkringen och jämföra med det skydd man eventuellt redan har. Man kan inte kategoriskt säga att en extraförsäkring är bra eller dålig.

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!