Behöver hjälp att välja

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Byle
Registrerad
Jul 2009

Behöver hjälp att välja

Hejsan, det är som så att jag ska köpa ett nytt grafikkort om ca en månad(pengarna rullar in då).

Efter då ha surfant runt ett tag så känner jag att jag stannar här för att söka hjälpen.

Jag hade tänkt mig ett grafikkort i prisklassen ca 2500-3500kr. Har fått ögonen på Nvidias kort, föredrar helst att inte köra SLI.
Jag har atm ett 8600GT 256 Mb.

Korten jag är intresserad av är Geforce 9800GX2/GTX275/280/285.
Kan tänka mig att Geforce 9800GX2 kan vara svårt att få tag på även GTX280.

Jag har planerat att ha kortet i ett år eller mer.
Jag har möjligheten att köra med en 22" skärm , sitter på en 19" CRT atm (föredrar den i CS 1.6).

Det jag undrar över är vilka presterar bäst i test(spel, 3dmark etc).
Har läst på artiklar här om 275 och 285:an.
275:an ska gå att klocka, så pass att den når 285:ans nivå. Jag vet dock inte hur säkert det är att kör på dem frekvenserna långvarigt.

Läst runt lite på andra "tech forums" folk säger att 275:an tar 280: i tester (många nämner lägre upplösningar)/ sägs att dem för övrigt är lika prestanda mässigt.

Har inte koll på hur 9800GX2 ligger till prestanda mässigt med nya system nu. Har för övrigt sett låga priser på det begagnat.

Behöver hjälp/info om bäst prestanda och vill veta vilket ni tycker är det mest prisvärda också.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2006

Om nVIDIA så är det väl att köra på ett GTX 260 (billigt, bra) ekker GTX 275 (lite bättre, dyrare).
Om AMD så finns alltid 4890 1GHz.