Sony lanserar netbook i Vaio-serien

Permalänk
Melding Plague

Sony lanserar netbook i Vaio-serien

Sony tog ett steg in på netbook-marknaden med den långsmala Vaio P. Nu lanserar företaget en mer traditionell modell.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tror engadget hade en rubrik om den med ett pris på $499 och release i Augusti i USA.

Har länge varit sugen på en dator i netbook formatet, men har inte hittat någon anledning att köpa en...

Visa signatur

Legitimerad stofil

Permalänk
Medlem

Har de hört tala som 9400m istället för GMA950

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nickhe
Har de hört tala som 9400m istället för GMA950

De har åtminstone fixat en bättre skärm med högre upplösning (1366x768).
Något som är väldigt sällsynt när det gäller de flesta netbooks.

Permalänk
Medlem

Alla företag fortsätter att lansera samma netbook om och om igen.
lite nytt tack?

Det har ju kommit 2.0gHz atom och antagligen dualcore 2.0gHz atom.
Så varför inte köra det med ion eftersom enligt intel skall 2.0gHz atomen dra lika mkt som 1,6ghz'aren.
Sen *2 för att få ut 2 kärniga. Och ion ska dra lika mkt/mindre ström en intels
gamla bräda.

Så jag undrar egentligen, va i helvete väntar dom på?
Kan de verkligen tjäna pengar på att lansera dessa netbooks?

Finns ju dryga 5 olika / företag och alla har (ungefär) samma prestanda..

Permalänk
Relik 📜
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Humper
Alla företag fortsätter att lansera samma netbook om och om igen.
lite nytt tack?

Det har ju kommit 2.0gHz atom och antagligen dualcore 2.0gHz atom.
Så varför inte köra det med ion eftersom enligt intel skall 2.0gHz atomen dra lika mkt som 1,6ghz'aren.
Sen *2 för att få ut 2 kärniga. Och ion ska dra lika mkt/mindre ström en intels
gamla bräda.

Så jag undrar egentligen, va i helvete väntar dom på?
Kan de verkligen tjäna pengar på att lansera dessa netbooks?

Finns ju dryga 5 olika / företag och alla har (ungefär) samma prestanda..

De får inte, så enkelt är det!
Intel har väldigt strikta regler runt vilka Atom-processorer som får användas till netbooks för att dessa inte ska konkurrera ut "standard-laptops". Likadant har Microsoft regler runt vilka datorer som får säljas med billiga WinXP-licenser vilket ytterliggare begränsar.
Det hela är väl påväg att luckras upp lite då Intel inte vill tappa marknadsandelar till VIA och en framtida tvåkärnig Nano.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

När får vi se laptopar med Intel Atom 330, 2-4GB ram, Intel GMA 4500 och 11-12" monitor... då blir det intressant.

Permalänk

Känns som om alla utgår från precis samma specs när de gör netbooks, fast den nya skärmen är ju ändå välkommen.

Visa signatur

Chassi: Dark Base 900|CPU: i7 6800k|Moderkort: Gigabyte X99P|Grafikkort: Gigabyte RTX 3080 Gaming|Minne: Corsair Vengeance 32BG|Nätagg: beQuiet! Dark Power 850W|OS: Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
När får vi se laptopar med Intel Atom 330, 2-4GB ram, Intel GMA 4500 och 11-12" monitor... då blir det intressant.

Instämmer, den dagen hade en netbook blivit intressant för min del (om jag inte redan haft en 12-tummare som äter netbooks till frukost..) och jag tvivlar på att jag är ensam om att tycka så

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostmork
Känns som om alla utgår från precis samma specs när de gör netbooks, fast den nya skärmen är ju ändå välkommen.

Håller med. Det enda som sticker ut bland konkurrensen är skärmen, men frågan är om det håller i längden. Det handlar ju till stor del på vad prislappen landar på.

Visa signatur

Sony Vaio VGN-FZ31Z
HP Mini 2140

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HunterPig
Håller med. Det enda som sticker ut bland konkurrensen är skärmen, men frågan är om det håller i längden. Det handlar ju till stor del på vad prislappen landar på.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av TubularBoy
De har åtminstone fixat en bättre skärm med högre upplösning (1366x768).
Något som är väldigt sällsynt när det gäller de flesta netbooks.

Dell har den upplösningen på sin 10"?

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u