Uppföljaren till Nehalem på bild

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Uppföljaren till Nehalem på bild

Nehalem kallas den arkitektur som Core i7 baseras på. Nu arbetar Intel för fullt med uppföljaren Sandy Bridge.

Läs nyheten

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Aug 2006

Står det inte "expected Q1 11" på bilden. Alltså 1:a kvartalet 2011?

Corsair Carbide 500R - Core i7 3770K @4,7 GHz - Phanteks PH-TC14PE Blue - Asus P8Z77-V PRO - 2x8GB Corsair Vengeance LP Blue - 2xHD7970 @Crossfire - Corsair AX850

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Någonstans på Internet
Registrerad
Jul 2004

Helt riktigt "Ralleballe". Tycker Intel är klok att lägga lanseringen av Sandybridge vid detta tillfälle.

Dator: Core I7 4960x 4,0 GHz, 32 GB Gskill 2133, Asus ROG Geforce 1080TI OC, HAF X Chassi, Asus Rampage IV Extreme, Antec Quattro 1200W PSU, Win10 Pro 64-bit, Xonar HDAV 1.3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kramfors
Registrerad
Dec 2008

jag förstår mig inte på den här grejen med en grafikkärna i processorn... majoriteten lär ju ha ett separat grafikkort ändå så vad är vitsen med att ha denna grafikkärna?

C2D E8500@4GHz | asus 4870 512mb dark knight cooler | asus P5Q Mb | Chieftec Aegis Midi Tower chassi | Chieftec ATX 500W PSU | 4GB OCZ pc2-6400
DeviantART

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Mar 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KnaSLjUd
jag förstår mig inte på den här grejen med en grafikkärna i processorn... majoriteten lär ju ha ett separat grafikkort ändå så vad är vitsen med att ha denna grafikkärna?

Om grafik delen i processorn klarar av t.ex avkodning av HD-material så behöver man inte ett separat grafikkort och kan således köpa billigare komponenter och bygga sig en billig HTPC.

| Asus ROG Crosshair VII Hero | AMD Ryzen 2700X | AMD Wraith Prism | G.Skill TridentZ 16GB DDR4 @ 3200Mhz | Gainward GeForce GTX Titan Black | Samsung 860 EVO 500GB + Samsung 860 EVO 1TB | Corsair AX850 | Fractal Define R6 TG Blackout | Acer XG270HU + EIZO Flexscan S2411W |

Monitor Audio Silver 200 + Marantz PM-14S1 SE

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ulricehamn
Registrerad
Maj 2004

Hmm, ta den här nyheten med en nypa salt. Bilden i sig och specifikationerna är inte bekräftade, och den här Franska sidan...Canard betyder typ skojare/bedragare/skämtare.

Trädvy Permalänk
Chefredaktör
Jacob Hugosson
Plats
Gävle
Registrerad
Okt 2007
Citat:

Billigare tillverkning.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wolfkin
Hmm, ta den här nyheten med en nypa salt. Bilden i sig och specifikationerna är inte bekräftade, och den här Franska sidan...Canard betyder typ skojare/bedragare/skämtare.

Canard är dom som har hand om hela CPU-Z projektet Enligt Hans De Vries så tycks specifikationerna och kärnan se äkta ut och inte någon photoshop projekt.

Specifikationerna ser äkta ut, men man ser inget spår av 256-bit AVX som Intel påstod ska vara med Sandy Bridge så frågan är om det inte är en helt annan kärna?

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Kontaktas enklast via PM, nyhetstips skickas helst genom SweClockers kontaktformulär.
Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ulricehamn
Registrerad
Maj 2004

Jodå, specifikationerna och kärnan ser ut att mycket väl kunna vara äkta, inga orimligheter här. Det jag menar är att ta det inte för absolut fakta, åtminstone inte ännu eftersom det inte finns någon officiell bekräftelse.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kramfors
Registrerad
Dec 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GarfieldPower
Om grafik delen i processorn klarar av t.ex avkodning av HD-material så behöver man inte ett separat grafikkort och kan således köpa billigare komponenter och bygga sig en billig HTPC.

haha så långt tänkte inte jag ^^ fast skulle det inte vara smartare att sälja 2st varianter då? en för dem som vill ha den integrerade grafikkärnan och den andra där de har tagit bort grafikkärnan för ett lägre pris eller bytt ut den mot en 5e processorkärna? skulle vara lite smartare ifall du frågar mig...

C2D E8500@4GHz | asus 4870 512mb dark knight cooler | asus P5Q Mb | Chieftec Aegis Midi Tower chassi | Chieftec ATX 500W PSU | 4GB OCZ pc2-6400
DeviantART

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Feb 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wolfkin

Nu har jag iofs bara läst franska i 6 eller 7 år, så det kan ju finnas fler betydelser, men jag älskar maträtten "Foie gras" eller "Mousse du Canard", vilket betyder Gåslevermousse/Gåsleverpastej, därför vet jag att Canard betyder Anka eller Gås, vilket även Google Translate håller med mig om..

Workstation "Miranda": P8Z77-V Deluxe | i5 3570K | 2x8Gb DDR3-1333 | GTX 1080 | Samsung Evo 850 + 1TB Lagring | P183 | XenServer "Elize": | Xeon E3| 8Gb DDR3 | Netbook "Ebba": NC10 | Nät: c892FSP | c3560CPD-8PT-S | c2960G-8TC | c1812 | c881 | HP 1910-8G-PoE+ | Ciscodiplomerad: CCNP-Switch

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2002
Citat:

Majoriteten bryr sig nog inte om ett seperat grafikkort. Det är väl i princip endast gamers och 3d-artister som har särskilda krav på det? De flesta datorer som tillverkas står hos företag och tuggar Microsoft Word, är bärbara med helt andra ändamål än spel eller funkar som surfdatorer hos mamma och pappa. Alla dessa målgrupper är intresserad av smidiga och strömsnåla lösningar som klarar basic-grejer, perfekt då med en integrerad grafikkrets.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ludvika
Registrerad
Nov 2008

Tycker det är lite baklänges. Som om gpun pajar måste man köpa en helt ny cpu också. Skulle vara bättre om det gick åt anda hållet istället. Att man skulle ha en cpu main och sen kunna köpa fler kärnor till ett visst maxantal. Kanske är lite överdrivet men ändå. Bättre ,billigare ,miljövänligare än att bygga ihop allt till en enda enhet. Men visst målgruppen är kanske vanliga svenssons men varför då basera den på en quad core och inte en duo eller solo.

Dator 1: Intel core i7 3930K @ 4,7Ghz, Asus P9X79 Deluxe. Crucial Ballistix Tactical Tracer DDR3 (32GB),Crossfire 2x MSI Radeon 7970 OC Edition 3GB, Tagan 800W NA, SanDisk 120GB systemdisk, EK 360 kit + 120mm extraradiator.
Dator 2: AMD FX 8350, Gigabyte 990FXA UD3, Crucial ballistix DDR3, Nvidia GTX 480, Corsair 650W, 2x OCZ Agility, Thermaltake bigwater 760 vattenkylning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Jan 2009
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bazooka_tim
Bättre ,billigare ,miljövänligare än att bygga ihop allt till en enda enhet. Men visst målgruppen är kanske vanliga svenssons men varför då basera den på en quad core och inte en duo eller solo.

på vilket sätt blir det bättre billigare och miljövänligare att dela upp konstruktionen?

Intel kommer inte kunna komma upp i samma volymer i produktionen varje del och därmed kommer delarna bli dyrare.

det kommer gå åt en hel del extra material för att skapa flera små "cpuer" så dom kommer inte bli miljövänligare än en stor cpu som innehåller allt på en platta.

bättre är en definitionsfråga. men om jag förstått det rätt så har vi flyttat in fler funktioner in i cpu just för att få upp prestanda, på tex minnesenheten.

Den fördel du får är att det är modulärt men den har du redan idag tackvare dina expansionskort.

Pentium E5200, 4x2048MB DDR2 667mhz, ATI RADEON HD4670 512MB.
AMD 4850E, 4x2048 DDR2 667Mhz. ATI RADEON HD3200.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ulricehamn
Registrerad
Maj 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
Nu har jag iofs bara läst franska i 6 eller 7 år, så det kan ju finnas fler betydelser, men jag älskar maträtten "Foie gras" eller "Mousse du Canard", vilket betyder Gåslevermousse/Gåsleverpastej, därför vet jag att Canard betyder Anka eller Gås, vilket även Google Translate håller med mig om..

Yup, huvudbetydelsen är anka men det har även andra betydelser, tidningsanka är en.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nybro
Registrerad
Apr 2009
Citat:

Tycker det är lite baklänges. Som om gpun pajar måste man köpa en helt ny cpu också. Skulle vara bättre om det gick åt anda hållet istället. Att man skulle ha en cpu main och sen kunna köpa fler kärnor till ett visst maxantal.

Köpa fler kärnor? o.o

Och om gpu:n går sönder, så är nog cpu:n sönder den med, eftersom den sitter i processorn så tror jag det blir svårt att lyckas ha sönder just gpu:n och inte cpu:n
Det är lite som att säga, om din cpu går sönder måste du köpa en ny cpu, no big surprise there? Och dessutom tvingar ingen dig att köpa en processor med integrerad grafik, eller hur? Jag tror inte att alla framtidens processorer kommer att ha det om det inte visar sig att det är jätte bra, och då är det väl jätte bra? Fast det kanske inte duger för dig. Dyrt och stort är coolare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2007
Citat:

Intel har antytt att lanseringen kan försenas för att ge Nehalem tillräckligt lång livslängd, något som säkert uppskattas av moderkortstillverkare.[/B]

Innebär det att de ska byta socket IGEN?

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ludvika
Registrerad
Nov 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Failix
Köpa fler kärnor? o.o

Och om gpu:n går sönder, så är nog cpu:n sönder den med, eftersom den sitter i processorn så tror jag det blir svårt att lyckas ha sönder just gpu:n och inte cpu:n
Det är lite som att säga, om din cpu går sönder måste du köpa en ny cpu, no big surprise there? Och dessutom tvingar ingen dig att köpa en processor med integrerad grafik, eller hur? Jag tror inte att alla framtidens processorer kommer att ha det om det inte visar sig att det är jätte bra, och då är det väl jätte bra? Fast det kanske inte duger för dig. Dyrt och stort är coolare.

Menade mest att jag själv inte tycker dom ska packa ihop allt i ett. Att man skulle köpa fler kärnor var ju självklart en överdrift. Jag ville bara ge ett exempel. duger gör den säkerligen iaf cpun. Menade inte jag tyckte det var dåligt.

Dator 1: Intel core i7 3930K @ 4,7Ghz, Asus P9X79 Deluxe. Crucial Ballistix Tactical Tracer DDR3 (32GB),Crossfire 2x MSI Radeon 7970 OC Edition 3GB, Tagan 800W NA, SanDisk 120GB systemdisk, EK 360 kit + 120mm extraradiator.
Dator 2: AMD FX 8350, Gigabyte 990FXA UD3, Crucial ballistix DDR3, Nvidia GTX 480, Corsair 650W, 2x OCZ Agility, Thermaltake bigwater 760 vattenkylning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2009

Är det inte troligare att detta är Clarkdale eller vad den där utlovade CPU+GPUn skulle heta?

Eller har vi redan fått fina bilder på den enheten?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phiphler
Är det inte troligare att detta är Clarkdale eller vad den där utlovade CPU+GPUn skulle heta?

Eller har vi redan fått fina bilder på den enheten?

Nej, det är verkligen inte Clarksdale, på Clarksdale är det bara cpu-kärnan som är 32nm medans grafikkärnan är ett eget 45nm-chip som inte sitter fysiskt ihop med cpu utan bara sitter tillsammans på samma sockel under heatspreadern.

Processorn på bilden verkar vara helt integrerad = en vidareutveckling.

Notebook Envy 15" 4K IPS 7500U 16GBDDR4@2133MHz 256GB NVMe USB-C
2016Ed. VIII Hero 6700K@4801MHz H₂O 32GB DDR4@3200MHz/cl15 950Pro 1080Ti 11GB H₂O
2014Ed. Z87-A 4790K@4900MHz NH-D14 16GB DDR3@2133MHz/cl11 1070FE 8GB
HTPC: GA-B85M-DS3H 4570S 16GB DDR3@1600MHz GTX970 4GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tibro
Registrerad
Aug 2005

Alllså klarar grafik delen av att beräkna fys? Då är det välligt bra, så man slipper köpa ett till grafikkort för det ändamålet.

Asus P7P55D. Core i5 750. Antec P183. Windows 7 Home Premium
Corsair 8gb. GeForce GTX 1060 3GB. SSD OCZ TR150 120g. WD 2 tb. Asus Xonar Essence STX . Audio Technica ATH-M50. Samsung S24E500C Curved. Roccat kone emp.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2007
Citat:

Tycker det är lite baklänges. Som om gpun pajar måste man köpa en helt ny cpu också. Skulle vara bättre om det gick åt anda hållet istället. Att man skulle ha en cpu main och sen kunna köpa fler kärnor till ett visst maxantal. Kanske är lite överdrivet men ändå. Bättre ,billigare ,miljövänligare än att bygga ihop allt till en enda enhet. Men visst målgruppen är kanske vanliga svenssons men varför då basera den på en quad core och inte en duo eller solo.

Faktiskt en intressant idé. Min käre arbetsgivare säljer sedan några år större maskiner med fler CPU-"kärnor" än vad som är aktiverade från början. Sedan kan kunderna köpa en ny licens och på så sätt få tillgång till fler utan att ens behöva starta om maskinen. Kanske vore något för Intel också i framtiden?