Skillnader i FF med Linux och Windows

Permalänk
Medlem

Skillnader i FF med Linux och Windows

Jag håller på och programmerar en hemsida i min Linux-dator. Har även en Windows XP i virtuell miljö som jag testar hemsidan i.
Jag har fått allt att lira som jag vill i alla IE-versioner men sen såg jag att det är en skillnad mellan FF (?!) i Windows och Linux. Har läst lite på nätet att det är olika motorer i Windows-FF och Linux-FF, men hur ska man lösa dessa?

Kan ju knappast dra till något CSS-hack för FF, eftersom det är lika versioner av FF, fast på ett annat OS bara.

Tacksom för hjälp.

Permalänk
Medlem

Gecko ska vara motorn i både Windows- och Linux-versionen. Vad är det för något som inte stämmer överens mellan de båda versionerna?

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem

Det kan inte vara så att skärmupplösningen skiljer, ifall du testat både i Windows och Linux.

Permalänk
Medlem

Gecko-motorn ska rendrera likadant på alla plattformar, utom möjligtvis för teckensnitten. Det enda jag kan tänka mig gör att det skiljer är vilken version av Firefox du kör. Det är ganska stor skillnad mellan Gecko på Firefox 3 och 3.5.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tror också det är nån skillnad mellan Linux och windows med FF.

Har både Vista och Ubuntu installerat på datorn med FF 3.0.11 på bägge och samma upplösning.

Sidorna ser helt annorlunda ut om man jämför mellan dom båda.

Vet tyvärr inte vad man kan göra åt det.

Permalänk
Medlem

Som sagts tidigare, det enda jag kan komma att tänka på, på rak arm, är typsnittsproblem. Dvs att en plattform inte har det typsnitt som används. Detta resulterar i vidare problem om man använder relativa enheter för innehåll (em).

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem

Det är ingen skillnad på själva motorn, däremot i det runtomkring, t.ex. portningen, plattformsinställningar (ex. typsnitt), etc.

Permalänk
Medlem

Men det är margins som inte vill visa likadant i Windows och Linux. Sidan är centrerad så det spelar ingen roll vilken upplösning och det är bilder och inget teckensnitt som gör någonting. Kan fixa en print imorgon så får ni se.
Använder FF3.5 i både Linux och Windows.

Permalänk
Medlem

Do it. Visa gärna lite CSS-kod också

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem

Har haft lite ledigt från hemside-skapande i några dagar.

CSS-koden som är relativ till bilderna:

Citat:

#container {

border: 0px solid #000000;

height: 100%;

text-align: left;

overflow: scroll;

margin-left: 16px;

}

* html #container {

margin-left: 18px;

}

#header {

border: 0px solid #33CC00;

margin: 0px auto;

clear: both;

width: 952px;

height: 220px;

background: url('../gfx/new/top_mblogo.jpg') no-repeat;

}

#menu {

float: left;

border: 0px solid #000000;

width: 948px;

margin: 65px 0px 0px 0px;

}

#container är en div som omsluter hela sidan
#header är hela toppsidan med bakgrunden
#menu är bilderna. Hem, Profiler osv

Firefox i Linux: http://img237.imageshack.us/img237/7130/fflinux.jpg
Firefox i Windows: http://img31.imageshack.us/img31/7748/ffwindows.jpg

Permalänk
Medlem

ser ut att bara vara skillnad på fonterna. Det ser ut som linux kör med AA och windows utan.

I texter utan specificerade fonter väljer webbläsaren (?) OSets (?) standardfont. Det skiljer lite mellan linux och windows. (tror jag)

Snygg header btw!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlueBerryBoy
ser ut att bara vara skillnad på fonterna. Det ser ut som linux kör med AA och windows utan.

I texter utan specificerade fonter väljer webbläsaren (?) OSets (?) standardfont. Det skiljer lite mellan linux och windows. (tror jag)

Snygg header btw!

Inte något font-problem iaf. Har testat att ta bort allt utom headern och det är fortfarande skevt.

Några andra ideér?

Permalänk
Medlem

har du satt margin på body till 0?

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem

Oj, skulle kanske ha skrivit med body-css:n också.

Citat:

html,body {

font-family: Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif;

color: #000000;

font-size: 0.87em;

margin: 0px;

padding: 0px;

text-align: center;

background: #ffffff url('../gfx/new/shadow_big_leftright.jpg') repeat-y 50% 0;

height: 100%;

border: 0px solid #000000;

overflow: hidden;

}

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Can0n
Inte något font-problem iaf. Har testat att ta bort allt utom headern och det är fortfarande skevt.

Några andra ideér?

Det är länken "Glömt lösenord" han menar, den är uppenbart olika på de olika bilderna. Tänk också på att t.ex. en tom div som denna: <div></div> blir fylld med ett blanksteg om du har en tab eller en radbrytning i den. Det blanksteget kan vara det som blir annorlunda, på grund av olika fonter (kanske ena är ttf och den andra otf eller nåt) eller AA (prova stänga av ClearType på Win och motsvarigheten på Linux).

Ta en screenshot på hur du helt kan utesluta att det är ett fontproblem.

Permalänk
Medlem

Uppdaterad ff i Windows: http://img530.imageshack.us/img530/3448/ffwindows2.jpg
Uppdaterad ff i Linux: http://img530.imageshack.us/img530/4175/fflinux2.jpg

HTML för sidan ser ut såhär:

Citat:

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" xml:lang="sv" lang="sv">
<head>
<meta http-equiv="X-UA-Compatible" content="IE=8" />
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8" />
<meta http-equiv="refresh" content="180">
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="lib/inc/style.css" />
<link href="lib/inc/forumMall.css" rel="stylesheet" type="text/css" />
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="lib/inc/style_memb.css" />
<!--[if IE 7]><link rel="stylesheet" type="text/css" href="lib/inc/style_ie7.css" /><![endif]-->
<script type="text/javascript" src="lib/inc/javaScript.js"></script>
<link rel="shortcut icon" href="lib/gfx/favicon.png" type="image/png" />
<link rel="icon" href="lib/gfx/favicon.png" type="image/png" />
<title>Muskelbyggning - Med Fokus på Träning</title>
</head>
<body>
<div id="container">
<!-- HEADER //-->
<div id="header">

</div>
<!-- HEADER //-->
</div>
</body>
</html>

CSS:

Citat:

#container {

border: 0px solid #000000;

height: 100%;

text-align: left;

overflow: scroll;

margin: 0px 0px 0px 16px;

}

* html #container {

margin: 0px 0px 0px 18px;

}

#header {

border: 0px solid #33CC00;

margin: 0px auto;

clear: both;

width: 952px;

height: 220px;

background: url('../gfx/new/top_mblogo.jpg') no-repeat;

}

Permalänk
Medlem

Vet att FF renderar olika på Mac och Windows iaf... så är det bara, och det är jävligt svårt att hitta lösningar. Det skiljer sig dessutom mellan Safari för Mac och Windows... Sen vad det beror på... inte en jävla aning.

Och ja, det är andra skillnader än bara fontproblem. Fonterna är ju det som syns tydligast. Det ser ju skit ut på Mac helt enkelt... men jaja, nu ska jag inte skapa nåt fanboykrig här

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkmoon
Och ja, det är andra skillnader än bara fontproblem. Fonterna är ju det som syns tydligast. Det ser ju skit ut på Mac helt enkelt... men jaja, nu ska jag inte skapa nåt fanboykrig här

Varför skriver du så då

Andvänd du dina Arial, Tahoma, Verdana och Calibri så kan jag sitta här med underbara typsnitt som Helvetica, Palatino, Hoefler etc.

Permalänk
Medlem

Ingen annan som har något förslag hur detta kan lösas?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Can0n
Ingen annan som har något förslag hur detta kan lösas?

<?php function is_firefox() { $agent = ''; // old php user agent can be found here if (!empty($HTTP_USER_AGENT)) $agent = $HTTP_USER_AGENT; // newer versions of php do have useragent here. if (empty($agent) && !empty($_SERVER["HTTP_USER_AGENT"])) $agent = $_SERVER["HTTP_USER_AGENT"]; if (!empty($agent) && preg_match("/firefox/si", $agent)) return true; return false; } $HTTP_USER_AGENT = $_SERVER['HTTP_USER_AGENT']; if(strstr($HTTP_USER_AGENT,'Win') && is_firefox()) {?> <link rel='stylesheet' type='text/css' href='/style-ffwin.css' /> <?} elseif(strstr($HTTP_USER_AGENT,'Mac') && is_firefox()) {?> <link rel='stylesheet' type='text/css' href='/style-ffmac.css' /> <?} elseif(strstr($HTTP_USER_AGENT,'Linux') && is_firefox()) {?> <link rel='stylesheet' type='text/css' href='/style-fflinux.css' /> <?} else {?> <link rel='stylesheet' type='text/css' href='/style.css' /> <?} ?>

Visa signatur

[ASUS P9X79] [Corsair RM850i] [Corsair 32GB DDR3 1600mhz] [i7 3930K] [Noctua NH-D14] [Gainward GTX 1080 "GLH" Golden Sample 8GB GDDR5X][Sandisk 256GB][Fractal Design Define S]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av You
Varför skriver du så då

Andvänd du dina Arial, Tahoma, Verdana och Calibri så kan jag sitta här med underbara typsnitt som Helvetica, Palatino, Hoefler etc.

Och även bakvänd tangentbordslayout hur man frivilligt kan sätta sig och programmera på en mac... spännande är det inte jaja, shit the same

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkmoon
Och även bakvänd tangentbordslayout hur man frivilligt kan sätta sig och programmera på en mac... spännande är det inte jaja, shit the same

Ni andra missar ju alla trevliga utvecklingsverktyg (XCode, Textmate, Coda, etc.), så det är väl en lose-lose-situation då antar jag :<

Permalänk
Medlem

Jag kom på det, det var min #container {} som fakkade ur allting, tog bort den och allt blev frid och fröjd

Tack alla, även darkmoon och You för erat flame-war