Google avslöjar nytt operativsystem

Permalänk
Medlem

Trevligt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Nån mer än jag som ser faran med att Google växt sig så stort? Vill inte ha ett nytt Microsoft

Google är redan ett nytt Microsoft. De flesta vet det inte bara. Undersök själv hur mycket google loggar om dig. Fundera på hur ett sök företag kan tjäna så grova pengar och ha så många anställda. I dag är den stora delen reklam, ju mer kan de tjäna på reklambolagen.. Tänk dig vilken informationsmängd de kan samla om dig om du även kör ett operativsystem som de kontrollerar. Kom ihåg att google var mest emot loggnings överenskommelsen/lagen att sökinfo etc max skulle få sparas i 18 månader, har jag för mig. Det är för att Microsoft var inte så mycket emot det som google eftersom deras intäkter där är inte lika stora och avgörande del som det är för google.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crowling
har talas om ReactOS? :P.. ska bygga på öppen källkod och stödja Windows Program

Det hade jag faktiskt inte 0o Hur bra är de osv?

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Citat:

Applikationer för det nya systemet programmeras med hjälp av valfri webbteknik. Tack vare detta kommer Chrome OS redan från start ha ett brett utbud av program i form av hundratusentals populära webbapplikationer

Så om internet är nere en dag är man ganska körd?

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crowling
har talas om ReactOS? :P.. ska bygga på öppen källkod och stödja Windows Program

Tyvärr så kan inte reactOS heller köra spel bra, eftersom de inte kan använda DirectX heller. Och Microsoft kommer alldrig att licensiera ut DirectX, det är deras ess i skjortärmen.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soulnut
Så om internet är nere en dag är man ganska körd?

Ja det är ju nackdelen när allt "flyttar ut på nätet"...
Föredrar att faktiskt ha sakerna på datorn än att streama.
Apropå det, hur kommer saker fungera för de med mobilt bredband och en limit på 3-5GB när de når upp dit?

Permalänk
Medlem

Microsoft kommer alltid att vinna, eftersom de har försprång och kapital.

Det blir ingen Windows dödare, utan snarare ett alternativ eller komplement.

och därmed BASTA-

Permalänk
Medlem

Usch ja, ännu ett gayoperativsystem för de som inte bryr sig ett skit om datorn och vill bara ha sina få program de kan leka med. Jag vill ha mina på min egna hårddisk och inte på någons server så jag slipper internetberoendet.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dassh
Ja, varför göra en webbläsare som erbjuder exakt likadana inställningar som de nuvarande redan har?

Inte så att man köper en Volvo v70 sen kommer Saab ut med exakt samma konfiguration och alla hejar o hoar över att köpa den istället eller?

Funktionsmässigt så är det kanske inget som skiljer, men under ytan så är det helt andra komponenter av skiftande kvalité.

Iallafall när det gäller bilarna där så är det ju enkelt o jämföra. Volvo vinner med ett mycket lägre antal verkstadstimmar än Saab. Saab har väldigt mycket problem i många bilar. Speciellt motormässigt så är det en fruktansvärt usel konstruktion (för operativet blir det ju kodningen).

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

När jag såg detta var det bara "suck". Ytterligare en linuxdist. Vemf** bryr sig liksom? En dist bland många andra.

Gör något som är kompatibelt med OSX istället. Då skulle man även kunna spela en del spel också dessutom samt köra många mer proffsiga applikationer för folk som faktiskt arbetar med datorn som ett verktyg. :f

Visa signatur

Tommie Hansen
---
byme

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soulnut
Så om internet är nere en dag är man ganska körd?

Det finns ju olika sätt att ha tillgång till webbapplikationer även offline, med Google gears t.ex.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MX510.
En konkurrent till Windows behövs.

- Linux konkurrerar om server OS
- Linux konkurrerar om driftsäkra OS
- Linux konkurrerar om gratis hem OS (dock med mycket begränsat spelutbud, samt med nackdelen att det kräver lite mer dator-vana för tex installera något i linux)
- Linux konkurrerar om netbook OS (dock med nackdelen att det kräver mer datorvana)

Då majoriteten av hemma datoranvändare är noviser och kan mest surfa, så är det en bedrift att lära sig windows ens. Och då att lära sig ett nytt gränssnitt som Linux som ibland kräver kommando-tolk så blir det 90% hellre windows än linux. Och det syns i antalet användare. Sen att Windows är spelplattformen hjälper Windows mycket i rätt riktning.

Om ett Google OS skall bli mer poppis än Linux som "surf-OS" så bör det vara "jävulskt" användarvänligt, snabbt, och gratis.

Och om det skall bli en given spel-plattform, så måste det stöda 99% av marknandens spel.

Och kan inte då Google, skaffa licens för DX, och ge ut Google OS nästan gratis typ 100-200:- så det kanske täcker licensen, eller åtminstone minskar kostnaden för google.

Det behövs en konkurrent när det gäller PC gamer OS.

OS skall inte behöva kosta 1000-1500:- för _varje_ dator.

Google behöver knappst någon kostnad för sitt OS, med alla intäkter på reklamen på google och på youtube.
Google är nästa tyskland - en ekonimisk stormakt som jag inte tror att vi kommer att inse dess storhet.

Jag älskar google.

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaomi
Google är nästa tyskland - en ekonimisk stormakt som jag inte tror att vi kommer att inse dess storhet.

Jag älskar google.

Hjälp! Du får mig att tänka på boken 1984.

Google kommer att ta över världen och ingen kommer ens märka det. Det är läskigt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Catman
Vista fungerar bra om man vet vad man sysslar med inget för naben

DVS MS är svälva "nybörjare"... eftersom dom erkänner flopp

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommie
När jag såg detta var det bara "suck". Ytterligare en linuxdist. Vemf** bryr sig liksom? En dist bland många andra.

Gör något som är kompatibelt med OSX istället. Då skulle man även kunna spela en del spel också dessutom samt köra många mer proffsiga applikationer för folk som faktiskt arbetar med datorn som ett verktyg. :f

Den närmaste gemensamma nämnaren skulle kunna vara FreeBSD (visst utbyte sker tydligen fortfarande på kärnnivå), och i så fall är Linux redan kompatibelt, i den meningen att de praktiskt taget använder samma uppsättning av paket.

Den typ av applikationer du talar om har relativt lite med kompatibilitet att göra, och handlar troligen mest om vissa företags intresse att utveckla program för Linux, de program bl a du använder. Däremot blir det lite väl mycket "sitter i ett hål i marken perspektiv" när du generaliserar om "folk som faktiskt arbetar med datorer", alternativt att dra ner det till en nivå av skråpatriotism. Skillnaden är endast att utvecklare för Linux främst har intresserat sig för andra arbetsområden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MX510.
Windows har monopol om du inte märkt det....

Då är det skillnad.

Jaså Microsoft har monopol? Det måste betyda att alla andra OS är förbjudna och att den som försöker skapa ett eget OS att sälja är kriminell.

Märkligt nog har min sambo OSX på sin Mac och min bror kör Linux på en av sina datorer och de jagas varken av Microsofts advokater eller hemliga polisen.

Hur är det möjligt om Microsoft har monopol?

Jo, de är den största aktören på marknaden och ingenting annat. Konkurrens är inte detsamma som att alla aktörer är ungefär lika stora. Microsoft kan ha 100% av marknaden och ändå inte ha monopol eftersom ingen är förbjuden att konkurrera med dem. Att en aktör dominerar marknaden spelar ingen som helst roll. IBM dominerande marknaden ett tag, sen blev de utkonkurrerade av Compaq, som sedermera fick stryk av Dell. Det kommer hända med MS också, men ATT det händer eller NÄR det händer är helt irrelevant.

Kan inte alla nördar i det här forumet läsa på lite om hur marknadsekonomi fungerar innan de börjar knappa inlägg om "monopol"? Så kan jag läsa kommentarerna utan att sucka var tionde sekund.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrtvi
Jaså Microsoft har monopol? Det måste betyda att alla andra OS är förbjudna och att den som försöker skapa ett eget OS att sälja är kriminell.

Märkligt nog har min sambo OSX på sin Mac och min bror kör Linux på en av sina datorer och de jagas varken av Microsofts advokater eller hemliga polisen.

Hur är det möjligt om Microsoft har monopol?

Jo, de är den största aktören på marknaden och ingenting annat. Konkurrens är inte detsamma som att alla aktörer är ungefär lika stora. Microsoft kan ha 100% av marknaden och ändå inte ha monopol eftersom ingen är förbjuden att konkurrera med dem. Att en aktör dominerar marknaden spelar ingen som helst roll. IBM dominerande marknaden ett tag, sen blev de utkonkurrerade av Compaq, som sedermera fick stryk av Dell. Det kommer hända med MS också, men ATT det händer eller NÄR det händer är helt irrelevant.

Kan inte alla nördar i det här forumet läsa på lite om hur marknadsekonomi fungerar innan de börjar knappa inlägg om "monopol"? Så kan jag läsa kommentarerna utan att sucka var tionde sekund.

Hehe, vackert självmål. Kanske läsa lite ekonomi själv? Monopol är inte liktydigt med lag och flera typer av monopol är möjliga. Monopol infaller när konsumenten inte gör ett aktivt val och får något per automatik, det vill säga Windows. Microsoft har monopol, vilket inte säger något om huruvida monopolet kan brytas eller ej. Anti-trust-lagar och motsvarande används för att bryta dylika naturligt skapade monopol och fungerar väl sådär. Har du aldrig hört historien om Standard Oil? Rockefeller var en gång världens rikaste man, precis som Gates, på grund av att deras företag blev så stora att de hamnade i en monopolställning, vilket inte var bra för konkurrensen. Jag vill inte med detta lägga någon värdering i huruvida anti-trust-åtgärder fungerar eller inte, är bra eller inte. Det bästa är nog när ett sådant företag möter riktig konkurrens.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrtvi
Kan inte alla nördar i det här forumet läsa på lite om hur marknadsekonomi fungerar innan de börjar knappa inlägg om "monopol"? Så kan jag läsa kommentarerna utan att sucka var tionde sekund. [/B]

Lugn och fin nu. Bara för att man inte är ensam på en marknad behöver det inte betyda att man inte strider mot lagstiftningen om monopol. Hur förklarar du annars att MS blivit tvingade att leverera Windows 7 utan IE i EU-domstol?

Permalänk
Medlem

Men då borde Google inte få integrera Chrome i deras OS sålda i Europa precis som Microsoft inte fick integrera sitt IE i deras OS sålda i Europa.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle2003
Men då borde Google inte få integrera Chrome i deras OS sålda i Europa precis som Microsoft inte fick integrera sitt IE i deras OS sålda i Europa.

Och då är operativsystemet ganska kört i och med att det är fönsterhanteraren Hahaha.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle2003
Men då borde Google inte få integrera Chrome i deras OS sålda i Europa precis som Microsoft inte fick integrera sitt IE i deras OS sålda i Europa.

Ett möjligt scenario endast om Google tar så stora marknadsandelar. Läs tidigare inlägg i tråden.

Sen är det lite läskigt att folk hyllar Google och sen går och pratar om att integriteten är så viktig. Google lever på att kartlägga allt du gör på internet och hur du lever ditt liv. På det sättet kan de sälja reklam. På samma sätt kartlägger H&M, Coop och ICA dig med sina medlemskort.

Själv har jag ju ingenting emot att ge ut massa information om mig själv för att kunna få saker gratis, kartlägg hur mycket ni vill. Dock röstar jag ju inte på PP...

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Catman
Vista fungerar bra om man vet vad man sysslar med inget för naben

Det var det dummaste jag läst. Hela konceptet med skiten "Windows" är att det är ett OS för alla, Ung och gammal, frisk och sjuk, geek och icke-geek.

Visa signatur

InMortumVeritas

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle2003
Men då borde Google inte få integrera Chrome i deras OS sålda i Europa precis som Microsoft inte fick integrera sitt IE i deras OS sålda i Europa.

Det är kombinationen av stora marknadsandelar för Windows OS och att den skeppas med webbläsare som gör att andra webbläsare anses lida av snedvriden konkurrens. Chrome OS är ens inte släppt så där finns inte samma problem. Likadant med alla andra OS som inte har närheten så stor marknadsandel som Windows.

Permalänk

Ska bli spännande och se om det blir nått bra

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bacon
Ett möjligt scenario endast om Google tar så stora marknadsandelar. Läs tidigare inlägg i tråden.

Sen är det lite läskigt att folk hyllar Google och sen går och pratar om att integriteten är så viktig. Google lever på att kartlägga allt du gör på internet och hur du lever ditt liv. På det sättet kan de sälja reklam. På samma sätt kartlägger H&M, Coop och ICA dig med sina medlemskort.

Själv har jag ju ingenting emot att ge ut massa information om mig själv för att kunna få saker gratis, kartlägg hur mycket ni vill. Dock röstar jag ju inte på PP...

Det borde gälla lika villkor oavsett hur stora företagen är, Google som redan är största sökmotorn, om de växer för stort inom OS marknaden ska deras villkor då förändras och när ska man dra slutsatsen att företaget tagit "för stor" del av marknaden. EU har konstiga regler.
Google kan dessutom läsa ALLA dina Gmail (enligt en kollega på jobbet).

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Nån mer än jag som ser faran med att Google växt sig så stort? Vill inte ha ett nytt Microsoft

Absolut, men jag ser inte någon fara med Microsoft då de är relativt harmlösa. Vad menar du skulle vara fel med dem?

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bacon
Själv har jag ju ingenting emot att ge ut massa information om mig själv för att kunna få saker gratis, kartlägg hur mycket ni vill. Dock röstar jag ju inte på PP...

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sociogram Det blir lite otrevligare att ha att göra med när åsikter kommer in i bilden, och vad som är "OK" att tycka och inte, gärna om vi drar åt foliehatten ordentligt och kombinerar FRA+Google+Mat&andra vanor från Coop&co... mmm makt över folket.
Då vet man exakt vilka kanaler alla tar in information via, då blir det enklare manipulera dessa källor på det sättet man vill för att få befolkningen som man vill. Underskatta aldrig din egen betydelse

Foliehatten av

Det roliga blir ju när någon blir ihopkopplad av misstag med någon terrorist och blir totalt ägd för man ringde fel nummer eller beter sig "konstigt" För misstag gör alla, även dom som skriver mjukvara, sen ska vi inte prata om hur många fall det finns av "oj vi lämnade laptopen med 382592875 gig okrypterad känslig data på ett fik nu är den stulen hoppsan"-incidenter som har krupit upp dom senaste åren.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Albinsson
Varför inte uttrycka det som idioterna på Aftonbladet?

Dödsstöten
mot Microsoft

Inte Aftonbladet som skrev det.

Permalänk
Medlem

Poängen är lite att folk är emot att en svensk myndighet som de faktiskt har en, om bara teoretisk, möjlighet att påverka, när privata företag utan reglering idag loggar allt du gör. Var är gräsrötterna som hatar google? Var är gräsrötterna som hatar det som "fra-lagen" egentligen bara var en utveckling av. Försvaret fick ju redan avlyssna radiovågor...

Faktum är ju att google idag bestämmer vilken kunskap ni ska ha. Ni googlar på "FRA-Lagen", hittar någon tomteblogg där någon skriver massa idioti som är felaktig, sen tar ni det som sanningen.

Eller handlar det egentligen om att ingen bryr sig om mer än att kunna se på film och spela gratis. Integritet blir bara ett svepskäl...

Folk behöver förstå att det teoretiskt handlar om att betala 5000kr och slippa bli registrerad, alternativt ge sin själ till Google och få saker gratis.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

skönt med ett nytt OS hoppas bara att det blir lika bra som Win7

Visa signatur

Gigabyte GA-X99-UD7,Intel 5820k, 32Gb DDR4 3000Mhz, Sapphire R9 290 4Gb Tri-x Crossfire x3, Samsung 850pro 1Tb, EVGA Supernova 1300w G2