Corsair Obsidian 800D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Infinity_90
Fan hade den inte haft hotswap och en så stor prislapp hade det varit ett spikat köp. Nu får min Stacker duga tills jag hittar nått annat eller denna sjunker i pris.

Cooler Master ATCS 840

Lian Li PC-A77B

Dessa kanske faller dig i smaken? Frågan är om de skiljer sig så mycket från ditt nuvarande chassi?

Jag tycker att det är lite snålt att Corsair Obsidian 800D inte har E-SATA på fronten, är väl standard i dessa prisklasser. Fungerar 2,5 tums enheter till hotswap platserna? Eller behöver man 3,5-tums installationsadapter för att få det att fungera? Men 3,5-tums installationsadapter är ju meningslösa eller hur Andreas

Permalänk
Avstängd

I denna prisklassen finns det många chassin som är bättre. Dammfilter? Kylning till övre diskar? plåtchassi?

Permalänk
Medlem

Enligt min mening är prislappen helt ute och cyklar.. Lägg det i nivå med P183/P182 (eller typ 1600-1800kr) så närmar vi oss rimliga gränser för ett chassi med dessa funktioner och kvalitéer och då hade köpet varit solklart, nu känns det istället väldigt fjärran, tyvärr..

Permalänk
Medlem

Hoppas det kommer en bantad version av denna modellen utan hotswap och i mindre storlek och givetvis till ett lägre pris det måste ner under 2k om det ska bli intressant.

Visa signatur

HTPC

Permalänk

DÅLIG recension! alla chassin utan esata har ni klagat på, utom det här, har ni blivit mutade eller glömde ni det bara?

ett p190 verkar ju många gånger mer najs, bättre kylning, lägre ljudnivå, fler hårddiskplatser, 1200w nätagg.

Permalänk
Relik 📜
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lolight
I denna prisklassen finns det många chassin som är bättre. Dammfilter? Kylning till övre diskar? plåtchassi?

Alla har givetvis rätt att tycka vad de vill, både om chassit och recensionen. Både dammfilter och kylning för övre diskar finns dock, dammfiltret sitter i botten där allt insug sker och diskarna kyls från sidan av en 140 mm-fläkt. Att göra ett chassi helt i plåt ger väl både fördelar och nackdelar, framför allt blir det många extra kilon i vikt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Xbox Series S

Permalänk
Medlem

I mina ögon så är Cooler Master ATCS 840, som någon länkade till tidigare ett mycket bättre köp.

Visa signatur

|| Surface GO 4 ||

|| NR200P MAX, 12600K, Z690M-ITX, Arc B580 Challenger, SKC2500 500GB, Fury 16GB||

|| TerraMaster F4-424 Pro, TrueNAS ||

Permalänk

Redan direkt tänkte jag; Ser ut som ett chassi som ger väldigt mycket, men ger mig f-n på att det kommer kosta.
Man kan ju inte säga att det var särskilt billigt... Hade det varit kring 1400-1800 kr så kanske vi skulle sett ett riktigt populärt chassi.

Visa signatur

Chassi: Dark Base 900|CPU: i7 6800k|Moderkort: Gigabyte X99P|Grafikkort: Gigabyte RTX 3080 Gaming|Minne: Corsair Vengeance 32BG|Nätagg: beQuiet! Dark Power 850W|OS: Windows 10 64-bit

Permalänk
Relik 📜
Citat:

Ursprungligen inskrivet av POMAH
I mina ögon så är Cooler Master ATCS 840, som någon länkade till tidigare ett mycket bättre köp.

Givetvis är det upp till var och en att dra egna slutsatser av den info och de bilder som finns. Alternativ och diskussion uppskattas ju av alla!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Xbox Series S

Permalänk

Dra mig baklänges och kalla mig Görhild! Sjukt snyggt och stilrent trots alla dessa finesser! Fy fan, får sjuk lust att byta ut mitt Cosmos 1000 mot ett sådant Släng in 4 tysta sexiga Nexus fläktar och kör på 1200rpm eller lägre så får du nog ett iskallt, sexigt chassi.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nussse
Ser ju riktigt trevligt ut. Får hoppas det finns något smart sätt att montera 2,5" hårddiskar så man inte måste offra 5,25" till SSD-hårddiskarna som ska införskaffas under hösten/vintern. Även trevligt med plats för en 360-radda i taket. Dock lite väl dyrt men så är det ju kvalité också så...

Det kommer med adaptrar för 2,5" enligt videon på:
http://www.corsair.com/products/800d/default.aspx

Permalänk
Medlem

Kul att man beställde chassi förra veckan då.. NÄSTAN perfekt. Gör en nedbantad version utan hotswap och utan plexit och ner med prislappen så är frågan om inte både antec 18x, 190 och många Lian Li får se sig utkonkurrerade. Tyckte det var grymt. Lite dyrt som sagt speciellt som nätagg tillkommer.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lezziter
Givetvis är det upp till var och en att dra egna slutsatser av den info och de bilder som finns. Alternativ och diskussion uppskattas ju av alla!

Jag håller helt och fullt med dig. Och det perfekta chassit är inte byggt än. Corsair Obsidian 800D ser helt klart väldigt bra ut. Det ser ut som om den har bäst möjlighet att få fint innuti lådan av de chassin jag tittat närmare på. Jag tycker att den är riktigt snygg på utsidan också. Men att den saknade E-SATA var en besvikelse.

Jag hade gärna sett att ni undersökte hur hotswap fungerar med 2,5 tums enheter. Fungerar det att montera en 3,5-tums installationsadapter och att kontakterna hamnar på rätt plats för att hotswap-funtionen ska fungera? Jag tycker mig höra att de mumlas om de på denna video typ 1,30 min in. Kan du ge oss klarhet i detta?

http://www.youtube.com/watch?v=oO7JOFpU3E4

Permalänk
Medlem

2000 kronor dyrare än vad jag skulle kunna lägga på ett chassi

Permalänk

Nästan 2000:- dyrare än HAF 922 som presterar bättre temps i så gott som alla test, vilket fynd!!!!! Knappast

Visa signatur

i7 2600K @ 5Ghz^50*100][Cooler Master HAF 932][Asus P8P67 Deluxe Rev B3][Thermalright 120 UE][4*4096GB Corsair Vengance 8-8-8-24][2*120GB Intel 510 SSD Raid0][Radeon HD6870 1000/1200Mhz]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontuz1972
Nästan 2000:- dyrare än HAF 922 som presterar bättre temps i så gott som alla test, vilket fynd!!!!! Knappast

Det finns nog många som ser till andra saker än enbart temps

Permalänk
Medlem

Satt och kollade och tyckte det var ett fasligt bra chassi, sen såg jag prislappen och satte morgonkaffet i halsstrupen. Bokstavligt talat!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontuz1972

HAF är skitbra! Låter bara lite mindre än ett jetplan!

Som elfs beskrev det så väl så finns det vissa av oss som gärna vill höra vad de säger i de spelen vi spelar. Personligen hade jag lätt kunnat tänka mig invenstera i ett sådant här chassi då det ser bra ut, verkar rätt tyst, en dröm att bygga/dra kablar ir och lär hålla i många år.

Tack för en bra recension men jag har bara en liten sak att anmärka på; avsaknaden av en bild på hela baksidan när plåten var avskruvad.

Permalänk
Medlem

Skitsnyggt, men dyrt.
Men vem är det att skylla egentligen pga nätagg strulet? funkar säkert galant med crosairs nätagg.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av timL
Sjukt fin låda. Ångrar nu mitt köp av Lian Li PC-P50 :P. Bästa lösningarna jag har sett på länge. Klart i klass om inte bättre än Lian Li som tidigare sades.

haha usch säg inte så jag har ju beställt mitt pc-p50 nu
nävars jag tror jag kommer tycka mer om pcp50 än detta chassi öven om corsair chassiet har en massa intressanta funktioner:)

Visa signatur

my specc: lian li pc-p50, Gigabyte GA-EX58-DS4, intel i7 920@3200 MHz , powercolor 6970 2gb , corsair 3x2GB DDR3 1600,corsair force 120g ssd disk, 2x500GB HD, northQ 850W 4x Noctua NF-P12-1300, Noctua NH-U12P SE1366 CPU Fan, creative X-FI sound blaster Xtreme gamer.

Permalänk
Medlem

Säkert värd varenda krona när det kommer till kvalitet. Är väldigt sugen på en själv och ett nytt corsair 1000watt modulärt för next gen.

http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=713781...

Ser bra ut?

Permalänk
Avstängd

Detta är ett givet val nu till nya datorn, och gamla datorn bli htpc med mitt a05b

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk

Den lådan ska jag bara ha!

Ngn som vill köpa min nuvarande Lian Li?
har även en Cosmos liggandes i förrådet

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D, 32GB 3600MHz CL16 RAM, RTX 7900XTX, Fractal North

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av omEn||LabZ
Den lådan ska jag bara ha!

Ngn som vill köpa min nuvarande Lian Li?
har även en Cosmos liggandes i förrådet

vad ska du ha för ditt cosmos? ^^

Visa signatur

Cooler Master ATCS 840 | Asus P5Q Pro | Q6600 | TRUE | XFX 5850 | 4 GB PC 8500 | Corsair TX 650w | Samsung F1 750 GB + 1,5 TB Seagate Barracuda

Permalänk
Medlem

Som de sades tidigare så skulle den funnits utan plexi.
Men jag gillade det bygget (om man bortser från priset)
Gillade särskilt alla färdiga hål för kabeldragning , ett klart stort plus i kanten för det Corsair.
Synd bara att det inte va längesen man köpte ett CM cosmos ;/
Men det tål att funderas på

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer III 360 A-RGB Vit
32 GB Kingston DDR5 6000MHz CL30 | MSI B850 GAMING PLUS WIFI
MSI GeForce RTX 4080 Super 16G VENTUS 3X OC| Kioxia Exceria G4 NVMe SSD 1TB |
HAVN HS 420 Vit | Corsair RM 750
AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"

Permalänk
Inaktiv

Tydligen väldigt svårt att ta fram en vettig lösning för hårddiskarna, vad gäller oljud och vibrationer.

Corsair, tack, och adjö.

Permalänk

Funktion och kvalité är jag beredd att betala för. Synd bara att men inte har något att betala med, inte i sådant överflöd iaf.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem

Synd att det var så dyrt för i mina ögon ser det ut som det perfekta chassit bortsett från fönstret.
Om de lanserar en mindre variant för sådär 2 papp lär jag vara totalsåld. Corsair har gjort det igen får man nog säga.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Den kommer nog falla i pris efter ett tag.

Permalänk
Hedersmedlem

Riktigt nice Ser ut som corsair har tagit till sig av de önskemål/krav som de flesta seriösa datorbyggare har. Kraftig miss att inte ha någon gummi dämpning för hårddiskarna dock.

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming