Ny XFX HD4890 ger "elektroniskt" ljud

Permalänk
Medlem

Ny XFX HD4890 ger "elektroniskt" ljud

Vänner!

Några dagar sedan köpte jag en HD4890 tillsammans med andra komponenter, efteråt när jag startade datorn så installerade jag drivrutinerna.

Efter att ha installerat drivrutinerna märkte jag att det kom ett väldigt konstigt ljud från datorn varje gång jag kopierar text, scrollar dokument eller sidor (dvs går upp och ner med musen), öppnar/stänger fönster, öppnar/uppdaterar sidor med mera.

Sedan startade jag några spel och märkte då att det blev bara värre och ljudet tog "över" alla fläktar i datorn, även HD4890 fläkten som är känd för att inte vara tyst.

Någon som har liknande erfarenheter? Vad gjorde ni? Borde jag skicka tillbaka kortet och begära en ny? Vad händer om de säger "nej, det är normalt".. Vad är normalt? Bör detta finnas? Jag har aldrig haft liknande problem.

Ajös!

Permalänk
Hedersmedlem

Det behöver nödvändigvis inte vara graffet, det kan lika gärna vara nätagget, eftersom det kanske fått lite mer att göra efter ditt graffebyte.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Allting är helt nytt dock. Nätagget är en Corsair 650W och klarar av datorn helt bra och har mycket mer kvar.

Permalänk
Medlem

Är samma sak med mitt xfx 9800gt, låter dock mest ur högtalarna.

Permalänk
Hedersmedlem

Även om det låter så innebär detta ingen försämring rent funktionsmässigt, så du behöver antagligen inte bekymmra dig över detta.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Nu har den börjat låta utan att jag gör något.. grr.. väldigt jobbigt! Vet inte vad jag ska göra.

Permalänk
Medlem

Jag hade inte accepterat det.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

detta händer mig med ibland. blev först lite sne på min musmatta då jag trodde det va nån slags friktion mellan mattan och musen för det kom endast när jag rörde musen. bytade musmatta men fortf samma sak. nu har det slutat efter jag slog lite lätt på chassi sidan

Visa signatur

Jag har en SpElDaTa

Permalänk
Medlem

Kondingar som låter kanske på grafikortet? väldigt vanligt problem numera, fixas lätt med hjälp av en limpistol, är det ur högtalarna som det låter beror det vanligen på dåligt skärmade ljudkort.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Disclose
detta händer mig med ibland. blev först lite sne på min musmatta då jag trodde det va nån slags friktion mellan mattan och musen för det kom endast när jag rörde musen. bytade musmatta men fortf samma sak. nu har det slutat efter jag slog lite lätt på chassi sidan

Haha tyvärr fungerade inte det för mig

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ggustavsson
Kondingar som låter kanske på grafikortet? väldigt vanligt problem numera, fixas lätt med hjälp av en limpistol, är det ur högtalarna som det låter beror det vanligen på dåligt skärmade ljudkort.

Inga högtalare som sagt bara ur själva chassit. Bör jag skicka tillbaka den? Tycker inte jag ska behöva använda grejer som limpistol på en 2 dagar HD4890.

Permalänk

mitt 4890 låter också, det är enligt xfx suport "gnällande spole" och enligt
dom ska det inte invärka på varken prestanda eller livslängd, det är tydligen
ganska vanligt på hi-end kort, dock låter inte mitt så jätte mycket, har vant mig
nu.

Visa signatur

[cm Storm Trooper][GA-Z68X-UD5][8gb corsair Vengeance 1866mhz][Intel I7 2600K]
[corsair H100][Asus GTX 580 DcuII][corsair TX 850w]
[ HTPC.. nzxt duett][ GA-M720-US3][4gb a-data 800mhz][ athlon2 x3 455][ xfx hd 5770][LG b-ray][ corsair 400w]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cossie_martin
mitt 4890 låter också, det är enligt xfx suport "gnällande spole" och enligt
dom ska det inte invärka på varken prestanda eller livslängd, det är tydligen
ganska vanligt på hi-end kort, dock låter inte mitt så jätte mycket, har vant mig
nu.

Är det precis så att när du scrollar eller kopierar text så ger den av sig ljud? Som en "bzzzz" eller "dzzzz"?

Permalänk

japp, testa köra 3dmark03 ska du få höra på strömdisco
jag funderade också seriöst på att lämna tillbaka det, men efter att ha
läst på åtskilliga forum och xfx suporten att det tydligen är ganska vanligt med "coil squil" och att det inte var någon fara, så beslutade jag att behålla mitt,
orkar inte hålla på att strula med retur och tjafs det funkar ju kalas prestandamässigt.
men om du finner det extremt enerverande och helt enkelt inte tänker finna
dig i det så tycker jag du ska skicka tillbaka det
//Martin

Visa signatur

[cm Storm Trooper][GA-Z68X-UD5][8gb corsair Vengeance 1866mhz][Intel I7 2600K]
[corsair H100][Asus GTX 580 DcuII][corsair TX 850w]
[ HTPC.. nzxt duett][ GA-M720-US3][4gb a-data 800mhz][ athlon2 x3 455][ xfx hd 5770][LG b-ray][ corsair 400w]

Permalänk
Medlem

varesig det sänker prestandan/livslängden eller inte så kan jag tnka mig att det är oerhört störande! jag har ett 4890 som, tack och lov, inte låter - iofs ett ASUS men referensdesignen är la densamma

jag skulle begära ett byte från återförsäljaren

Permalänk
Medlem

mitt asus surrar också inte så ofta när jag scrollar osv , men det har hänt att jag hört det då , mest under tung belastning som spel och furmark dock.

mig gör det inget i alla fall

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Spela precis like Crysis och jävlar vad det tjöt, värre än allt annat. Nä för fan tror jag skickar in den... lönt och betala en massa pengar och inte sedan kunna njuta.

Permalänk
Medlem

Hörde det ibland jag med,,, men bara då jag scrollade musen. Bytte mus (Razer Lachesis Gaming mouse) och problemet är nu borta..!!??

//J

Visa signatur

AMD 955BE @ 3,6ghz. MSI 790FX GD70. 6gb OCZ platinum. OS OCZ-VERTEX ATA Device SSD. 500gb WD black. Zalman 750w. R9 390 Vapor x.

I7 6700K. Noctua NH-U9B SE2. Gigabyte Z170 Gaming K3. Samsung Evo 500gb. Seagate Desktop SSHD 2TB 7200rpm 64MB. Kingston HyperX 32GB. Corsair RM750x. Vega 64 Nitro.

Ryzen 7 5800X. PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate, Phanteks Revolt. Pro 1000W. Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB. be quiet! Pure Rock 2.Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX. Win 11

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jisten
Hörde det ibland jag med,,, men bara då jag scrollade musen. Bytte mus (Razer Lachesis Gaming mouse) och problemet är nu borta..!!??

//J

Prova byta mus, ljudet blev bara mindre men fortfarande där när jag scrollade t.ex.

Permalänk
Medlem

Har samma problem. Kollade nyss på internet och folk hade problem med 650W Corsair. Ni som har detta problem, har ni också 650W Corsair?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oshit
Har samma problem. Kollade nyss på internet och folk hade problem med 650W Corsair. Ni som har detta problem, har ni också 650W Corsair?

Kan rapportera att jag har ett 650W corsair och resultatet om korten tjuter eller ej varierar mellan korten. Hitills provat cirka 8 kort varav 5 har gjort oväsen i någon nivå, resterande tämligen tysta.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.