Grafikkorts drivrutinerna har slutat att fungera men har återställts.

Permalänk
Medlem

Grafikkorts drivrutinerna har slutat att fungera men har återställts.

Jag har börjat få det här felmeddelandet med datorn i sign. Det händer i spel, helt slumpmässigt så blir skärmen svart, spelet hänger sig och jag får alt+tab:a ut eller starta aktivitetshanteraren och stänga av spelet. Det syns då en gul varningstriangel nere i högra hörnet med en pratbubbla som säger något i stil med "grafikkorts drivrutinerna slutade att fungera men har återställts"

Jag har haft det sedan ett tag tillbaka och har sedan dess haft ett antal olika drivrutiner, nu har jag senaste whql från nvidias sida, jag har använt driver sweeper med.

Kan det vara överhättning? efter någon timmes spelande (när jag lyckas) brukar temperaturen enligt hwmonitor vara max ~75 för det ena och ~79 för det andra och det är det högsta jag sett :S är det ett problem?

Jag har givetvis googlat och det verkar vara ett vanligt problem med nvidia kort i vista men det verkar inte finnas någon som har en lösning.

vill helst inte installera om vista för då måste jag ladda ner alla spel från steam osv

Visa signatur

...

Permalänk

Jag har samma problem. Jag kör med ett HD4850, och mina temperaturer ligger på ~50 grader när jag får upp meddelandet. Jag har formaterat om flera gånger och testat olika drivrutiner varje gång.

Permalänk
Medlem

Har också HD4850 och fick blue screens förut med felmedellandet ATI nånting. Nu var dert riktigt länge sen det hände men minns att det bara var när ja spelade.

Visa signatur

E8400 @ 4,2 ghz | Thermalright Ultra 120 eXtreme | Asus P5Q-Deluxe | 4Gb Corsair 8500 | Asus GeForce ENGTX560 TI DCII | Corsair AX 850W 80+ GOLD

Permalänk
Medlem

Har ni överklockat era grafikkort?
Jag får bara upp det felet med mitt 4870 om jag försöker putta GPU:n lite för mycket.

Visa signatur

l Main PC l QNIX QX2710 | i7 3770K @ 4.5 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | 16GB DDR3 l GTX 1070 Ti l
l Konsoler l NES, SNES, N64, GC, Wii, Wii U, Switch, SMS, MD, SAT, DC, 360, PS2, PS3, PS4, PCE-Duo

Permalänk
Medlem

Re: Grafikkorts drivrutinerna har slutat att fungera men har återställts.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av L4gG3r

vill helst inte installera om vista för då måste jag ladda ner alla spel från steam osv [/B]

Bara att du flyttar steam mapp till annan disk innan du formaterar, Sen när du lagt in vista igen så flyttar du tillbaka den. Så formatera du.

Visa signatur

╠═►MSI GX660 15,6'' 1920x1080 ╠═►Intel i5-450m ╠═►4GB ╠═►500GB ╠═►ATI HD5870 1GB ╠═►HDMI ╠═►BT╠═►W7HP

Konsole ╠═► Ps3 Slim 120G

Permalänk
Medlem

Re: Re: Grafikkorts drivrutinerna har slutat att fungera men har återställts.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SvinVild
Bara att du flyttar steam mapp till annan disk innan du formaterar, Sen när du lagt in vista igen så flyttar du tillbaka den. Så formatera du.

jag har ingen annan disk :/

och nej mina grafikkort är inte klockade

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Välkända Aero-problemet i Vista. Jag stängde av Aero i Vista. Och sen dess har det problemet med mitt HD3870 minskat med 98%.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leeloo
Välkända Aero-problemet i Vista. Jag stängde av Aero i Vista. Och sen dess har det problemet med mitt HD3870 minskat med 98%.

okej jag ska testa att stänga av det och köra lite anno 1404 som precis crashade pga det här.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Ok nu formaterade jag om datorn och håller på att installera lite spel så jag kan testa om det löste sig, men nu har en annan mysko företeelse uppenbarat sig typ o_O

nere i högra hörnet finns en ikon för säker borttagning av USB minnen osv men problemet är att när jag trycker på den listar den min hårddisk och DVD brännare

det känns lite läskigt, undrar vad som händer om jag matar ut HDD:n :/ vågar inte prova

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Det kan du inte.

Visa signatur

[QX6700 @ 3.20Ghz - Tuniq Tower 120 - Abit IN9 32X MAX nForce-680i SLI - 4x1024 PC2-6400 Team Xtreem @ 800Mhz 3338 - GTX260 216 SLI @ 690/1440/2170 - 2x74GB Raptor - Tagan TurboJet 1100W - 6x TT Blue Led VR - CoolerMaster Stacker 830 Evolution - Samsung SH-S183A SATA - Dell UltraSharp 3007WFP-HC - Logitech Z-5500]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ettis
Det kan du inte.

vet du hur man får bort det?

BTW spelade anno 1404 i två timmar nu utan buggen (krashade i det spelet innan) så det verkar ha löst sig men ganska stört med säker borttagning av HDD och DVD någon som vet?

så här ser det ut om man dubbelklickar:

det är en sån här ikon som man matar ut USB minnen, kameror osv med ^

Visa signatur

...