Stort sug efter Windows 7

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
..annars kan man ju köpa den lösa butiksversionen till recuderat pris resten av året (eller oem-versioner).

Vad menar du med butiksversioner till reducerat pris?

Visa signatur

Låda: Phanteks Eclipse P400S White TG | Mobo: ASUS ROG Strix Z390-F | CPU: Intel i9 9900K @ 5,0 GHz | GPU: ASUS ROG Strix GTX 1080 Ti | RAM: Crucial Ballistix Sport LT 32GB (4x8GB) DDR4 @ 2400 MHz | Corsair RM750x | Lagring: Samsung SSD 850 EVO 120GB | Crucial MX300 275GB | WD Caviar Blue 1TB | Hitachi Deskstar 500GB | OS: Windows 10 Professional - https://valid.x86.fr/4m66jq

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av markiiie
Vad menar du med butiksversioner till reducerat pris?

Jag läste någonstans att home premium kommer säljas för £80 eller motsvarande fram till nyår.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Jag läste någonstans att home premium kommer säljas för £80 eller motsvarande fram till nyår.

Strax över 1000-lappen då. Göttgött (: Var sugen på business eller bättre först i.o.m att de är bakåtkompatibla med XP. Vad jag inte förstod då var att man var tvungen att köra den i ett VM-fönster, inte så väldigt lockande längre ^^

Blir nog home premium för mig iallafall (:

Visa signatur

Låda: Phanteks Eclipse P400S White TG | Mobo: ASUS ROG Strix Z390-F | CPU: Intel i9 9900K @ 5,0 GHz | GPU: ASUS ROG Strix GTX 1080 Ti | RAM: Crucial Ballistix Sport LT 32GB (4x8GB) DDR4 @ 2400 MHz | Corsair RM750x | Lagring: Samsung SSD 850 EVO 120GB | Crucial MX300 275GB | WD Caviar Blue 1TB | Hitachi Deskstar 500GB | OS: Windows 10 Professional - https://valid.x86.fr/4m66jq

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nME
Du har visserligen redan fått svar. Men det finns en lite mer lättöverskådlig också
http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_7_editions
(Wikipedia är din vän)

om du vill ha bullshitfakta så det din vän

Visa signatur

Asus: Bara vi har äkta USB 3.0 och SATA 6,0 Gbps
[img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/w47khy.png[/img]

Permalänk
Medlem

Windows 7 är i praktiken bara en "service pack" till Windows Vista och det är därmed löjligt att man ska behöva betala för den.

Windows Vista är 6.0, Windows 7 är 6.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yohanu
Windows 7 är i praktiken bara en "service pack" till Windows Vista och det är därmed löjligt att man ska behöva betala för den.

Windows Vista är 6.0, Windows 7 är 6.1

Revisionsnumret är väl egentligen rätt ointressant? Och säger ingenting om bygget.

Exakt vad som skiljer Vista mot Win7 kan jag inte sätta fingret på, men allt är så mycket bättre. Jag har kört Vista länge, har t.om en org. skiva så jag vet att något skiljer, men exakt vad kan jag som OS-amatör inte sätta fingret på.
Det jag vet är att det är en jävla massa som känns bättre och är bättre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Falcon
Revisionsnumret är väl egentligen rätt ointressant? Och säger ingenting om bygget.

Exakt vad som skiljer Vista mot Win7 kan jag inte sätta fingret på, men allt är så mycket bättre. Jag har kört Vista länge, har t.om en org. skiva så jag vet att något skiljer, men exakt vad kan jag som OS-amatör inte sätta fingret på.
Det jag vet är att det är en jävla massa som känns bättre och är bättre.

Personligen gillar jag inte mycket av Windows operativsystem, men skillnaden mellan Vista och 7 är minimal (bortsett från att Windows 7 använder sin hemska ribbon-layout mer och att startmenyn är hemsk). Den enda förbättringen i mina ögon är att prestandan har blivit bättre, för övrigt är det precis som Vista.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yohanu
Windows 7 är i praktiken bara en "service pack" till Windows Vista och det är därmed löjligt att man ska behöva betala för den.

Windows Vista är 6.0, Windows 7 är 6.1

Samma förhållande gäller windows 2000 (5.0) och windows xp (5.1) men trots detta var de flesta tvugna att betala för uppgraderingen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AMD_for_life
om du vill ha bullshitfakta så det din vän

CITATION NEEDED

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AMD_for_life
om du vill ha bullshitfakta så det din vän

Hittar du nåt fel i artikeln som var länkad?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yohanu
Windows 7 är i praktiken bara en "service pack" till Windows Vista och det är därmed löjligt att man ska behöva betala för den.

Windows Vista är 6.0, Windows 7 är 6.1

Vad jag har förstått så kunde Microsoft inte döpa Win 7 till 7.0 p.g.a. att bakåtkompatibiliten inte skulle funka då. Fråga mig inte hur.
Jag gillar Windows och tycker särskilt mycket om 7:an. Kommer nog att köpa den när den kommer. Tycker de har snappat upp många funktioner som man saknat.
Många tycker väl att de snott funktioner från andra OS/webbläsare, men det är ju bra att de är med. Se bara på bilindustrin vad de kollar på varandra. Alla bilar ser ju snart likadana ut.
Det är ju så de utvecklas snabbt. Lära av varandra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av markiiie
Jag hade hellre velat ha så att man växlade mellan operativsystemen på datorn, inte i något VM-fönster!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av markiiie
Var sugen på business eller bättre först i.o.m att de är bakåtkompatibla med XP. Vad jag inte förstod då var att man var tvungen att köra den i ett VM-fönster, inte så väldigt lockande längre ^^

Blir nog home premium för mig iallafall (:

XP-mode kräver inte att man kör XP i ett fönster. Man kan göra genvägar i Windows 7 till program som ligger i XP-mode virtualiseringen, och fönstrena körs separat precis som om det vore ett program som körs i Windows 7 (fasst med XPs blåa menyrad osv.).

Permalänk

Enligt http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_7_editions så kommer 'Win XP Mode' bara med i Professional och uppåt. Det känns lite drygt om man kollar på priset. :/

Visa signatur

I've... seen things

Permalänk

det jag menar är att man inte ska lita så himla mycket på den så kallad fakta dem skriver just för att wikipedia. kan tillexempel hitler skriva att andra världskriget aldrig har hänt

Visa signatur

Asus: Bara vi har äkta USB 3.0 och SATA 6,0 Gbps
[img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/w47khy.png[/img]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AMD_for_life
just för att wikipedia kan tillexempel hitler skriva att andra världskriget aldrig har hänt

Ja, just det.

Permalänk
Medlem

Hitler? ... är inte han död? Hur kan han då skriva på wikipedia?

Undrar förresten om Starter-utgåvan skulle göra en EEE-pc snabbare än med XPSP3. Hmm.

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk

det var ett exempel

Visa signatur

Asus: Bara vi har äkta USB 3.0 och SATA 6,0 Gbps
[img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/w47khy.png[/img]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pudeln
hoppas win7 får tyst på de s*t*ns j*vl* mac evangelisterna!

Var inte så säker på det du.
Apple släpper nämligen sitt ”Windows 7” en månad innan Microsoft.
I det stora hela är det likt Windows 7 också en trimmad variant av det nuvarande systemet, även om det finns en hel del godis, framförallt under ”huven”.

Själv gillar jag ytan på Windows 7 mycket mer än tidigare Windows-versioner. Nog mycket eftersom det är Macigare än någonsin.

Exempelvis är det mycket smidigt att det (likt Dock:an i Mac OS X) bara är en symbol för varje program i Aktivitetsfältet (mindre rörigt när man har en massa igång) och att man får upp en förhandsvisning på de fönster som det programmet har uppe.

Men det är väl inte ytan som är det stora problemet med Windows (även om jag gärna sett att man kom överens med programutvecklarna om ett mer enhetligt användargränssnitt), utan att det fortfarande har Registret, ”DLL hell” och hårddiskar som måste defragmenteras osv.

När är det dags att skippa bakåtkompatibiliteten och verkligen gå vidare?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrPasty
De kommer du få tyst på ungefär samtidigt som du lyckas övertyga en katolik om att gud inte existerar...

Vet att det finns många insöade Macnissar, men Windowsnissarna upplever jag som minst lika insnöade!

Det verkar som de flesta som gillar Mac har bra mycket mer erfarenhet av Windows än Windows-diggarna har av Mac. Det finns hur många som helst som på senare år börjat köra Mac och det är inte ovanligt att man får höra: ”varför gjorde jag inte detta tidigare?”.
Många av dessa är folk som – tro det eller ej – jobbar professionellt (gillar inte riktigt det ordet...) i IT-branschen.

Hursomhelst – det ska det bli kul att jämföra de båda systemen.
Windows 7 <–> Mac OS X ”Snow Leopard”.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pudeln
jag vet, snackade en gång med en mac användare som påstod till och med att hans bok han hade skrivit hade aldrig kunnat blivit så bra om han hade skrivit den på en pc... hur en vuxen människa kan argumentera så utan att tro att han inte kommer bli uppfattad som hjärntvättat har jag svårt att förstå... jag är inte ute efter att såra några känslor här jag är bara något lättad att "sekten" kommer få svårare att rekrytera. om jag nu får lov att säga det...

Man får hoppas att han tyckte Mac-miljön var såpass trevlig att han orkade skriva stor bokstav i början på meningar, vilket ju gör boken mer lättläst.

Miljön påverkar väl en?
Är inte ett operativsystem en del av omgivningen på samma sätt som drömmarna när man sover på sätt och vis är en del av verkligheten. Flummigt kanske, men ack så sant.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma