Stort sug efter Windows 7

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrtvi
Jag klagar inte på priset. Ytterligare en spik i kistan för alla som yrar och fantiserar om "monopol".

De har 90% av marknaden för hem datorer, det är i princip Monopol ja.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrtvi
Jag klagar inte på priset. Ytterligare en spik i kistan för alla som yrar och fantiserar om "monopol".

oja

vilket oförnekligt bevis för att windows inte har monopol. Du tycker att det är prisvärt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
oja

vilket oförnekligt bevis för att windows inte har monopol. Du tycker att det är prisvärt.

Oh ja, med deras nuvarande affärsmodell så är det oerhört prisvärt.

Det är ofta flerfaldigt billigare än andra alternativ, oavsett om de är gratis eller inte.

Varför?

Jo, för att det fungerar, man slipper tillbringa åtskilliga 100 timmar på att få det att fungera för just de behoven man har. Den tiden är en fruktansvärd kostnad som man istället kan lägga ned på att arbeta, dvs dra in pengar, istället för att supporta sönder mjukvara som EJ fungerar.

Jag supportar uppåt 1000 Windows-klienter och har aldrig några problem med dem...

Visa signatur

"Linux är bara gratis om din tid är värdelös"

Permalänk
Medlem

Man borde väl kunna köpa ett UK Win 7 på deras förhandsbokningskampanj på Amazon eller dylikt? Jag har ändå funderat på att gå över till engelska i OS:et, så det är inget problem för mig.

Blir det några komplikationer tror ni?

Visa signatur

Har bytt dator, orkar inte skriva in allt här just nu.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av p7389
Blir det några komplikationer tror ni?

Risken är att de, liksom det amerikanska amazon, inte säljer till folk i andra länder.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Risken är att de, liksom det amerikanska amazon, inte säljer till folk i andra länder.

Ah, ja, jo det är klart. Det får man ju se. Men själva programvaran i sig lär väl vara lugn? Kan inte tänka mig att nåt skulle vara problematiskt på den fronten.

Sen om det inte går att köpa, ja då spelar ju det ju kanske ingen roll...

Visa signatur

Har bytt dator, orkar inte skriva in allt här just nu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Risken är att de, liksom det amerikanska amazon, inte säljer till folk i andra länder.

Det skulle de europeiska konkurrenslagarna aldrig tolerera?

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nME
Det skulle de europeiska konkurrenslagarna aldrig tolerera?

Är du säker på det? Se till exempel deras leveransdestinationer; de skickar till exempel inte mobiltelefoner utanför storbritannien och övrig elektronik verkar begränsas till Storbritannien, Österrike, Belgien, Frankrike, Tyskland, Irland, Luxemburg, Italien, Nederländerna och Spanien.

Permalänk

XP-kompabilitetsläge? Fan va ballt en sån ska jag ha

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Är du säker på det? Se till exempel deras leveransdestinationer; de skickar till exempel inte mobiltelefoner utanför storbritannien och övrig elektronik verkar begränsas till Storbritannien, Österrike, Belgien, Frankrike, Tyskland, Irland, Luxemburg, Italien, Nederländerna och Spanien.

Wow. Spännande faktiskt. Jag menade iofs att ingen kan stoppa en affär att sälja vart de vill. Varje affär har givetvis rätt att leverera vart de vill.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Är detta den ända skillnaden mellan de olika versionerna av win7?
http://windows.microsoft.com/en-US/windows7/products/compare-...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Geckod
Är detta den ända skillnaden mellan de olika versionerna av win7?
http://windows.microsoft.com/en-US/windows7/products/compare-...

Testa att läsa hela tråden...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nME
Du har visserligen redan fått svar. Men det finns en lite mer lättöverskådlig också
http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_7_editions
(Wikipedia är din vän)

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Semjonov
Vi vet inte än, verkar som den 15:e kommer förbokningen att starta i Europa.

Om du har Vista och det funkar kanske det inte är lönt att byta. Men för alla med xp, alla som bygger nya burkar, och alla som piratar eftersom det är fucking dyrt med operativsystem så finns det det en bra anledning att shoppa om en vecka. Om det nu blir premium retail i Europa för 500kr.

Vista funkar väl OK för mig men XP var bättre prestandamässigt och icke-blåskärmsmässigt, nu får jag bsod typ varannan gång jag går ut ur sleep. Men Vista är ju snyggare + att man får dx10

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-EP45-DS3 CPU: Intel C2Q Q6600 @ 3,61 GHz (1,48 vCore) med ZeroTherm NV120 Prem. GPU: Sapphire Radeon HD6950 1GB Minnen: Kingston HyperX PC6400 2x2GB CL5 HDD: Samsung SpinPoint F1 320GB PSU: Corsair TX650W Chassi: Antec Three Hundred
Citera mig om du vill vara säker på att få svar.

Permalänk

dx11 ftw... Men kommer det kosta 500kr för home och 1000kr för professional? På bilden stod det att "you save xxx", är det superrabatt för amerikanare eller kommer det kosta så lite? 500kr för OS är ju galet billigt

Permalänk
Medlem

... något som verkar vara missat är att det inte är Retail utan upgrade...

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 @3.7Ghz
Vengence LPX 4x8gb @3000Mhz
Asus RTX3070
Lagring: Samsung 860 2TB SSD

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bust-a-gamer
... något som verkar vara missat är att det inte är Retail utan upgrade...

Sådana finns dock inte för den europeiska versionen; det verkar vara den fulla som gäller.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sargan
Oh ja, med deras nuvarande affärsmodell så är det oerhört prisvärt.

Det är ofta flerfaldigt billigare än andra alternativ, oavsett om de är gratis eller inte.

Varför?

Jo, för att det fungerar, man slipper tillbringa åtskilliga 100 timmar på att få det att fungera för just de behoven man har. Den tiden är en fruktansvärd kostnad som man istället kan lägga ned på att arbeta, dvs dra in pengar, istället för att supporta sönder mjukvara som EJ fungerar.

Jag supportar uppåt 1000 Windows-klienter och har aldrig några problem med dem...

återigen, är verkligen din personliga åsikt och erfarenhet helt avgörande om det är prisvärt eller inte. ??
kan det omöjligen finnas någon annan som tycker anorlunda??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Sådana finns dock inte för den europeiska versionen; det verkar vara den fulla som gäller.

Vill man uppgradera så är det till o köpa ny dator med Vista homepremium/ultimate/buisness för cirka 500kr

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 @3.7Ghz
Vengence LPX 4x8gb @3000Mhz
Asus RTX3070
Lagring: Samsung 860 2TB SSD

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bust-a-gamer
Vill man uppgradera så är det till o köpa ny dator med Vista homepremium/ultimate/buisness för cirka 500kr

Det vi diskuterar är att man i vissa europeiska länder, med microsofts förhandsbokninserbjudande, snart kan köpa en fullversion av windows 7 home premium för 50 euro.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Är du inte lite väl utvecklingsfientlig nu? Samma argument kan väl för övrigt användas mot det mesta; visst vore det skönt om folk slutade skriva böcker så man slapp läsa nya hela tiden. Så länge hårdvaran utvecklas är det väl trevligt att mjukvaran använder den, och varför måste du nödvändigtvis installera det senaste operativsystemet på en sju år gammal dator?

Näää. Jag är väl inte bakåtsträvare. Alltså jag skrev ju att de borde ha en version som är nedbantad. Inte att alla skulle vara sådana. Anledningen är att det hade varit trevligt med lite riktig variation i W7sortimentet. Som det är nu så sklijer sig inte de olika versionerna åt så mycket som jag önskar. Dessutom säljs det datorer i dagsläget i form av netbooks som mår bra av ett OS som drar så lite som möjligt. Låter det rimligare?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Söderbäck
Anledningen är att det hade varit trevligt med lite riktig variation i W7sortimentet. Som det är nu så sklijer sig inte de olika versionerna åt så mycket som jag önskar.

Dock misstänker jag att det som drar mest prestanda är diverse abstraktrionslager (.net och liknande) som krävs för att systemet skall vara kompatibelt med andra versioner i samma generation; grunden är det svårt att kompromissa med. Dagens lösning, att leverera gamla operativsystem (windows xp) till datorer med gårdagens prestanda är kanske inte så tokig?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Dock misstänker jag att det som drar mest prestanda är diverse abstraktrionslager (.net och liknande) som krävs för att systemet skall vara kompatibelt med andra versioner i samma generation; grunden är det svårt att kompromissa med. Dagens lösning, att leverera gamla operativsystem (windows xp) till datorer med gårdagens prestanda är kanske inte så tokig?

Ja, det ligger väl en sanning i det hela. Och jag känner egentligen till den också. Det handlar även om att bakåtkompabiliteten måste vara så mycket bättre än för andra OS exempelvis linux där det skrivs mindre hafsig kod att ta hänsyntil (många hobbyoptimerare) eller osx där det finns väldigt bestämda regler som måste följas (our way or the highway). tredjepartsmjukvaran för windows är såklart en stor del av problemet. I know.
Fat jag önskar ändå. Önskar så in i norden. Och med W7s nya simuleringsmetoder för äldre OS så kaaanske det kan bli ändring på hur krävande OS kommer behöva vara i framtiden. Jag håller tummarna iaf. Även om det föga hjälper

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Någon som kan berätta lite mer om xp läget? Är det så att man trycker på en knapp sen kommer man in i xp? Isåfall skulle det vara kanon

Visa signatur

Thx yorgo för minnena :D

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vihan
Är det så att man trycker på en knapp sen kommer man in i xp?

Nästan; du får starta den virtuella maskinen från startmenyn. Här finns skärmdumpar: http://www.winsupersite.com/win7/xp_mode_pre_shots.asp

Permalänk
Medlem

tur man kan ändra till vista tema, det där ny är inte dirr snyggt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Nästan; du får starta den virtuella maskinen från startmenyn. Här finns skärmdumpar: http://www.winsupersite.com/win7/xp_mode_pre_shots.asp

Jag hade hellre velat ha så att man växlade mellan operativsystemen på datorn, inte i något VM-fönster!

Har jag förstått detta rätt när jag tänker såhär:
I Europa kan man INTE köpa en lös version av Vista (eller uppgradera från XP till Vista) för att sedan uppgradera till W7 när det kommer. Utan man MÅSTE köpa en ny dator?

Amerikanarna ska då ha det enklare än oss stackars Européer:

Visa signatur

Låda: Phanteks Eclipse P400S White TG | Mobo: ASUS ROG Strix Z390-F | CPU: Intel i9 9900K @ 5,0 GHz | GPU: ASUS ROG Strix GTX 1080 Ti | RAM: Crucial Ballistix Sport LT 32GB (4x8GB) DDR4 @ 2400 MHz | Corsair RM750x | Lagring: Samsung SSD 850 EVO 120GB | Crucial MX300 275GB | WD Caviar Blue 1TB | Hitachi Deskstar 500GB | OS: Windows 10 Professional - https://valid.x86.fr/4m66jq

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scirocco
De har 90% av marknaden för hem datorer, det är i princip Monopol ja.

"Monopol är en term inom nationalekonomin som beskriver en form av förhållande mellan producent och konsument där det ej finns möjlighet till val av alternativa producenter för konsumenten." - saxat från wikipedia.

Alltså är inte 90% av marknaden monopol i.o.m att det finns andra alternativ i kategorin för hemdatorer (:

Visa signatur

Låda: Phanteks Eclipse P400S White TG | Mobo: ASUS ROG Strix Z390-F | CPU: Intel i9 9900K @ 5,0 GHz | GPU: ASUS ROG Strix GTX 1080 Ti | RAM: Crucial Ballistix Sport LT 32GB (4x8GB) DDR4 @ 2400 MHz | Corsair RM750x | Lagring: Samsung SSD 850 EVO 120GB | Crucial MX300 275GB | WD Caviar Blue 1TB | Hitachi Deskstar 500GB | OS: Windows 10 Professional - https://valid.x86.fr/4m66jq

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av markiiie
"Monopol är en term inom nationalekonomin som beskriver en form av förhållande mellan producent och konsument där det ej finns möjlighet till val av alternativa producenter för konsumenten." - saxat från wikipedia.

Alltså är inte 90% av marknaden monopol i.o.m att det finns andra alternativ i kategorin för hemdatorer (:

Man kan leka med ord bäst man vill, vill ändå påstå att dom på sitt sätt har monopol, vet många som inte _kan_ byta pga brist på en del program för mac/linux, hade mac haft 30% linux 30% och windows 40% så hade det funnits program för alla OS, nu är läget annorlunda. Tror dom flesta fattar vad man menar när man säger att MS har monopol.

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av markiiie
I Europa kan man INTE köpa en lös version av Vista (eller uppgradera från XP till Vista) för att sedan uppgradera till W7 när det kommer. Utan man MÅSTE köpa en ny dator?

Det som inte fungerar är att uppgradera en vistasystem till windows7 direkt; man måste installera om från början (tänk formatera). Om det kommer finnas en "uppgraderingsversion" i alla fall verkar oklart; annars kan man ju köpa den lösa butiksversionen till recuderat pris resten av året (eller oem-versioner).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sargan
Jag supportar uppåt 1000 Windows-klienter och har aldrig några problem med dem...

Om det aldrig är några problem... varför behövs du?

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...