Nätföretagen dåliga på konsumenträtt

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Kolsva
Registrerad
Sep 2003

Nätföretagen dåliga på konsumenträtt

Tyvärr är det en artikel från Aftonbladet, men ger lite klarhet angående ångerrätt och reklamation.

Slaktad lista över företagen, lämnar dock dom som är inriktad på datorer, spel och liknande.

24.se

Batteriexperten

CyperPhoto AB

Dustin Home AB

Gamreplay Nordic AB

GinzaAB

INWAREHOUSE

Katshing

Komplett.se

Megastore.se

MiscoAB

Mycom.se

NetOnNetAB

ONOFF

Webhallen Sverige AB

...

Ångerrätt

Så gjorde företagen:

De skrev att man inte fick öppna förpackningen, utan att förpackningen skulle vara obruten för att man skulle ha rätt att ångra sig.

Det här gäller:

Företaget har skyldighet att informera om ångerrätten.

Kunden har laglig rätt att ångra sitt köp i två veckor när man handlar på distans. (Man jämför det med att man i butiksköp kan gå in och titta eller prova varorna.)

Man får lov att öppna förpackningen.

Reklamation:

Så gjorde företagen:

De skrev att kunderna måste reklamera varor på grund av transportskador direkt vid utlämningsstället.

De skrev att felen måste uppkomma på varan inom två år.

Det här gäller:

Kunden har två månader på sig att reklamera en felaktig vara.

Fel som uppkommer inom tre år efter köpet kan man reklamera.

Källa = Bakläxa för nätföretag | Nyheter | Aftonbladet

Förhoppningsvis är det något konsumentverket som står bakom detta och inte någon saga aftonbladet kokat ihop.

Det strider mot MINA regler med att posta något från aftonbladet här på mer seriösa swec, men alla är inte lika blåsta som jag som ens läser den "nyhets"sidan (se och hör är seriösare, kanske "En ding ding värld")

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Aug 2007

Jag tycker att nätföretagen generellt är ganska bra på konsumenträtt. Jag tycker det verkar vara betydligt större problem med butiker, helst de stora drakarna, där kundtjänst ofta inte vet något av vad som står i konsumentköplagen.

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Aug 2003

haha otippat att alla stora är med på den listan.

Corsair Carbide 200R chassi med 2x120mm
i3-4370 @ 3,8GHz, 8GB DDR3
Asus Geforce GTX 1050 Ti 4GB
Windows 8.1 64Bit

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Okt 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HazZarD
haha otippat att alla stora är med på den listan.

db verkar klara sig, om de ens var med i testet. Sen är de kanske inte fullt så stora längre.
CDON och Discshop klarar sig medan Ginza får skäll inom underhållning.

Men att 96% inte klarar sig är rätt illa.
Men sen anser väl medelkunden att 100% av alla handlare gör fel de gånger de inte får som de vill.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jun 2004

Jo, inte så förvånande, skulle tippa på att de vanliga butikerna är minst lika dåliga. Själv köpte jag för en tid sedan en router från onoff som jag inte var nöjd med, först var personen i kassan tvungen att fråga sin chef om det gick bra att få pengarna tillbaks trots att förpackningen var bruten.

Antec P180 | Intel C2Q | Corsair 2048mb| Gigabyte GA-P35-DS3 | Albatron 8800GT | Maxtor 200GB, Seagate 500GB, WD MyBook 500GB | 24" Samsung 2493HM
Foto: Nikon D80 18-135 Kit | SB800 | 70-200 VR

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Okt 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bluetear
Jo, inte så förvånande, skulle tippa på att de vanliga butikerna är minst lika dåliga. Själv köpte jag för en tid sedan en router från onoff som jag inte var nöjd med, först var personen i kassan tvungen att fråga sin chef om det gick bra att få pengarna tillbaks trots att förpackningen var bruten.

Nu är det ju stor skillnad på köp i butik och köp via internet.
Det finns ingen lag som tvingar en fysisk butik att erbjuda öppet köp.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2002

Precis, finns inget som tvingar en vanlig butik att alls ta tillbaka sålda varor om de inte är felaktiga. Ångerrätten gäller endast distansköp.

Intel i7 6850k || Asus X99-A II || Evga GTX 980Ti || Kingston HyperX Fury 2666 64GB || Samsung 950 Pro 512GB || XB270HU 1440p IPS G-Sync

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Kolsva
Registrerad
Sep 2003

Personligen har jag aldrig haft problem med dessa onlinebutiker

ATI TALIBAN.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
I ett glas bubbel
Registrerad
Okt 2004

"Man får lov att öppna förpackningen."

Det där är jääävligt iffy alltså. Minns från min tid på ett av företagen som fanns med på den där listan när förvirrade kunder hade köpt felaktiga programvaror (med licensnycklar). Liksom, produkten är ju fullkomligt värdelös för återförsäljaren om den är bruten.

Minns några skräckexempel då det handlade om storordrar i form av en massa jävla programvara från Adobe som sedermera inte fungerade. Givetvis var alla förpackningar uppsprättade (ivriga människor, tsk tsk tsk). Kan ju säga att det krävdes en hel del diplomati att få dessa kunder att ens överväga att le igen.

Min poäng med detta är nämligen att folk verkar tro att öppet köp även gäller för programvaror med brutna förpackningar. Jag har faktiskt inte tittat i lagboken, men det är kanske som så att företaget måste ta tillbaka dem? Vilket enligt mig är fullkomligt absurt - om det nu är så dvs.

Dekadens

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Kolsva
Registrerad
Sep 2003

Gäller ej mjukvara, risken för piratkopior

ATI TALIBAN.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oggan
Min poäng med detta är nämligen att folk verkar tro att öppet köp även gäller för programvaror med brutna förpackningar. Jag har faktiskt inte tittat i lagboken, men det är kanske som så att företaget måste ta tillbaka dem?

4 § Bestämmelserna om ångerrätt i 9–16 §§ gäller inte distansavtal om
3. en förseglad ljud- eller bildupptagning eller ett förseglat datorprogram och förseglingen har brutits,

Q9450 @ 3.5 GHz | GTX 770 | 6GB OCZ Reaper | Abit IP35 Pro | Auzentech X-Meridian | Dell U2412M