Datorbutiker kritiseras av Konsumentverket

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Datorbutiker kritiseras av Konsumentverket

Över 100 internetbutiker kritiseras av Konsumentverket för dålig eller felaktig information om kundens rättigheter. Bland butikerna i hetluften märks flera välkända datorhandlare.

Läs nyheten

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2003

Källa: Aftonbladet? O_O

i7 4790K @ 5.0 GHz 24/7 • Noctua NH-D15 • Gigabyte Z97X-SLI • Crucial 2x8GB DDR3 9-9-9-24 • ASUS ROG STRIX Geforce 1080 GTX @ 2075MHz Core • Samsung 24" SM2443 + Philips 220CW 22" • X-Fi XtremeMusic • CM HAF X • Fractal Design Integra R2 750W

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2004

Heh, undrar om företagen som klarade sig var de enda som gjorde en direkt copy + paste från konsumentverkets hemsida?

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Cyberrymden
Registrerad
Nov 2005

Komplett blev också kritiserat vad jag vet.

Dator1: Silverpower600W|i7 860@2.8ghz|16GB@1333mhz|Sapphire HD5870 1GB PCS+|Intel X25-M G2 80GB|2x1TB ATA2
Server/HTPC:Corsair550W|Phenom9550BE@2.6ghz|8GB@800mhz||500GB ATA2|1TB ATA2

Trädvy Permalänk
SweClockers
Andreas Dimestam
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlosterKatten
Komplett blev också kritiserat vad jag vet.

No shit. Halva artikeln har med Komplett att göra.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Aug 2007

tkr komplett alltid varit bra, skickade för en tid sen tillbaka mitt moderkort då det pajjat, skickade ett 790x och fick tillbaka ett 790GX, bra service IMO

i5 3570k @ 4.5ghz | Kingston 16GB DDR3 | STRIX 1070 8GB | Z77MX-DH3 | Corsair GT 120gb | Corsair TX550M | Fractal Design Arc | OS: Windows 10

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jun 2009

Hoppas man får se lite bättre villkor nu då.
Speciellt att man kan ångra köpet efter att man öppnat förpackningen. O liknande.

| MSI Z97 Gaming 5 | Intel i7 4790K | 16gig RAM | ASUS GTX970 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma
Registrerad
Dec 2002

Snacka att göra en höna av en fjäder. Att vissa människor inte vet sina rättigheter är väl inte återförsäljarnas fel och vill man hävda sin rätt så gå man ju inte och frågar återförsäljaren om vad man har för rättigheter först å främst utan till konsumentverket. Inget konstigt med det.

Som sagt, en höna av en fjäder. Det blev ju inte ett sånt kraftigt efterspel eller protester heller

Felet med världen är att de dumma är så tvärsäkra och de kloka så fulla av tvivel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mullvaden83
Hoppas man får se lite bättre villkor nu då.
Speciellt att man kan ångra köpet efter att man öppnat förpackningen. O liknande.

Du har alltid haft de villkoren Det gäller bara att se till att datorbutiken du köper det av inte glömmer dessa villkor

i7 4790K @ 5.0 GHz 24/7 • Noctua NH-D15 • Gigabyte Z97X-SLI • Crucial 2x8GB DDR3 9-9-9-24 • ASUS ROG STRIX Geforce 1080 GTX @ 2075MHz Core • Samsung 24" SM2443 + Philips 220CW 22" • X-Fi XtremeMusic • CM HAF X • Fractal Design Integra R2 750W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Dec 2006

är det lögn att man inte får lämna tillbaka en produkt om förpackningen är bruten?

MSI Z77A-G43 | Intel i5-3570K 4.2GHz | Corsair Vengeance 16GB 1600mhz | GeForce GTX 1070 | ADATA SU800 128GB SSD | Hitachi HDP725050GLA360 500GB | Seagate Desktop SSHD ST4000DX001 4TB | SB XtremeGamer | Corsair TX650W | 24" XL2411T 120hz lightboostad

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Söder
Registrerad
Jun 2008

Stackars sate som har har fått läsa igenom 124 avtal. Drygt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Här
Registrerad
Okt 2006
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mo0rbid
är det lögn att man inte får lämna tillbaka en produkt om förpackningen är bruten?

Vid reklamation. Man måste ju testa den för att veta att den är trasig.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Nov 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Korkskruv
Stackars sate som har har fått läsa igenom 124 avtal. Drygt.

Får hoppas att det var en grupp av stackars satar.

Då är man iallafall glad att komma hem från jobbet

Lev länge och prospera.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Aug 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Snacka att göra en höna av en fjäder. Att vissa människor inte vet sina rättigheter är väl inte återförsäljarnas fel och vill man hävda sin rätt så gå man ju inte och frågar återförsäljaren om vad man har för rättigheter först å främst utan till konsumentverket. Inget konstigt med det.

Som sagt, en höna av en fjäder. Det blev ju inte ett sånt kraftigt efterspel eller protester heller

Om butikerna informerar om villkoren för att hjälpa konsumenten så måste ju upplysningarna vara korrekta, allt annat måste ses som ett totalt misslyckande.

Om informationen inte är till för att hjälpa konsumenten måste man fråga sig vad syftet egentligen är, och om det är ett ärligt företag.

Som sagt, allvarliga saker...

Q9550 | Gigabyte X48 DQ6 | Corsair 4096MB PC6400 CL4 | active sensor drones | 4870 512Mb @ 820/1100 | Antec P182 | 50 mW PDL | Corsair HX620W | Filco Majestouch MX Brown

Det är söndag idag! Magog suck!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bohus (Norr om GBG)
Registrerad
Jan 2008

Fan va glad jag är att min sponsor http://www.indomo.se INTE är me på listan.

handlar ju rätt mycke där åt både mej själv och andra.

[Corsair Carbide Air 240 Vit] [Corsair AX 750] [Intel Core i7 4790K] [Antec Kühler H2O 1220] [Corsair Vengeance DDR3 16GB 1600MHz/CL9] [MSI Z97M GAMING] [MSI GeForce GTX 980 Gaming] [WD Black SSD 256GB M.2 & Seagate Momentus XT 7200.1 500 & WD Black 500]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2005

Helt rätt, tycker det borde finna KLARA regler.

Vissa butiker ger dig en NY vara om du får en trasigt vid leverans, andra säger att de måste "titta" på den och ger en reparerad.

Personligen tycker jag att DOA borde räknas som 3 månader (tror att vissa säger 1 månad).

Går något sönder såpass snabbt, då vill jag ha en helt ny sak.

Är detta ok tycker ni? eller är man för petig?

För övrigt är det bra om någon kan summera reglerna.
Får man öppna och lämna tillbaka?
När får man pengar eller "värdecheck"? etc.
Varje affär är lite annorlunda..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Småland
Registrerad
Mar 2005

De kan bli bättre med att ge rätt information.

Fast det mesta vet man vad som gäller fast det kan bli svårt att ha rätt 'om' texten säger nått felaktigt

I am Extrazz.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
No shit. Halva artikeln har med Komplett att göra.

sorry för ett mindre meningsfullt inlägg, men ojojoj. Roligt svar

🖥 → Ryzen 5 2600 • Sapphire Nitro R9 390 • 16GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC (mITX)
💻 → SurfacePro 3 [i5 • 4GB ddr3 • keybaord + pen]
🖱 → Logitech MXmaster & Corsair m65 white / ⌨ → pok3r nordic white
📱 → Oneplus6
🎧 → Sennheiser momentum wireless & Logitech g930

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Solen
Registrerad
Apr 2002

Vad jag kan se så bryter Komplett fortfarande mot vad som gäller då man låter bli att ta med följande.

Citat:

4.3 Om konsumenten ångrar köpet skall varan återlämnas
Informationen skall innehålla upplysning om att konsumenten – om denne utövar
sin ångerrätt och säljaren begär det – är skyldig att

Lämna eller sända tillbaka varan till säljaren i väsentligen oförändrat skick.
Konsumenten skall dock inte förlora sin ångerrätt om varan har förstörts eller
förändrats på grund av någon åtgärd som varit nödvändig för att undersöka den
eller på grund av någon omständighet som inte kan hänföras till konsumenten.

Komplett har en mindre komplett tolkning.

Citat:

8.1 Kunden har endast rätt att returnera sådan produkt som Komplett lagerhåller. För produkter som Komplett ej lagerhåller eller produkt som Komplett lagerhåller men som specialanpassats för kunden gäller ingen returrätt. Retur får ske inom 14 dagar från Leveransdagen under förutsättning att produkten återlämnas till Komplett i oskadat och obrukat skick i obruten originalförpackning.

Enligt Komplett får förpackningen inte vara bruten med det är alltså helt fel för hur skall man kunna undersöka en vara utan att faktiskt undersöka varan?

Ni kan själva kolla vad som gäller här.
http://www.distanshandel.se/?page=branschregler

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2006

Har personligen skickat tillbacka ett gigabyte x58 moderkort då det hade krossade kretsar och delvis brända. Gjorde en doa raport kunde inte få pengarna tillbacka men byta produkten mot en liknande eller annan produkt med samma pris.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Arvika
Registrerad
Dec 2004

Tycker det är bra att dom har granskats, fan butikerna har ju verkligen ljugit på sina sidor om vad som gäller. Har ju iofs inte behövt skicka tillbaka något på ett tag men hade verkligen inte koll på hur reglerna var innan artikeln.

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / Asus P8Z77-I Deluxe / 80GB SSD / Bitfenix Prodigy

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Aug 2003

Tråkigt att så stora butiker inte kan göra bättre än att hamna på såna listor.

Corsair Carbide 200R chassi med 2x120mm
i3-4370 @ 3,8GHz, 8GB DDR3
Asus Geforce GTX 1050 Ti 4GB
Windows 8.1 64Bit

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Vad jag kan se så bryter Komplett fortfarande mot vad som gäller då man låter bli att ta med följande.

Komplett har en mindre komplett tolkning.

Enligt Komplett får förpackningen inte vara bruten med det är alltså helt fel för hur skall man kunna undersöka en vara utan att faktiskt undersöka varan?

Ni kan själva kolla vad som gäller här.
http://www.distanshandel.se/?page=branschregler

Precis! Det där med att man inte får bryta förpackningen om man vill skicka tillbaka grejerna är en otroligt segdragen missuppfattning hos datorbutikerna. Man ser liknande formuleringar lite överallt, trots att konsumenten visst får lov att bryta förpackningen för att testa varan, enligt lag. På tiden att detta styrs upp!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Småland
Registrerad
Dec 2005

Heh, det enda svenska internetbutiker som jag handlat ifrån som inte är med på listan är datorbutiken.com och discshop.

Alla andra är där, Komplett, Webhallen, Ginza, Dustin osv.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Solen
Registrerad
Apr 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frux
Precis! Det där med att man inte får bryta förpackningen om man vill skicka tillbaka grejerna är en otroligt segdragen missuppfattning hos datorbutikerna. Man ser liknande formuleringar lite överallt, trots att konsumenten visst får lov att bryta förpackningen för att testa varan, enligt lag. På tiden att detta styrs upp!

Jag kommer ihåg när lagen kom och på företaget jag jobbade så blev det en chock när de förstod vad som faktisk gällde och de var nog de enda som faktiskt skrev ut villkoren som de var skrivna men det blev inte fler returer för det så varför man skall försöka dölja som komplett gör är en gåta.

Citat:

För att visa hur viktigt vi anser att detta är så har vi i samband med en omorganisation den 25 juni 2009 tillsatt en kundombudsman för att fortsätta vår strävan att ha nöjda kunder. Vi kommer givetvis fortsätta att anpassa våra villkor och formuleringar så att de följer de lagar och regler som gäller på den svenska marknaden.

Hur svårt är det att bara skriva ut i klartext vad som gäller istället för att dra benen efter sig som de gör.

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun
Registrerad
Dec 2003

Äntligen åker dem dit! Trött på att företagen tror att deras skrift står över lagen. Skamligt att det skall behövas en undersökning för att få fram detta då företagen själva fantiserar upp drömscenarion. Visar hur mycket företagen bryr sig om oss...

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Okt 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Enligt Komplett får förpackningen inte vara bruten med det är alltså helt fel för hur skall man kunna undersöka en vara utan att faktiskt undersöka varan?

Ni kan själva kolla vad som gäller här.
http://www.distanshandel.se/?page=branschregler

Åfan! Skit att jag inte visste det för en månad sen då, när jag köpte ett överspänningsskydd för ethernet från Komplett som jag sen ville skicka tillbaka, då jag upptäckte att villkoren för den försäkring som ingår inte fungerade i mitt system.

Komplett vägrade gå med på retur eftersom jag öppnat förpackningen, även om det bara var för att läsa manualen...

För sent att bråka om det nu är jag rädd, eftersom ångertiden gått ut för länge sedan.

1800X, 1080 SLI, 4K

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mora
Registrerad
Mar 2004

Myndighetssverige när det faktiskt är som bäst.

Har noterat problemen från säljarens håll vid internethandel ökat markant av erfarenheterna i min bekantskapskrets att döma. Om det är på grund av konjunkturnedgången frestar företagen tulla på reglerna, handeln helt enkelt ökat och därmed antalet klagomål eller en kombination av de två låter jag vara osagt.

Hjälpte min mor så sent som denna vecka reklamera en beställning som levererats med fel innehåll. Efter påpekande skickade säljaren samma vara igen och sedan valde de, ett någorlunda stort företag inom sitt område med ett par års närvaro på internet, inte svara alls.
Då jag visade henne informationen på Allmänna Reklamationsnämnden samt Konsumentverket så hon kunde formulera ett brev med hänvisning till gällande praxis så blev det helt plötsligt väldig fart på dem.
Det visade sig att varan hon försökt köpa förmodligen aldrig hade funnits i lager och de istället medvetet skickat en annan billigare väl medvetna om att de flesta privatpersoner inte har tid ringa, maila och sätta sig in i reglerna reklamera en beställning på under 200kr...

Länkar:
ARN
KO
För personlig rådgivning kontakta konsumentvägledaren i din kommun. Dock har den befattningen tyvärr tagits bort på många ställen eller lagts ut på flertal kommuner vilket gör det omöjligt eller mycket svårt få hjälp trots behovet snarare ökat kraftigt.

Alla kan naturligtvis göra misstag, både företag, myndigheter och privatpersoner. Det är hur de hanterar dessa som särskiljer de bättre från de sämre vilket gör det lovande höra inga av de kontaktade företagen motsätter sig kritiken.

[ P5N32-E SLI| C2D E6600 3ghz@1,35v| |4GB Kingston HyperX SLI RAM| Asus NVIDIA 8800GTS 320MB | SB X-FI Xtreme Gamer |2*500GB HD Seagate Barracuda 7200.9 | Antec P180 Gunmetal Black Case ]

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Solen
Registrerad
Apr 2002

En sak som vi konsumenter måste acceptera är att en vara man köper kan ha varit öppnad men det är viktigt att skicket inte är påverkat. Det är detta problem som förmodligen ligger bakom de luddigt skrivna reglerna men man skulle kunna tänka sig att tillverkarna har extra manualer som man då byter ut efter en retur och förpackningar som klarar av att öppnas och slutas igen så det inte påverkar köparen negativt.

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2009

Själv har jag slutat med komplett då jag fick betala straffavgift när jag hade ångrat ett köp på en vara -_-