Antagningsbesked Högskolan 2009!

Permalänk

Om man får bostadsbidrag, måste man anmäla det till CSN eller funkar det ändå? Och påverkar det studiebidraget/lånet på nåt sätt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snytbaggen
Om man får bostadsbidrag, måste man anmäla det till CSN eller funkar det ändå? Och påverkar det studiebidraget/lånet på nåt sätt?

80% av csn-bidraget räknas som inkomst, och ska därför fyllas i som detta när du ansöker om bostadsbidrag.
Du behöver inte anmäla något till csn, men du får såklart inte tjäna för mkt per år och fortfarande få bostadsbidrag, kommer inte ihåg vart gränsen ligger men det går att läsa på försäkringskassans hemsida

Permalänk

Hm, okej. Och med 80% av bidraget, ska lånet räknas med i det eller är det bara själva bidraget?

Permalänk
Medlem

Jag läste att CSN inte bryr sig om man har bostadsbidrag : )

Jag har allting fixat nu, nollningen börjar i morgon

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk

Grillning på nymble 17.00, KTHs kårhus alltså. Jag har ingen aning om hur det är tänkt att jag ska identifiera mig... Jag menar, de har ju inte ens skickat något inbetalningskort för kåren eller liknande? Jag har inget student-id, ingenting. Informationen på deras hemsida är dessutom gammal (det står att grillningen börjar 16:00, men enligt en bekant som börjar teknisk fysik så står det 17:00 i hans schema, vilket stämmer med vad det står på fysiksektionens hemsida). Jag vet inte ens om basårsstudenter som jag är menad att vara med

Nåja, förhoppningsvis förnedrar jag mig inte allt för mycket.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av buck
Åh nej! Beklagar

Må vi va två?

Visa signatur

"If anyone ask why I fight another man's war, I say nothing. Because they dont want to understand..."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AzzEX FX
Må vi va två?

Nej tack gode gud. Hade nog varit kul men rörigare arbetsgivare får man leta efter.

Visa signatur

yes, ill take this teddy bear, this ruler, this piece of string and this cardboard box. mmmmmmm

Permalänk

YES! Telefonen ringe idag under matten, så jag gick ut och svarade. Personen i andra ändan säger att jag fått en plats på asienkunskap japan, och undrar om jag vill ha den, och självklart svarar jag ja ^^ Eftersom jag redan var i skolan kunde jag gå direkt till lektionen, så nu har jag en massa glosor och hiragana-tecken jag måste lära mig tills imorrn ;_;

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snytbaggen
YES! Telefonen ringe idag under matten, så jag gick ut och svarade. Personen i andra ändan säger att jag fått en plats på asienkunskap japan, och undrar om jag vill ha den, och självklart svarar jag ja ^^ Eftersom jag redan var i skolan kunde jag gå direkt till lektionen, så nu har jag en massa glosor och hiragana-tecken jag måste lära mig tills imorrn ;_;

Det var du som kom in under lektionen då! Tänkt väl det ^^ (ett tips är www.realkana.com förresten. Föredrar den framför chipchaps eller vad den som dom rekommenderade heter, känns så 90-tal )

Visa signatur

Bleak

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr.zojjz
Det var du som kom in under lektionen då! Tänkt väl det ^^ (ett tips är www.realkana.com förresten. Föredrar den framför chipchaps eller vad den som dom rekommenderade heter, känns så 90-tal )

Tack för tipset ^^ Den känns lite bättre, eftersom den har tecken med tenten och maru också. Är det bara jag som har lite småpanik för läxförhöret imorrn? Känns som om man inte kan nånting :S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snytbaggen
Tack för tipset ^^ Den känns lite bättre, eftersom den har tecken med tenten och maru också. Är det bara jag som har lite småpanik för läxförhöret imorrn? Känns som om man inte kan nånting :S

Jag var så seriös att jag tjuvstartade med dom här grejerna för ett tag sen, panik kommer väl sen när vi ska börja med massa roliga kanji osv

Ett sätt är ju att nöta, nöta, nöta

Visa signatur

Bleak

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kazen
Kom in på KY-utbildning, enda jag sökte.

System- och nätverkstekniker Windows

Hoppas man trivs, tredje gången gillt.
(testat spelutveckling och högskoleingenjör i datateknik innan)

Nackademin eller ? Ses där isf

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snytbaggen
Hm, okej. Och med 80% av bidraget, ska lånet räknas med i det eller är det bara själva bidraget?

Bara bidraget.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Grillning på nymble 17.00, KTHs kårhus alltså. Jag har ingen aning om hur det är tänkt att jag ska identifiera mig... Jag menar, de har ju inte ens skickat något inbetalningskort för kåren eller liknande? Jag har inget student-id, ingenting. Informationen på deras hemsida är dessutom gammal (det står att grillningen börjar 16:00, men enligt en bekant som börjar teknisk fysik så står det 17:00 i hans schema, vilket stämmer med vad det står på fysiksektionens hemsida). Jag vet inte ens om basårsstudenter som jag är menad att vara med

Nåja, förhoppningsvis förnedrar jag mig inte allt för mycket.

Hittade du dit? det var lite dåligt planerat med en kö som inte rörde sig.
jag gav upp och gick på burger king med några nya polare istället:P

Hur har ni som går basår det, har ni också någon form av nollning etc?
Är ni på valhallavägen eller är det haninge ni är i?

Permalänk
Medlem

Så efter i dag har jag lärt mig tre saker

E!
GUL!
KALLE ANKA KALLE ANKA KALLE ANKA!

typ allt jag kommer ihåg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jaxc
Så efter i dag har jag lärt mig tre saker

E!
GUL!
KALLE ANKA KALLE ANKA KALLE ANKA!

typ allt jag kommer ihåg

Jag har lärt mig att sjösektionen har för små tröjor och att vi är dåliga på att sjunga. (Samt att gula människor är konstiga)

Edit: Ja just det, att Chalmers är bättre än KTH på allt.

Visa signatur

"Get your facts first, and then you can distort them as much as you please." - Mark Twain
På internet kommunicerar vi huvudsakligen i textform, så skriver du som en idiot kommer du således att uppfattas som en idiot.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Qwarkman
Edit: Ja just det, att Chalmers är bättre än KTH på allt.

mm på allt ^^

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av plope
Hittade du dit? det var lite dåligt planerat med en kö som inte rörde sig.
jag gav upp och gick på burger king med några nya polare istället:P

Hur har ni som går basår det, har ni också någon form av nollning etc?
Är ni på valhallavägen eller är det haninge ni är i?

Japp, hittade dit. Såg ingen från basåret där, men jag snackade lite med ett gäng som skulle gå teknisk fysik. Stod i kö i 1 timme och 30 minuter, precis när mitt sällskap (nåja) var framme så tog brödet slut... Men efter två timmars köande så fick jag en burgare. Hah.

Fullständigt värdelöst imho

Nej, ingen nollning. Inget stort åtminstone. Jag går på KTH Haninge.
Snart (~imorgon) får alla basårsstudenter basårsknappar, som är menade att vara något slags skydd mot galna kårmedlemmar.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

kom in på tekniskt basår då jag behöver vissa ämnen för jag är sådär lagom säker på att jag vill syssla med något tekniskt och ha lite gemensamt med de jag pluggar med i framtiden.

I 3 år plågades jag av nördiga samhälls bögar som hade noll tekniskt intresse och därefter plågades jag i 3,5 månader på en "for the fun" kurs i Juridik (som annars var väldigt bra att ha med sig!) med ytterliggare liknande nördar.

Detta låter givetvis dumt men ja, kommer jag slippa sådana människor på Tekniskt basår och kommer jag om jag nu skulle läsa vidare till civilingenjör i Datateknik slippa sådana människor där också och kanske hamna med ett gäng gamers måhända?

Min andra fråga är om det finns en säker framtid om man kör på datateknisk ingenjör?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zergling
Detta låter givetvis dumt men ja, kommer jag slippa sådana människor på Tekniskt basår och kommer jag om jag nu skulle läsa vidare till civilingenjör i Datateknik slippa sådana människor där också och kanske hamna med ett gäng gamers måhända?

Någon enorm mängd ultranördar finns det nog inte på basåret, mest naturvetare och liknande.

Fast de allra flesta är där för att de är intresserade av att gå en civilingenjörsutbildning, dvs. de är intresserade av teknologi. Speciellt efter några veckor när alla som inte är motiverade har försvunnit (50% av alla som påbörjar basåret avslutar det inte).

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zergling
...
Detta låter givetvis dumt men ja, kommer jag slippa sådana människor på Tekniskt basår och kommer jag om jag nu skulle läsa vidare till civilingenjör i Datateknik slippa sådana människor där också och kanske hamna med ett gäng gamers måhända?

Min andra fråga är om det finns en säker framtid om man kör på datateknisk ingenjör?

Nördar existerar överallt. Men det finns en stor fördel med att gå en lite mer krävande utbildning, det är att de flesta du går med har samma grundintresse, annars skulle de aldrig få motivationen att gå vidare och då skulle de falla av. Vilket man ser ganska många gör på alla inriktningar.

Jag går Civilingenjör och Lärare med datorinriktning på KTH och efter två års tid så tycker jag att majoriteten av människorna jag möter dagligen är bra att ha att göra med. Vissa personer kommer alltid finnas som man stör sig på i en lite större klass. Men dem behöver jag ju inte umgås med ändå.

På den andra frågan om en säker framtid så kan jag bara säga att ingen framtid är säker, men tycker du om att hålla på med teknik och du har ingenjörsutbildning så har du i alla fall en större chans att hitta ett jobb som du kommer trivas med än om du inte hade utbildningen.

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Qwarkman
Edit: Ja just det, att Chalmers är bättre än KTH på allt. [/B]

Källa på det tack! Konspirationsteorier finns det en annan tråd för!

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Någon enorm mängd ultranördar finns det nog inte på basåret, mest naturvetare och liknande.

Fast de allra flesta är där för att de är intresserade av att gå en civilingenjörsutbildning, dvs. de är intresserade av teknologi. Speciellt efter några veckor när alla som inte är motiverade har försvunnit (50% av alla som påbörjar basåret avslutar det inte).

Oj är det så illa med folk som fullföljer, det var som tusan. Aja jag räknar med att köra igenom det.

När jag menar nördar menar jag folk som saknar intresse HELT såsom, teknik, spel, sport, musik. Det är sjukt jobbigt har levt med sådana människor för länge. De människorna hade liksom inget "huvudintresse" alls, det är för mig som att leva för ingenting, brinner inte för något. Antar att samhällarna är sådana människor. Lyckligtvis har jag alltid haft vänner på andra håll och klasser.

tack för feedbacken dock, random-person och mikael-berglund!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zergling
När jag menar nördar menar jag folk som saknar intresse HELT såsom, teknik, spel, sport, musik.

Helt off topic men nu tänker jag bara vara lite dryg och påpeka att jag tror att den allmänna definitionen för nörd inte är den du säger utan tvärt om.

Wikipedia:
"Nerd (pronounced /ˈnɜrd/) is a term often bearing a derogatory connotation or stereotype, that refers to a person who passionately pursues intellectual activities, esoteric knowledge, or other obscure interests rather than engaging in more social or popular activities. Therefore, a nerd is often excluded from physical activity and considered a loner by peers or will tend to associate with like-minded people."

Saol: enkelspårig och löjeväckande person, tönt.

Här hävdar jag visserligen att saol har fel. Men det har väl att göra att jag umgås med personer som kallar sig själva för nördar ganska ofta...

Sorry för off topic men kunde inte låta bli.

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jaxc
Så efter i dag har jag lärt mig tre saker

E!
GUL!
KALLE ANKA KALLE ANKA KALLE ANKA!

typ allt jag kommer ihåg

Usch, EKAK.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mikael_Berglund
Helt off topic men nu tänker jag bara vara lite dryg och påpeka att jag tror att den allmänna definitionen för nörd inte är den du säger utan tvärt om.

Wikipedia:
"Nerd (pronounced /ˈnɜrd/) is a term often bearing a derogatory connotation or stereotype, that refers to a person who passionately pursues intellectual activities, esoteric knowledge, or other obscure interests rather than engaging in more social or popular activities. Therefore, a nerd is often excluded from physical activity and considered a loner by peers or will tend to associate with like-minded people."

Saol: enkelspårig och löjeväckande person, tönt.

Här hävdar jag visserligen att saol har fel. Men det har väl att göra att jag umgås med personer som kallar sig själva för nördar ganska ofta...

Sorry för off topic men kunde inte låta bli.

Haha förstår vad du menar, det är ju så folk i klassen såg på mig, som en nörd. Så jag tyckte ju givetvis dom var nördar som var nolifers utan intressen. Lite humor i det hela

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Usch, EKAK.

Har du också gått på E?

Jaxc: Ville var så jävla skön på föreläsningen, speciellt när han kom in på talibanerna. Vilken grupp är du med i? Själv är jag med i 505.

Mikael_Berglund: Enligt Chalmers rektor, kanske var ledaren för studentkåren också kommer inte ihåg.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk

zergling: vågar du inte erkänna att du inverterade din mening av misstag?

gamefreak: KTH Haninges rektor sa ungefär samma sak fast om KTH, så ditt argument är härmed nerskjutet.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Var in och skrev in mig i Uppsala idag. Eller ja, kåren och nationen dvs. Verkade vara lagom muppiga spexare som hade hand om det där, men de var åtminstone trevliga i alla fall.

Rolig stad verkar det vara, men fyfan vad den är ovänlig för oss som färdas med bil!

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gamefreak

Jaxc: Ville var så jävla skön på föreläsningen, speciellt när han kom in på talibanerna. Vilken grupp är du med i? Själv är jag med i 505.

nummer e för noobs Not a number ftw!

sen va matte läraren ju skitskön

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av buck
Nej tack gode gud. Hade nog varit kul men rörigare arbetsgivare får man leta efter.

Haha, rörig men mycket förmånlig arbetsgivare. Betald utbildning, fria resor, fri boende och mycket mycket mera. Har man blivit antagen får man jobb

Visa signatur

"If anyone ask why I fight another man's war, I say nothing. Because they dont want to understand..."