problem asus 4870 fläkt paj.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Dec 2008

problem asus 4870 fläkt paj.

Hej!

Har ett asus 4870 som fläkten dött på, kortet är inte speciellt gammalt (köptes i början av året). Kortet var/är inte klockat

Datorn slocknade när jag lirade lite CS och när jag startade datorn igen så klättrade tempen upp till 97 grader, och när jag ändrade fläktreglaget i CCC så hördes inget fläktljud.

När jag öppnade datorn och teststartade så var fläkten död. Dock var det motstånd när jag snurrade på den.

Vad göra?

Kortet är köpt på misco, någon som vet om detta går på garanti?

Fast är lite sugen på att köpa en ny bättre kylare så kortet inte låter så förbannat mycket, vilken är då att föredra?

/Albin

R5 1600@3,8ghz, Sapphire Fury Tri-X, 16GB, 750GB crucial SSD, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Dell u2515h
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
västragötalands län
Registrerad
Jan 2008

du kanske har fabriksgaranti på nåt år.. isf kolla med misco.. om inte surt.. du kan byta till en aftermarket kylare kanske.. borde ju finnas.. och då lär det kanske funka...

och om du har tur så blir det tystare och svalare...

om du har otur så är det kört och du måste skaffa ett nytt kort.

Men kolla med misco först

Vattenkyld AMD 955 och ATI 4890 xXx
inbyggd i ett Armor chassie

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Dec 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hellgore666
du kanske har fabriksgaranti på nåt år.. isf kolla med misco.. om inte surt.. du kan byta till en aftermarket kylare kanske.. borde ju finnas.. och då lär det kanske funka...

och om du har tur så blir det tystare och svalare...

om du har otur så är det kört och du måste skaffa ett nytt kort.

Men kolla med misco först

Tror du kortet har tagit skada altså? Verkade fungera normalt när jag startade datorn (förutom att det blev varmt:P)

Då får man ju hoppas på misco, annars blir det ngn ordentligare kylare, originalkylningen känns lite fattig, mitt gamla 7900gtx hade ju mer kylning:P

R5 1600@3,8ghz, Sapphire Fury Tri-X, 16GB, 750GB crucial SSD, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Dell u2515h

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
västragötalands län
Registrerad
Jan 2008

jag tror inte kortet har tagit skada.. det som kanske kan vara är att du inte får någon ström till fläkten eller så har fäkten gett upp bara.

ja en annan kylare lär lösa problemet. jag snokade runt lite på sweclockers och det fanns trådar angående 4870 kylning redan.. med byte av kylare osv.

Det som händer för dig är väl att kortet överhettas och stänger av sig.. (ibland är man glad att det finns dessa annars störande funktioner)

Vattenkyld AMD 955 och ATI 4890 xXx
inbyggd i ett Armor chassie

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Dec 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hellgore666
jag tror inte kortet har tagit skada.. det som kanske kan vara är att du inte får någon ström till fläkten eller så har fäkten gett upp bara.

ja en annan kylare lär lösa problemet. jag snokade runt lite på sweclockers och det fanns trådar angående 4870 kylning redan.. med byte av kylare osv.

Det som händer för dig är väl att kortet överhettas och stänger av sig.. (ibland är man glad att det finns dessa annars störande funktioner)

Mm hoppas och tror inte det har tagit skada:)

Någon länk?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bo
Registrerad
Okt 2001

Just ASUS korten har en Sk1tfläkt, vanligt fel på dem att den pajar.