Permalänk
Medlem

Xigmatek-val av modell?

Har beslutat mej för att prova en xigmatek kylare till min 720be.Valet står mellan dessa modeller

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=327440

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=398337

Eftersom jag har noll erfarenhet av det här märket så skulle det vara guld värt om någon,som själv har erfarenhet av dessa kylare, kunde hjälpa mej välja.

Jag har läst en hel del reviews o båda har fått mycket bra betyg men inte sett någon jämförelse direkt mellan dessa.

Tack på förhand!

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk

Varför inte en TRUE? Xigmatek ett måste eller?

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk

Om Xigmatek som gäller skulle jag tagit en Thor's Hammer
Nej men om det bara gäller de alternativ du visar så skulle jag tagit Achilles.

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AntiSmidig
Varför inte en TRUE? Xigmatek ett måste eller?

Har en TRUE i en annan burk så jag känner för att prova på något nytt o just xigmateks kylare har fått mycket bra omdömen.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tEan
Har en TRUE i en annan burk så jag känner för att prova på något nytt o just xigmateks kylare har fått mycket bra omdömen.

Okej.. Jag skulle tagit Achilles iaf.

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AntiSmidig
Om Xigmatek som gäller skulle jag tagit en Thor's Hammer
Nej men om det bara gäller de alternativ du visar så skulle jag tagit Achilles.

Var oxå inne på Tors hammare men den blir för dyr(måste ju köpa fläkt till).Så Achilles säger du..och hur motiverar du det?

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk

De verkar vara likadana men med annorlunda fläkt om man tittar på specifikationers på prisjakt.. båda väger 660g bara det att de har olika mått. Och jag gick på ljudnivån på de båda.. Achilles: 20,64 dB och Dark Knight: 30,1 dB. Så jag vet inte? Men jag skulle tagit Achilles om man tittar på ljudnivån..

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AntiSmidig
De verkar vara likadana men med annorlunda fläkt om man tittar på specifikationers på prisjakt.. båda väger 660g bara det att de har olika mått. Och jag gick på ljudnivån på de båda.. Achilles: 20,64 dB och Dark Knight: 30,1 dB. Så jag vet inte? Men jag skulle tagit Achilles om man tittar på ljudnivån..

För min egen del skulle det vara lättast o billigast att köpa Achilles kylaren. Men Dark knight är ju en senare modell så förbättringar borde ha gjorts på den.Största skillnaden är väl annars att Dark har 3 heatpipes medan Achilles har 4.

Enligt vad jag läst på olika test siter så väger Achilles 660g o D-knight bara 600.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk

Okej, jag läste på prisjakt på de länkarna du skickade.
Jag skulle tagit Achilles! Fler heatpipes och lägre ljudnivå..
Har du sett något test där dom jämför de olika kylarna då?

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AntiSmidig
Okej, jag läste på prisjakt på de länkarna du skickade.
Jag skulle tagit Achilles! Fler heatpipes och lägre ljudnivå..
Har du sett något test där dom jämför de olika kylarna då?

Nej inget test där kylarna jämförs mot varandra. Läste just ett test från x-bit o där ser faktiskt D-knighten ut som en vinnare.Nästan samma kylning som Thors hammer o bra ljudnivå...hmm svårt det här

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk

Om du måste välja mellan dom 2 skulle jag ta första den andra låter ju hur mycket som helst

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem

Jag har en Achilles till min E8500, rekommenderar dock att du byter ut fläkten snarast efter du får kylarn. Den har ett horribelt motorljud och låter illa på alla hastigheter. Annars är det en helt okej kylare, fick min för 325Kr förra året vilket får väl ses som rätt prisvärt.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk

Att du inte prövar en schyte då? Ninja 2?

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AntiSmidig
Att du inte prövar en schyte då? Ninja 2?

Jo jag var inne på en ninja mini ett tag men eftersom jag redan haft en Infinity och jag vill som sagt prova ngt nytt märke så valdes Scythe bort.Just nu lutar det åt Dark Knighten

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tEan
Jo jag var inne på en ninja mini ett tag men eftersom jag redan haft en Infinity och jag vill som sagt prova ngt nytt märke så valdes Scythe bort.Just nu lutar det åt Dark Knighten

Okej

Annars kanske denna? Noctua NH-U12P.
https://www.inet.se/datorkomponenter/kylning---moddning/noctu...

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AntiSmidig
Okej

Annars kanske denna? Noctua NH-U12P.
https://www.inet.se/datorkomponenter/kylning---moddning/noctu...

Väldigt bra kylare men lite över min tänkta budget:)

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tEan
Väldigt bra kylare men lite över min tänkta budget:)

Okej

Annars finns ju denna: https://www.inet.se/datorkomponenter/kylning---moddning/super...

Den presterar nog som en DarkKnight tror jag

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AntiSmidig
Okej

Annars finns ju denna: https://www.inet.se/datorkomponenter/kylning---moddning/super...

Den presterar nog som en DarkKnight tror jag

Det kanske låter lite roligt men jag sitter på en sån;) med en 5000be o kylaren är helt ok men kan inte mätas med dom bättre kylarna typ Dark knighten,Noctuan,TRUE osv

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tEan
Det kanske låter lite roligt men jag sitter på en sån;) med en 5000be o kylaren är helt ok men kan inte mätas med dom bättre kylarna typ Dark knighten,Noctuan,TRUE osv

Okej
En https://www.inet.se/datorkomponenter/kylning---moddning/arcti... då?

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AntiSmidig
Okej

Annars finns ju denna: https://www.inet.se/datorkomponenter/kylning---moddning/super...

Den presterar nog som en DarkKnight tror jag

Dark knighten är samma som Achilles fast annat tema och en heatpipe mindre. Rekommenderar i båda fallen fläktbyte dock, annars är OCZs Vendetta 2 värd att kika på som alternativ.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roxkz
Dark knighten är samma som Achilles fast annat tema och en heatpipe mindre. Rekommenderar i båda fallen fläktbyte dock, annars är OCZs Vendetta 2 värd att kika på som alternativ.

Även som jag skrev lite längre upp..

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk
Medlem

Har Achilles själv, det horribla motorljudet beror på att det är en PWM-fläkt, justerar man en sån via spänningen (vilket t.ex Asus Q-fan i regel gör) så får man ett vansinnigt störande ljud. Justeras hastigheten via pulserna ska det inte bli så farligt, beror väl på moderkortet. Fläktbyte är nog ändå inte fel oavsett...

Bytte till en 120mm Yate Loon och den kyler väldigt bra på under 7 volt upplever då jag, många grader svalare än min gamla Arctic Cooling-kylare på full fart. Dock har jag den monterad på en AMD så varmluften blåses uppåt och inte bakåt, samlas en hel del varmluft och dessutom värms ju nätagget upp så det kan bli kämpigt för min del efter ett tag, men det är ju ganska dåligt läge för den. Kan som inte ge några siffror eller så som gör rätt för sig men jag har forskat mycket i recensioner och så och det ÄR en bra kylare, särskilt med en bättre fläkt. Att sedan priset är ett par hundra mindre än t.ex TRUE gör ju inte saken sämre. Kommer då troligen köra med Xigmatek i framtiden, bland de bättre köp jag gjort på sistone.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AntiSmidig
Även som jag skrev lite längre upp..

Kan inte se det någonstans, kan ha missat det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lidodido
Har Achilles själv, det horribla motorljudet beror på att det är en PWM-fläkt, justerar man en sån via spänningen (vilket t.ex Asus Q-fan i regel gör) så får man ett vansinnigt störande ljud. Justeras hastigheten via pulserna ska det inte bli så farligt, beror väl på moderkortet. Fläktbyte är nog ändå inte fel oavsett...

Jag styrde min via PWM-styrningen, dumt att göra annat då det är en PWM-fläkt. Kör med en 500rpm 140mm Kaze Maru på min Xigma.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Kan banne mig inte hitta det nu, men vet att jag läst att fyra heatpipes med direct touch gör att för de små dualcore chipsen så är det i praktiken bara två pipes som får bra kontakt med kärnan... Alltså kanske inte 1284 ger någon större boost på prestandan i praktiken.

Ett alternativ till kan vara OCV Vendetta 2:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=301610

Kylflänsen är såvitt jag vet prestandamässigt så gott som identisk med 1283, och priset är trevligt!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

http://www.hardware.no/artikler/xigmatek_thors_hammer/70589

Thors Hammer blir sågad i detta testet av sweclockers kompissida.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Kan banne mig inte hitta det nu, men vet att jag läst att fyra heatpipes med direct touch gör att för de små dualcore chipsen så är det i praktiken bara två pipes som får bra kontakt med kärnan... Alltså kanske inte 1284 ger någon större boost på prestandan i praktiken.

Detdär stämmer rätt bra faktiskt, de 2 andra pipesen för bara över värmen som sprids genom blocket nästan tyvärr. Tog min enbart pga prislappen som var rätt fin då, funderat på att ersätta den med en Vendetta 2 eller något för att få något nytt faktiskt.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.